Voor een omgeving waar werkplekgebruikers middels een account + tegoed gebruik van werkplekken mogen maken hebben wij een oplossing middels een LPD postscript generator in onze Java 'afschermapplicatie'. Deze genereert bestanden in postscript die (na betaling) worden doorgezet naar een CUPS systeem die het fysieke printen afhandelt. Werkt op zich mooi, alleen zitten instellingen met slechts een paar werkplekken per locatie met het probleem dat deze (soms erg grote) postscriptbestanden via een klein datalijntje naar een centrale CUPS machine word gestuurd en daarna weer over dat lijntje vanaf de CUPS machine naar een printer op de locatie waar de gebruiker zat slingert...
De Java applicatie draait (via een wrapper) als service op het lokale systeem.
De oplossing die interessant leek was om het postscript bestand door de Java applicatie rechtstreeks naar de (netwerk)printer te slingeren. Het probleem is echter dat deze fysieke printer op de werkplek voorgeinstalleerd moet zijn en daardoor ook voor de gebruiker zichtbaar is. (en als je kunt kiezen uit gratis of betaald printen, tja...)
Ik zit nu te twijfelen wat handiger is om mijn doel te bereiken:
1) niet langer eerst naar een LPD printen, maar op de een of andere manier een (JNI?) koppeling maken met de Windows Printspooler, de printtaak tegenhouden tot ofwel betaald danwel afgebroken is door de gebruiker.
2) een mogelijkheid vinden om de fysieke printers wél voor de gebruikers onzichtbaar/ontoegankelijk te maken, maar voor de (als user 'SYSTEM' draaiende) service gewoon toegankelijk te hebben.
Of wellicht is er nog een derde optie die ik helemaal niet overwogen heb.
Er zijn diverse (betaalde) softwarepaketten op de markt die deze funktionaliteit bieden, dus moet het ook zelf te maken zijn.
Ik hoop dat iemand nog tips heeft hoe dit doel het meest elegant te bereiken is.
De Java applicatie draait (via een wrapper) als service op het lokale systeem.
De oplossing die interessant leek was om het postscript bestand door de Java applicatie rechtstreeks naar de (netwerk)printer te slingeren. Het probleem is echter dat deze fysieke printer op de werkplek voorgeinstalleerd moet zijn en daardoor ook voor de gebruiker zichtbaar is. (en als je kunt kiezen uit gratis of betaald printen, tja...)
Ik zit nu te twijfelen wat handiger is om mijn doel te bereiken:
1) niet langer eerst naar een LPD printen, maar op de een of andere manier een (JNI?) koppeling maken met de Windows Printspooler, de printtaak tegenhouden tot ofwel betaald danwel afgebroken is door de gebruiker.
2) een mogelijkheid vinden om de fysieke printers wél voor de gebruikers onzichtbaar/ontoegankelijk te maken, maar voor de (als user 'SYSTEM' draaiende) service gewoon toegankelijk te hebben.
Of wellicht is er nog een derde optie die ik helemaal niet overwogen heb.
Er zijn diverse (betaalde) softwarepaketten op de markt die deze funktionaliteit bieden, dus moet het ook zelf te maken zijn.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.