Toon posts:

Acer E500 koeler doet het niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, help me a.u.b. Ik heb uren op tweakers en google rondgekeken, en heb helaas de oplossing nog niet gevonden voor mijn koelprobleem.

De casus is dat ik de standaard koeler van mijn acer e500 wilde vervangen omdat deze herrie ging maken. De standaard koeler heeft een 4-pin connector, en is een PWM koeler.
Ik heb een koeler gekocht met 3-pin connector, en deze op de 4 pin aansluiting gezet, maar de koeler deed niets. Na veel zoeken op het forum heb ik diverse dingen geprobeerd, maar niets hielp. De bios settings voor de fan etc. zijn niet veranderbaar, en programmaatjes als speedfan etc. hielpen ook niet.
Omdat ik het zat was, heb ik een 4-pin stock P4 koeler gehaald, en deze doet ook niets.... Wat de nieuwe koeler (ventilator) wel doet is een klein schokje vertonen als er stroom op de PC gezet wordt...Als klap op de vuurpijl doet mijn oude geluidmakende acerkoeler ook niets meer...

Hier wat specs:

Acer Aspire E500
Moederbord: ECS RC410 m2 v 1.0
socket 775 Pentium 4
Stock P4 koeler :
http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/6232/4772.jpg

Alvast dank!!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 21:56
gefeliciteerd, je hebt zojuist de fan aansluiting van je moederbord kapot gemaatk.

koop gewoon een 4pins (molex) naar 3 pins kabeltje, sluit hem aan en you're back to bussiness.
evt. nog 7 / 5 volt mod

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Waarom denk je dat de fanaansluiting kapot is? Conludeer je dat uit het schokken van de fan?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2008 16:51 ]

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:56
gijsiej schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:39:
gefeliciteerd, je hebt zojuist de fan aansluiting van je moederbord kapot gemaatk.
Want?

3 pins aansluiting past gewoon op de intel 4 pins aansluiting. De aansluiting van de eerste 3 pinnen is namelijk identiek
3pins: p1=ground p2=12v p3=sense
4pins: p1=ground p2=12v p3=sense p4=speedcontrole

Het kan goed zijn dat de auotomatisch fancontrole actief is, oftewel de fan wordt pas ingeschakeld als de cpu een bepaalde temperatuur heeft bereikt.

Het kan dus zijn dat je even de computer aan moet laten staan voordat de fan gaat draaien. Wel even goed de koeler zelf in de gaten houden of deze niet te heet wordt. Anders is er echt iets mis met de fan aansturing.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie, Blastpe.

Ik heb de computer idd al een tijdje laten aanstaan om te kijken of de fan aangaat bij een bepaalde temperatuur, maar dat gebeurt helaas niet,

Ik was er van op de hoogte dat een 3 pin in een 4 pin kan, dus het lijkt me stug dat de fanaansluiting het niet doet, al weet ik het natuurlijk niet zeker.

Wat ik alleen nog niet kan vatten is het feit dat de fan toch even 'schokt' als de power van de PC aangaat.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:56
Is de nieuwe koeler (ik neem aan koellichaam en fan) die je geplaatst hebt beter/groter dan de oude van acer? De foto in je link laat een koeler zien van de laatste generatie intel core2 (zeer compacte koeler). Als je de pc aan laat staan draait deze idle of wordt deze belast? wordt het koellichaam heet? Kun je met speedfan zien hoe heet?

[ Voor 8% gewijzigd door Blastpe op 05-12-2008 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
De oude koeler van Acer die lawaai maakte, is groter dan de standaard P4 koeler op de foto die ik heb aangeschaft. De oude koeler van Acer is nagenoeg hetzelfde als op deze foto-> http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/scythe%20mugen.jpg

Op het moment dat ik de PC met defecte koeler aanzet, dan draait deze idle. Na een minuut of 5 bereikt de CPU volgens speedfan +/- 80 graden celsius. Het koellichaam wordt bloedheet, maar deze waarden geeft speedfan niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ter info:

Ik heb een 4pins (molex) naar 3 pins kabeltje gebruikt met een zalman fanregelaar er tussen. Probleem opgelost.

Case closed en bedanklt voor de hulp !!
Pagina: 1