kienwaiwong schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:19:
Oké, dan weet ik dus dat ik de Laserjet 4 & 5 niet moet hebben, dat invoer-probleem, daar was ik al bang voor...
Ik ga dan waarschijnlijk wel voor een Laserjet 4050 of 6P via Marktplaats. Op de boven genoemde site kost een 4050 namelijk incl. toner en netwerkmodule zo'n €250,-. Dat is eerlijk gezegd wat teveel... ik ben nog student
Wat betreft de Laserjet 6P: is dan nog wel een verstandige keus, of zou ik toch echt voor de Laserjet 4050 moeten gaan om er nog jarenlang van te kunnen genieten?
Wat moet ik trouwens bij onderhoud aan zo'n Laserjet voorstellen? Betreft het enkel het schoonmaken van bepaalde onderdelen of moet er ook vaak onderdelen aan worden vervangen? Ik print zelf niet zo heel veel, maar af en toe moet een handleiding van 90 pagina's er wel doorheen kunnen

LJ 5L is inderdaad vreselijk qua doorvoer (net als de 1100), maar LJ 5p is een schitterend apparaat. Soort van Volvo onder de laserprinters imho. Weegt een ton, maar niet kapot te krijgen. En mocht dat onverhoopt toch gebeuren koop je er nog één en swapt de onderdelen
Ik heb jarenlang een 5p gehad en die is mij zeer goed bevallen
Zaken waar je op moet letten:
Kijk kort naar de drum (deze is lichtgevoelig): is deze bekrast / bevlekt of vrij schoon?
Hetzelfde geldt voor de fuser. Als de printer uitstaat, hoe ziet de coating eruit van de fuser? (let op: als hij aanstaat wordt dit deel zo'n ~ 170C .. dus ..

)
Verder de standaardzaken als tonervoorraad, hoe 'vies' is de machine van binnen, etc.
Draai - als het kan - voor aankoop 1 of 2 pagina's volzwart en vervolgens 2 blanco; krijg je residue of is het schoon?
In het eerste geval kan de fuser (coating op de drukrol, pressure roll) aan het einde van z'n latijn zijn, of eventueel - afhankelijk van hoe de printer intern z'n werk doet - je drum.
Je kan prints op 2 manieren maken: de gehele drum positief laden en bepaalde stukken weer "negatief laden" dmv blootstelling aan licht zodat dit vervolgens de positief geladen toner deeltjes (toner particles bevatten "ijzer") aantrekt, of juist andersom waarop je de gehele drum negatief laat, etc etc.
In het eerste geval zou een drum met krassen erop juist de krassen op het papier laten zien. Immers: het bekraste deel valt niet positief te laden, blijft negatief, en dus komt er toner op.
[
Voor 13% gewijzigd door
r0b op 05-12-2008 15:51
]