Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e hands laserprinter?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Thuis heb ik altijd een inktjet-printer gehad, welke nu defect is. Ik zit eraan te denken om voor een leuke prijs een 2e hands laserprinter (zwart-wit) aan te schaffen met netwerkmogelijkheden. Ik zit zelf aan een HP LaserJet 4 of 5 te denken welke veel op veilingsites worden aangeboden voor een leuke prijs. Wat ik verder wil, is een toner welke lang meegaat en de printer zelf duurzaam is.

Wat zijn de punten waarop ik moet letten als ik een 2e hands laserprinter aanschaf? Welke problemen kunnen zo-al optreden bij een laserprinter op leeftijd? En wat zijn ongeveer de prijzen waaraan ik moet denken als er een onderdeel defect gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 05-12-2008 13:01 ]

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 16:03
Zelf zou ik geen tweedehands printer van een particulier kopen, je weet nooit hoe hij is onderhouden! Ik heb zelf ook eens met hetzelfde dilemma gezeten en heb toen besloten om een tweedehands bij een bedrijf te kopen die daar in handelde.

Ik heb dus een jaar of twee geleden voor m'n vriendin een Brother zwart/wit printer aangeschaft bij de Goedkoopsteprinter.nl. De printer was niet duur voor alle extra's die ik erbij kreeg (Extra papierlade, halfvolle toner (Een volle kan 17.000 printjes), netwerkinterface en had een servicebeurt gehad). De communicatie was goed en de levering was snel. De printer was ook nog eens stevig verpakt. Al met al heeft het me €125,- gekost :)

* Mikey! heeft geen aandelen in de Goedkoopsteprinter.nl, wel een goede ervaring!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Laserjet 4 en 5 zou ik vermijden. Die vallen bij bosjes om. Vooral de papierdoorvoer is bagger van die dingen :)
Ik zou persoonlijk kijken naar een 4050. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
(jarig!)
Ontzettend goeie ervaringen met de laserjet 6p. Toner gaat zo'n 4000 pagina's mee. Heb em zelf ook van een particulier gekocht voor 10 euro met een reserve (volle) toner. Als je goed om je heen kijkt kun je goed slagen, bovendien zijn ze zo goedkoop dat je het voor het geld niet hoeft te laten.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Atlas schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:10:
Laserjet 4 en 5 zou ik vermijden. Die vallen bij bosjes om. Vooral de papierdoorvoer is bagger van die dingen :)
Met de Laserjet (3 en) 4 heb ik ook meerdere slechte ervaringen en idd ook met de papierdoorvoer.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Josefien
Oké, dan weet ik dus dat ik de Laserjet 4 & 5 niet moet hebben, dat invoer-probleem, daar was ik al bang voor...

Ik ga dan waarschijnlijk wel voor een Laserjet 4050 of 6P via Marktplaats. Op de boven genoemde site kost een 4050 namelijk incl. toner en netwerkmodule zo'n €250,-. Dat is eerlijk gezegd wat teveel... ik ben nog student ;)

Wat betreft de Laserjet 6P: is dan nog wel een verstandige keus, of zou ik toch echt voor de Laserjet 4050 moeten gaan om er nog jarenlang van te kunnen genieten?

Wat moet ik trouwens bij onderhoud aan zo'n Laserjet voorstellen? Betreft het enkel het schoonmaken van bepaalde onderdelen of moet er ook vaak onderdelen aan worden vervangen? Ik print zelf niet zo heel veel, maar af en toe moet een handleiding van 90 pagina's er wel doorheen kunnen ;)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

kienwaiwong schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:19:
Oké, dan weet ik dus dat ik de Laserjet 4 & 5 niet moet hebben, dat invoer-probleem, daar was ik al bang voor...

Ik ga dan waarschijnlijk wel voor een Laserjet 4050 of 6P via Marktplaats. Op de boven genoemde site kost een 4050 namelijk incl. toner en netwerkmodule zo'n €250,-. Dat is eerlijk gezegd wat teveel... ik ben nog student ;)

Wat betreft de Laserjet 6P: is dan nog wel een verstandige keus, of zou ik toch echt voor de Laserjet 4050 moeten gaan om er nog jarenlang van te kunnen genieten?

Wat moet ik trouwens bij onderhoud aan zo'n Laserjet voorstellen? Betreft het enkel het schoonmaken van bepaalde onderdelen of moet er ook vaak onderdelen aan worden vervangen? Ik print zelf niet zo heel veel, maar af en toe moet een handleiding van 90 pagina's er wel doorheen kunnen ;)
LJ 5L is inderdaad vreselijk qua doorvoer (net als de 1100), maar LJ 5p is een schitterend apparaat. Soort van Volvo onder de laserprinters imho. Weegt een ton, maar niet kapot te krijgen. En mocht dat onverhoopt toch gebeuren koop je er nog één en swapt de onderdelen :P

Ik heb jarenlang een 5p gehad en die is mij zeer goed bevallen :)

Zaken waar je op moet letten:
Kijk kort naar de drum (deze is lichtgevoelig): is deze bekrast / bevlekt of vrij schoon?
Hetzelfde geldt voor de fuser. Als de printer uitstaat, hoe ziet de coating eruit van de fuser? (let op: als hij aanstaat wordt dit deel zo'n ~ 170C .. dus .. :+ )

Verder de standaardzaken als tonervoorraad, hoe 'vies' is de machine van binnen, etc.
Draai - als het kan - voor aankoop 1 of 2 pagina's volzwart en vervolgens 2 blanco; krijg je residue of is het schoon?
In het eerste geval kan de fuser (coating op de drukrol, pressure roll) aan het einde van z'n latijn zijn, of eventueel - afhankelijk van hoe de printer intern z'n werk doet - je drum.

Je kan prints op 2 manieren maken: de gehele drum positief laden en bepaalde stukken weer "negatief laden" dmv blootstelling aan licht zodat dit vervolgens de positief geladen toner deeltjes (toner particles bevatten "ijzer") aantrekt, of juist andersom waarop je de gehele drum negatief laat, etc etc.
In het eerste geval zou een drum met krassen erop juist de krassen op het papier laten zien. Immers: het bekraste deel valt niet positief te laden, blijft negatief, en dus komt er toner op.

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 05-12-2008 15:51 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou ook eventueel een nieuwe laserprinter kunnen kopen. Brother heeft al leuke modellen voor zo'n 100 euro. Echter deze zijn zonder netwerkmogelijkheid, maar daar zijn ook weer losse oplossingen voor (netwerk usb printserver o.i.d)

Verwijderd

/me heeft zo'n 2 jaar geleden een HP LaserJet 6P via eBay gekocht via 20 euro incl verzenden. Ding doet het nog steeds prima.

Heb wel ff de toner vervangen (Origineel via eBay voor 5 euro ex verzend)

Bij die site van Mikey! hebben ze een 4050 basic staan voor €106,50 incl verzenden.

http://www.goedkoopstepri.../0007/HP+Laserjet%204050/

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2008 15:40 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09

ByteDelight

Retro computing is alive!

Weet je zeker dat je een laserprinter wilt?

Mijn Canon MP600 gebruikt cartridges die 3 euro per stuk kosten..........

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Josefien
Ik wil een laserprinter omdat hij sneller is en de afdrukken niet vlekken als het een beetje nat wordt. En ik geeft toch de voorkeur aan een HP dan een Brother. Met dat laatste merk hadden we op school namelijk vaak problemen.

De LJ 5P en 6P zijn dus degelijk. Is de LJ 4050 dat ook? En niet vaak problemen met de papierinvoer? Ik heb namelijk op Marktplaats een LJ 4050 incl. toner en netwerkmodule gezien voor €60,-. Volgens de eigenaar is hij in goede staat en is hij werkend te zien. Ik moet alleen vragen of hij uit elkaar mag worden gehaald... Ik heb namelijk geen ervaring met laserprinters, en weet dus niet hoe ik de drum en fuser eruit kan halen. Als de koop doorgaat misschien toch even de documentatie doorlezen ;)

De LJ 5P & 6P zijn dus ook degelijke printers en ze worden voor hele lage prijzen aangeboden. Echter, ben ik stiekem toch wel bang dat i.v.m. de leeftijd ze snel kwaaltjes gaan vertonen :|

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

bverstee schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:44:
Weet je zeker dat je een laserprinter wilt?

Mijn Canon MP600 gebruikt cartridges die 3 euro per stuk kosten..........
"Nep"cartridges kunnen inderdaad spotgoedkoop zijn, maar als je voornamelijk tekst print geeft een laserprinter natuurlijk een superieur resultaat. Bovendien is hij sneller dan een inkjet en heb je nooit gedoe met verstopte printkoppen.

Overigens heb ik hier al een tijd een Brother HL-2030 staan waar ik een jaar geleden oid €90 voor heb betaald. Prima ding, met als voordeel dat je gewoon een mooie nieuwe hebt. Zou ik als ik jou was in ieder geval zeker overwegen, zeker aangezien je aangeeft toch niet zoveel te printen. Die oude HP's zijn weliswaar tanks, maar niet meer helemaal van deze tijd (relatief langzaam en energievreters, knipperende lampen bij het printen enzo :P).

[ Voor 64% gewijzigd door NNF op 05-12-2008 17:55 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
Maarja, is het echt zo erg als ze kwaaltjes gaan vertonen? Dan haal je toch een nieuwe voor een prikkie :P
* Wortelsoep gebruikt een 13 jaar oude laserprinter, ding is onverwoestbaar. Wel langzaam though, maar dat is niet erg.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
kienwaiwong schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:48:
Ik wil een laserprinter omdat hij sneller is en de afdrukken niet vlekken als het een beetje nat wordt. En ik geeft toch de voorkeur aan een HP dan een Brother. Met dat laatste merk hadden we op school namelijk vaak problemen.

De LJ 5P en 6P zijn dus degelijk. Is de LJ 4050 dat ook? En niet vaak problemen met de papierinvoer? Ik heb namelijk op Marktplaats een LJ 4050 incl. toner en netwerkmodule gezien voor €60,-. Volgens de eigenaar is hij in goede staat en is hij werkend te zien. Ik moet alleen vragen of hij uit elkaar mag worden gehaald... Ik heb namelijk geen ervaring met laserprinters, en weet dus niet hoe ik de drum en fuser eruit kan halen. Als de koop doorgaat misschien toch even de documentatie doorlezen ;)
Alle printers in de 4000 serie zijn van prima kwaliteit. Vanaf 1996 geloof ik heb ik alle modellen meegemaakt en ze zijn onverwoestbaar(behalve 1 klant die zijn netwerkpoort naar z'n grootje had geholpen, god mag weten hoe). Let er op dat ze iedere 200.000 afdrukken een maintenance kit nodig hebben hoewel ze zonder ook wel kunnen blijven printen. Of die aanbieder er mee accoord gaat dat jij zijn printer uit elkaar gaat schroeven betwijfel ik..

LJ 5 & 6 is een andere goedkopere serie voor een lager volume en volgens mij ook een stukje ouder dan een 4050 of 4250.

Hier: http://computers.tweedeha...00-4050-4100-en-4150.html

en hier: http://www.goedkoopstepri.../0007/HP+Laserjet%204050/

http://law.shu.edu/admini...pdesk/hp_clear_maint.html

http://www.printerworks.c...nanceKits/MK_4000MKA.html

[ Voor 13% gewijzigd door Saab op 05-12-2008 18:01 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
kienwaiwong schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:19:

...
6P is een prima ding imho, alleen traag (6 paginas per minuut oid). De 4000 serie is 17ppm.

De 4000-serie is een prima beest. Heb ik ook (gebruik m nu niet meer). Alleen 250 eur vind ik vrij prijzig (lees: Duur)

Een kale 4000/4050 doet zo'n 80-100 eur, en best kans dat de prijs nog onderhandelbaar is. Ik heb mijn 4050 tijdje op MP gezet, en niemand bood boven de 100 eur, terwijl die full opties was (2x500vel papierlade, duplexunit, netwerk, ir module, enz). Voor 250 mag je die meteen komen halen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afwijkende mening:

Juist de LJ4-series en afgeleiden (Apple Laserwriters enzo) zijn ideaal.

Waarom? Omdat ze zo idioot goedkoop te krijgen zijn, dat een 'nieuwe' 2e handsje scoren bij problemen - of zelfs bij lege toner 8)7 - goedkoper is dan iets anders. Gewoon zorgen dat je de printer kunt zien voor aankoop, dus dat je weet dat de doorvoer op dat moment in ieder geval wel werkt. Ik draai al zeven jaar met mijn Apple Laserwriter 12/640PS LJ4 aftreksel dus, die ik destijds al gratis kreeg. Ik print niet veel, dus de toner is in die tijd maar één keer opgegaan. Toen heb ik voor EUR 10 een LJ4 met defecte doorvoer maar nagenoeg volle toner gekocht, toner gewisseld en de LJ4 bij het grof vuil gezet. EUR 10 voor 7 jaar verbruik is niet slecht... :z

LJ4 is niet snel vergeleken met een moderne printer, maar afdrukkwaliteit is prima, dus als je weinig print is het een prima en bovenal spotgoedkope optie :)

Oslik blyat! Oslik!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een LaserJet 2200 tweedehands, werkt nog steeds perfect ondanks dat die nu tegen de 20.000 printjes aanloopt. Die is een stuk compacter dan een 4050, en ook een stuk goedkoper. Volgens mij (maar pin me er niet op vast) komt die LJ2x00 serie na de LJ4/5/6-serie.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Wortelsoep
  • Niet online
20k is voor een dergelijke printer peanuts ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Atlas schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:10:
niet helemaal waar

de 4L 5L 6L die zijn echt slecht
de 5p 6p zijn uitstekende printers en gaan jaren mee

ook niet verwarren met een 5si (onverwoestbaar) of een 5N of een 5M

hp heeft gewoon heel lang probelem gehad met een praktisch vertikale input op de printer, die kun je in praktijk beter mijden

let ook even op dat de rollen die het papier op moeten pakken niet glad, maar ruw aanvoelen

een standaard testpagina vind je geen fouten mee. print een pagina met een (vertikaal) grijsverloop van 100% naar 0%
daarmee vind je de meeste problemen
print ook even een pagina met een paar zwarte blokje op de bovenste rand en kijk of die terugkomen op pagina

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 05-12-2008 22:52 ]

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Wilko schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:35:
20k is voor een dergelijke printer peanuts ;)
Ik heb een aantal LJ 5000's gezien (= HP 4000 alleen dan in A3) met tellerstanden van 350-500k, en nog altijd werken ;)

Mijn HP 4050 is geloof ik net op 70.000 ofzo

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
fish schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:39:
[...]

niet helemaal waar

de 4L 5L 6L die zijn echt slecht
de 5p 6p zijn uitstekende printers en gaan jaren mee

ook niet verwarren met een 5si (onverwoestbaar) of een 5N of een 5M

hp heeft gewoon heel lang probelem gehad met een praktisch vertikale input op de printer, die kun je in praktijk beter mijden

let ook even op dat de rollen die het papier op moeten pakken niet glad, maar ruw aanvoelen

een standaard testpagina vind je geen fouten mee. print een pagina met een (vertikaal) grijsverloop van 100% naar 0%
daarmee vind je de meeste problemen
print ook even een pagina met een paar zwarte blokje op de bovenste rand en kijk of die terugkomen op pagina
Dit klopt helemaal! 5L en 6L moet je absoluut niet kopen. 5P en 6P heb ik zelf zeer goede ervaringen mee. Die zie ik met regelmaat met een paar honderdduizend vel op de teller. Druk een zelftest af op de printer zelf, daar staat ook de tellerstand op! Die is wel resetbaar, dus niet 100% betrouwbaar. Print ook ff een run van 30 bladzijdes of meer. Luister goed naar de printer! Houdt ook rekening met de inhoud van de cartridges(2500 of 4000 bv.).

Ennuh: Met zo'n naam moet ik gewoon ff in je topic reageren. ;)

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-11 20:31

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Heb zelf goede ervaringen met de Laseret 4000. Goede robuste printer. Print ook redelijk snel, pure tekst hoeft perse op 1200X1200, maar kan ook makkelijk op 600X600 of zelfs 300X300, alleen bij afbeeldingen gaat de kwaliteit gruwlijk omlaag natuurlijk :) .

Heb hem zelf toendertijd voor 50 euro op een beurs gekocht, is toen door een domme fout kapot gegaan. Vervolgens heb weer voor 50 euro weer een Laserjet 4000 gekocht. Ging daarna op zoek naar een netwerk module, maar heb uiteindelijk weer een Laserjet 4000 met netwerk module gekocht voor 25 euro. Het enigste wat ik nog zoek is de duplex unit :P

Als je naar een laserpinter gaat kijken, kijk dan of de papier rollers ruw zijn, als die glad zijn kan dat papier jams veroorzaken. Print ook altijd genoeg test pagina's uit, stuk of 30. Laat de printer altijd even werken. Print ook altijd een configuratie pagina uit, daarop kun je het totale aantal afdrukken van de printer zien, en als het een nieuwe printer is vaak ook hoe vol de toner nog is (Laserjet 4100). Haal ook altijd even de toner eruit en kijk of het binnenwerk schoon is, geen lagen/klonten tonerpoeder. En belangrijk, luister naar de printer, maakt hij rare geluiden, klinkt alles soepel?

...

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Zelf zou ik geen tweedehands printer van een particulier kopen, je weet nooit hoe hij is onderhouden! Ik heb zelf ook eens met hetzelfde dilemma gezeten en heb toen besloten om een tweedehands bij een bedrijf te kopen die daar in handelde.
Kwestie van economics. Kijk, een nieuwe kost, zeg, 250,=. Tweeehands kan je printers kopen voor €50, dan heb je een aardige. Als er nou één kapot gaat, en één is een miskoop, dan nog is het goedkoper dan een nieuwe kopen. Het is wel minder handig, je moet er tijd voor over hebben. Heb je dat niet, koop een nieuwe, maar heb je wel wat tijd, dan is 2dehands veel goedkoper. Grote kans dat de eerste inderdaad de beste is, en dan betaal je maar een fractie.

TweakBlog

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ooit tweedehands een Xerox Docuprint 4517 gekocht voor 75 gulden. Voor 25 gulden een nieuwe cartridge er bij gekocht en het kreng werkt nog steeds.

Ik heb ook nog twee HP's staan maar daar ben ik toch minder tevreden over. (4500N en een 2600N)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 13:38
Noork schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:36:
Je zou ook eventueel een nieuwe laserprinter kunnen kopen. Brother heeft al leuke modellen voor zo'n 100 euro. Echter deze zijn zonder netwerkmogelijkheid, maar daar zijn ook weer losse oplossingen voor (netwerk usb printserver o.i.d)
Klopt, heb ik ook gedaan. De pricewatch: Brother HL-2030 €75,- in combinatie met een printerserver werkt hier uitstekend. :)
Pagina: 1