9v naar 6v met een 7806

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
Als ik een spanningsbron nodig heb voor een apparaat dat 6v en 300ma gebruikt (constant), hoelang zou dan een gewoon 9v blokje meegaan als ik die aan een 7806 hang?

ik weet zelf niet zo heel erg veel hiervan, en dit is het beste idee tot nu toe :P

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Een 9 volt blokje zit rond de 200mAh. Jij hebt 300 mA nodig. Er zitten wat verliezen in de lm7806, dus ik ga voor ongeveer een half uur :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
en als ik er 2 parallel zet zou het op langer uit moeten komen?

het is namelijk om een marmitek gigavideo 45 (specs) voor inderdaad iets van een halfuurtje draadloos te kunnen gebruiken.

Als iemand een beter idee heeft om dit te voeden hoor ik het natuurlijk ook graag

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ehm dat ding draait op 12 volt?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
geen 12v, maar 6v 300ma. Het maakt niet uit of het maar een halfuurtje is, het is alleen om iets snel te presenteren, dus zolang het voor even werkt is het goed.

maar het moet op een klein karretje komen wat echt maximaal een kilo kan dragen

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

In de PDF staat 6V.

Je zou eens kunnen kijken of die ook op 5V draait, dan kun je een doosje met 4 NiMH penlites gebruiken of een herlaadbare USB accu (rond een tientje uit Hong Kong).

[ Voor 13% gewijzigd door Zpottr op 05-12-2008 12:59 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Plaatjes zeggen 12 ja, specs op pagina 8 zeggen 6V.

spuit 11

[ Voor 20% gewijzigd door lemming_nl op 05-12-2008 12:58 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Ik zie in de specs van zender en ontvanger wat anders:
Technische gegevens
Zender
Bereik: Tot 100m vrije veld, tot 30m door vloeren en
Voeding: 230VAC / 50Hz, 6VDC 300mA
Zender: 2.4GHz, 4 kanalen (A, B, C, D)
IR verlenger: 433MHz
A/V ingang: 3x Tulp (2x Audio, 1x Video)
Video ingang: 1Vpp (typ) 75 Ω
Audio ingang: 1Vpp (typ) 600 Ω
Afmetingen: 92x85x140mm (met uitgeklapte antenne)
Ontvanger
Voeding: 230VAC / 50Hz, 6VDC 300mA
Ontvanger: 2.4GHz, 4 kanalen (A, B, C, D)
A/V uitgang: 3x Tulp (2x Audio, 1x Video)
Video uitgang: 1Vpp (typ) 75 Ω
Audio uitgang: 1Vpp (typ) 600 Ω
Audio: Stereo
Afmetingen: 92x85x140mm (met uitgeklapte antenne)
Bladzijde 40. :)

edit:
spuit 12

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
ik zal eens kijken of ie op 5v wil werken, k heb nog wel een oplaadbare usb-acucu van philips liggen ergens :) had ik zelf nog niet aan gedacht 8)7

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
Misschien 4 gewone 1.5V niet-oplaadbare AA- of C- batterijen?
Tenminste, als het slechts eenmalig is lijkt me dat niet eens zo'n gekke oplossing.
De kans is erg klein dat de meegeleverde 230V- adaptors zo nauwkeurig regelen dat een exacte 6,0V ingangsspanning op het apparaat vereist is. Er zal nog wel een regelaar in het apparaat zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door Buzz-01 op 05-12-2008 13:06 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Part

Helemaal niets.....

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/514C330QHVL._SL160_AA160_.jpg

Met 4x een AA accu's is dat voldoende voor enkele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Tja ik keek op de achterkant van het apparaat in de PDF en daar staat toch echt 12 volt :X

Zijn die race-auto accu's niets voor jou XMassacre? Die heb je oa in 9.6 volt en in 11.1 volt. Meestal zitten die rond de 1000 mAh. Daar moet je wel een tijdje mee uit de voeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
ik zal eens kijken thuis wat er echt op de onderkant van het apparaat staat...

in ieder geval bedankt voor de ideeen en ik hoop dat het gaat werken en anders probeer k een andere oplossing te vinden om remote op accu een camera te bekijken :)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:47

ResuCigam

BOFH

Atlas schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:09:
Tja ik keek op de achterkant van het apparaat in de PDF en daar staat toch echt 12 volt :X

Zijn die race-auto accu's niets voor jou XMassacre? Die heb je oa in 9.6 volt en in 11.1 volt. Meestal zitten die rond de 1000 mAh. Daar moet je wel een tijdje mee uit de voeten kunnen :)
De standaard accu's voor modelwagens bestaan uit 6 c-cellen van 1,2 volt (7,2 volt totaal) in capaciteiten tot 4000 mah.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Die 300 mA is misschien het adapter zelf, want het kan zijn dat het apparaat iets minder verbruikt dan opgegeven. Heb je inderdaad het adapter dat zelf maximaal 300 mA voedt, dan trekt je apparaat altijd wat minder stroom, misschien 200 mA.
Als je makkelijk veel energie wilt hebben en laag gewicht, is LiPo accu misschien een idee. Anders kun je voldoen met 4 NiMH accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Een 7806 zal wel werken maar het is jammer want hij verstookt de overige 3 volt, even simpel gezegd.
Dan kan je veel beter voor een 4x AA houder gaan, dat gaat echt veel langer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18

almightyarjen

When does the hurting stop?

Kan je niet gewoon bij de handyman ofzo zo'n goedkoop cheap ass adaptertje van 6V scoren??

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

almightyarjen schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:52:
Kan je niet gewoon bij de handyman ofzo zo'n goedkoop cheap ass adaptertje van 6V scoren??
Het gaat er juist om om dat ding draadloos te maken, duh. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18

almightyarjen

When does the hurting stop?

mace schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:58:
[...]

Het gaat er juist om om dat ding draadloos te maken, duh. :P
TS:
het is namelijk om een marmitek gigavideo 45 (specs) voor inderdaad iets van een halfuurtje draadloos te kunnen gebruiken.
Ow, o ja... :')

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
Als je gaat voor een batterij en een lineaire regelaar (zoals de LM78xx), let dan wel op het spanningsverloop van de batterij, en de dropout van de regulator. De ingang van een LM78xx moet circa 3V hoger zijn dan de uitgangsspanning, een 9V blok zakt langzaam in spanning af. Dan kan het dus gebeuren dat wanneer de batterij pas voor 50% leeg is, de regulator er al mee stopt....

Simpelste oplossing is inderdaad vier 1,5V batterijen, echter zakken die al snel onder de 6V, en je weet niet exact hoe je device dat gaat vinden. Andere oplossing is zorgen voor een opstelling dat tenminste 10V levert, en dan een 7806 erachter. Die lineaire regelaars gebruiken trouwens zelf ook energie (daarom worden ze ook warm) dus dat verkort wel je accu duur.

Als het gewicht niet zo heel belangrijk is, kijk dan eens naar een simpel 12V gel accu'tje (bijvoorbeeld deze bij de baco vandaan). Daarachter een 7806 en je bent klaar. Bovendien zijn die accu's gemakkelijk oplaadbaar en niet duur.

Die baco accu gebruik ik trouwens altijd voor simpele mobiele toepassingen, werkt prima (weliswaar met een schakelende voeding voor betere efficiëntie, maar dat ter zijde).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Is een geschakelde regelaar niets? Dat is een stuk zuiniger dan een LM7806.
Je hebt ook stabilisatoren met een low-voltage-drop die 1V tot 1,5V spanningsverschil nodig hebben. Ik weet alleen niet of die ook in de 6V uitvoeringen verkrijgbaar zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

wat is dan een goede geschakelde regelaar? Je ziet namelijk in een hoop voorbeelden nog steeds de 7806 helaas.

Zoiets bijvoorbeeld? doet wel 5v maar geen 6 helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr_gadget op 09-12-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
LeonM schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:12:
Die lineaire regelaars gebruiken trouwens zelf ook energie (daarom worden ze ook warm)
Stel dat Vin 10V is, en Vout 6V en de stroom die loopt 1A is. In je ic wordt dan 10x1 = 10W aan vermogen gestopt. Uit je ic komt dan 6x1=W. 10-6 = 4W. In je ic wordt dus 4W verstookt.

Het is gewoon een lineair ic. Dus Iin = Iout

Die paar mA die het ic zelf gebruikt, maakt het ic echt niet warm (wat zal het zijn? 10mA ofzo? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een spanningsregelaar stookt gewoon 4W in die situatie, omdat de regelaar voor een spanningsval van 4V moet zorgen bij 1A.

Overigens denk ik niet dat het met een 9V blokje werkt. Misschien voor 5 minuten, of niet eens. We hebben op school een race autootje moeten maken met 9V blokjes. Als je een NiMH batterij neemt zit je al op 8,4V (of zelfs 7,2V). Voor het project hadden we een 'heavy duty' batterij gekocht, die volgens de datasheet een kortsluit stroom had van 0,75A. Na de eerste lading konden we er misschien 350mA uit halen, met een spanning van 0V dus. Dat werd wel wat beter, maar na een paar keer heropladen hebben we het niet meer gemeten.

Gegarandeerd heb je dus eigenlijk wel 2 - 3V spanningsval, wat dus een zeer onbetrouwbare ingangspanning levert. Ik zou gewoon 6 1,2V NiMH batterijen halen, Wellicht dat er betere regelaars zijn die van 7,2V al een mooie 6V kunnen maken. Volgens mij wel, heb klasgenoot wel eens horen praten van duurdere spannningsregelaars die van 5,5V al een mooie 5V kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 10-12-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iin = Iout idd, die elektronen moeten ergens naartoe :) Maar je hebt wel een voltage drop erover. En dat wordt verstookt als hitte: Iin*Vdrop dus
Zie hier voor meer uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Mr_gadget schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:54:
wat is dan een goede geschakelde regelaar? Je ziet namelijk in een hoop voorbeelden nog steeds de 7806 helaas.

Zoiets bijvoorbeeld? doet wel 5v maar geen 6 helaas.
Er zijn verschillende fabrikanten die (instelbare) geschakelde regelaars maken.
Na wat Googlen: http://practicalpowersolutions.com/1852.html
Je kan ze zelf ook maken: http://www.powerdesigners...cles/DC-DC/converter.shtm

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mr_gadget schreef op woensdag 10 december 2008 @ 19:54:
Iin = Iout idd, die elektronen moeten ergens naartoe :) Maar je hebt wel een voltage drop erover. En dat wordt verstookt als hitte: Iin*Vdrop dus
Zie hier voor meer uitleg
De in- en outstroom gelijk is ruwweg waar, maar bassie z'n vraag is daarmee niet volledig beantwoord, want die 7806 gebruikt inderdaad zelf ook een beetje stroom zodat Iin een heel klein beetje hoger is dan Iout. Hoeveel dat precies is, weet ik niet en ik heb er ook niet eentje liggen om het even op te meten. Wat ik wel weet, is dat het t.o.v. Iout verwaarloosbaar is. Niet de moeite waard om aandacht aan te besteden.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58
@ Techneut, als ik een datasheet bekijk zie ik dat die ruststroom kleiner is dan 10mA. Inderdaad te verwaarlozen.

Een handig hulpmiddeltje om zelf een schakelende regelaar in elkaar te zetten is te vinden op de site van National. http://www.national.com/analog/power/simple_switcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit iets ?

http://www.hobbycity.com/...e=Voltage_Booster_for_BEC

Kan je uit 1 simpele 3.7 volt LiPo of Li-Ion accu van bv. een telefoon 5 volt halen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1