Toon posts:

Data recovery - LaCie Ethernet Disk Mini (500Gb)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

helaas is mijn externe harde schijf kapot (maakt een tikkend geluid); na een bezoek aan Paradigit is uitgesloten dat het aan de voeding ligt, maar dat de schijf of echt kapot is of dat het aan de behuizing ligt. Nou wil ik graag mijn data behouden, maar dat kan alleen door de behuizing er af te halen en dat kost mij de garantie.

Ik heb LaCie gevraagd wat de kans is dat ik de data kan behouden en wat ik dan moet doen. Dit was hun reactie:
"Maar ik ga er u meteen bijzeggen dat het niet zo simpel is dan dat het lijkt. Deze schijven zijn namelijk in xfs geformateerd. Dit kan niet door windows en mac worden uitgelezen. Hiervoor dient u te werken met een linux distributie of linux livecd die xfs ondersteund. Dan moet u de disk in de linux kunnen mounten en de schijf van uw pc zelf ook. daarna kunt u de data gewoon kopiëren als blijkt dat het de casing is die stuk is en niet de harde schijf zelf. Als het de harde schijf zelf blijkt te zijn, heeft u het toestelletje voor niets opengehaald en bent u uw garantie kwijt."

Ik ben helaas nogal een leek in dit soort dingen, dus ik begrijp niet helemaal wat hier bedoeld wordt. Nou begrijp ik van posts elders op dit forum wel dat er Linux Live-CD's zijn waarmee een Linux-omgeving op een Windows-PC gecreëerd wordt en dat je vandaar uit dan dus de harde schijf zou moeten kunnen benaderen oid, maar ik ken Linux niet (sorry!) dus ik begrijp niet precies wat ik moet doen...

Kan iemand mij in lekentermen helpen met wat en hoe ik dit zou moeten doen en wat de kans is dat het lukt? Als de kans nagenoeg nul is, dan is het zonde van de garantie...

Dank voor de hulp!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Datarecovery op een XFS partitie in Windows gaat wel degelijk, met de juiste software.

[google=data recovery linux xfs] Eerste hit :)

Een Linux Live-CD is niet zo moeilijk als het lijkt. Pak de juiste versie (Hiren's BootCD bijv) en je kan gewoon met je muis werken als in Windows. Zeker als je je van te voren inleest kan er weinig mis gaan.

Is de behuizing gemakkelijk open te maken? Als je dit zonder sporen van beschadiging kan doen, kan LaCie ook niet achterhalen dat de behuizing open is geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Fauna op 05-12-2008 10:18 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bij een klikkend geluid is wel vaak de harde schijf kapot. Daar zitten ten slotte de bewegende delen. Je schijnt de schijf in de vriezer te kunnen leggen en dan (kabeltjes buitenlangs) nog eens proberen de data over te zetten.

Een nachtje in de vriezer zou het koud genoeg moeten maken. Dan kan nog een proberen de schijf te benaderen. Met een beetje geluk werkt dit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:13:
Datarecovery op een XFS partitie in Windows gaat wel degelijk, met de juiste software.

[google=data recovery linux xfs] Eerste hit :)

Een Linux Live-CD is niet zo moeilijk als het lijkt. Pak de juiste versie (Hiren's BootCD bijv) en je kan gewoon met je muis werken als in Windows. Zeker als je je van te voren inleest kan er weinig mis gaan.

Is de behuizing gemakkelijk open te maken? Als je dit zonder sporen van beschadiging kan doen, kan LaCie ook niet achterhalen dat de behuizing open is geweest.
Beste Fauna,

dank je wel voor je input. Als ik je goed begrijp kan ik het zowel met de UFS Explorer proberen als via een Linux CD? Of heb ik beiden nodig?

En stel dat het niet lukt om het met UFS te doen, kan ik het daarna alsnog proberen via Linux?

Thanks again!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Zolang je een aparte schijf hebt om de betreffende gegevens naar te backuppen kun je beide manieren proberen ja. Je leest immers alleen maar data van die schijf, dus ook als je nog andere manieren vindt kun je die allemaal afzonderlijk proberen.

Verwijderd

wellicht de moeite om hier even te kijken of je schijf niet gewoon naar de maan is en je toch je garantie nog kunt verzilveren
Pagina: 1