[iTunes] "Toegevoegd"-tag bewerken

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Weet iemand hoe ik die kan veranderen? Dus de datum waarop een mp3'tje is toegevoegd.

Het enige wat ik zelf kan schrijven is de XML-file, alleen iTunes leest niet dit bestand maar een bestand in een speciaal formaat.

De "toegevoegd" tags zijn bij mij verloren gegaan na het terugzetten van een backup d.m.v. de XML-file. Hierin staan wel degelijk de added-tags, alleen iTunes zet toch gewoon de actuele datum en tijd neer als je die importeert.

NOSIG

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zijn de 'toegevoegd' data van levensbelang voor je muziekcollectie? Volgens mij is het niet meer dan logisch om de daadwerkelijke datum neer te zetten waarop je je mp3'tjes toevoegt aan iTunes.

Je zou handmatig je datum terug kunnen zetten naar de gewenste, de boel importeren en de datum terugveranderen en kijken of het gewerkt heeft.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja, ik werk best veel met de toegevoegd-tag.

Het punt is juist, je kan die tag niet handmatig bewerken. Je kan hem wel veranderen in de XML-file, maar dan verandert er niks in iTunes.

NOSIG

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 10:12

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Je kan die tag volgens mij wel bewerken met speciale tooltjes. Even zoeken...

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb een beetje research gedaan in de tussentijd.

iTunes maakt niet gebruik van de leesbare XML-file: de bibliotheek wordt alleen maar naar dit bestand weggeschreven. Als bron gebruikt iTunes echter het eigen onleesbare formaat.

Naar wat ik nu lees is de "date added" tag read-only. Er zijn in feite twee manieren waarmee de date-added tag toch bewerkt kan worden:
-door de onleesbare iTunes library file aan te passen, wat dus vooralsnog niemand kan;
-Het mp3'tje uit je bibliotheek halen, je computerklok zetten op de datum+tijd van de gewenste "date added" en het mp3'tje weer toevoegen.

De eerste oplossing is dus onmogelijk, de tweede is nogal omslachtig, zelfs voor slechts 2000 mp3's. Bijkomend nadeel is dat je je andere gegevens (playcount enzo) dan ook kwijt ben. Dat zou weer op te lossen zijn door elke keer een XML te importeren met 1 nummertje. Dus dat gaat als volgt:
-Computertijd/datum op gewenste "date added" zetten;
-XML van 1 mp3 importeren;
-Computertijd op volgende gewenste "date added" zetten;
-XML van de volgende mp3 importeren;
-etc.

Ik geloof best dat dit te implementeren is in een programma, alleen ik ben daartoe niet in staat (ben geen programmeur). Ik heb ook nog geen programma's gevonden die dit doen.

Als work-around zou ik de datum en tijd in de comments field kunnen zetten. Het nadeel daarvan is weer dat nieuw gedownloade mp3'tjes hun date added tag niet in het comments field krijgen, i.t.t. de andere 'oude' MP3'tjes.

NOSIG