Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ex heeft laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag, mijn ex heeft mijn laptop (VISTA) en weigerd deze af te geven.
We hebben redelijke ruzie over de afwikkeling van onze relatie en ik ben bang dat hij nu bepaalde gegevens van mij gaat inkijken enz die op de laptop staan. Kan hij (als it leek) gewoon zomaar mijn pasword kraken of is dat niet echt te doen bij vista?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Het password kraken is niet te doen.
Het password is wel (met de juiste software) binnen een minuut te veranderen in elk gewenst woord.

Maar om je vraag wat specifieker te beantwoorden.
Als it-leek kan je deze software wel vinden. Hoe het werkt is in een avondje wel uit te vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door job op 04-12-2008 20:54 ]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:44

Aapje

Opel-beun
Allereerst, aangifte doen van diefstal. (Mits jij bonnetjes e.d. hebt zodat je kan aantonen dat de laptop van jou is.)
2de, vista zit gelukkig enigzins nog complex genoeg in elkaar dat een leek niet snel je wachtwoord kan kraken. (tenzij hij/zij je wachtwoord kent, of je geheugensteun dermate simpel is dat hij/zij 't wachtwoord kan achterhalen.)

[ Voor 12% gewijzigd door Aapje op 04-12-2008 20:55 ]

Verwijderd

het is redelijk eenvoudig, al moet je wel weten hoe het werkt, anders ga je er niet uitkomen.
ik weet ff niet of ik van de policy mag uitleggen hoe en wat, maar je kan een wachtwoord goed resetten.

waar je je veel meer zorgen om moet maken is of je gegevens met of zonder encryptie op de schijf staan. iedereen kan tegenwoordig googlen op knoppix, en dan is de hele schijf gewoon uit te lezen...

sterkte met het relatiegebeuren verder :)

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel
probeer is dat hij de laptop heeft voorgeschoten, ik ben wel al bezig met advocaat om te kijken hoe het te regelen is dat we het netjes doen zonder dat hij bij gegevens kan want volgens advocaat is laptop van mij ook omdat er zoveel prive gegevens van mij opstaan en mag hij geen spullen onder zich houden. Hij heeft een baan waarbij hij persoonlijk geen schade mag hebben dus dat is ook een punt maar die kant wil ik niet op

dank voor de adviezen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 21:10:
.... want volgens advocaat is laptop van mij ook omdat er zoveel prive gegevens van mij opstaan en mag hij geen spullen onder zich houden. ....

dank voor de adviezen!
Volgens mij heeft je advocaat het toch bij het verkeerde eind op basis van dát argument. Dat zou betekenen, dat als ik veel persoonlijke data op een pc van een ander of een server zet ik dan ook aanspraak kan maken op die hardware?

Op het moment, dat je ex kan aantonen dat hij betaald heeft voor de laptop en jij niet kunt aantonen, dat je hem terugbetaald hebt, is het zijn eigendom, ondanks dat jij hem mocht gebruiken.

Voor wat betreft je eigenlijke vraag:
Hij kán bij je gegevens komen (via reset van wachtwoord, knoppix of whatever), maar mochten de bestanden geëncrypt zijn, dan is er zonder de bijbehorende sleutel niets mee aan te vangen :)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
job schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:53:
Het password kraken is niet te doen.
Het password is wel (met de juiste software) binnen een minuut te veranderen in elk gewenst woord.

Maar om je vraag wat specifieker te beantwoorden.
Als it-leek kan je deze software wel vinden. Hoe het werkt is in een avondje wel uit te vinden.
Het paswoord kraken is niet te doen, zeg je ?
Daar denken de developers van ophcrack blijkbaar anders over... ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:07:
[...]

Het paswoord kraken is niet te doen, zeg je ?
Daar denken de developers van ophcrack blijkbaar anders over... ;)
Lekker belangrijk... Het gaat toch niet om het kraken van het password, het gaat TS erom of hij bij haar gegevens kan komen of niet. TS denkt misschien dat dat alleen kan met het kraken van het wachtwoord, helaas zijn er genoeg andere methodes om aan die data te komen. Zoals idd een live cd van een OS dat NTFS kan lezen, of de harde schijf eruit halen en in een andere pc hangen.

Als je je data niet versleuteld hebt opgeslagen is het idd heel simpel om die data te benaderen. Ik kan niet voor je beoordelen of je ex handig genoeg is om dat voor elkaar te krijgen, of handige kennissen heeft die dat willen doen. Misschien is je ex ook wel helemaal niet geinteresseerd in de data die erop staat, misschien wel, ook dat kunnen we hier niet voor je beoordelen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:22:
[...]
Lekker belangrijk... Het gaat toch niet om het kraken van het password, het gaat TS erom of hij bij haar gegevens kan komen of niet.
Zijn, volgens het profiel van de TS is het een man. Believe it or not, maar ook mannen kunnen een relatie hebben. :)
Met een beetje zoekwerk kan de ex wel een opstart CD vinden waarmee hij het wachtwoord kan resetten oid. Dus verwacht niet teveel van de bescherming van de gegevens door Windows op dat vlak.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:26:
[...]

Zijn, volgens het profiel van de TS is het een man. Believe it or not, maar ook mannen kunnen een relatie hebben. :)
Oeps... heb idd niet het profiel gechecked 8)7

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ajhaverkamp schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:26:
Dus verwacht niet teveel van de bescherming van de gegevens door Windows ongeacht welk OS op dat vlak.
;)

Als Bob fysiek toegang heeft tot een computer, dan is de computer gewoon niet meer van Alice, ongeacht wat je als OS draait.
Je kunt enkel vertragen (Bitlocker, EFS/TrueCrypt/PointSec) dat mensen bij je data kunnen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe zit het met computervredebreuk in dit geval?
En heeft computervredebreuk te maken met het account, of met de fysieke laptop?
(In het eerste geval zou het computervredebreuk zijn als de ex probeert te kraken, maar als het het tweede geval is, dan is, zoals ik het nu zie de laptop van de ex, toch? (want hij heeft het betaald?))
Het wetboek omschrijft computervredebreuk als "opzettelijk wederrechtelijk binnendringen in een geautomatiseerd werk voor de opslag of verwerking van gegevens, of in een deel daarvan".

[ Voor 31% gewijzigd door anandus op 05-12-2008 14:54 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

alt-92 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:49:
Als Bob fysiek toegang heeft tot een computer, dan is de computer gewoon niet meer van Alice, ongeacht wat je als OS draait.
Nou, dat is wat kort door de bocht; volgens mij bieden de meeste moderne OS'en gewoon een optie om de volledige harddisk te encrypten aan bij installatie.
Je kunt enkel vertragen (Bitlocker, EFS/TrueCrypt/PointSec) dat mensen bij je data kunnen.
Vertragen met 10^20 jaar met een goede key heet ook wel gewoon veilig ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

eamelink schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:32:
[...]Vertragen met 10^20 jaar met een goede key heet ook wel gewoon veilig ;)
Jij weet wel waar Abraham de mosterd haalt, hè? Jammer dat je er in dit geval na de maaltijd mee aan komt zetten O-)

@TS: Ex kan, als hij administrator rechten op die PC heeft, gewoon "take ownership" van jouw bestanden doen. Ga er dus maar van uit dat hij volledige inzage heeft.

Maar als jouw advocaat er van overtuigd is dat de (inhoud van de) laptop van jou is, kun je toch gewoon een deurwaarder inschakelen? Of - wat subtieler - je ex vragen of je de deurwaarder in moet schakelen of dat-ie 'm spontaan overdraagt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
anandus schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:52:
Hoe zit het met computervredebreuk in dit geval?
En heeft computervredebreuk te maken met het account, of met de fysieke laptop?
(In het eerste geval zou het computervredebreuk zijn als de ex probeert te kraken, maar als het het tweede geval is, dan is, zoals ik het nu zie de laptop van de ex, toch? (want hij heeft het betaald?))

[...]
Computervredebreuk is in dit geval mischien van toepassing ligt eraan.
Is er in gebroken,Is de computerbeveiligd en kan de eigenaar aantonen dat de laptop van hem is.
Maar het is een mogelijke insteek in een publiek rechtelijke zaak.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eamelink schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:32:
Vertragen met 10^20 jaar met een goede key heet ook wel gewoon veilig ;)
Dat zei men 5 jaar terug ook over DES/MD5 :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:51:
Een vraag, mijn ex heeft mijn laptop (VISTA) en weigerd deze af te geven.
We hebben redelijke ruzie over de afwikkeling van onze relatie en ik ben bang dat hij nu bepaalde gegevens van mij gaat inkijken enz die op de laptop staan. Kan hij (als it leek) gewoon zomaar mijn pasword kraken of is dat niet echt te doen bij vista?
Een Windows wachtwoord is met een cd / dvd binnen 30 sec. aan te passen. Heb geen illusies daarover. Echter vergt dit een klein beetje it skill (iso downloaden, brande, booten van cd, windows install mounten etc.)

Ik ga vooralsnog er van uit dat er geen sprake is van huwelijk?
Anders sowieso via een advocaat laten afhandelen.

Verder is heeft dit niet veel met B&V te maken, meer een relatie probleem.
Vista is een stuk 'veiliger' als XP, maar veel bijzonders is het nog steeds niet.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
alt-92 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 11:56:
[...]

Dat zei men 5 jaar terug ook over DES/MD5 :P

DES/MD5: Vijf jaar geleden zei men dat niet meer van DES, en MD5 is niet echt geschikt als versleuteling, aangezien het een hashalgoritme is. Triple-DES bestaat ook alweer 27 jaar (officieel) en wordt nog vrij veilig geacht.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties.
Er is afgelopen maandag beslag gelegd op de laptop mijn kleding en gegevensdragers die hij ook onder zich wilde houden en er is een regeling afgesproken. Hij was woedend dat er beslag werd gelegd. maar het recht op retentie was enkel van toepassing op de laptop zelf en niet op de data. Dus de data is van de machine gehaald en de laptop kan hij houden is nu besproken.

Dank voor de reacties

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 20:48:
Dank voor alle reacties.
Er is afgelopen maandag beslag gelegd op de laptop mijn kleding en gegevensdragers die hij ook onder zich wilde houden en er is een regeling afgesproken. Hij was woedend dat er beslag werd gelegd. maar het recht op retentie was enkel van toepassing op de laptop zelf en niet op de data. Dus de data is van de machine gehaald en de laptop kan hij houden is nu besproken.

Dank voor de reacties
Fijn dat het 'goed' afgelopen is :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je weet dat verwijderde data nog terug te halen is?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik maar de laptop is door een cleaning programma gehaald van een overheidsinstelling.
Dus het zal we goed zijn bovendien is er nu goede regeling dus de druk is eraf

• _edikt
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-02-2024
met killdisk wordt dat al een stuk lastiger heb ik begrepen
Pagina: 1