Mag je in dit geval aan de noodrem trekken?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik stap net uit de trein op station haarlem, en vlak achter me gaat de deur dicht en rijdt de trein weg. Er stonden nog zeker 10 mensen binnen die er uit wilden, plus nog eens wat er op het perron stond om in te stappen. Ik vind dit dus echt te lomp voor woorden! Als ik nog binnen had gestaan had ik dus mooi de noodrem er bij gepakt! Maar nu is dus de vraag: mag dat? Ik persoonlijk vind het in ieder geval compleet gerechtvaardigd. Wat vinden jullie?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Is er nood? Nee dus.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nope :)
Dit is gewoon lomp maar geen nood ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Afgezien van het al dan niet mogen, na een ruk aan de noodrem staat een trein zo een half uur stil, dus dan was een trein later pakken beter geweest.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nee. Het is geen noodgeval, en het heet een noodrem.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sig69 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:43:
Ik stap net uit de trein op station haarlem, en vlak achter me gaat de deur dicht en rijdt de trein weg. Er stonden nog zeker 10 mensen binnen die er uit wilden, plus nog eens wat er op het perron stond om in te stappen. Ik vind dit dus echt te lomp voor woorden! Als ik nog binnen had gestaan had ik dus mooi de noodrem er bij gepakt! Maar nu is dus de vraag: mag dat? Ik persoonlijk vind het in ieder geval compleet gerechtvaardigd. Wat vinden jullie?
speciaal voor de mensen die binnen stonden, hadden ze maar bij de deur moeten staan! in veel treinen is dat ZO irritant als je iedereen er uit laat, het balkon is leeg, de gangetjes ook, je staat halverwege een gangetje en er komt nog z'n pislul aan :r
Zeker in sommige bakken van de ICRm en alle 1e generatie VRIM is dat zo irritant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is aan de conducteur/bestuurder om te beslissen of de trein gaat rijden, niet aan de passagiers. Dus zoals de anderen ook zeggen: nee, natuurlijk is gebruik van de noodrem niet gerechtvaardigd in deze omstandigheden :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00
[Spuit 11 modus]
Geen noodgeval, dus geen noodrem... :+
[/Spuit 11 modus]

Dit is mij ook overkomen 'n paar jaar geleden.
Ik moest in Boxtel uitstappen, en die deuren gingen echt na 5 seconden alweer dicht. 8)7 En ja: Ik stond al in het halletje. Er konden maar net 2 van de ongeveer 8 mensen in het halletje uitstappen.

Nou had ik een dagretour Eindhoven-Boxtel, dus voor dat ritje naar Vught had ik geen plaatsbewijs.
En even later wil die conducteur mij, en een paar mede-gedupeerden, nog beboeten voor zwart rijden ook. |:(

Dat werd dus een vette rel, zelfs reizigers die gewoon verder naar Den Bosch moesten bemoeiden zich ermee.

Uiteindelijk kregen we een gratis kaartje terug naar Boxtel, maar ik heb later wel een officiele klacht ingediend.

Meer dan een mooie excuusbrief leverde dat niet op, btw... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ander geval:

Iemand wordt onwel in de trein. Mag je aan de noodrem trekken?

Antwoord:
Geen idee, er is 'nood'. Maar niet nood om de trein per direct te laten stoppen. Sterker nog, als er medische hulp nodig is, is het veel verstandig om iemand naar de conducteur te laten gaan en te melden dat bij het eerst volgende station gestopt moet worden.

Als je namelijk wel aan de noodrem trekt en in de middle of niks stopt, hoe denk je dat een ambulance in de buurt komt?

Ik heb het meegemaakt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@Motrax: ook wel eens gehoord inderdaad, iets met een hartaanval en een niet nadenkend typetje dat aan de noodrem trekt waardoor de trein midden in een weiland tot stilstand kwam.

[ Voor 61% gewijzigd door CodeCaster op 04-12-2008 19:50 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Motrax schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:42:
Ander geval:

Iemand wordt onwel in de trein. Mag je aan de noodrem trekken?
De NS is er vaag over:
Gebruik noodrem
Alleen als er direct gevaar dreigt mag u aan de noodrem trekken. Misbruik van de noodrem wordt bestraft.
Maarja, wat versta je onder "direct gevaar"?

Veolia is iets specifieker en zegt er dit over:
Waarvoor is de noodrem?
De noodrem is er uitsluitend voor levensbedreigende situaties. Onterecht gebruik wordt bestraft.
Zie http://www.veoliatranspor...37185.aspx?epslanguage=ML

Dan mág het dus wel, maar of het slim is, is een tweede, om precies de reden die je zelf al noemt: hoe komt de ambulance in het veld? Je kan dan beter de conducteur waarschuwen zodat ze a) de ambulance kunnen inschakelen en b) de trein vlak bij een overweg gestopt word, zodat het slachtoffer makkelijk in de ambulance gebracht kan worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:48

Goverman

not loaded

misschien dat het niet mag, maar een bekeuring krijg je er niet voor. Zelf twee situaties meegemaakt:
- stoptrein reed veel te hard op een station af: hij zou doorrijden, maar werd 'gecorrigeerd' door passagiers
- zoals TS beschrijft, maar dan toen er nog een hele stroom mensen uit wilde (balkon stond ook vol toen)...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het moet zodanig levensbedreigend zijn dat in principe iederéén uit de trein moet. Bijvoorbeeld een brand in de trein, of een gijzeling, of een of andere idioot met een wapen, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Goverman schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:53:
misschien dat het niet mag, maar een bekeuring krijg je er niet voor. Zelf twee situaties meegemaakt:
- stoptrein reed veel te hard op een station af: hij zou doorrijden, maar werd 'gecorrigeerd' door passagiers
- zoals TS beschrijft, maar dan toen er nog een hele stroom mensen uit wilde (balkon stond ook vol toen)...
Hoe kunnen de mensen in de trein nou weten of die wel of niet doorrijd als die nog niet langs het perron is?

Ik heb wel met iemand in de trein gezeten die onwel werd. Pas toen we bij het perron waren hebben we de noodrem geactiveerd zodat de machinist/conducteur weet dat er iets niet goed is en dat de trein goed bereikbaar is voor evt hulpdiensten.

[ Voor 18% gewijzigd door swtimmer op 05-12-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

swtimmer schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:47:
[...]

Hoe kunnen de mensen in de trein nou weten of die wel of niet doorrijd als die nog niet langs het perron is?

Ik heb wel met iemand in de trein gezeten die onwel werd. Pas toen we bij het perron waren hebben we de noodrem geactiveerd zodat de machinist/conducteur weet dat er iets niet goed is en dat de trein goed bereikbaar is voor evt hulpdiensten.
Goede actie d:)b

Wat dat betreft zijn de systemen in de Syntus treinen (en londense metro toevallig) beter. Je hebt op veel plekken een communicatiepunt waar je in geval van nood met de machinist/conducteur kan praten. Dus dan kan je er voor zorgen dat de trein op een tactisch punt stilstaat, zonder dat direct de trein stil staat.

[ Voor 44% gewijzigd door Hooglander1 op 05-12-2008 11:49 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
Heb het ook wel eens gehad. Mensen stapten nog uit, hele perron stond vol met mensen die in wilden stappen. Ging ineens de deur dicht. Aan de noodrem getrokken. Alleen maal uit gestapt en mensen ingestapt. Kwartiertje later ging de trein weg.
Lekker voor het personeel op de trein. Willen snel thuis zijn en rijden dus maar weer snel weg, nu waren ze mooi een kwartier later.
De conductuer die langskwam om de deur open te maken was wel behoorlijk pissig maar had begrip voor de actie voor de passagiers.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 23:45
Maverick schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:50:
Lekker voor het personeel op de trein. Willen snel thuis zijn en rijden dus maar weer snel weg, nu waren ze mooi een kwartier later.
Tsja dat maakt voor een conducteur of machinist natuurlijk weinig uit. Ze rijden op een vast schema dus ze kunnen in principe nooit tijd winnen door wat steviger door te rijden (tenzij ze al vertraging hebben natuurlijk).

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

swtimmer schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:47:
[...]

gezien de lange remweg van een trein kan je dat redelijk inschatten.. ik heb een keer een trein bestuurd en al een paar KM voor het station worden de motoren uitgezet en rij je op momentum door en rem je pas bij laatste stukje af..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maverick schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:50:
Populistisch maar onzin. Je weet namelijk helemaal niet wat de reden was om toch te gaan rijden, en het zal zeker niet zijn om eerder thuis te zijn.

Verder: hoeveel mensen wilden er in stappen, en hoeveel mensen hadden er nu vertraging? De instappers zijn er niets sneller door thuisgekomen, de (onschuldige) mensen in de trein hebben er overlast van, het treinschema wordt ontwricht.

Oftewel: domme en ondoordachte actie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

gambieter schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:04:
[...]

Populistisch maar onzin. Je weet namelijk helemaal niet wat de reden was om toch te gaan rijden, en het zal zeker niet zijn om eerder thuis te zijn.

Verder: hoeveel mensen wilden er in stappen, en hoeveel mensen hadden er nu vertraging? De instappers zijn er niets sneller door thuisgekomen, de (onschuldige) mensen in de trein hebben er overlast van, het treinschema wordt ontwricht.

Oftewel: domme en ondoordachte actie.
Ben ik het niet mee eens. Je hebt als NS ook een verantwoordelijkheid om fatsoenlijk met je klanten om te gaan. Mensen niet laten uitstappen vind ik echt te ver gaan. Dat de trein daarom vertraging heeft is het niet het probleem van de uitstappers, maar van het personeel. Leermomentje voor het treinpersoneel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:07:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Je hebt als NS ook een verantwoordelijkheid om fatsoenlijk met je klanten om te gaan. Mensen niet laten uitstappen vind ik echt te ver gaan. Dat de trein daarom vertraging heeft is het niet het probleem van de uitstappers, maar van het personeel. Leermomentje voor het treinpersoneel denk ik.
Dat het niet netjes is kan ik inkomen, maar enig idee hoeveel effect een stom vertraagd treintje kan hebben op 't halve spoornetwerk in Nederland? Hoeft niet natuurlijk, maar achter die trein die nu een kwartier vertraagt (dat is veel!) zat nog een andere trein op 5 minuten afstand en die moet nu ook wachten. En de trein daarachter ook. En voila, in half Nederland staat alles weer ff stil. :/

Dat is dan misschien lullig voor die paar passagiers op dat ene stationnetje, maar het is óók lullig als tienduizend ándere passagiers in Nederland hun aansluiting missen en dus óók een half uur moeten wachten op de volgende trein.

Zie ook het grotere geheel. Treinen moeten gewoon op tijd rijden, punt.

Overigens zijn in de meeste gevallen passagiers zelf verantwoordelijk voor treinvertragingen, dus het is ook nog maar de vraag in hoeverre je de conducteur e.d. het kunt verwijten.

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 05-12-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Osiris schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:13:
[...]

Dat het niet netjes is kan ik inkomen, maar enig idee hoeveel effect een stom vertraagd treintje kan hebben op 't halve spoornetwerk in Nederland? Hoeft niet natuurlijk, maar achter die trein die nu een kwartier vertraagt (dat is veel!) zat nog een andere trein op 5 minuten afstand en die moet nu ook wachten. En de trein daarachter ook. En voila, in half Nederland staat alles weer ff stil. :/

Dat is dan misschien lullig voor die paar passagiers op dat ene stationnetje, maar het is óók lullig als tienduizend ándere passagiers in Nederland hun aansluiting missen en dus óók een half uur moeten wachten op de volgende trein.
Ja ik weet heel goed hoeveel effect dat kan hebben. Ik reis erg vaak lange afstanden en het gebeurt regelmatig dat ik met eigen ogen zie hoe een trein die perfect op tijd rijd te laat aankomt omdat hij moet wachten op kruisende treinen.

En het is lullig voor die passagiers en het mag ook niet gebeuren, het is niet zo dat alles maar mag gebeuren omdat er op tijd weggereden moet worden. Dit kan ook potentieel gevaarlijke situaties opleveren. Mensen die klem zitten e.d.
Niet zo kortzichtig denken a.u.b., maar zie ook het grotere geheel. Treinen moeten gewoon op tijd rijden, punt.
Dit zie ik als een flame en ben ik niet blij mee. Ik neem wel degelijk het grote geheel mee, echter leg ik prioriteiten anders. Dit heeft niets met kortzichtigheid te maken.

@ hieronder:

Inderdaad, zo kan je het ook zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En de conducteur/machinsit/whatever had die complete chaos in NL kunnen voorkomen door zelf ff 1 minuutje langer te wachten :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:16:
[...]

Ja ik weet heel goed hoeveel effect dat kan hebben. Ik reis erg vaak lange afstanden en het gebeurt regelmatig dat ik met eigen ogen zie hoe een trein die perfect op tijd rijd te laat aankomt omdat hij moet wachten op kruisende treinen.
En vervolgens mist iedereen die in die trein een aansluiting moest halen z'n aansluiting, joepie.
En het is lullig voor die passagiers en het mag ook niet gebeuren, het is niet zo dat alles maar mag gebeuren omdat er op tijd weggereden moet worden. Dit kan ook potentieel gevaarlijke situaties opleveren. Mensen die klem zitten e.d.
En dáár is nou die noodrem voor.

[...]
Dit zie ik als een flame en ben ik niet blij mee. Ik neem wel degelijk het grote geheel mee, echter leg ik prioriteiten anders. Dit heeft niets met kortzichtigheid te maken.
En door je prioriteiten elders te leggen neem je dus in weze het 'grote goed' niet in bescherming IMO. Ok ok, woordkeuze mag wat aardiger, maar IMO gaat 't grote goed gewoon voor.
Koffie schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:19:
En de conducteur/machinsit/whatever had die complete chaos in NL kunnen voorkomen door zelf ff 1 minuutje langer te wachten :Y)
Misschien kon dat wel niet :) Treinen krijgen volgens mij van ProRail (want die bedient alle wissels en seinen e.d.) een bepaald 'window' waarin ze mogen vertrekken. Zijn ze te laat, dan hebben ze pech.

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 05-12-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het grote goed is de klant, niet het treintje ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:24:
Het grote goed is de klant, niet het treintje ;)
Het grote goed is inderdaad de klant: Compleet met de trein reizend Nederland. En net als dat ene miertje uit die massale mierenkolonie boeit een losse klant geen zak als het beter is voor de totale populatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Osiris schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:21:
[...]

En vervolgens mist iedereen die in die trein een aansluiting moest halen z'n aansluiting, joepie.
Wat maakt mij dat nou uit als ik niet eens uit de trein kan komen? Ik heb ook mijn prioriteiten. Ik ga niet de NS en al hun schadevergoedingen helpen door niet uit te stappen. Kom nou...
[...]

Maar daardoor kunnen we het gedrag wat het uitlokt wel voorkomen.
[...]

En door je prioriteiten elders te leggen neem je dus in weze het 'grote goed' niet in bescherming IMO. Ok ok, woordkeuze mag wat aardiger, maar IMO gaat 't grote goed gewoon voor.
Je woordkeuze is onbeschoft in een fatsoenlijke discussie. Je kan het oneens zijn met mensen, maar dat kan je ook op een andere manier laten weten. Jij mag best vinden dat het grote geheel voorgaat, maar dat maakt mij niet kortzichtig!

Het geheel is leuk, maar daar heb ik niet voor betaald. Het is aan de conducteur om er voor te zorgen dat het geheel goed gaat en niet aan mij als klant. En het grote geheel houd ook in dat je iedereen laat uitstappen.
[...]

Misschien kon dat wel niet :) Treinen krijgen volgens mij van ProRail (want die bedient alle wissels en seinen e.d.) een bepaald 'window' waarin ze mogen vertrekken. Zijn ze te laat, dan hebben ze pech.
Dan hebben ze maar pech, daarom mag je nog niet zomaar wegrijden. Ik heb ook betaald voor de dienst van het vervoeren en dus wil ik ook uit kunnen stappen binnen een redelijke tijdlimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:27:
[...]

Wat maakt mij dat nou uit als ik niet eens uit de trein kan komen? Ik heb ook mijn prioriteiten. Ik ga niet de NS en al hun schadevergoedingen helpen door niet uit te stappen. Kom nou...
Heb je groot gelijk in :) Maar dat is nog geen reden om aan de noodrem te trekken, want daar dient hij niet voor ;)
[...]

Maar daardoor kunnen we het gedrag wat het uitlokt wel voorkomen.
De noodrem is d'r niet voor pre-emptive acties. Iedereen snapt dat het tussen dichtgaande deuren doorspringen onverstandig is en zou men dan ook gewoonweg niet moeten doen.
[...]

Je woordkeuze is onbeschoft in een fatsoenlijke discussie. Je kan het oneens zijn met mensen, maar dat kan je ook op een andere manier laten weten. Jij mag best vinden dat het grote geheel voorgaat, maar dat maakt mij niet kortzichtig!
Kheb 't al aangepast, excuses daarvoor.
Het geheel is leuk, maar daar heb ik niet voor betaald. Het is aan de conducteur om er voor te zorgen dat het geheel goed gaat en niet aan mij als klant. En het grote geheel houd ook in dat je iedereen laat uitstappen.
Dat laatste ben ik 't dus niet mee eens. Kleine dingen opofferen voor grotere dingen is prima geoorloofd IMO.
[...]

Dan hebben ze maar pech, daarom mag je nog niet zomaar wegrijden. Ik heb ook betaald voor de dienst van het vervoeren en dus wil ik ook uit kunnen stappen binnen een redelijke tijdlimiet.
Jij hebt inderdaad betaalt voor een vervoersdienst. Je hebt niet eens recht op een zitplaats! Enige waar je recht op hebt is van A naar B vervoerd te worden. Niet hoe lang dat duurt. Dat de NS geld teruggeeft bij vertragingen is slechts coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Osiris schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:35:
[...]

Heb je groot gelijk in :) Maar dat is nog geen reden om aan de noodrem te trekken, want daar dient hij niet voor ;)
Noem het burgerlijke ongehoorzaamheid. Het mag niet, maar ik zou het wel kunnen doen (denk ik).
[...]
De noodrem is d'r niet voor pre-emptive acties. Iedereen snapt dat het tussen dichtgaande deuren doorspringen onverstandig is en zou men dan ook gewoonweg niet moeten doen.
Klopt, maar daar blijf ik bij mijn vorige punt, burgerlijke ongehoorzaamheid.
[...]

Kheb 't al aangepast, excuses daarvoor.
O+
[...]

Dat laatste ben ik 't dus niet mee eens. Kleine dingen opofferen voor grotere dingen is prima geoorloofd IMO.
Zou ik ook vinden, totdat ik het kleine ding ben. Dus nee, ik ben het er niet mee eens. Dan zou je bijvoorbeeld ook gehandicapten kunnen weigeren als een trein niet op tijd is, want dan zou de trein nog veel later pas weg kunnen. Dat kan wat mij betreft echt niet.
[...]

Jij hebt inderdaad betaalt voor een vervoersdienst. Je hebt niet eens recht op een zitplaats! Enige waar je recht op hebt is van A naar B vervoerd te worden. Niet hoe lang dat duurt. Dat de NS geld teruggeeft bij vertragingen is slechts coulance.
Klopt, maar ik mag niet naar C, dus daar kan ik nog gezeik mee krijgen ook. Dan maar ff aan de noodrem hangen, ben ik op tijd en heb ik geen gezeik in het BC en CB traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zoals al eerder gezegd, het mag niet in deze situatie, maar ik vind het persoonlijk wel terecht. Ik zal de persoon die aan de rem trekt het ook niet aanrekenen, maar de machinist/conducteur die de passagiers niet de kans heeft gegeven fatsoenlijk uit en in te stappen.
M'n vader heeft het 1 keer meegemaakt met in de sneltram van Utrecht naar IJsselstein. Mensen kregen daarin ook niet fatsoenlijk de kans om uit te stappen en toen is er ook aan de remgetrokken. De "dader" werd vervolgens door alle passagiers (ook die vertraging erdoor opliepen) beschermd.

Tegenwoordig is de tijd tussen aankomst en vertrek nog maar 3 minuten (uit m'n hoofd) en dat is op sommige punten of momenten gewoon te weinig. Er hoeft maar 1 persoon tussen te zitten die slecht ter been is, en je redt het al niet meer in de spits op een groot station.

De NS heeft één hele grote verantwoordelijkheid, en dat is het veilig en verantwoord vervoeren van passagiers. Bij die verantwoordelijkheid hoort ook de mogelijkheid geven voor passagiers om uit en in te kunnen te stappen.

Overigens, op mijn vaste lijn (Gouda - Den Haag) zie ik maar zelden een conducteur. Hij/zij rijdt wel mee, maar ik zie ze dus nooit een rondje maken. Wat nou als er iemand onwel wordt en je hem/haar wilt waarschuwen en hij/zij zit in een ander rijtuig waardoor je de conducteur niet kan bereiken? In vrijwel geen enkele trein is er een intercom systeem... Dan maar aan de noodrem trekken in een gebied waar een ambulance (relatief) makkelijk bij de trein kan komen? Ik denk dan vooral aan de situatie waarin iemand ter hoogte van Zoetermeer onwel wordt, en het nog 10 tot 15 minuten duurt voor de trein überhaupt stil komt te staan in een station (wat in het geval van bijvoorbeeld een hartaanval dus nog te lang duurt).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

deepbass909 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:44:
Dan maar aan de noodrem trekken in een gebied waar een ambulance (relatief) makkelijk bij de trein kan komen? Ik denk dan vooral aan de situatie waarin iemand ter hoogte van Zoetermeer onwel wordt, en het nog 10 tot 15 minuten duurt voor de trein überhaupt stil komt te staan in een station (wat in het geval van bijvoorbeeld een hartaanval dus nog te lang duurt).
Ik zou 112 bellen en vragen wat ik moet doen? In het slechte geval staat een ambulance crew klaar op het perron. In het positieve geval kunnen ze via de NS de trein stil zetten op een goede plek. Noodrem trekken kun je echt op lelijke plekken terecht komen, die gok wil je niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik zou ook aan de noodrem trekken. Ze moeten maar meer tijd inlassen zodat iedereen kan uitstappen. Als het echt niet eerder kan dan moeten ze er voortaan gewoon rekening mee houden.

Ik doel dus niet op de situatie dat als ik lig te maffen, de trein al 2 min stilstaat en ik nog rap naar buiten moet gaan met m'n slaperige kop terwijl de deuren al dichtgaan. Dan zou het eigen schuld zijn, maar als het buiten mijn schuld om is... no prob, noodremmetje ftw.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

deepbass909 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:44:
Overigens, op mijn vaste lijn (Gouda - Den Haag) zie ik maar zelden een conducteur. Hij/zij rijdt wel mee, maar ik zie ze dus nooit een rondje maken. Wat nou als er iemand onwel wordt en je hem/haar wilt waarschuwen en hij/zij zit in een ander rijtuig waardoor je de conducteur niet kan bereiken? In vrijwel geen enkele trein is er een intercom systeem... Dan maar aan de noodrem trekken in een gebied waar een ambulance (relatief) makkelijk bij de trein kan komen? Ik denk dan vooral aan de situatie waarin iemand ter hoogte van Zoetermeer onwel wordt, en het nog 10 tot 15 minuten duurt voor de trein überhaupt stil komt te staan in een station (wat in het geval van bijvoorbeeld een hartaanval dus nog te lang duurt).
Niet om je aan te vallen, maar wat kan de conducteur meer dan overige passagiers in zo'n geval? Hij kan niet tegen de machinist zeggen van "joh, rij effe wat harder, er ligt er hier eentje een lijk te worden". De overige passagiers kunnen net zo goed 112 bellen en melden dat er bij $volgend_station een ambulance klaar moet staan. Als de conducteur het dan nog niet doorheeft tegen de tijd dat het station bereikt is, kan er op dat moment toch iemand aan de noodrem trekken terwijl de trein stil staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dennahz schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:48:

Ik doel dus niet op de situatie dat als ik lig te maffen, de trein al 2 min stilstaat en ik nog rap naar buiten moet gaan met m'n slaperige kop terwijl de deuren al dichtgaan. Dan zou het eigen schuld zijn, maar als het buiten mijn schuld om is... no prob, noodremmetje ftw.
Als je in zo'n situatie aan de noodrem trekt lijkt een zware boete (enkele honderden euro's) me wel erg op zijn plek. Daar is de noodrem niet voor bedoeld, hoe lullig het is ook voor de reizigers.

Als je zoiets doet staat de trein namelijk al snel een kwartiertje stil (allerlei controles etc), waardoor de rest van de passagiers eventuele aansluitingen mist én de achterop komende treinen óók nog eens vertraging oplopen met alle gevolgen voor de passagiers in die treinen etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

wildhagen schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:50:
[...]

Als je in zo'n situatie aan de noodrem trekt lijkt een zware boete (enkele honderden euro's) me wel erg op zijn plek. Daar is de noodrem niet voor bedoeld, hoe lullig het is ook voor de reizigers.

Als je zoiets doet staat de trein namelijk al snel een kwartiertje stil (allerlei controles etc), waardoor de rest van de passagiers eventuele aansluitingen mist én de achterop komende treinen óók nog eens vertraging oplopen met alle gevolgen voor de passagiers in die treinen etc.
Klopt, maar op zo'n moment denk ik daar niet zo bij na eerlijk gezegd. Als ik gewoon in de rij sta om uit te stappen en ineens gaan de deuren dicht om weer te vertrekken :? Dan is de noodrem meer een manier om te laten merken van: "wacht ff, er moeten nog mensen uit".

Anders krijg je dat gedoe weer dat je zwart rijdt etc.... ze moeten maar even geduld hebben of het op drukke tijdstippen wat ruimer inplannen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dennahz schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:58:
[...]

Klopt, maar op zo'n moment denk ik daar niet zo bij na eerlijk gezegd. Als ik gewoon in de rij sta om uit te stappen en ineens gaan de deuren dicht om weer te vertrekken :? Dan is de noodrem meer een manier om te laten merken van: "wacht ff, er moeten nog mensen uit".
Dan trek je de conducteur even aan zijn jas. Dan is er vast wel wat te regelen.

In zo'n situatie aan de noodrem trekken is maar onder één term samen te vatten: 'ikke ikke ikke en de rest van de passagiers en de treinen hierachter kunnen stikken', a.k.a. egoïsme.
Anders krijg je dat gedoe weer dat je zwart rijdt etc.... ze moeten maar even geduld hebben of het op drukke tijdstippen wat ruimer inplannen.
En dan weer klagen dat er minder treinen rijden (want ja, het moet toch ruimer ingeplanned worden, dan zijn er dus minder treinen per uur mogelijk) waardoor het ook voller word in de treinen en je ook langer op treinen moet wachten (minder treinen per uur immers, dus langere tussentijden) en eventuele aansluitingen weer komen te vervallen of ongunstiger worden....

De reizigers hebben gewoon pech imho op zo'n moment. Hoe lullig het ook is, het belang van de grote groep reizigers die in zo'n situatie gedupeeerd zouden worden gaat vóór het belang van de enkeling, hoe lullig dan ook.

Overigens lijkt het me niet zo'n issue, want dit is nu niet iets wat nou duizenden keren per dag voorkomt lijkt me, het zal echt en uitzondering zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 05-12-2008 13:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
  • Laatst online: 21-05 19:18
Ook ik heb een tijdje geleden meegemaakt dat ik en een aantal mensen niet de kans kregen om uit te stappen, later hier ook de conducteur over lastig gevallen en gevraagt of dat je in zo'n geval aan de noodrem mag trekken. In princiepe was dit niet toegestaan.

Een andere situatie waarbij wel iemand aan de noodrem getrokken had was niet dat iedereen er uit moets. Meer dat niemand het nog veilig vond om met die trein verder te gaan. Onze trein had met de achterste wagons een goederentrein geschapt waarbij alle ramen er aan een kant uit lagen, een deur was weg en nog veel meer rotzooi. De machinist had hier niks van gemerkt en reed dus rustig door tot dat iemand aan de rem trok.
Na dat we daar twee uur gestaan hadden, altijd leuk andere treinen op houden ;), waren er bussen om ons verder te brengen. Kom je vervolgens op het volgende station aan, daar word de bus bestormd door alle pasasiers die daar op het station gestrand waren waardoor je je naar buiten moet worstelen. Verder krijg je niks te hooren van ze de NS en mag je weer lekker verder met de trein. Kan je vertellen dat je je dan niet meer zo prettig voeld in een trein.

Verder als je het hebt over dat ze bij de NS vertraging proberen te verkomen en niet willen dat een hele trein met reizigers door 1 persoon vertraging op loopt heb je het ook mis. Paar weken geleden zat ik in Eindhoven in de intercity. Nu zat daar ook 1 zwartreider in. Nu zijden ze dat ze op de politie wilde wachten maar nog niet wisten of dat die kwamen, hoezo communicatie :?
Uiteindelijk is die trein dus niet eens meer gaan reiden en moest iedereen die een kaartje gekocht had maar wachten op de volgende trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja .. gewoon de deuren openhouden. werkt ook gewoon

hoef je ook niet aan de noodrem te trekken.

hij vertrekt toch niet todat alle deuren behalve die met de conducteurs sleutel gesloten zijn.
wel lastig als je acht een paar mensen zit die dat niet durven.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Luke!

#Treinbaas
Ja, en dat wordt prima gevonden inderdaad. Way to go jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nee! Er is geen nood.

Bij twijfel of er nood is moet je trouwens altijd het zekere voor het onzekere nemen, bijvoorbeeld als de trein al wegrijdt terwijl er nog mensen naast lopen bij station Delft omdat het kreng 10 meter te vroeg gestopt is en de deur dus voor het perron open gaat net naast de muur van de trap.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Luccus schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:23:
Ja, en dat wordt prima gevonden inderdaad. Way to go jongens.
luccus is conducteur ? machinist ?
ik heb er totaal geen problemen mee en de trein staat niet een half uur stil.

het is de fout van de conducteur dat die geen geduld heeft om je uit te laten stappen.
dus ik zie geen kwaad in het deurtje even ophouden

[ Voor 58% gewijzigd door Fish op 05-12-2008 22:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:31:
dus ik zie geen kwaad in het deurtje even ophouden
Toch schijnt het niet te mogen: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat ik zelf aan de noodrem zou trekken maar als een ander dat zou doen dan zou ik zeker die persoon de hand boven het hoofd willen houden danwel verdedigen. Heb het ook weleens bij Apeldoorn gezien die door ging naar Almelo en dan heb je zo een uur extra reistijd doordat zo'n druiloor niet zit op te letten. En als zn timeframe dan niet meer klopt is dat zijn probleem ook niet maar die van ProRail als ie niet meer verder mag. Dan moet de machinist/conducteur dat maar aangeven bij zijn baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

asmi schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 23:29:
[...]

Toch schijnt het niet te mogen: klik
mmmm ik heb hier gezocht http://www.ns.nl/cs/Satel...?p=1190105473125#faq-2932 (en met name de 2 pdf's) maar ik kon het niet vinden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 00:15:
mmmm ik heb hier gezocht http://www.ns.nl/cs/Satel...?p=1190105473125#faq-2932 (en met name de 2 pdf's) maar ik kon het niet vinden
Een vluchtige blik:
Huisregels
  • Stap niet in na het fluitsignaal: u riskeert een ongeluk.
Algemene Voorwaarden Reizigers art. 11.4:
De Reiziger is verplicht de aanwijzingen op te volgen die door de Vervoerder worden gegeven tot handhaving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of in het belang van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang in de Vervoermiddelen, Stations en Haltes en/of de daartoe behorende voorzieningen.
art. 12.3:
Het is de Reiziger verboden zich in een Vervoermiddel of op of in een Station of Halte en/of de daartoe behorende voorzieningen in een zodanige toestand te bevinden of zich zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.
Verder zou het zomaar kunnen dat er in de wet ook nog iets hierover is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het is verboden je zo te gedragen dat de goede bedrijfsgang wordt verstoord... Hm, volgens mij valt het er voor zorgen dat een stuk of tien mensen niet uit kunnen stappen en dus een stuk zonder geldig vervoersbewijs reizen wel onder het verstoren van de goede bedrijfsgang. Je bent dus eigenlijk verplicht de deuren open te houden als er nog mensen staan die buiten hun eigen schuld om nog niet hebben kunnen uitstappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Cocytus schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 09:53:
Het is verboden je zo te gedragen dat de goede bedrijfsgang wordt verstoord... Hm, volgens mij valt het er voor zorgen dat een stuk of tien mensen niet uit kunnen stappen en dus een stuk zonder geldig vervoersbewijs reizen wel onder het verstoren van de goede bedrijfsgang.
Ik denk dat het je grote moeite gaat kosten om een rechter van je standpunt te overtuigen.
Algemeen Reglement Vervoer art. 5.2 geeft wel een idee wat de wetgever bedoeld heeft. Let met name op punten a, b en l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22

Reptile209

- gers -

Het is verboden je zo te gedragen dat de goede bedrijfsgang wordt verstoord... Hm, volgens mij valt het er voor zorgen dat een stuk of tien mensen niet uit kunnen stappen en dus een stuk zonder geldig vervoersbewijs reizen wel onder het verstoren van de goede bedrijfsgang. Je bent dus eigenlijk verplicht de deuren open te houden als er nog mensen staan die buiten hun eigen schuld om nog niet hebben kunnen uitstappen!
:? Die mensen melden zich netjes bij de conducteur om de situatie aan te geven. Conducteur biedt namens NS excuses aan en laat de mensen ongestoord op het volgende station uitstappen. Schrijft bovendien wat kaartjes uit voor het stukje retour naar het vorige station. Lijkt me geen ontwrichting van de bedrijfsvoering.
Alleen als die 10 mensen enorme stampij gaan lopen maken en de conducteur aan zijn enkels met zijn hoofd uit het raam hangen, dan is er een lichte verstoring en mogen ze wat mij betreft alle 10 een tijdje in de bak nadenken over wat ze aan het doen zijn. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 15:57
Gisteren was treintje beetje laat, stonden 15min voor een rood sein te wachten. Daarna is hij snel naar station gereden en geremd met de noodrem. Tenminste zo voelde het. Die terugschok. Was wel snel :P

[ Voor 11% gewijzigd door Don3k op 06-12-2008 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Don3k schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 10:44:
Gisteren was treintje beetje laat, stonden 15min voor een rood sein te wachten. Daarna is hij snel naar station gereden en geremd met de noodrem. Tenminste zo voelde het. Die terugschok. Was wel snel :P
Categorie "borrelpraat". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Don3k schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 10:44:
Dat een trein snel remt wil nog niet zeggen dat er iemand aan de noodrem gehangen heeft, het kan ook een ATB-ingreep zijn geweest, of gewoon een machinist die iets harder remt dan gebruikelijk is.

En 15 minuten voor een rood sein lijkt me vrij onwaarschijnlijk, meestal duurt het namelijk niet zo lang. De enige reden, apart van een defect sein, die ik daarvoor zou kunnen indenken is als er een ongeval zou zijn geweest op het traject, dan gaat het uiteraard ook op rood. Maar meestal duurt dat wel iets langer dan 15 minuten...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:49

Cyphax

Moderator LNX
Lijkt mij ook. Ik snap die politiek correcte reacties niet zo goed, "jaa dat mag niet", leuk maar de conducteur heeft er een zooitje van gemaakt, imo is vanaf dat moment iemand die in een reflex aan de noodrem trekt prima te verdedigen. Ik zou witheet richting de machinist gaan mocht zo'n situatie zich voordoen. Je zult op weg zijn naar een sollicitatiegesprek zeg, en je ineens enorm moeten gaan haasten, ALS je het nog kan redden. Sommige stations liggen nogal ver uit elkaar. Jammer dan, als het mij m'n baan zou kosten heeft iedereen maar een kwartier vertraging, daar komen ze echt wel overheen. Natuurlijk is dat allemaal heel erg "als dit, dan dat" en de ene situatie is de andere ook niet.

En als het echt meezit krijg je nog een boete ook omdat je kaartje niet geldig is na het station waar je uit wilde stappen, maar dat niet kon omdat er iemand z'n werk niet doet.
wildhagen schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:06:
En 15 minuten voor een rood sein lijkt me vrij onwaarschijnlijk, meestal duurt het namelijk niet zo lang.
Meestal niet, maar zo gek is dat niet hoor. Er kunnen de gekste dingen bij de NS misgaan. Ooit heb ik een kwartiertje in de trein zitten wachten nadat ze omriepen de machinist kwijt te zijn. Ik verzin het niet. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 06-12-2008 12:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Cyphax schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:28:
[...]
Meestal niet, maar zo gek is dat niet hoor. Er kunnen de gekste dingen bij de NS misgaan. Ooit heb ik een kwartiertje in de trein zitten wachten nadat ze omriepen de machinist kwijt te zijn. Ik verzin het niet. 8)7
Kunnen jullie niet gaan praten over zaken waar jullie wel kaas van hebben gegeten? :P FYI: Seinbediening staat volledig buiten vervoerders als NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

In België draai je volgens mij op voor alle 'reële kosten' van de vertragingen als kan aangetoond worden dat je de trein onterecht hebt laten stoppen. Of volgens mij was het vroeger althans zo.

Dus van zodra er vertragingen zijn, roosters moeten omgegooid worden, treinen niet kunnen doorrijden, enz enz...

Onterecht aan de noodrem trekken zou je dus wel eens meerdere duizenden euro's aan boete kunnen opleveren volgens mij. Ik dacht ook gehoord te hebben dat ouders van een kind die zich voor de trein werpt gigantische bedragen mochten ophoesten voor de vertragingen op het net. Maar in hoeverre dit cowboy verhalen zijn, weet ik niet.

In elk geval: you don't fuck with the nmbs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Osiris schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:21:

Nee, daarvvoor is de noodbediening op de deur.
Mocht de machinist dan alsnog proberen weg te reden dan mag je noodrem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:44:
[...]

Nee, daarvvoor is de noodbediening op de deur.
Mocht de machinist dan alsnog proberen weg te reden dan mag je noodrem gebruiken.
Voor zover ik weet is de noodrem alleen voor levensbedreigende situaties. Te laat zijn voor je werk of voor een afspraak is voor 99% van de mensen geen 'levensbedreigende situatie'

Site NS:
Ik begrijp dat u iets wilt weten over de Noodrem. Alleen als er direct gevaar dreigt mag u aan de noodrem trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 06-12-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Nou als iemand klem tussen deur komt te zitten is zeker nood, en daarvoor zit er zeker noodbediening op de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 13:06:
Nou als iemand klem tussen deur komt te zitten is zeker nood, en daarvoor zit er zeker noodbediening op de deur.
Er zit een klembeveiliging op. Noodbediening deuren is niet voor dit soort gevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Luke! op 06-12-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyphax schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:28:
Je zult op weg zijn naar een sollicitatiegesprek zeg, en je ineens enorm moeten gaan haasten, ALS je het nog kan redden. Sommige stations liggen nogal ver uit elkaar. Jammer dan, als het mij m'n baan zou kosten heeft iedereen maar een kwartier vertraging, daar komen ze echt wel overheen. Natuurlijk is dat allemaal heel erg "als dit, dan dat" en de ene situatie is de andere ook niet.
Je zult maar op weg zijn naar een sollicitatiegesprek, en dan is er een l*l die aan de noodrem trekt omdat er iemand niet kon uit/instappen. Jammer dan, als het mij m'n baan zou kosten hebben die paar mensen maar een kwartier vertraging, daar komen ze echt wel overheen.

Je realiseert je dat je een drogargument gebruikt? Er zijn altijd meer mensen die overlast hebben van de "egoisten" die aan de noodrem trekken. Dit om even wat tegenwicht te geven aan de onplezierige "politiek correcte" benaming die je aan de reacties van andere mensen geeft. Maar liever zou ik zonder zulke beladen termen werken, dat houdt de discussie wat zuiverder.

Als je aan de noodrem trekt omdat er een paar mensen niet in- of uit kunnen stappen, dan benadeel je een veel grotere groep mensen door de vertraging die je voor iedereen creeert. Dat is geen politieke correctheid, maar verder kijken dan alleen de belangen van een paar mensen. Mensen die impulsief genoeg zijn om voor wissewasjes aan de noodrem te trekken, die kunnen daar maar beter ver vandaan blijven :) .

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 06-12-2008 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 13:23:
Je realiseert je dat je een drogargument gebruikt?
Sowieso is het beetje raar dat je niet een trein eerder hebt gepakt... Er kan altijd iets zijn wat voor vertraging zorgt, als werkgever zou ik niet iemand willen die de laatst mogelijke bus pakt waardoor hij 1 minuut voor tijd op zijn sollicitatie is. Heb ik liever de sollicitant die er 31 minuten van tevoren is :X

Een sollicitatie, op tijd voor een examen, whatever. NS belooft niet dat je 100% op tijd bent en kan dat ook niet beloven. Mensen die ergens te laat komen omdat ze niet konden uitstappen: leerpuntje rijker voor belangrijke dingen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[cynisch mode]
Ik begrijp dat u iets wilt weten over de Noodrem. Alleen als er direct gevaar dreigt mag u aan de noodrem trekken.
Als een conducteur een trein laat vertrekken terwijl er nog mensen uit moeten stappen, dan is er zeer zeker sprake van een levensbedreigende situatie ... voor de conducteur. Er zijn tegenwoordig teveel "mensen" in Nederland die iemand voor minder neersteken.
[/cynisch mode]

[ Voor 0% gewijzigd door Freee!! op 06-12-2008 13:49 . Reden: Typo ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 03-07 15:57
wildhagen schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:06:
[...]

Dat een trein snel remt wil nog niet zeggen dat er iemand aan de noodrem gehangen heeft, het kan ook een ATB-ingreep zijn geweest, of gewoon een machinist die iets harder remt dan gebruikelijk is.

En 15 minuten voor een rood sein lijkt me vrij onwaarschijnlijk, meestal duurt het namelijk niet zo lang. De enige reden, apart van een defect sein, die ik daarvoor zou kunnen indenken is als er een ongeval zou zijn geweest op het traject, dan gaat het uiteraard ook op rood. Maar meestal duurt dat wel iets langer dan 15 minuten...
Er werd omgeroepen dat er een andere trein voorlangs moest. Maar ze waren die trein kwijt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Don3k schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:07:
[...]
Er werd omgeroepen dat er een andere trein voorlangs moest. Maar ze waren die trein kwijt 8)7
En NS heeft daar iets mee te maken, omdat? En wat heeft dat met het onderwerpen van de discussie hier te maken? :P

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 06-12-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 204528 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 13:35:
[...]

Sowieso is het beetje raar dat je niet een trein eerder hebt gepakt... Er kan altijd iets zijn wat voor vertraging zorgt, als werkgever zou ik niet iemand willen die de laatst mogelijke bus pakt waardoor hij 1 minuut voor tijd op zijn sollicitatie is. Heb ik liever de sollicitant die er 31 minuten van tevoren is :X

Een sollicitatie, op tijd voor een examen, whatever. NS belooft niet dat je 100% op tijd bent en kan dat ook niet beloven. Mensen die ergens te laat komen omdat ze niet konden uitstappen: leerpuntje rijker voor belangrijke dingen _/-\o_
Helemaal waar , imho:)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

wildhagen schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:02:
In zo'n situatie aan de noodrem trekken is maar onder één term samen te vatten: 'ikke ikke ikke en de rest van de passagiers en de treinen hierachter kunnen stikken', a.k.a. egoïsme.
Euhm, in het voorbeeld gaat het al om 10 passagiers ín de trein, plus nog een aantal op het perron.
En dan weer klagen dat er minder treinen rijden (want ja, het moet toch ruimer ingeplanned worden, dan zijn er dus minder treinen per uur mogelijk) waardoor het ook voller word in de treinen en je ook langer op treinen moet wachten (minder treinen per uur immers, dus langere tussentijden) en eventuele aansluitingen weer komen te vervallen of ongunstiger worden....
Overigens lijkt het me niet zo'n issue, want dit is nu niet iets wat nou duizenden keren per dag voorkomt lijkt me, het zal echt en uitzondering zijn.
Ah, dus het is echt een uitzondering, maar er moet wél ruimer ingepland worden als in zo'n uitzondering iemand aan de noodrem zou trekken? Make up you mind ;)

Tsja, dat argument gaat natuurlijk net zo hard op voor die mensen die gedupeerd worden omdat er iemand aan de noodrem trekt :)

[ Voor 26% gewijzigd door eamelink op 06-12-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

eamelink schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:20:
[...]

Euhm, in het voorbeeld gaat het al om 10 passagiers ín de trein, plus nog een aantal op het perron.
Precies, terwijl bij het trekken aan de noodrem honderden, of nog meer, passagiers (in de trein en achteropkomende treinen, plus aansluitingen) gedupeerd zouden worden. Dan is het belang van die 10 ondergeschikt aan die van de 100-en. Hoe lullig ook voor die 10.
[...]

Ah, dus het is echt een uitzondering, maar er moet wél ruimer ingepland worden als in zo'n uitzondering iemand aan de noodrem zou trekken? Make up you mind ;)
Volgens mij lees of begrijp je me verkeerd ;)

Ik pleit niet voor het ruimer inplannen (dat is namelijk onzinnig), maar degene op wie ik reageerde deed dat ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Reptile209 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 10:42:
[...]

:? Die mensen melden zich netjes bij de conducteur om de situatie aan te geven. Conducteur biedt namens NS excuses aan en laat de mensen ongestoord op het volgende station uitstappen. Schrijft bovendien wat kaartjes uit voor het stukje retour naar het vorige station. Lijkt me geen ontwrichting van de bedrijfsvoering.
Mwah, 1 kaartje schrijven voor een zwartrijder kost al 10 minuten. Dit lijkt me een aardige ontwrichting.
Probleem blijft natuurlijk dat de NS monopolist is die bestaat bij de gratie van subsidies en anti-auto-beleid door de overheid (is er trouwens ooit onderzocht hoeveel milieu-impact het OV bespaard op de totale uitstoot van Nederland? Ik gok nog geen 1 %, lijkt me bar weinig voor de sociale impact van OV!)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
wildhagen schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:23:
[...]
Ik pleit niet voor het ruimer inplannen (dat is namelijk onzinnig), maar degene op wie ik reageerde deed dat ;)
Sterker nog: de NS plant al steeds ruimer in! Intercities van Utrecht naar Maastricht staan tussendoor zeker een half uur stil op alle stations. Stops van 10 minuten op 1 station komen ook voor, dit alles natuurlijk om de vertragingen te beperken, maar ik heb zelf liever eens per week een half uur vertraging dan standaard een reis die 30 minuten langer duurt! Tijd dat de NS beoordeeld gaat worden op snelheid!
Hetzelfde geldt voor stations: deze worden steeds ruimer om maar veel winkeltjes kwijt te kunnen, met als resultaat dat veel reizigers steeds langer moeten lopen. Kost allemaal tijd! Net als de perrons die steeds langer worden, waarbij de trein niet "in het midden" stopt maar "aan 1 kant", zodat je eerst de hele trein langs moet lopen.
Anoniem: 204528 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:53:
[...]

Voor zover ik weet is de noodrem alleen voor levensbedreigende situaties. Te laat zijn voor je werk of voor een afspraak is voor 99% van de mensen geen 'levensbedreigende situatie'
En wat te denken van een trein die een station voorbij rijdt? Ik had dat ooit vanaf Den Haag HS naar Delft, die reed door en eindigde "vanwege een technische storing" in Schiedam! Of de machinist zat te slapen, iets anders aan het doen is, of gewoon een hartaanval heeft gehad kan je niet zien, maar qua kans + gevolgen lijkt een noodrem me dan volledig acceptabel!

*edit*: ergens ging m'n edit mis, nu heb ik alsnog 2 posts .... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:29:
[...]

Mwah, 1 kaartje schrijven voor een zwartrijder kost al 10 minuten. Dit lijkt me een aardige ontwrichting.
Probleem blijft natuurlijk dat de NS monopolist is die bestaat bij de gratie van subsidies en anti-auto-beleid door de overheid (is er trouwens ooit onderzocht hoeveel milieu-impact het OV bespaard op de totale uitstoot van Nederland? Ik gok nog geen 1 %, lijkt me bar weinig voor de sociale impact van OV!)...
Dikke onzin.

Ten eerste is de NS geen monopolist, want je hebt ook andere spoorvervoerders die op delen van het spoornet actief zijn: Connexxion, Arriva, Veolia Transport, Syntus om precies te zijn.

Ten tweede vervoert een trein honderden, of duizenden in de spits, passagiers in één keer, waar auto's vrijwel atijd precies één persoon vervoeren, lekker inefficient en vervuilend...

Ten derde is er geen anti-autobeleid, het word alleen zoveel mogelijk aangemoedigd om gebruik te maken van alternatieven.
Intercities van Utrecht naar Maastricht staan tussendoor zeker een half uur stil op alle stations.
Ja hoor, geloof je jezelf ook nog, of hoe zit? Ik hoef hopelijk niet te melden dat dit dikke onzin is? De stoptijd op stations is gewoon enkele minuten, zéker geen halfuur.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 06-12-2008 15:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

RemcoDelft schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:34:
Of de machinist zat te slapen, iets anders aan het doen is, of gewoon een hartaanval heeft gehad kan je niet zien, maar qua kans + gevolgen lijkt een noodrem me dan volledig acceptabel!
Een Machiniist moet elke X seconden op een pedaal drukken. Dit om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren :) Dus de Machinist zat gewoon op zijn plek, anders was de trein gestopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:49

Cyphax

Moderator LNX
Luccus schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:40:
[...]
Kunnen jullie niet gaan praten over zaken waar jullie wel kaas van hebben gegeten? :P FYI: Seinbediening staat volledig buiten vervoerders als NS.
Da's waar, dat weet ik ook en seinstoringen e.d. zijn niet de schuld van de NS en reken ik ze ook niet aan. Het punt was dat 15 minuten moeten wachten ergens op niet echt zeldzaam is. :P
gambieter schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 13:23:
[...]

Je zult maar op weg zijn naar een sollicitatiegesprek, en dan is er een l*l die aan de noodrem trekt omdat er iemand niet kon uit/instappen. Jammer dan, als het mij m'n baan zou kosten hebben die paar mensen maar een kwartier vertraging, daar komen ze echt wel overheen.

Je realiseert je dat je een drogargument gebruikt?
Ik maak in mijn schrijven een onderscheid tussen een kwartier vertraging en veel meer vertraging doordat je moet wachten tot je bij het volgende station bent (en dat kan lang duren), dan moet je wellicht wachten op een trein die je weer terugbent, waardoor je goed een uur kwijt kunt zijn. Hangt af van het traject dus het is allemaal niet zwartwit. Ik kan wel een uur eerder vertrekken maar als ik dan een uur vertraging oploop (en de vraag is maar of je het dan redt, dat weet je gewoon niet) moet ik dus alsnog haasten. Moet ik dan maar 2 uur vantevoren vertrekken of is het gewoon heel begrijpelijk als iemand aan de noodrem trekt?
Als je aan de noodrem trekt omdat er een paar mensen niet in- of uit kunnen stappen, dan benadeel je een veel grotere groep mensen door de vertraging die je voor iedereen creeert.
Tja in mijn ogen gaat de schuld naar degene die de deuren niet gelijk dicht had moeten gooien: de NS.
Mensen die impulsief genoeg zijn om voor wissewasjes aan de noodrem te trekken, die kunnen daar maar beter ver vandaan blijven :) .
Da's veel te generaliserend. Wie zegt dat het om een wissewasje gaat? Dat kan je niet beoordelen voor iedereen. In veel gevallen kan het om een wissewasje gaan, maar die aanname moet je maken vind ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Cyphax schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:43:
[...]

Da's waar, dat weet ik ook en seinstoringen e.d. zijn niet de schuld van de NS en reken ik ze ook niet aan. Het punt was dat 15 minuten moeten wachten ergens op niet echt zeldzaam is. :P
Als je vijftien minuten voor een sein staat te wachten is dat ook geen NS-, Arriva-, Connexxion-, Syntus- of Veolia-aangelegenheid. Het is toch ook totaal irrelevant? Dit is gewoon weer zo'n suf klaagtopic geworden omdat een aantal mensen niet weten waar ze over praten. :P Een antwoord op de oorspronkelijke vraag is al gegeven. Daarnaast wordt ook van een mug een olifant gemaakt, maar dat is gebruikelijk bij bepaalde mensen.

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 06-12-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eamelink schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:20:
Tsja, dat argument gaat natuurlijk net zo hard op voor die mensen die gedupeerd worden omdat er iemand aan de noodrem trekt :)
Juistem dus gewoon met je poten van af blijven behalve als iemands leven op het spel staat :+
RemcoDelft schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:34:
En wat te denken van een trein die een station voorbij rijdt?
Dat is balen, klacht indienen en meer kun je er niet aan doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
wildhagen schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:35:
[...]
Ten eerste is de NS geen monopolist, want je hebt ook andere spoorvervoerders die op delen van het spoornet actief zijn: Connexxion, Arriva, Veolia Transport, Syntus om precies te zijn.
Klopt. Echter, per traject is er maar 1 keuze, dus een monopolist. Het is niet alsof je als consument kan kiezen om een andere bestemming (voor je werk/studie) te hebben omdat de maatschappij je niet bevalt.
Ten tweede vervoert een trein honderden, of duizenden in de spits, passagiers in één keer, waar auto's vrijwel atijd precies één persoon vervoeren, lekker inefficient en vervuilend...
Het energieverbruik van een trein is niet laag! Aanleg van sporen, bouw van enorme stations, etc, levert ook veel vervuiling op. Daarbij zorgt het er voor dat (bijvoorbeeld studenten aan Uni Utrecht op de Uithof) via het centrum van de stad moeten reizen, waardoor vervuiling door dieselbussen plaatsvindt juist daar waar de meeste mensen wonen. Met de auto zou je nooit door het centrum naar een buitenwijk gaan.
Ten derde is er geen anti-autobeleid, het word alleen zoveel mogelijk aangemoedigd om gebruik te maken van alternatieven.
Je kan het anders noemen, maar alle belastingen op auto's zijn (officieel) bedoeld om het gebruik te ontmoedigen. Komt neer op anti-auto beleid.
Ja hoor, geloof je jezelf ook nog, of hoe zit? Ik hoef hopelijk niet te melden dat dit dikke onzin is? De stoptijd op stations is gewoon enkele minuten, zéker geen halfuur.
Pak een stopwatch, stap in Utrecht in de intercity naar Maastricht, en tel de totale stoptijd eens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:37:
[...]

Klopt. Echter, per traject is er maar 1 keuze, dus een monopolist. Het is niet alsof je als consument kan kiezen om een andere bestemming (voor je werk/studie) te hebben omdat de maatschappij je niet bevalt.
Kan wel degelijk, in elke grotere plek met een station zijn wel werkgevers, en scholen zitten er ook in andere steden.
[...]

Het energieverbruik van een trein is niet laag! Aanleg van sporen, bouw van enorme stations, etc, levert ook veel vervuiling op. Daarbij zorgt het er voor dat (bijvoorbeeld studenten aan Uni Utrecht op de Uithof) via het centrum van de stad moeten reizen, waardoor vervuiling door dieselbussen plaatsvindt juist daar waar de meeste mensen wonen. Met de auto zou je nooit door het centrum naar een buitenwijk gaan.
Auto's moeten ook gebouwd worden, wegen ook (ook behoorlijk energie-vretend).

Ik denk dat een trein héél wat energiezuiniger is dan een auto, als je het per reizigers-kilometer bekijkt. Juist omdat het met honderden tegelijk gaat ipv met één tegelijk zoals bij een auto.
[...]

Je kan het anders noemen, maar alle belastingen op auto's zijn (officieel) bedoeld om het gebruik te ontmoedigen. Komt neer op anti-auto beleid.
Nee, het stimuleren van het één (OV) is niet per definitie een anti-ander (auto) beleid.
[...]

Pak een stopwatch, stap in Utrecht in de intercity naar Maastricht, en tel de totale stoptijd eens op...
Je had het niet over de totale stoptijd, je had het erover dat op alle stations een half uur gestopt werd. Wat gewoon een leugen is, want het is niet waar.

Om jezelf te quoten:
staan tussendoor zeker een half uur stil op alle stations.
En tussen Utrecht en Maastricht heb je (als je een IC gebruikt) 5 tussenstations. Gemiddeld is een stop in NL iets van 2-3 minuten, dat maakt dus 10-15 minuten, dus dat halfuur heb je ook weer niet helemaal goed begrepen.

Overigens, mag ik vragen wat dit allemaal met noodremmen te maken heeft? Beetje offtopic, dus wellicht kan je, als je verder wil gaan hierover, beter een eigen topic openen, dan blijft het hier tenminste nog een beetje off-topic.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 20:53
Voor mij is het vrij simpel een definitiekwestie. De trein hoort net zo lang stil te staan tot op z'n minst alle uitstappers eruit zijn, en binnen redelijke grensen de instappers erin zitten (met binnen redelijke grenzen bedoel ik dat alle mensen die staan te wachten op het moment dat de trein langs het perron staat er gewoon in moeten kunnen, maar dat die enkeling die daarna nog van de stationstrap af gerend komt pech mag hebben). Ongeacht schema.

Als er een vol halletje staat met mensen die er allemaal uit moeten (incl mezelf), en na 3 mensen gaan de deuren weer dicht en de trein gaat rijden, dan is er grote kans dat ik persoonlijk bereid ben aan de noodrem te trekken.

Al die mensen hebben geen kaartje voor verdere stations. Wat hier eerder ook is aangegeven dat de conducteur dan ook nog boetes voor al die mensen wilde uitschrijven is echt te ziek voor woorden.

Als je het mij vraagt: JA op zo'n moment aan de noodrem trekken is gerechtvaardigd. Klanten gaan voor tijdschema. Punt.
Koffie schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:19:
Precies :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Knightwolf op 07-12-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Knightwolf schreef op zondag 07 december 2008 @ 13:59:
Als je het mij vraagt: JA op zo'n moment aan de noodrem trekken is gerechtvaardigd. Klanten gaan voor tijdschema. Punt.
Dus de mensen in de trein die er overlast van hebben (en dat zijn er veel meer) zijn niet belangrijk?

Misschien moeten ze dan twee noodremmen maken, eentje voor echte nood en eentje voor wissewasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Janoz zit meer in het 'daar is de noodrem niet voor bedoeld' kamp, maar met 1 uitzondering. Wanneer mijn kind al uitgestapt is en die knuppel gooit voor mijn neus de deur dicht dan kan hij, naast het weer moeten oprollen van die noodrem ook nog even aan mijn kleine uit gaan leggen waarom hij het nodig vond om pappa af te pakken...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

RemcoDelft schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:37:
[...]
Zoals u wenst, ik reis regulier:

Utrecht- Den Bosch : 3 minuten
Den Bosch - Eindhoven: 5 minuten (wachten op IC vanuit Tilburg)
EIndhoven - Weert: 1,5 minuut

(Normaal stap ik hier uit, maar enkele maanden geleden reisde ik het traject altijd verder)

Weert - Roermond: 3 minuten
Roermond - Sittard: 5 minuten (Loskoppelen trein)
SIttard - Maastricht: Eindstation

Totale wachttijd: 17,5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik snap het hele verhaal niet ?

Naar mijn idee moet die conducteur gewoon op staande voet ontslagen worden. Ik rij doordeweeks dagelijks met de trein, en de conducteur controleerd visueel alle deuren geen in/uitstappers meer, fluit hier, draait de deuren dicht behalve de zijne. Dan draait hij het sein om in stations met seinbediening.

Als er nog volop mensen opstappen / uitstappen is die conducteur blind of aan het slapen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
[...]

Wat een bullshit. Even een echt voorbeeldje in plaats van belerend gezeik: je gaat van Amsterdam Centraal naar Haarlem, waar het toevallig in dit verhaal om gaat. Dit duurt hoogstens 20 minuten en er gaan zes treinen per uur. Je pakt een Intercity en die doet 15 minuten over het stuk naar Haarlem. Maar, ojee: je kunt niet uitstappen. Je moet dus noodgedwongen door naar Zandvoort aan Zee, waar de trein weer omkeert richting Haarlem. Je bent nu een half uur later op Haarlem. Je kunt in redelijkheid niet verwachten dat iemand op een traject van 15 minuten rekening gaat houden met een vertraging van een half uur 8)7
Maar het kan natuurlijk nog altijd leuker: Intercity vanaf Amsterdam CS naar Utrecht CS, volgens mij één van de drukste trajecten van Nederland. Ojee, volgende halte is Veenendaal / De Klomp, 24 minuten verder, dus minimaal 48 minuten langere reistijd, en dan heb ik niet eens gekeken / meegerekend hoe lang je op Veenendaal moet wachten.
wildhagen schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:44:

[...]

Je had het niet over de totale stoptijd, je had het erover dat op alle stations een half uur gestopt werd. Wat gewoon een leugen is, want het is niet waar.

Om jezelf te quoten:

[...]
Ja, daarmee bedoelde hij ongetwijfeld dat de trein op elk station een half uur stilstond alvorens verder te rijden :z Serieus man, je snapt toch zelf ook wel dat 'ie dat niet bedoeld kan hebben :X

[ Voor 13% gewijzigd door Cocytus op 07-12-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cocytus schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:38:
[...]

Wat een bullshit. Even een echt voorbeeldje in plaats van belerend gezeik: je gaat van Amsterdam Centraal naar Haarlem, waar het toevallig in dit verhaal om gaat. Dit duurt hoogstens 20 minuten en er gaan zes treinen per uur. Je pakt een Intercity en die doet 15 minuten over het stuk naar Haarlem. Maar, ojee: je kunt niet uitstappen. Je moet dus noodgedwongen door naar Zandvoort aan Zee, waar de trein weer omkeert richting Haarlem. Je bent nu een half uur later op Haarlem. Je kunt in redelijkheid niet verwachten dat iemand op een traject van 15 minuten rekening gaat houden met een vertraging van een half uur 8)7
Maar het kan natuurlijk nog altijd leuker: Intercity vanaf Amsterdam CS naar Utrecht CS, volgens mij één van de drukste trajecten van Nederland. Ojee, volgende halte is Veenendaal / De Klomp, 24 minuten verder, dus minimaal 48 minuten langere reistijd, en dan heb ik niet eens gekeken / meegerekend hoe lang je op Veenendaal moet wachten.

[...]
euh, ben jij nou echt zo stom dat je voor een solicatie of examen niet wat extra tijd neemt, terwijl iedereen weet dat het ov regelmatig met vertraging te kampen heeft ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

fish schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:01:
[...]

euh, ben jij nou echt zo stom dat je voor een solicatie of examen niet wat extra tijd neemt, terwijl iedereen weet dat het ov regelmatig met vertraging te kampen heeft ?
Niet alleen met het OV, bij sollicaties neem je *altijd* wat speelruimte voor onvoorziene problemen lijkt me.

Met de auto kan je ook in een file terechtkomen, of op onderhoudswerkzaamheden stuiten. Met het OV kan je een trein missen (al dan niet door een figuur die een noodrem misbruikt heeft ;)), daar dien je in het geval van iets belangrijks als een sollicatiegesprek of een examen rekening mee te houden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
fish schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:01:
[...]

Misschien ben jij te stom om het te lezen, maar ik zeg dat je niet in redelijkheid kunt verwachten dat mensen rekening gaan houden met trajectduur * 3 als reistijd. Ik trek in ieder geval geen anderhalf uur uit voor een reisje van Amsterdam naar Utrecht buiten de spits :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
gambieter schreef op zondag 07 december 2008 @ 14:16:
[...]

Dus de mensen in de trein die er overlast van hebben (en dat zijn er veel meer) zijn niet belangrijk?

Misschien moeten ze dan twee noodremmen maken, eentje voor echte nood en eentje voor wissewasjes.
Bedenk wel even wat je zegt. Als dit in 1 halletje gebeurt, dan gebeurt dat in ALLE halletjes. En dat zijn toch heeeeeeeeel veel mensen bij elkaar die NIET op hun bedoelde station kunnen uitstappen! Dat is gewoon extreem onacceptabel. Alsof die uitstappers niet op tijd thuis hoeven te zijn en de mensen die verder moeten wel? 8)7 jij bent echt grappig...
Janoz schreef op zondag 07 december 2008 @ 14:23:
* Janoz zit meer in het 'daar is de noodrem niet voor bedoeld' kamp, maar met 1 uitzondering. Wanneer mijn kind al uitgestapt is en die knuppel gooit voor mijn neus de deur dicht dan kan hij, naast het weer moeten oprollen van die noodrem ook nog even aan mijn kleine uit gaan leggen waarom hij het nodig vond om pappa af te pakken...
Goed voorbeeld, dit is daar een reële mogelijkheid bij ja.
Tomsworld schreef op zondag 07 december 2008 @ 16:27:
Ik snap het hele verhaal niet ?

Naar mijn idee moet die conducteur gewoon op staande voet ontslagen worden. Ik rij doordeweeks dagelijks met de trein, en de conducteur controleerd visueel alle deuren geen in/uitstappers meer, fluit hier, draait de deuren dicht behalve de zijne. Dan draait hij het sein om in stations met seinbediening.

Als er nog volop mensen opstappen / uitstappen is die conducteur blind of aan het slapen.
Helemaal mee eens :) En daarom rechtvaardigd het in zo'n geval ook aan de noodrem trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Knightwolf op 07-12-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Knightwolf schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:39:
Bedenk wel even wat je zegt. Als dit in 1 halletje gebeurt, dan gebeurt dat in ALLE halletjes. En dat zijn toch heeeeeeeeel veel mensen bij elkaar die NIET op hun bedoelde station kunnen uitstappen! Dat is gewoon extreem onacceptabel. Alsof die uitstappers niet op tijd thuis hoeven te zijn en de mensen die verder moeten wel? 8)7 jij bent echt grappig...
Misschien kun je zelf beter beginnen met na te denken over de implicaties van je keuze, verder dan alleen de hele korte termijn. Je zegt namelijk zelf "Klanten gaan voor tijdschema." Maar er zitten vaak veel meer mensen in de trein dan dat er in- en uitstappen. Jij verklaart de in/uitstappende klanten automatisch als belangrijker dan de klanten die al in de trein zitten, en vertraging gaan oplopen. En dan heb ik het nog niet over de mensen op de volgende stations, het effect op andere treinen en verbindingen, etc.

Door kortzichtig alleen naar de in/uitstappende klanten te kijken en dan al te zeggen dat gebruik van de noodrem gerechtvaardigd is, maak je een keuze zonder na te denken over eventuele consequenties. Impulsief en onverstandig.

En nee, de conducteur moet opletten, etc etc. Maar de noodrem is er voor belangrijke dingen, niet voor relatieve wissewasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cocytus schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:11:
[...]

Misschien ben jij te stom om het te lezen, maar ik zeg dat je niet in redelijkheid kunt verwachten dat mensen rekening gaan houden met trajectduur * 3 als reistijd. Ik trek in ieder geval geen anderhalf uur uit voor een reisje van Amsterdam naar Utrecht buiten de spits :z
wellicht heb je dan het verkeerde stikje gequote ...
of wel. en dan loop je kans om te laat te komen tijdens een solicitatie of examen. omdat je te eigenwijs bent

voor een examen zou ik dus _wel_ een extra uur rekenen . een half uur is al gevaarlijk met het ov

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 07-12-2008 20:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

gambieter schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:10:
En nee, de conducteur moet opletten, etc etc. Maar de noodrem is er voor belangrijke dingen, niet voor relatieve wissewasjes.
Noem het maar niets, zo'n massa-ontvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
eamelink schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:27:
[...]
Welkom in Nederland, waar de mensen het woord "relativeren" niet meer kennen en alleen nog maar in zwart-wit denken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Welkom op GoT, waar mensen sarcasme niet meer herkennen als er geen smiley achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janoz schreef op zondag 07 december 2008 @ 14:23:
Als je alleen met je kind bent dan geef ik je helemaal gelijk dat je de noodrem gebruikt. Immers: zonder jou is er wel een levensgevaarlijke situatie: een kind zonder begeleiding op het station is levensgevaarlijk en sowieso weet je niet waar hij naar toe gaat of dat iemand hem mee neemt.....

Staat je vrouw echter al op het perron bij je kind dan vind ik het geen levensgevaarlijke situatie en hoor je IMHO dus niet de handrem te gebruiken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eamelink schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:53:
Welkom op GoT, waar mensen sarcasme niet meer herkennen als er geen smiley achter staat.
offtopic:
Drukte je te snel op enter waardoor de deuren zich sloten en de smiley niet kon uitstappen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
gambieter schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:10:
[...]

Door kortzichtig alleen naar de in/uitstappende klanten te kijken en dan al te zeggen dat gebruik van de noodrem gerechtvaardigd is, maak je een keuze zonder na te denken over eventuele consequenties. Impulsief en onverstandig.
De enige die impulsief en onverstandig te werk is gegaan op zo'n moment is de conducteur/machinist.
Als er door zo'n acie 100 mensen op 1 station de trein niet uit kunnen vind ik dat een zeer belangrijk en groot probleem.
eamelink schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:27:
[...]

Misschien wat sarcastisch verwoord, maar in feite is het dat wel ja, een massa-ontvoering. Het zijn dan vele tientalle mensen die tegen hun wil verplicht worden mee te gaan naar een volgend station. Simpelweg onacceptabel.

Wie het zo erg vindt voor de mensen in de trein of op volgende stations... het is niet de schuld van degene die aan de noodrem trok, maar de schuld van de gene die de trein onacceptabel vroeg laat vertrekken. Ik hou niet van bureaucratie en symptoombestrijding. Probleem bij de wortel aanpakken: in dit geval de conducteur/machinist van die trein (oorzaak), niet degene die aan de noodrem trok (gevolg). Zoals eerder gezegt, als de trein 1 a 2 minuten langer was blijven staan was er niets aan de hand geweest en was de dienstregeling niet ontiegelijk overhoop gehaald met veel ellende tot gevolg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 22:41
Weet iemand toevallig hoeveel kracht er op zo een trein deur staat? Stel je wilt hem open houden moet je dan Arnold Schwarzenegger heten of kan ieder kind van 10 zelfs zo iets open houden?

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Knightwolf schreef op maandag 08 december 2008 @ 03:56:
Wie het zo erg vindt voor de mensen in de trein of op volgende stations... het is niet de schuld van degene die aan de noodrem trok, maar de schuld van de gene die de trein onacceptabel vroeg laat vertrekken. Ik hou niet van bureaucratie en symptoombestrijding. Probleem bij de wortel aanpakken: in dit geval de conducteur/machinist van die trein (oorzaak), niet degene die aan de noodrem trok (gevolg). Zoals eerder gezegt, als de trein 1 a 2 minuten langer was blijven staan was er niets aan de hand geweest en was de dienstregeling niet ontiegelijk overhoop gehaald met veel ellende tot gevolg :)
Nee, zo makkelijk kom je er niet onderuit. De bestuurder/conducteur is verantwoordelijk voor de vertraging van de mensen op het perron en degenen die niet uit kunnen stappen, maar degene die hiervoor aan de noodrem trekt is de oorzaak van alle problemen die daardoor komen. Want gebruik van de noodrem kan tot heel veel andere problemen leiden, omdat er eerst goed zal moeten worden uitgezocht waarvoor er aan de noodrem is getrokken. Dat zal snel 15-30 minuten kosten.

Wat je nu doet is proberen de eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. Andermans fout geeft je geen extra rechten, hoogstens strafvermindering :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Sir_Hendro schreef op maandag 08 december 2008 @ 04:21:
Weet iemand toevallig hoeveel kracht er op zo een trein deur staat? Stel je wilt hem open houden moet je dan Arnold Schwarzenegger heten of kan ieder kind van 10 zelfs zo iets open houden?
Dat lukt een kind van tien niet en dat is maar goed ook: je hebt het uit je hoofd te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
gambieter schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:14:
[...]

Nee, zo makkelijk kom je er niet onderuit. De bestuurder/conducteur is verantwoordelijk voor de vertraging van de mensen op het perron en degenen die niet uit kunnen stappen, maar degene die hiervoor aan de noodrem trekt is de oorzaak van alle problemen die daardoor komen. Want gebruik van de noodrem kan tot heel veel andere problemen leiden, omdat er eerst goed zal moeten worden uitgezocht waarvoor er aan de noodrem is getrokken. Dat zal snel 15-30 minuten kosten.

Wat je nu doet is proberen de eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. Andermans fout geeft je geen extra rechten, hoogstens strafvermindering :) .
Die 15-30 mins zijn hun probleem, niet de mijne. Als ze de passagiers (waardoor hun betaald worden nb!) gewoon even rustig de ruimte geven uit en in te steappen, dan is er niks aan de hand. Dit is een gevalletje eigen schuld dikke bult. Hun fout, hun verantwoording als iemand (terecht) aan de noodrem hangt :) Zoals ik zei, oorzaak en gevolg. En waar men in dit land nogal een handje van heeft is de gevolgreactie de schuld geven, terwijl de echte oorzaak met rust gelaten wordt. Heb daar echt zo'n hekel aan he.

Ik zeg niet dat het in zo'n geval aan de noodrem trekken netjes is, maar anderzijds is het zonder te kijken de trein dicht gooien en wegrijden ook niet netjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 08-12-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 14:30
Één ding weet ik wél zeker: voor verreweg de meeste trajecten zal de reistijd (heen en terug naar hetzelfde station) korter zijn dan die 10 á 15 minuten dat die trein stilstaat als aan de noodrem is getrokken.

En als dan iedereen een halfuur eerder van huis gaat zullen de meeste mensen nog niet eens te laat komen ook. :P

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Knightwolf schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:33:
[...]
Ik zeg niet dat het in zo'n geval aan de noodrem trekken netjes is, maar anderzijds is het zonder te kijken de trein dicht gooien en wegrijden ook niet netjes.
Het probleem is dat er gewoon aannames worden gedaan. Het kán in het voorkomende geval ook gewoon een vergissing zijn. Bij bepaald materieel zit aan het deursluitingsmechanisme ook de sluitfluit gekoppeld en die kan tevens gebruikt worden voor het geven van het attentiesignaal. Bij andere materieeltypes kan dat weer niet (en wordt dus direct een sluitcommando gegeven). Zonder een oordeel te geven over wát er gebeurt is wil ik dus maar aangeven dat het ook gewoon een domme vergissing kán zijn en er dus niet per sé sprake moet zijn van lomp gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106947

wildhagen schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:02:
[...]

Dan trek je de conducteur even aan zijn jas. Dan is er vast wel wat te regelen.

Net zo als de NS haar egoïsme, om het tijdsbestek dat er uitgestapt kan worden soms gewoon tot nul wordt gerudeceerd. Dit is niet gedaan met het idee van klanttevredenheid/veiligheid en wat dan ook. Maar is puur een geld besparing en dus egoïsme van de NS.

Daarnaast heb ik als ik een treinkaartje koop van Eindhoven naar Utrecht het recht om in Eindhoven in te stappen en in Utrecht eruit. Dat betekend dus dat ik er niet in Amsterdam uit mag en dat de NS verplicht is mij de mogelijkheid te geven dit te doen.

Als er dan aan de noodrem wordt getrokken, zodat de NS wel haar kant van het contract naleeft, is het aan de NS om te zorgen dat andere mensen ook dat krijgen waarvoor ze betaald hebben. (dit is het vraagstuk, mag je een mens doden als daarmee alle honger uit de wereld verdwijnt? Nee, ethisch gezien kan je dat niet doen). Omdat de NS in dit geval met andere mensen ook een overeenkomst heeft kan het niet zomaar de mijn overeenkomst negeren.

Trouwens, de conducteur zou ik wel informeren als iemand onwel/hartstilstand krijgt. Hij is de officieel bestuurder van de trein en heeft direct contact met de machinist de prorail-meldkamer en de hulpdiensten. En vooral de prorail meldkamer wil je geïnformeerd hebben. Zodat er op een spoor makkelijk voor de hulpdiensten bereikbaar kan worden gestopt. Trouwens een keer het op een perron meegemaakt (ik in rolstoel) dat er binnenin iemand een hartaanval had gehad tijdens de reis. De conducteur heeft EHBO gehad en had in dit geval de patiënt gereanimeerd. Lijkt me toch ook best prettig.
Pagina: 1 2 Laatste