[Accuduur] Sony VAIO NS11Z

Pagina: 1
Acties:

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Sinds een weekje ben ik in het bezit van de mooie Sony Vaio NS11Z. Mooie laptop en zeer snel, nu heb ik vragen die ik niet of niet volledig kan vinden op internet.

De accu loop erg snel leeg, gister 100% opgeladen, vanmiddag 87% nog maar. Is dit normaal? Verder gaat hij ongeveer 2,5 uur mee bij normaal werken zoals photoshop, word en msn...

Hebben jullie tips over het inwerken van de accu, nu laad ik hem op als hij leeg is en haal ik de stekker eruit zodra die vol is...is dit juist goed of niet? :?

Tenslotte hieronder de specs:

Intel Core 2 Duo 2,4GHz
4GB Werkgeheugen
ATi Radeon HD3437
320GB Hardeschijf

Alvast bedankt ;)

Twitter Flickr

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Vrij normaal ja. Tips voor verbeteren van je accu duur:

1. Zorg dat je Vaio Control center op max battery hebt staan.

2. Zorg dat je Vista op Energy saving profiel hebt staan.

3. Dim je scherm.

4. Beperk het aantal lopende processen zoveel mogelijk. AV, Vista services zoals indexing en superfecth gebruiken allemaal stroom. Een clean install helpt ook.

5. Zet alle apparaten uit die je niet nodig hebt: Webcam, Wireless, Bluetooth etc.

6. Gebruik undervolting als je nog meer batterij duur wil hebben.

Verder hebben veel vaio's te kampen met het battery drain probleem. De accu verliest charge terwijl de laptop uit staat, meer dan normaal. De enige manier om dit te vermijden is de accu te verwijderen uit de laptop.
JefSnare schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:46:
Hebben jullie tips over het inwerken van de accu, nu laad ik hem op als hij leeg is en haal ik de stekker eruit zodra die vol is...is dit juist goed of niet? :?
Hier zijn de meningen verdeelt over. Meeste zeggen dat je beter kunt opladen voor 10/20%.

[ Voor 55% gewijzigd door Philflow op 04-12-2008 16:57 ]

• JefSnare
Bedankt, dit zijn goeie tips.

Bedoel je trouwens met max battery dat de batterij beheer functie in control center gewoon aan moet staan?

Twitter Flickr

• Philflow

Philflow

Op mijn Sony kon je in het "Vaio control center" het profiel kiezen. Ik koos dan max battery. Op die manier wordt o.a. de CPU lager geklokt. Dit kun je ook zelf doen m.b.v. RMClock.

RMclock is trouwens sowieso aan te raden omdat je daarmee nauwkeurig je discharge rate kunt zien, en je kunt er mee undervolten.

• JefSnare
Dit gaat wel lukken, maar naar mate de batterij ouder wordt en je deze dus "goed" behandeld moet deze toch wel iets langer meegaan?

Twitter Flickr

• Philflow

Philflow

Dat was met nickel cadnium. Met lithium ion kan het in het begin dat de capaciteit even omhoog gaat (door 2/3 deep cycles), daarna neemt de capaciteit langzaam af.

• JefSnare
owkee, dus verstandig is gewoon de accu in de gaten te houden.

Op school moet ie ongeveer 3 uur mee gaan in colleges, dat gaat wel lukken als ik zo veel mogelijk uit zet;)

Twitter Flickr

• Philflow

Philflow

Vergeet undervolten niet. Erg makkelijke oplossing om het stroom verbruik te verlagen, minder hitte, minder fan geluid, terwijl de prestaties hetzelfde blijven.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
JefSnare schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:46:
[b]
De accu loop erg snel leeg, gister 100% opgeladen, vanmiddag 87% nog maar. Is dit normaal?
dit had ik met de voorganger van de NS, de NR ook. Als je de avond van te voren oplaad en ;m de volgende dag aanzet dan is die rond de 15% al kwijt, ik denk dat dat komt door het opstarten dat die daar geen accu management bij gebruikt en gewoon even op full power draait ofzo. Heb dit overigens op me andere laptop niet.

• zerodian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07-2021
Ik heb een vaio fz11s en ik heb hetzelfde probleem met de accuduur.
Ik ben alleen niet slim geweest door de laptop lange tijd op het stopcontact te zetten met de accu erin. Hierdoor gaat volgens mij de de accuduur gigantisch achteruit wat ik begin te merken. Meer dan een uurtje houd hij het nu echt niet vol.
Is dit weer om te draaien? Zodat ik dus weer een langere accuduur krijg dan ik nu heb? Of heb ik mn accu naar de klote geholpen? :|

• Philflow

Philflow

zerodian schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:57:
Is dit weer om te draaien? Zodat ik dus weer een langere accuduur krijg dan ik nu heb? Of heb ik mn accu naar de klote geholpen? :|
Check even hoe het met de wear op je accu zit, bijvoorbeeld met RM Clock. Welk percentage van de desgined capacity haal je nog?
Je kunt proberen om dat te verhogen door je accu een keer helemaal op te gebruiken, en weer volledig op te laden.
Verder staan er boven in deze thread allerlei tips vermeld om je accu duur te verlengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 03-01-2009 08:06 ]

Pagina: 1