Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Eigenschappen internethistorie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In verband met de vermissing van een persoon, heb ik de computer van de vermiste persoon doorzocht om te kijken of er aanwijzingen te vinden zijn voor de verdwijning. Uiteraard heb ik in de internethistorie gekeken (Internet Explorer onder Windows Vista). De vermiste persoon was helaas niet de eigenaar van de computer en voor medewerking was ik afhankelijk van de medewerking van de eigenaar. Deze wilde pas na 2 weken aandringen meewerken en er was duidelijk e.e.a. van de computer verwijderd.

De situatie:
In de internetgeschiedenis ben ik direct gaan kijken naar ' 3 weken geleden', rond het moment van de verdwijning. Ik vond enkele links van de bewuste dag van de verdwijning. Ik vroeg telkens de eigenschappen van de link op en keek naar de datum van het laatste bezoek en het aantal bezoeken. Heel raar was dat ik tussen deze links ook veel links vond waarvan ik de volgende eigenschappen vond:

Laatste bezoek: geen
Aantal bezoeken: 0

Het vermelden waard is wellicht nog dat de internetlinks van ' normale' websites waren zoals de NS, Hotmail, Google etc.

Mijn vraag:

Wat kan de oorzaak zijn van deze eigenschappen?

Ik hoop echt dat iemand mij meer kan vertellen wat de (liefst alle) mogelijke oorzaken kunnen zijn van deze ongebruikelijke eigenschappen. Bij voorbaat heel erg veel dank voor een reactie!

Lisa

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Volgens mij heeft het ermee te maken dat de adressen wel in de historie staan, maar de bewuste websites niet zijn bezocht in die periode.

In z'n algemeenheid zou ik toch gewoon de hele historie doorkijken en als compleet plaatje gebruiken (hopende dat je daar uberhaupt iets uit kunt herleiden)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:29
Zonder dat ik echt een inhoudelijk antwoord kan geven op je vraag vind ik het volgende een beetje vreemd:
In verband met de vermissing van een persoon, heb ik de computer van de vermiste persoon doorzocht om te kijken of er aanwijzingen te vinden zijn voor de verdwijning.
Als het echt zo dringend is zou ik aangifte van vermissing doen (lees: hebben gedaan, twee weken geleden blijkbaar) bij de Politie en de PC daar afgeven. Zij kunnen je dan ook helpen met de 'gewiste' gegevens van de derde persoon. Stel: jij gaat nu zitten 'rommelen' en er gaat iets verkeer met de vermiste persoon, dan geeft dat een lullige situatie...

Just mij 0.02 €

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11
De links die jij noemt worden bij de installatie van Windows meegekopiëerd. Ze staan dus op de computer maar ze worden meestal niet gebruikt door de computer.

Verder zou ik niks meer met de computer doen om te voorkomen dat je per ongeluk sporen verwijdert en de computer overdraagt aan Forensisch Onderzoek van de politie.

Succes er in elk geval mee!

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
Het is echt zo dringend en uiteraard is er al aangifte gedaan van vermissing! Omdat er echter geen aanwijzingen waren voor een misdrijf en het een volwassen persoon betreft, werd er weinig actie ondernomen door de politie (ook in verband met de wet op bescherming van privacy).

Ik zou eigenlijk ook willen weten of iemand moedwillig deze internetlinks op een computer kan zetten (plakken) en je daardoor deze rare eigenschappen kunt krijgen.

Als het kan komen doordat de site eerder bezocht is, kan ik niet begrijpen dat er niet een hoger aantal dan ' 0' bezoeken vermeld wordt.

In ieder geval erg bedankt voor het meedenken en de snelle reacties!

Lisa

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 19:53
_Teq_ schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:50:
Zonder dat ik echt een inhoudelijk antwoord kan geven op je vraag vind ik het volgende een beetje vreemd:

[...]

Als het echt zo dringend is zou ik aangifte van vermissing doen (lees: hebben gedaan, twee weken geleden blijkbaar) bij de Politie en de PC daar afgeven. Zij kunnen je dan ook helpen met de 'gewiste' gegevens van de derde persoon. Stel: jij gaat nu zitten 'rommelen' en er gaat iets verkeer met de vermiste persoon, dan geeft dat een lullige situatie...

Just mij 0.02 €
Hier ben ik het wel mee eens, met elke nieuwe byte die je nu schrijft op de HDD is er een kans dat je kostbare "verwijderde" data écht overschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling: de computer is nu niet meer in mijn bezit, ik mocht er enkel 2 uur in kijken en heb toen gezien dat de internethistorie links bevatte zonder eigenschappen van datum en aantal bezoeken. Terwijl ertussenin wel andere links stonden die wel een datum en aantal bezoeken aangaven. De links zijn door mij niet aangeklikt (ik was niet eens verbonden met het internet!) en grotendeels handmatig uitgeschreven.

Nogmaals bedankt en sorry dat ik niet direct duidelijk genoeg was.

Lisa

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
@BtM909: Jazeker heb ik dat gelezen en er ook op gereageerd. Sorry dat ik dat niet duidelijk genoeg heb gedaan:

"Als het kan komen doordat de site eerder bezocht is, kan ik niet begrijpen dat er niet een hoger aantal dan ' 0' bezoeken vermeld wordt."

De adressen stonden zeker niet nog eens in de historie, ook niet op andere data. Tenzij het ergens verborgen kan staan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dringend uit de titel gehaald.
offtopic:
Dit soort dingen moet je ook vooral niet zelf doen eigenlijk, maar door iemand die wat meer ervaren is in PC Forensics.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@ alt-92. Ik begrijp de 'off topic' -opmerking, maar hopelijk is er ook begrip voor mijn verhaal. De persoon die de computer gebruikte, wordt vermist en met heel veel moeite is er van de eigenaar van de computer even toestemming verkregen -enkel aan mij verleend- om in die computer te kijken. De politie kon en wilde niets doen omdat er geen enkele aanwijzing was voor een misdrijf. Ondertussen werd de computer gewoon gebruikt door de eigenaar. In dit geval was iets beter dan niets denk ik!
Ik heb er spijt van dat ik zoveel achtergrondinformatie heb gegeven, want het leidt totaal af van mijn vraag, die echter niet minder dringend is geworden. Jullie kunnen ervan verzekerd zijn dat dit alles met de grootste omzichtigheid is aangepakt, met medeweten van de politie.

Ik ga het op een ander forum proberen, maar wil toch iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,
Lisa

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:49:
@ alt-92. Ik begrijp de 'off topic' -opmerking, maar hopelijk is er ook begrip voor mijn verhaal.
Jawel hoor :) Maar juist met dit soort dingen is het lastig om te voorkomen dat je door onvoldoende kennis zelf sporen verder uitwist ;)
Doorgaans maakt iemand die vaker met dergelijke dingen bezig is dan ook liever een image van de PC in kwestie (of een virtuele kloon) om daarmee aan de slag te gaan zodat men zo min mogelijk verstoring aan het systeem kan toebrengen.

Al zal dat in jouw geval sowieso wat lastig zijn geweest omdat er al tijd overheen is gegaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1