PC onbruikbaar bij en na installaties.

Pagina: 1
Acties:

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 15:32
Hallo!

Ik heb al een lange tijd een probleem met mijn computer, heb al van alles geprobeerd, maar krijg het gewoon niet voor elkaar.

Mijn computer bestaat uit de volgende onderdelen:
Asus P5E moederbord
Intel E8400
2x2GB DDR2 800 memory
2x 160GB in RAID0
Draaiend op Windows Vista X64.

Telkens als ik een spel of programma installeer wordt mijn computer onbruikbaar, na enig zoekwerk ben ik erachter gekomen dat mijn fysiek geheugen helemaal vol loopt tot 99%.
Na de installatie blijft de computer traag en heeft het een herstart nodig om weer op snelheid te komen.

Ik heb al heel veel lopen zoeken en ben wel een paar soortgelijke problemen tegen gekomen maar ik krijg het niet voor elkaar, er stond iets met virtueel geheugen, deze staat op 3GB (Windows default).

Waar ik nu op hoop is dat er iemand is die dit herkend en/of weet waar het aan ligt, want het is echt frustrerend.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Processor op normale snelheid laten lopen
  • Met geheugen snelheden gespeeld
  • Virtueel geheugen hoger en lager gemaakt
  • Windows meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, zowel 32- als 64bit
  • Geheugen getest met memtest
  • Meerdere en enkele partities op 1 schijf
  • Andere virusscanners en zelfs zonder.
  • Pagefile grootte aangepast en pagefile op 2e partitie aangemaakt.
  • Getweakte versie van Vista van het internet geplukt
  • Alle drivers updates binnengehaald
Alles zonder enig succes.
Zal het iets met mijn RAID te maken hebben? Ik gebruik de P5E RAID controller.

EDIT: Bij processen staat niets met die overige aantal MB's aan geheugen. De hoogste is 182MB.
EDIT2: Bij Prestaties -> Broncontrole zit ook een probleem, ik kan erop klikken wat ik wil, er gebeurd niets.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Pinjataaa op 04-12-2008 13:26 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

download de process explorer eens en kijk welk process je geheugen vol laat lopen.

In het geval van vista zou je met prefetch te maken kunnen hebben, waarbij vista alvast programma's in het geheugen laad die je later (misschien) gaat gebruiken. Zodoende is de opstartsnelheid van zo'n programma snel.

ps. drivers het liefst van de website van de maker van het onderdeel halen. Daar zijn ze recenter dan degene die vista automagisch aanbied. (en neem dan WHQL drivers, eigenlijk zonder gemodde vista64 kun je alleen WHQL drivers installeeren)

edit: dit gebeurt enkel bij het installatieproces? of ook bij het "gamen" en gebruiken van programma's?

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 04-12-2008 13:52 ]

-_-

• Pinjataaa
Bedankt voor je reactie.

Het gebeurd alleen bij een installatie.

Ik heb bijvoorbeeld het spel Farcry2, deze installeer ik met de DVD, en terwijl het aan het kopieren is kan ik niets, mijn muis stottert, schermpjes openen 5 minuten later etc.
Echter als het spel klaar is met installeren, is mijn PC nog steeds zo traag en zit het geheugen nog steeds op 99%, het daald gigantisch langzaam.

Heb het een keer getest en na 2 uur was het op 80% ! en nog steeds onbruikbaar traag.

De drivers zijn idd van de chipmaker zelf.

Ik zal process explorer eens uitproberen en een spel verwijderen en weer installeren.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:32
Is het ook niet toevallig een programmatje dat op de achtergrond draait en dat je bij elke herinstal installeert?

Bij mij stopte Bittorent alles wat hij binnenhaalde op het interne geheugen waardoor deze na een paar uur helemaal vol zat.

Flickr - Strava

Verwijderd

Probeer eens een image te maken van een schijf, en vervolgens vanaf je HD het spel te installeren?

Als je namelijk een rootkit hebt die je drives bezet houdt, zou je als je vanaf HD installeert geen problemen moeten ondervinden.

• Pinjataaa
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:11:
Probeer eens een image te maken van een schijf, en vervolgens vanaf je HD het spel te installeren?

Als je namelijk een rootkit hebt die je drives bezet houdt, zou je als je vanaf HD installeert geen problemen moeten ondervinden.
Gedaan, heb een versie van het spel gedownload en geïnstalleerd, maar geeft hetzelfde resultaat.
GWBoes schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:03:
Is het ook niet toevallig een programmatje dat op de achtergrond draait en dat je bij elke herinstal installeert?

Bij mij stopte Bittorent alles wat hij binnenhaalde op het interne geheugen waardoor deze na een paar uur helemaal vol zat.
Ik heb alles afgesloten via taakbeheer, ook zonder resultaat.

Verwijderd

Windows installer downloaden en opnieuw installeren?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Pinjataaa schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:25:
[...]

Gedaan, heb een versie van het spel gedownload en geïnstalleerd, maar geeft hetzelfde resultaat.

[...]

Ik heb alles afgesloten via taakbeheer, ook zonder resultaat.
Een wild guess, maar koppel je DVD drive eens af en probeer dan nog eens dezelfde image te installeren.

• Pinjataaa
Zal beide zometeen even proberen, DVD afkoppelen is wel een beetje raar.. Ik doneer 100 euro aan de Gamma als het werkt :d

• Pinjataaa
DVD afkoppelen heeft geen nut, net ook met de installatie van Photoshop ging het weer zo gigantisch traag.

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
DRAM static read and write al geprobeert met geheugen test op enable en disabled?

na de bios meteen op del drukken kom je onder vista in geheugen diagnostics om te testen. of gewoon memory bij start typen kom je er ook op uit.

oh nvm zal wel niet zijn aangezien die memtest wel haalt, misschien toch maar geheugen op 1,9 volt zetten voor zekerheid doh ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ziasod op 05-12-2008 02:32 ]

• albatross
  • Laatst online: 29-12-2025
Lijkt me niks mis met je geheugen. Eerder denk ik aan rootkit/DRM (dat laatste is wat mij betreft ook een rootkit). Heb je toevallig spelen die DRM gebruiken? (en dus iedere keer mee-installeren).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Pinjataaa
albatross schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 10:49:
Lijkt me niks mis met je geheugen. Eerder denk ik aan rootkit/DRM (dat laatste is wat mij betreft ook een rootkit). Heb je toevallig spelen die DRM gebruiken? (en dus iedere keer mee-installeren).
Ja Farcry en GTA4 hebben beide DRM toch?
Maar het is ook tijdens de installatie, zodra die met het eerste bestandje begint te kopieren.

Ik ga voor de zekerheid toch maar even mijn geheugen voltage nakijken en de vista memory check uitproberen!

Ik zie nu ook dat het op single channel staat 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Pinjataaa op 05-12-2008 14:54 ]

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 00:30

almightyarjen

When does the hurting stop?

Aangezien je het probleem alleen hebt bij installaties van software zou ik haast de conclusie trekken dat het hier om een HD-schrijf probleem gaat. Heb je al geprobeerd om je RAID eruit te gooien? Probeer eens een systeem te creëren met één HD, kijken hoe dat gaat...

edit:
Meerdere en enkele partities op 1 schijf
lezen, leer nou eens lezen!! :P

[ Voor 17% gewijzigd door almightyarjen op 05-12-2008 16:28 ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Pinjataaa
almightyarjen schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:27:
Aangezien je het probleem alleen hebt bij installaties van software zou ik haast de conclusie trekken dat het hier om een HD-schrijf probleem gaat. Heb je al geprobeerd om je RAID eruit te gooien? Probeer eens een systeem te creëren met één HD, kijken hoe dat gaat...

edit:

[...]

lezen, leer nou eens lezen!! :P
Ik denk toch wel dat je gelijk hebt hoor, maar dan moet ik een nieuwe schijf zien te regelen.
En dan gewoon op een enkele nieuwe schijf een verse installatie..
Ik probeer het deze week te regelen en dan kom ik er wel op terug! Kan een paar dagen duren hoor.

En anders is het gewoon mijn RAID controller :( hoop het toch niet!

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 11:03
Nu bij het installeren van Photoshop heb ik eens een gelijkaardig probleem gehad en toen moest ik gewoon mijn default printer veranderen, geen idee of je dat eens kan proberen

Verwijderd

Wat voor HD's heb je? er is onlangs een topic geweest over Samsung Spinpoint F1 schijven die icm met bepaalde OSen haperingen vertoonde.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 09:56 ]

• Pinjataaa
Nee ik maak gebruik van 2x WD Caviar RE 160GB

• M2M

M2M

medicijnman

zou je misschien HDtune eens kunnen proberen? Draai die test even en kijk gelijk naar het cpu-verbruik, geheugen misbruik en IO interacties met bijvoorbeeld de process explorer.

Er moet toch een process of driver cq firmware verantwoordelijk zijn voor je enorme hoeveelheid geheugenverbruik en tegelijkertijd ook het vastlopen van je systeem?

[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 08-12-2008 16:11 ]

-_-

• Pinjataaa
Ik heb het even gedraaid, gek genoeg liep de pc gewoon zoals het hoort. Geen trage zooi.
Afbeeldingslocatie: http://warringa.tweakdsl.nl/hdtune.jpg

Explorer gaf geen hoge cpu en geheugen gebruik aan.

• M2M

M2M

medicijnman

Heel apart. Lijkt mij dat een van de weinige mogelijkheden die nog over zijn, het probleem te wijten is aan je raidcontroller cq raiddrivers. Als je toch met een schoon systeem bezig bent, dan zou je natuurlijk die raid0 config ook even kunnen verwijderen en een single drive kunnen proberen (dat had je nog niet gedaan toch?)

anders is mijn trukendoos redelijk leeg...

ow wacht, voordat je daar mee begint, probeer eerst even een gamedvd (of muziek / film dvd icm dvddecrypter) te pakken en de content te copieren naar je schijf. Als het daar fout gaat dan is het vrij zeker dat het aan je raid config ligt.

[ Voor 24% gewijzigd door M2M op 08-12-2008 21:24 ]

-_-

• Pinjataaa
Ik zet nu met dvddecryptor mijn farcry dvd naar mijn hardeschijf, maar nog steeds geen problemen,
het geheugen loopt niet vol en het CPU-gebruik komt niet boven de 20%.

Dan zal het toch wel aan Windows installer liggen, ofniet?
Pagina: 1