Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen ik ben nieuw hier en heb een vraag.

Ik heb een asus p5q met 4 gb ddr2 800 van corsair
en een q6600 die loopt nu stabiel op 3.6 ghz.
Moest de voltage van de cpu wel op 1.625 zetten
anders wou het niet de rest is allemaal standaard.
Nou is de vraag heb hem 24 uur laten stressen met
prime nu zijn de graden 28 idle en 72 stress.
nou is de vraag is die 72 graden niet te hoog.
als ik de voltage lager doe van de cpu lukt het me niet
om hem stabiel te laten draaien.
ik heb een scythe mugen koeler of moet ik ga kijken naar een
andere koeling en zowel welke

grt martin

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:27

_Apache_

For life.

Nou, 1,625 is wel heel veel, ondanks dat hij op 'maar' 72 graden blijft. Daarnaast moet je wel een marge in bouwen met die temperatuur, want a ) blijft lucht dezelfde luchtvochtigheid als nu (vochtige lucht koelt moeilijker) b ) elke koeler kan worden tegengewerkt door stof waardoor de temp weer oploopt.

Dus ga iets minder hoog zitten, 65 graden full stress is safer al zeg ik het zelf.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
oke maar als ik de voltage lager doe krijg ik blauwe scherm of hij start wel op maar als ik dan prime doe slaat hij vast dus jah wat moet ik nou precies doen dan om toch op 3.6 te draaien

• _Apache_

_Apache_

For life.

Nou ja, er zal een punt komen waarop deze proc gewoon niet verder kan, ongeacht hoeveel prut je er in duwt. De ene processor draait nou wel succesvol op 3,6 de ander niet, deze haalt dat dus blijkbaar niet, kan je weinig mensen de schuld van geven ;). Je kan hem dus niet safe op de 3,6 houden.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:35:
oke maar als ik de voltage lager doe krijg ik blauwe scherm of hij start wel op maar als ik dan prime doe slaat hij vast dus jah wat moet ik nou precies doen dan om toch op 3.6 te draaien
Niks. Hij heeft gewoon erg veel prik nodig om die snelheid te kunnen halen. En het voltage wat je nu gebruikt is niet al te lekker voor deze cpu. Dus gewoon minder Mhz met minder prik.

Nu loop je het risico dat hij sneller dan gewenst kapot gaat.

Verwijderd

Topicstarter
oke dat word dus de voltage terug zetten en weer op 3.2 toen werd die niet warmer dan 45 graden en had de voltage niet eens verhoogd op 3.2 ghz gewoon orgineel maar toch bedankt jongens

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:43:
oke dat word dus de voltage terug zetten en weer op 3.2 toen werd die niet warmer dan 45 graden en had de voltage niet eens verhoogd op 3.2 ghz gewoon orgineel maar toch bedankt jongens
Kijk uit wat je zegt, want een voltage op AUTO is niet hetzelfde als standaard ;). Het auto voltage klimt ook omhoog als je je fsb verhoogt, probeer het maar is uit met CPU-z. ;)

Verwijderd

Topicstarter
net gekeken het klopt in de bios staat 1.625 en cpu z zegt 1.500
wat is de normale voltage van een q6600 dan stel ik dat handmatig in en probeer ik of hij op 3.2 kan lopen
en wat stellen jullie voor als maximale grens voor de voltage

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Stock is 1.325V zo uit mijn hooft maar hij kan op stock snelheid met minder. :)

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb net een progamma realtemp gedownload heb de voltage nu op 1.55
en ben nu met prime aan het testen en hij is nu aan het stressen max temp is tot nu toe max 58 graden
maar weet niet of realtemp betrouwbaar is weten jullie dat

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zie dat je nog niet zo bekend bent op Tweakers (welkom trouwens ;))

Neem eerst de forumregels even door; je stelt nu vragen waar je makkelijk zelf het antwoord op kunt vinden, zelfs in andere topics op dit forum...

Dat gezegd hebbende, 1,55V is vrij veel. Probeer eerst eens op standaard Vcore te draaien en verhoog dan je FSB tot het niet meer gaat. Verhoog dan je Vcore in stapjes van max. 0,05V totdat het weer stabiel is. Ga dan weer verder met je FSB etc etc etc

Verwijderd

Topicstarter
jongens het is nu helemaal opgelost heb de multiplier op 8x gezet de fsb op 400 dus 3200 mhz
voltage op 1.375 en ben nu aan het stressen komt tot nu dan niet hoger dan 42 graden

• Icephase

Icephase

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:51:
jongens het is nu helemaal opgelost heb de multiplier op 8x gezet de fsb op 400 dus 3200 mhz
voltage op 1.375 en ben nu aan het stressen komt tot nu dan niet hoger dan 42 graden
Nou super! Je ziet dat hele hoge voltages niet eens altijd de oplossing zijn. Nog een geluk dat die 1,7V je CPU niet heeft gesloopt!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:50

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:51:
denk er wel om dat die temperatuur slechts een indicatie is. De echte temperatuur van je processor kan hoger zijn. (zie bijvoorbeeld de FAQ van realtemp dacht ik...).
Daarnaast, je hoeft niet persé een 1:1 ratio te hebben. C2Ds kunnen goed overweg met gebroken ratios. Je geheugen op 800 MHz zetten en kijken hoever je je processor krijgt is sneller dan van 3.2 GHz uit gaan en de multiplier verlagen. 3.371 GHz is ook mogelijk (;)) als voorbeeld. Of het in te stellen is in de bios van je moederbord is een andere vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 04-12-2008 13:56 ]

-_-

• Icephase

Icephase

Inderdaad, nu je het zegt is 42 graden stressed voor een q6600 op 1.375V niet erg hoog...
maar het is ook niet heel laag...

Let in ieder geval wel op de Core#-temps en niet op de CPU-temp! de CPU-temp wordt gemeten aan de buitenzijde van de IHS dus is niet representatief! Verder zul je in realtemp waarschijnlijk de Tjmax aan moeten passen. Welke dat voor jouw 65nm quadcore is, weet ik niet.
Pagina: 1