Areca kaarten traag op intel SR2500ALBRPR board

Pagina: 1
Acties:

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02 15:36
Onlangs kwam ik erachter dat een 4tal servers die ik hier heb een enorm belaberde i/o performance hebben.
Dit gaat dan om een intel SR2500ALBRPR met 2x E5410 Xeon en 8G of meer geheugen plus een areca-1220 256MB met battery backup.
Op deze areca zitten dan weer 4 WD's van type WD5001ABYS RE2 aangesloten.
In al mijn bevindingen die ik verder schrijf kan je ervanuit gaan dat ik de nieuwste areca firmware draai (1.46) en de nieuwste Intel bios versie (94)

De performance is zodaning dat bij gemiddeld 5% cpu gebruik, hij 50% daarvan wait-io heeft. Dat kan natuurlijk niet.

Omdat ik ook een aatal intel kasten heb van de vorige oplage (SR2500ALBRP) en deze die problemen niet heeft, ben ik wat test opstellingen gaan doen als vergelijkings matariaal en troubleshooting. Het verschil tussen de SR2500ALBRPR en de SR2500ALBRP (geen R op het eind dus) is zover ik weet dat de R versie is klaargemaakt om de quadcore cpu's te ondersteunen.

De R versie met Areca-1220 nam meer dan 72uur in beslag om een 1+0 array te initializeren
De niet-R versie met Areca-1220 had hier slechts 6 uur voor nodig

Ik heb natuurlijk allerlei bios settings aangepast om het effecten daarvan te bezien, tot het uitschakelen van seriele-port forwarding toe. Niets hiervan bleek effect te hebben.

Hierna heb ik de Areca-1220 in een ander pci-e slot van de R versie gestoken.
Dit leek een klein, maar positief effect op de init. duur te hebben, maar nog altijd meer dan 32 uur.

Vervolgens heb ik een Areca-1210 kaart erbijgehaald en deze in de R versie gestoken.
Opnieuw heb ik een raid 1+0 init gestart, maar toen deze voor de eerste 70% al 16uur nodig had, heb ik deze afgebroken omdat lang op een geven moment gewoon lang is :-)

Nu heb ik opniew iets draaien om uit te sluiten dat er foute disken tussen zaten door de disken van beide machines om te draaien. Dus nu heb ik:
Intel SR2500ALBRP met areca-1220 en 4x WD5001ABYS die een raid 1+0 init.
Intel SR2500ALBRPR met areca-1210 en 4x WD5001ABYS die een raid 1+0 init.
Als ik de tijden nu bekijk gaat de R gewoon nogsteeds super langszaam.

Heeft iemand toevallig ervaring met dit specifieke probleem of misschien dingen waar ik nog niet aan heb gedacht ?

[ Voor 0% gewijzigd door badeendjuh op 04-12-2008 10:45 . Reden: spelfouten ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Voor de volledigheid moet ik het toch even vragen: ik neem aan dat je een foreground init doet en dat er verder geen hd-activiteit op de betreffende controllers is? Ik heb zelf namelijk onlangs een nieuwe raid5 (6x 1,5TB) als background init gedaan en tegelijkertijd vol data overpompen naar die array. De eerste helft duurde ruim 30 uur, maar toen de verplaats-acties klaar waren duurde de laatste helft maar 8 uur. Ook al staat de background task priority op 80%.

Verder zou ik aanraden om goed te controleren of de configuraties in de controller en array's exact hetzelfde zijn, voor zover je dit nog niet hebt gedaan natuurlijk.

• badeendjuh
Het gaat hier inderdaad om foreground initializatie, er is met raid 1+0 namelijk geen mogelijkheid om background te doen :-)

Verder goede tip om even de instellingen 1voor1 te vergelijken. Maar helaas kon ik daarbij geen verschil ontdekken.

• badeendjuh
Okay, en dan volgt hier het antwoord voor het nageslacht. :)

Het probleem zat hem in de reviesie van de disk in combinatie met deze specifieke hardware.

Het probleem heb ik namelijk geconstateerd met 4 disken met het versie nummer: WD5001ABYS RE2
De opvolger van deze WD schijven heeft het probleem niet. Dus WD5002ABYS RE3 doet het prima.

Ook schijven van een ander merk als Seagate had het probleem niet.

Lekker vaag, maar wel waar!

[ Voor 5% gewijzigd door badeendjuh op 05-12-2008 11:54 . Reden: technisch foutje ]