Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ca. 70 foto's "weg" op geheugenkaart.

Pagina: 1
Acties:

• Rud-gr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 16:29
Vervelend probleem:

Na twee dagen fotograferen staan er ca. 730 foto's op mijn 8gig SDcard.

Na het bekijken van een deel van de foto's op mijn camera krijg ik tijdens het downloaden van alle foto's van de 2e dag (via de SDcard ingang op mijn laptop) een foutmelding dat bestanden niet gevonden kunnen worden.

Ik begin de download opnieuw en alles lijkt in orde. Alleen ontbreken opeens ca. 70 foto's op de computer. Bij nadere beschouwing zijn deze foto's ook opeens foetsie op de SDcard. Dit moet dus tijdens het downloaden zijn gebeurd want een kwartier er voor waren ze nog te bekijken via mijn camera.

Foto's _5272 t/m _5277 staan op de kaart, _5278 t/m _5339 zijn verdwenen en vanaf _5340 staat alles ook weer op de kaart.

Wat is de verstandigste manier om te kijken of ik de ontbrekende beelden weer kan terughalen? Zo raar dat er gewoon 250Mb aan foto's lijkt te zijn "verdwenen". Als ik met google zoek naar undelete programma's dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik door een actie de beelden definitief verlies.

Wat is de beste manier om dit op te lossen?

Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism

Verwijderd

Niks naar de kaart schrijven. Ook geen nieuwe foto's nemen. En dan met een recoverytool kijken of je de foto's terug kunt halen. Da's het enige zinnige wat je kunt doen. Er zijn er zelfs speciaal voor flashkaartjes.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 09:11 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Recuva is zo'n tooltje.

Succes in ieder geval.

Abort, Retry, Quake ???

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 12:48
Ik heb ooit een keer iets soortgelijks gehad, bij mij waren echter een groot aantal foto's corrupt en dus onleesbaar. Ik heb het toen laten oplossen bij een professionele fotograaf aangezien ik het zelf niet gedaan kreeg via de recoverytools.

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:48

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

en een tip voor de volgende keer: neem meerdere sd kaartjes mee, zelf heb ik van de zomer 2 2gb kaartjes omzeep geholpen en was blij dat ik iedere avond de pics naar mijn laptop overzette, zelf heb ik nu 1 4gb kaart en 1 2gb kaart. Ik koop mijn kaarten nu per 2 gig, mocht er 1 stuk gaan dan heb ik in elk geval nog een groot gedeelte van mijn foto's nog.

Verder zijn er inderdaad recovery tools voor. o.a van Sandisk zelf meen ik. Anders zou je Ontrack recovery kunnen proberen.

• Rud-gr
Ik heb plenty geheugenkaarten en download alles elke dag, dit heb ik in in 6 jaar digitaal (professioneel) fotograferen niet meegemaakt. Heb wel eens gehad dat er een keer een foto corrupt was, maar 250Mb aan foto's ineens pleite is nieuw voor me! :(

Probleem is: welke recoverytool moet ik gebruiken, er zijn er zo bizar veel!!!!

Verwijderd

Volgens mij is ZAR Digital image recovery een van de betere programma's daarvoor:
http://www.z-a-recovery.com

• Rud-gr
Thnx, ik ga er mee aan de slag. Recuva geeft helemaal niks weer... vreemd.

R

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Heb zelf goede ervaringen met GetDataBack, ook op geheugenkaartjes.

Mother, will they like this song?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
pci smart recovery doet het bij mij goed.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Rud-gr
GetDataBack toont de missende beelden niet, nu ff ZAR aan het werken gezet... duimduimduim

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:48

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Ik ben wel te spreken over de Ontrack Recovery tool. volgens mij is de portable versie nog gratis ook.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
zar is erg goed daarmee, die ene die standaard bij de sandisk extreme kaartjes zit is ook wel aardig maar echt stukken trager.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Zoefff
  • Laatst online: 12:10

Zoefff

❤ 

Niet om er een ordinair opsomtopic van te maken, maar PhotoRec heeft al veel foto's van corrupte kaartjes gered.

Een commandline tooltje wat ik onder OS X gebruik, maar het draait ook onder windows en heeft dan volgens mij ook een GUI.

Dit topic gooi ik over de schutting naar CSA, want hoewel het foto's zijn die je kwijt bent gaat het verder eigenlijk niet over fotografie maar over het terugkrijgen van verloren data :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Rud-gr
ZAR heeft twee uur zitten zoeken en ik heb nu al de 5 belangrijkste foto's weten te redden al hadden ze wel opeens een andere bestandsnaam! Super bedankt allemaal, blijf het verder vreemd vinden dat er opeens zo veel weg was. Iemand een idee wat het geweest kan zijn, vertrouw dat kaartje nu voor geen meter mee.

R.

• Zoefff
  • Laatst online: 12:10

Zoefff

❤ 

Tsja. Er zijn meerdere oorzaken voor te bedenken. Corrupt kaartje ligt natuurlijk het meest voor de hand. Maar door een fout in de camera zou er ook iets fout kunnen zijn gegaan tijdens het schrijven. Of er is een (tijdelijk) dipje in de stroomvoorziening geweest waardoor een schrijfactie abrupt is afgebroken. Ik denk dat het lastig is om een echt oorzaak aan te wijzen, het enige wat je in ieder geval kan doen is een benchmark programma o.i.d. zoeken om je geheugenkaartje te testen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1