• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Op m'n werk hebben we vandaag een Samsung 40" 1080p tv aangeschaft, en op 1920x1080 geeft dat eigenlijk wel behoorlijk mooi beeld en het is natuurlijk indrukwekkend groot om daarmee te werken. Nu dacht ik, waarom niet zoiets kopen als primaire monitor ? Want je kan er ook nog eens TV mee kijken :P.

Nu zullen er ongetwijfeld wel wat haken en ogen aanzitten, en daar was ik juist wel benieuwd naar. Is een TV uberhaupt geschikt om een aantal uur per dag als computermonitor te gebruiken ? Ik doe voornamelijk developing en fotobewerking, en met name voor dat laatste heb ik een beetje m'n twijfels. In hoeverre komt de kleurweergave in de buurt van een fatsoenlijke computer-monitor ? Lijkt me dat je niet bepaald vrolijk gaat worden als je foto's moet gaan bewerken op zo'n scherm, maar aan de andere kant kan het natuurlijk wel meevallen.

Wat is er nog meer puur ongeschikt aan zo'n ding ? Ik kan eigenlijk niet zoveel bedenken, behalve de kleurweergave.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat is er nog meer puur ongeschikt aan zo'n ding
Wat dacht je van de afmetingen? Of je gaat dichtbij zitten (á la een echte computermonitor) en de pixels zijn veel te groot en je krijgt last van je nek of je gaat aan je bureau zitten en het scherm zet je een paar meter verderop. Beide niet echt geweldig lijkt me.

Neem dan gewoon een 24" beeldscherm dat je door de pixelafmetingen wel gewoon dichtbij kunt zetten en je kunt er nog meer op kwijt ook door de hogere resolutie!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Van dichtbij is een LCD TV niet echt lekker werken, doordat de pixels vrij groot zijn en het hierdoor wat minder scherp beeld geeft.
Op 't werk hebben we ook een 42" TV staan, leuk om even op te gamen op 1920*1080, maar persoonlijk vind ik mijn eigen monitor (30" 2560*1600) een heel stuk fijner werken, ook al is deze kleiner, de hoge resolutie is echt stukken fijner.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 05:46
Ikzelf heb een 42" Samsung Full-HD via HDMI aangesloten in de huiskamer, probleem is alleen dat als je te dichtbij zit je continu met je hoofd heen en weer moet om alles te zien, en als je er 3 meter vanaf zit, dan kun je geen webpagina's meer lezen.

Kortom: Het kan, het werkt, maar het is vaak niet praktisch (behalve voor gamen/films).

Specificaties | AndriesLouw.nl

• mcdronkz
Oh ja, een 24 inch scherm heeft een hogere resolutie, da's waar ook.

Wat betreft die pixels hebben jullie natuurlijk wel gelijk, er zitten er net zo veel op een veel groter oppervlak dus zie je ze vrij duidelijk. Nu was het niet de bedoeling om er met m'n neus bovenop te zitten maar 't gewoon als een TV situatie neer te zetten waar ik makkelijk m'n pc of laptop op aan kan sluiten.

Ik denk dat ik maar eens voor lange tijd moet gaan werken achter zo'n ding (daar heb ik nu mooi de gelegenheid voor) om te kijken of ik het echt voor geen meter vind werken ivm. de afstand. Volgens mij is het best te doen, het is wel echt een joekel van een scherm natuurlijk.

Ook heb ik nog geen enkele foto op dat scherm gezien dus ik heb geen idee hoe het met de kleuren zit, dat zou ik ook gewoon eens goed moeten gaan bekijken. Zo'n ding is in elk geval niet te calibreren lijkt me, dus daar schiet ik geen donder mee op.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mcdronkz schreef op woensdag 03 december 2008 @ 23:18:
Volgens mij is het best te doen, het is wel echt een joekel van een scherm natuurlijk.
De vraag is natuurlijk waarom je het zou doen? Je zou het kunnen doen om geld te besparen (maar één monitor kopen), maar voor de rest heeft het geen voordelen ten opzichte van een goede 24". Je kunt niet opeens meer informatie kwijt, je toolbars nemen niet opeens minder ruimte in etc.

Dus waarom?
Zo'n ding is in elk geval niet te calibreren lijkt me, dus daar schiet ik geen donder mee op.
Waarom zou je geen kleurprofiel kunnen maken, hij hangt toch gewoon aan je pc?

Ik heb alles gewoon gekalibreerd: alle laptops, 42" plasma, 30" monitor. En nee, ik zou voor geen goud op die 42" plasma gaan werken als mijn 30" een week kapot is. Dan pak ik wel een laptop.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mcdronkz
Ik zou het willen omdat ik eigenlijk ook wel aan een nieuwe TV toe ben, en ik dan natuurlijk altijd nog een mooie Eizo monitor ernaast kan kopen. En ik bedoel, ik zit er niet om verlegen hoor, ik heb hier nog twee Eizo CRT's en een gecalibreerd Macbook scherm maar ik vroeg me gewoon af wat voor consequenties het zou hebben om op zo'n ding over te stappen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan klinkt het al logischer :P Nieuwe tv nodig -> koop een nieuwe tv.
Maar je bracht het nu meer alsof je een nieuwe monitor nodig hebt en dan maar een tv koopt omdat het dan lekker groot is.

Ik zou zeggen: koop de tv, probeer hem een middag uit als monitor en koop de dag erna een mooi 24" of 30" scherm omdat je daar meer op kwijt kunt, geen stijve nek krijgt en het apparaat gewoon op je bureau kunt zetten.

Succes :)

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Als het een plasma-tv is het niet geschikt voor het langdurig weergeven van een pc-beeld vanwege inbranden.

Ik snap het wel hoor, op de bank lekker je email lezen met je draadloze toetsenbord en muis. Maar om echt aan te werken? Mij niet gezien.
Pagina: 1