Geluidskaart, Vista en blu-ray

Pagina: 1
Acties:

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2025
Ik ben voor een vriend een PC (met Vista) aan het samenstellen, en ik weet niet helemaal wat ik met de geluidskaart moet doen. Hij heeft een HD TV (weet niet of het fullHD is, maar dat maakt zo niet uit), die hij via HDMI wil aansluiten, en een Pioneer HTS-GS1 surround set met optische aansluiting. Hij wil behalve DVD's ook graag blu-ray en HD-DVD kijken, en dat is waar mijn problemen beginnen. Ik heb al een boel gelezen over Vista, HDCP, en alle bescherming die rond HD materiaal is opgeworpen. Ik lees ook van alles over DTS-HD en TrueHD, maar ik heb een aantal basisvragen waar ik dan weer nergens antwoord op kan vinden:
-Kan een blu-ray gewoon (op goede kwaliteit) afgespeeld worden als de audio niet over de HDMI kabel maar direct naar de surround set gaat?
-Heeft het zin om een geluidskaart te gebruiken in dit geval? Zijn er merkbare voordelen
-Zijn er geluidskaarten die in dit geval aan of af te raden zijn? Ik had zelf al goede dingen gelezen over Asus Xonar kaarten, maar ik heb verder weinig verstand van dit gebied, dus hoor ook graag andere suggesties.
-Ik las dat DTS-HD niet mogelijk is over optische verbindingen, maar schakelt het systeem dan automatisch terug op gewone DTS? En hoe zit dit bij TrueHD?

Iemand hier die mij zo antwoord hierop kan geven? Alvast heel erg bedankt!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Omdat ik het niet te laat wil maken zal ik even snel wat antwoorden geven. Anderen kunnen misschien dan wat uitgebreidere antwoorden geven als je nog vragen hebt:

1. Ja, hoogste kwaliteit DTS en AC3 is ook prima geluid. HD-audio is echter theoretisch beter.
2. Een geluidskaart met HDMI audio uit kan de HD-audio formaten wel doorgeven, maar de genoemde surroundset ondersteunt dat niet. Verder is het nut bij een digitale verbinding beperkt tot een mindere processorbelasting.
3. Die Xonar is inderdaad erg goed, maar digitaal aangesloten is de meerwaarde t.o.v. goedkopere kaarten en zelfs onboard beperkt.
4. Een goede decoder zal de zogenaamde core DTS of Dolby Digital stream die zit opgesloten in de DTS Master Audio of Dolby TrueHD stream herkennen en deze over de optische verbinding uitsturen waardoor je alsnog surround via 1,5Mbps DTS of 448/640 Kbps Dolby Digital hebt.

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2025
mac1987 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 01:40:
Omdat ik het niet te laat wil maken zal ik even snel wat antwoorden geven. Anderen kunnen misschien dan wat uitgebreidere antwoorden geven als je nog vragen hebt:
Bedankt voor de antwoorden :) Toch nog even twee nieuwe vragen:
3. Die Xonar is inderdaad erg goed, maar digitaal aangesloten is de meerwaarde t.o.v. goedkopere kaarten en zelfs onboard beperkt.
De geluidskaart is minder belangrijk bij zaken als DTS of DD omdat de data dan bijna direct doorgegeven wordt, of zie ik dat verkeerd? Hoe zit dat bij gewoon geluid, muziek, en geripte/gedownloade films, heeft het dan wel weer zin, of geldt daar het zelfde verhaal?

En als ik naar een andere (goedkopere) geluidskaart zou kijken, moet deze kaart dan nog speciale ondersteuning hebben om DTS en DD geluid mogelijk te maken? (Ik zie bij de Xonar bijvoorbeeld dat de DX geen DTS-Connect heeft en de D2X wel, maar betekent dat dat er geen DTS ondersteuning op de eerste zit?)