snellere processor in ander moederbord plaatsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 13:53
hoi allemaal,
ik heb een pc in het beheer van mijn oom, echter is deze pc nogal langzaam, de processor die erin zit
is een AMD Sempron Athlon 2400+, welke dus een kloksnelheid heeft van 1,67 GHZ, nu heb ik zelf van een oude pc die niet meer werkt ook nog een AMD processor liggen, die heet (ook) AMD Athlon 2200, welke dus een snelheid heeft van 1,87 GHZ.
Kan ik die nieuwe processor zonder problemen in de pc van mijn oom zetten? :) of moet ik wellicht wat aanpassen in de bios? En als dat kan, hoe kan ik dan die AMD Sempron overclocken? heb al veel gelezen, maarik kom er nog niet echt uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 14:52
Als je weet wat voor moederbord erin zit kan je opzoeken welke processors hij ondersteund. Als het dezelfde socket betreft kun je het ook gewoon te proberen door te verwisselen. Zie je direct of het werkt of niet. Ik weet niet hoe dat met de oudere processoren zit, maar voor 200 mhz extra zou ik het persoonlijk niet doen. Overclocken kun je o.a doen in het BIOS. Het verschilt per merk moederbord waar je op moet drukken om in het bios te komen. Tijdens het opstarten van je pc zou je iets moeten zien wat op een soort (snel) keuze menutje lijkt. Je kunt ook altijd de delete toets proberen, wellicht werkt het.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

ik vermoed dat die 2200+ een oude heet hoofd is.
een Thoroughbred-A of B welis waar niet zo heet als de Palomino,
maar de sempron klokt denk een stuk beter indien het moederbord 200FSB aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 16:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eensch met ^^

Ben sinds deze zomer ook over op een nieuwe pc, maar daarvoor met een AMD Athlon XP 2400+ (Sempron) gewerkt en volgens mij zijn dit toch wel de snelsten van die generatie/socket. Sowieso moet je bij AMD meer waarde hechten aan de aanduiding (2200 vs. 2400+) dan de daadwerkelijke kloksnelheid (1,87 vs. 1,67 GHz).

Dus het zal geen verbetering opleveren hoor, wat jij wil. Alleen vermindering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:06
Daarbij komt nog dat de Athlon 2200+ op een fsb van 133 loopt (14*133 = 1866) en de sempron op een fsb van 166 (10*166 = 1666). Die snellere fsb van de sempron is ook de reden dat deze een hogere "rating" (2400) heeft als de athlon. Bij de sempron is de multiplier gelockt, dus die kun je niet veranderen. Bij de athlon is deze waarschijnlijk unlockt. Wat een mogenlijkheid is is om de athlon op 11*166 (= 1833) of 11,5*166 (= 1915) te laten draaien. Hierdoor heb je een snellere cpu met het snellere geheugen.

[ Voor 6% gewijzigd door Blastpe op 04-12-2008 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 07:44
Op deze manier kun je geen zinnig antwoord geven op de vraag.

Om te kunnen upgraden van processor heb je minimaal de gegevens van het moederbord nodig en het precieze type van de andere processor. Al dat soort gegevens kun je wel boven water halen.
Verder hoort dit topic eigenlijk veel meer thuis in Processors, Moederborden & Geheugen maar ook daar zou het op deze manier dicht gaan. Dit soort dingen kun je met wat eigen inzet wel uitzoeken.

Maar al met al verwacht ik ook niet dat dit een upgrade zou zijn.
Verder wil ik je ook aanraden om niet te denken aan overclocken, zeker niet op de pc die voor iemand anders bedoelt is. Wat je met je eigen pc doet is een andere zaak :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.