Toon posts:

grafisch systeem... wat gaat erin?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een systeem voor fotosoppen, het maken van brochures, filmbewerking etc. Het moet lekker snel gaan.

Stabiliteit staat voorop, overklokken is mooi meegenomen.

voorstel:
Asus A7V / Abit KT7
AMD T-bird 800 MHz
256MB 133 MHz
videokaart... geen idee, Geforce2 of IBM256 (Diamond GL1), losse videobewerking of geïntegreerd??
Adaptec U160 controller
Quantum Atlas 10K 9GB als werkschijf
Quantum +LM 20GB als opslagschijf
Yamaha CDR8824 SCSI CD-rewriter
LG 915 FT+ / Iiyama S902JT VM451
digitizer: Conceptronic freedraw USB / Aiptek 6000 USB? Ik heb nog nooit met dit soort spul gewerkt, help me.
scanner: Epson Perfection 1200 Photo of HP 6300C USB. of is SCSI beter/sneller?
printer met foto-kwaliteit: HP Photosmart P1100

Zijn er ook T-bird mobo's met 64bit PCI ondersteuning?

Dan moet ik nog een systeem hebben waar veel databases op komen te staan: adressen en fakturen (Excel, Acces en Word dus). Voorheen gebeurde dit op een P150 met 48MB, het was te doen, maar daar is het dan ook mee gezegd.

voorstel:
Abit KT7-100
AMD Duron 650
256MB pc133
2x Quantum +LM 20GB RAID modus
Geforce MX

Het gaat me hier vooral om de harde schijven.

Een laaste vraag. Is mijn keuze voor SCSI bij grafisch en RAID IDE bij database juist of kan het beter andersom?

Ik wil binnen een week bestellen, help me plz.

Gracias mucho,

PaCKo

Verwijderd

Sorry, ik krijg bijna een bobbel in me broek van de systemen. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif

Verwijderd

Topicstarter
Als je die bobbel in je hooft gebruikt, zou ik me pas echt gevleid voelen, hehehe.

PaCKo

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06:05

winnie

de poes...

Anandtech heeft juist wat budget ( http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1300 )en highend ( http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1308 ) systemen op zijn site gezet voor oa grafisch werk. moet je maar even kijken. Voor db's moet je rekening houden met een snel schijfsysteem, en ik zou daar juist scsi aanraden. Naast voldoende geheugen natuurlijk. Maar een goed systeem voor een database hangt af van het aantal users, aantal tabellen, grootte tabellen, enz, enz. Het bepalen van een goede machine is bijna een wetenschap op zich.

Verwijderd

PIII is eigenlijk een stuk sneller voor photoshop (SSE instructies)
Maar ach T-bird is ook best snel.

Videokaart=MATROX.
betere beeldkwaliteit is er niet.
Ik denk dat je beter voor een CUSL2 bordje met P3 700 kan gaan en dan overclocken.

Verwijderd

Ik zou nog wat meer geheugen in die bovenste bak stoppen.

Voor de videokaart sluit ik me aan bij baalberith. Neem een Matrox G400. Dualhead zou helemaal ideaal zijn bij foto en film bewerking lijkt mij.

Voor de processor zou ik gewoon en dondervogel nemen. Voor de prijs van een P3 heb je een stuk hoger geclockte dondervogel en dan is die echt wel sneller.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Aan Apple G4 gedacht?

Veel geheugen is absoluut noodzakelijk voor full-color bewerkingen in Photoshop. Ook moet je uiteraard beschikken over ruim voldoende schijfcapaciteit.
SCSI-schijven zijn over het algemeen wel betrouwbaarder, maar IDE doet het tegenwoordig ook aardig.
Voor het backup-werk zou ik toch niet alleen maar terugvallen op een CD-schrijvertje, maar iets als On-Stream of DAT.
Als je veel aangeleverd materiaal krijgt is een ZIP-drive wel aan te bevelen, veel grafici gebruiken ZIPjes als medium om bestanden aan te leveren.
Videokaart: 2 schermen zijn superhandig als je met veel zwevende paletten werkt (Photoshop) dus: of 2 videokaarten of de Matrox G400 DualHead.
Beeldscherm met natuurgetrouwe kleuren en een rustig beeld. Er zijn (nogal dure) schermen die gecalibreerd worden met speciale meetaparatuur, maar dat is natuurlijk overkill. Met de kleurprofielen die je bij de scanner, videokaart en beeldscherm krijgt, kom je al een heel eind in de buurt.

En dan ten slotte de software die meer kost dan de hardware! (Adobe Photoshop, Indesign, Illustrator...)

Groeten

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
Na wat rondgekeken te hebben:

Abit KT7
AMD T-bird 800 MHz
512MB 133 MHz
videokaart... geen idee, Geforce2 of IBM256 (Diamond GL1), losse videobewerking of geïntegreerd??
Adaptec U160 controller
Quantum Atlas 10K 9GB
digitizer: Conceptronic freedraw USB / Aiptek 6000 USB? Ik heb nog nooit met dit soort spul gewerkt, help me.
scanner: Epson Perfection 1200 Photo of HP 6350C USB. of is SCSI beter/sneller?

Is een Quadro2 (verrijkte Geforce2 zoals Elsa's) aan te raden bij Photoshop of heeft dat helemaal geen zin en kan ik net zo goed een MX pakken. Solderen wil ik best doen. Of toch een Diamond Fire GL1.
En natuurlijk een kaart voor videobewerking.

witte, diddel, BAALBERRITH: voor twee schermen heb ik eigenlijk te weinig ruimte

en de database pc:
Abit KT7-100/RAID
AMD Duron 650
256MB pc133
4x IBM DTLA 30GB RAID striping
ATI of Stealth3 of Geforce MX

Het is geen netwerk computer, er is dus maar een user tegelijkertijd. De grootste tabel is 6000 rijen en 30 kolommen. Er zullen gemiddeld 5 van dit soort tabellen geopend zijn. Let op! géén grafisch werk of Internet, alléén databases.

PaCKo

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Packo, krijg je dit van je werknemer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif, of ben je gewoon erg rijk Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Abit KT7
Goed plan Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
AMD T-bird 800 MHz
Beter plan Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
512MB 133Mhz
Zeer goed plan Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Videokaart... geen idee, Geforce2 of IBM256 (Diamond GL1), losse videobewerking of geïntegreerd??
Losse videobewerking, Miro DV of Pinnacle, tussen 1500 en 2000 piek heb je een echte goeie Digicapturer..
Waarom GeForce2 of waarom al helemaal GL1??? Je gaat toch 2D werk doen (fotosjop, videoediten) Als je met 3D OpenGL werkt zijn dit leuke kaartjes, maar met fotosjop zou ik toch voor een Matrox G400 gaan (G450??) MAX met Dualhead kun je dan nog een leuke tweede monitor erbij doen, betere beeldkwaliteit in 2D see...
Adaptec U160 controller
JAMMIE!!! Wel heerlijk met videobewerking inderdaad!!
Quantum Atlas 10K 9GB als werkschijf
Quantum +LM 20GB als opslagschijf
VEEEL te weinig voor DV bewerking op beetje niveau. Of het moeten hele korte filmpjes zijn, neem met zo'n U160 ding ook een IBMU160 schijfje van 15000rpm als het even kan. 20GB ofzo (VIDEOBEWERKING) en dan pleur je er nog een IBM U100 schijfje in voor Windows, fotosjop en opslag van videos die af zijn. Zal ik toch aan de 40GB denken hoor.. zeker wel
Hoe durf je! PLEXTOR natuurlijk, de beste!
S902JT?? Das beetje oud hoor, liever die LG, maar het liefst een platte 19" Sony, een Eizo of een IIyama Vision master pro450 (A901HT, PLAT)
digitizer: Conceptronic freedraw USB
Heb ik geen verstand van...
Aiptek 6000 USB? Ik heb nog nooit met dit soort spul gewerkt, help me.
Wat is dit?
scanner: Epson Perfection 1200 Photo of HP 6300C USB. of is SCSI beter/sneller?
Nee hoor, USB is tenminste makkelijk, ZEKER beter en volgens mij maakt snelheid bij scanner tussen USB en SCSI niet uit..
Dat ding wordt afgeraden, er is ZO weinig verschil met de HP970Cxi, hij is alleen LANGZAMER. De HP970Cxi heeft dus ook fotokwaliteit en is gewoon razendsnel!

Het schijnt trouwens dat je mooiste fotos bij Epson moet zoeken

Verwijderd

Abit KT7-100/RAID
4x IBM DTLA 30GB RAID striping
Naar wat ik heb gehoord is de RAID van de KT7 en Asus A7V nogal bagger, het doet het wel, maar 4X raid DAAROP is bullshit. Ik zou gewoon een simpel RAID (fl 250,00 of solderen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif) kaartje van promise kopen en vervolgens daar 2X Raid op draaien. Als je er 4 Koopt kun je WEL Striping and Mirroring doen dan heb je 60MB en gebruikt hij dubbele snelheid EN bewaard hij een kopie van je Harddisks op de andere 2 HDD's! Dat is een ZEER goede backup. Als dit niet nodig is kun je dus gewoon 2 HDD's met mirroring doen..
2 IBM ATA100! kaarten van 27MB is toch wel zat?
AMD Duron 650
256MB pc133
Kan ik me wel in vinden...
ATI of Stealth3 of Geforce MX
Gewoon een simpele Ati 8MB

Verwijderd

Topicstarter
Na nog wat rondgekeken te hebben:
Abit KT7

AMD T-bird 800 MHz

512MB 133 MHz

Matrox G400SH 32MB of no-name MX > MX is 10,- duurder, wat zou ik nemen? (MX is goed te overklokken en misschien ook wel leuk voor een spelletje)

Adaptec U160 controller

IBM DDYS 18,3GB U160 10.000rpm werken
IBM DTLA 30,7GB ATA66 7.200rpm opslag

Yamaha CDR8824 SCSI CD-rewriter > lekker goedkoop en raw write ondersteuning

LG 915 FT+ > tamelijk gooedkoop en 0.24 dotpitch. S900MT1 Vision Master S900 is 0.26 en A901HT Vision Master Pro 450 is 0.25/0.27 en daarbij duurder

scanner: Epson Perfection 1200 Photo of HP 6350C USB. of is SCSI beter/sneller?

printer met foto-kwaliteit: HP Photosmart P1100 of 970Cxi

alternatief voor monitor: Philips 109P, ELSA Ecomo530, ADI MicroScan G910

Bij de database pc lijkt me RAID 0+1 toch echt wel lekker, dus ik denk dat ik daar 4 IBM schijven van 20GB neem.

FrankGuthrie: ik ben gevraagd deze systemen samen te stellen en heb daar enigzins vrije hand in.
De-lamerizer: MPEG RealMagic Hollywood+ PCI Retail > is dat wat? Weet je welk type Epson? > minimaal dus de kwaliteit van HP, droogtijd vind ik niet zo belangrijk. Moet natuurlijk geen 20 minuten zijn.

Het gaat goed zo, laat die opmerkingen maar komen.

PaCKo

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:25
Zoiezo een Matrox G400

Games kan je ook met de G400 spelen.

Als je serieus een pc voor grafische doeleinden gaat gebruiken moet je geen mx nemen das echt een kaart voor games.

Verwijderd

Die logica ontgaat mij even...een systeem van om en nabij de 15.000 gulden met 512 meg 133 mhz ram enzo en dan een GeForce MX-je derin..................
haha!
Dat slaat echt nerges op natuurlijk. Wil je daar opeens op bezuinigen dan?? Die G400 is natuurlijk ook alweer een beetje oud aan het worden...zijn er niet wat professionelere kaarten te krijgen ?? Al vind ik die G400 wel logischer in dat systeem staan dan een MX-je!

Verwijderd

Ow wat printers betreft.
ik heb er honderden verkocht en de HP'930/950/970 zijn vergeleken met de Epsons
ongeveer gelijk maar de Canon 8200 photo is echt DE beste fotoprinter.
onafhankelijke inktcardtridges waaronder 2 voor moeilijk te printen tintjes en een kleurdiepte waar HP en Epson echt van gaan kwijlen (een vent van HP gaf zelfs toe dat de kleurkwaliteit toch wel heel erg mooi was van die Canon)

Verwijderd

Topicstarter
BAALBERITH: Is die Canon erg langzaam? of valt het wel mee

Na nog wat meer rondgekeken te hebben:
Abit KT7

AMD T-bird 800 MHz

2x 256MB 133 MHz

Matrox G400SH 32MB

Adaptec U160 controller

IBM DDYS 18,3GB U160 10.000rpm of SeagateXL 18,4GB 10.000rpm U160 werken
IBM DTLA 30,7GB ATA66 7.200rpm opslag

Yamaha CDR8824 SCSI CD-rewriter > lekker goedkoop en raw write ondersteuning

LG 915 FT+ > tamelijk gooedkoop en 0.24 dotpitch. S900MT1 Vision Master S900 is 0.26 en A901HT Vision Master Pro 450 is 0.25/0.27 en daarbij duurder

scanner: of HP 6350C USB. of is SCSI beter/sneller?

printer met foto-kwaliteit: HP 950C (enige verschil met 970Cxi is automtaisch twee zijden bedrukken, hoef ik niet) of Canon BJC-8200C

alternatief voor monitor: SAMSUNG 950P+ 110kHz

PaCKo

Verwijderd

Topicstarter
GRAFISCH:
Abit KT7
AMD T-bird 700
2x 256MB pc133
Adaptec 29160
IBM DDYS 18,3GB / Seagate ST318404LW 18,4GB
IBM DTLA 30,7GB
Yamaha CDR8824
NEC 3,5"
Matrox G400SH 32MB
Miro Pinnacle Studio DV > als kennismaking met videobewerking lijkt dit me geschikt
High End full tower 300 Watt
LG 915 FT+
Titan PS/2 keyboard
Canon BJC-8200C Photo
HP Scanjet 6300C > SCSI tussengezicht
Aiptek 8000 digitizer > 203 x 153mm

Fl. 7645,- excl. BTW

DATABASE:
Abit KT7-100/RAID
AMD Duron 650
2x 128MB pc133
2x IBM DTLA 30,7GB
NEC 3,5"
ATI Xpert 98 8MB
Aopen 48x IDE
High End midi tower 250 Watt
Titan PS/2 keyboard
LG 915 FT+

Fl. 3703,- excl. BTW

Dit lijkt me wel wat. Wat zeggen jullie ervan?!

PaCKo

Verwijderd

Welk besturingsysteem ? Als je onder NT (wat ik zou doen)gaat werken is usb (zonder lastige aanpassing) niet mogelijk.
Wat dacht je van dual processors?
Min. 512 ram
Scsi schijven zo groot mogelijk of een RAID configuratie (met meerdere schijven natuurlijk) onder NT, hoge performance en betrouwbaarheid.
Digitizers: de Wacom Intuos serie.
Printer: Epson 870 of 1200.
Scanner Epson of Umax.
Videokaart: dan maar G400.
Video-bewerking: voor avi's Miro DV500 voor Mpeg 2 Matrox RT 2000 (wel 2x zo duur als 500) of kaarten van Fast.
Writer: Plextor.
Komt er nog een tweede cd-rom of dvd speler in je grafisch bak dan geen AOpen(cd-rom).

Verwijderd

Keyboard: Keytronics.
Muis: je kan ook een Wacom muis voor je Wacom digityzer nemen (welshit met spellen).
Monitor: flatpanel van SGI.

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:25
Waarom de SH versie van de g400?

Voor grafische doeleinden lijkt me de dh versie toch misschien wel iets handiger.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
- Ik zou voor die IBM 10.000 rpm gaan, heb ik toch wat meer vertrouwen in.
- LG 915+ is lekker bakkie.

Voor dat eerste systeem zit je op 9000,- ,das inc. BTW.
Wie gaat dat allemaal betalen joh?

Verwijderd

Topicstarter
another tweaker: Ik ga Win2000 installeren.
digitizer > Ik heb de keuze uit Wacom Graphire, Aiptek 6000 en 8000, Conceptronic Freedraw. Intuos van Wacom gaat niet (beperkte keuze leveranciers). Ik wilde de Aiptek 8000 omdat die het grootste formaat heeft (205x153mm)
keyboard > Microsoft Natural of Keytronik KT2001 (waarom vindt je de laatste zo fijn).

crazyhorse: Heeft een DH zin als ik toch maar één monitor aansluit. Voor een tweede monitor is er gewoon te weinig ruimte.

Phreak: degene die me dit heeft gevraagd in elkaar te knutselen.

PaCKo

Verwijderd

PaCKo,
ik zou liefst geen usb nemen hoe makkelijk dat ook is, waarom? Misschien gaat diegene toch overstappen naar NT ivm. geen goede drivers voor W2000. W2000 vind ik persoonlijk teveel "overhead" hebben dan NT.
Keytronics: lekkere aanslag(persoonlijk).
Wacom heeft een erg goed service (keb zelf ook een Graphire en de helpdesk was een keer zeer behulpzaam: beld terug)

Verwijderd

Ehm silicon graphics Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif Schijnen wel lekkere kaatjes/sjipjes te producen.

Verwijderd

Monitor:
http://gathering.tweakers.net/Forum6/HTML/001024.html

ADI G910 dus. Ik ben ook zeer tevree met m'n NEC FE950.

Digitizer:

Is die Aiptek drukgevoelig? Als je een beetje realistische tekeningen/schilderijen/schetsen wilt maken is dat echt een vereiste. Met m'n Graphire ben ik iig tevreden. En als je toch nog de kans vind om een Intuos (A5) te kopen, zou ik dat zeker doen.

Gr, zteph

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Een 21" monitor lijkt me logischer als je veel grafisch werk doet, bijv. op 1600 x 1200.

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal. Ik heb gisteravond bestelt.

PaCKo

Verwijderd

Wat betreft printer zou ik persoonlijk overduidelijk voor de Epson gaan. Veel en veel hogere kwaliteit en realisme in je afdrukken.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:45

Marc H

- - Is wakker - -

Weet niemand dan hier dat de Matrox G400 vervangen is door de G450?

Vergeet alsjeblieft de geforce's als je er serieus op wil gaan photoshoppen. De 2D daarvan is totaal ongeschikt voor serieus graphics werk.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 10:46
Op Friday 16 March 2001 10:52 schreef Marc H het volgende:
Weet niemand dan hier dat de Matrox G400 vervangen is door de G450?

Vergeet alsjeblieft de geforce's als je er serieus op wil gaan photoshoppen. De 2D daarvan is totaal ongeschikt voor serieus graphics werk.
Dat weten ze denk ik nu wel, maar dat wisten ze nog niet op 29 augustus 2000, toen dit topic gestart was>:).
Om een of andere reden heeft Gordijnstok dit topic omhoog gehaald, terwijl het systeem toen binnen een week besteld moest worden, en nu dus waarschijnlijk al een half jaar draait. |:(

Verwijderd

ROFL>:)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk systeem hij nou werkelijk heeft gekocht...
De definitieve configuratie heeft hij niet meer gepost...

Misschien dat hij ooit nog GoT post...
:)
Pagina: 1