[hfs+] owner van folders aanpassen zonder OS X

Pagina: 1
Acties:

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds kort weigert m'n Mac Mini (PPC) op te starten. Het blijft hangen bij het witte scherm met Apple logo en draaiend circeltje. Op de systeem partitie staat wat data wat niet recent genoeg gebackupped is...
Echter, deze data is er neergezet met een OS-X installatie (v10.4) als mijn gebruiker en de rechten op de folders zijn xrw alleen voor de owner.

Ik heb geprobeerd met een Ubuntu PPC LiveCD een groot deel van m'n data kunnen backuppen, behalve deze in de folders met alleen rechten voor de owner.

Ik heb op internet gezocht naar een tooltje waarmee ik ondanks de beperkte toegangsrechten toch aan de bestanden kan komen. Hoewel ik wel referenties vind naar Windows tools, zoek ik een tool dat ik in Ubuntu kan installeren. Ik heb geen mogelijkheid om de schijf aan een windows machine te hangen.

Wie heeft er een suggestie om toch deze data te kunnen copieren?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Heb je wat aan deze? http://www.afp548.com/article.php?story=20050506085817850

Geen idee of je fsaclctl voor andere OS'en dan Darwin kunt vinden, maar anders kun je vast van een Mac OS X installatie-DVD booten en dit vanuit Terminal proberen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met 10.4 worden nog helemaal geen ACL's gebruikt, normaliter.

In principe moet je (zonder ACL's) nog bij alle bestanden kunnen als je root bent.
Je kunt volgens mij in Ubuntu een bestandenbladeraar met root-rechten openen vanuit de terminal:
sudo nautilus

Kan trouwens in MacOSX ook:
sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder

• Hoppie
  • Niet online
Dawuss, ziet interessant uit. Zal het eens rustig bekijken.

Ik heb een installatie DVD, maar om de een of andere manier lijkt m'n Mac er niet van te willen booten.
Eerst minuten lang een wit scherm met Apple logo, later alleen een blauw scherm met regenboog balletje...
Verder lijkt ie niet te komen.

benoni, dat is op z'n minst het proberen waard!

[ Voor 9% gewijzigd door Hoppie op 03-12-2008 21:49 ]

• benoni
  • Niet online
Je zou eens kunnen booten met command-v ingedrukt (verbose mode).

• Hoppie
  • Niet online
Heb ik gedaan vanaf de HDD. OS-X blijft hangen met de melding "IOATAController device blocking bus".
Wat rondzoeken met Google leidt tot de conclusie dat m'n HDD waarschijnlijk gaar is, maar via Ubuntu lijkt het gewoon toegankelijk (heb er succesvol 33GB aan data af weten te copiëren).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00

BCC

De rechten zouden niets uit moeten maken, omdat je onder Ubuntu als root die (als het goed is) niet respecteert. Is dat stuk van de schijf niet gewoon gaar? Anders de HD uitbouwen, in een HD Case en aan een andere Mac hangen?

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 03-12-2008 22:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hoppie
  • Niet online
benoni, jij hebt de hoofdprijs!
Ik ben er met sudo Nautilus in en kan m'n data veiligstellen, bedankt!
Helaas te vroeg gejuigd...
Kan nu wel de content van de folder bekijken, maar nog steeds niet de bestanden copiëren...

Mocht je nog een geniale tip hebben rond "IOATAController device blocking bus", dan houdt ik me aanbevolen... ;0)

[ Voor 23% gewijzigd door Hoppie op 03-12-2008 22:12 ]

• benoni
  • Niet online
Ah, terwijl ik tussen het was ophangen door een berichtje sta te tikken is het al opgelost niet dus... :)
Anyway:
BCC schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:55:
Is dat stuk van de schijf niet gewoon gaar?
Waarschijnlijk is dan alleen de index van die map beschadigd. De HFS layer heeft de gewoonte de bestanden over de schijf te verspreiden (om fragmentatie tegen te gaan). Betekent dus wel dat de inhoud van de bestanden vaak nog is uit te lezen (met Boomerang o.i.d.).
Anders de HD uitbouwen, in een HD Case en aan een andere Mac hangen?
Kun je net zo goed de kapotte Mac opstarten in Firewire-doelmodus (command-t), dan heb je geen externe behuizing nodig. Maar wel een tweede Mac en een Firewire kabel dus.

Ik vind het vreemd dat de Mac niet met de originele CD start. Misschien moet je 'm even openmaken (met een kaasschaaf o.i.d. voorzichtig tussen het randje porren om langs de nokjes te komen en deze naar binnen duwen) en dan de stekker van de HD even los halen. Kijken of ie dan wel van CD start.

• Hoppie
  • Niet online
Loskoppelen van de HDD heb ik ook aan gedacht. Was nog niet zover om het uit te voeren...
Overigens boot de Ubuntu LiveCD wél zonder problemen. Het lijkt of de OS-X installatiedisk ook al de HDD probeert te accessen...

Alvast bedankt voor de snelle replies!
Morgen is er weer een dag...

[ Voor 29% gewijzigd door Hoppie op 03-12-2008 22:29 ]

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde probleem, ben benieuwd of je nog een oplossing gevonden hebt. Mijn MacBook wil niet meer booten, niet van hdd en niet van recovery cd maar nog wel van de Ubuntu Livecd.

Kan door sudo nautilus te gebruiken over mijn hele schijf bladeren maar niets kopieren of verwijderen in de mappen die voor mijn belangrijk zijn (documents, iTunes library) omdat 'i do not have permissions to read it'. Waarom ik alle media die er op staat wel af kan spelen is mij dan een raadsel.. Mijn films, mp3s en fotos zijn gewoon te openen maar dus niet te backuppen.

Iemand een idee? Heb ook al geprobeerd om een user aan te maken met dezelfde user/pass als in Mac OS X maar dat geeft hetzelfde resultaat.

[ Voor 24% gewijzigd door engessa op 12-01-2009 18:21 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kun je de HD niet mounten zonder ownership? Via mount -o noowners bijvoorbeeld.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00

BCC

sudo nautilus

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daedalus schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:13:
Kun je de HD niet mounten zonder ownership? Via mount -o noowners bijvoorbeeld.
Hoe werkt dat precies? Ik gooi van alles in de terminal maar krijg het niet voor elkaar.
code:
1
sudo mount -o noowners hfsplus /dev/sda2 /mnt/mac

Bovenstaande geeft mij een mooie beschrijving over wat ik allemaal met mount kan maar doet verder niets. Kan ook niets vinden over noowners en hoe dat werkt...
Ja, daarmee krijg ik een filebrowser open die wel de bestanden laat zien en open (meer dan direct nautilus openen) maar kopieren krijg ik niet voor elkaar. Alles blijft volgens de foutmelding 'read only' :?

[ Voor 24% gewijzigd door engessa op 12-01-2009 19:52 ]

Pagina: 1