Toon posts:

[Finder] Inhoud belangrijke mappen weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een groot probleem:

Ik had 2 mappen met naam "x" op dezelfde harde schijf in een andere map. Toen wou ik de ene map "x" in de dezelfde map slepen als waar de andere map "x" zat.

Toen vroeg hij: Op deze plaats bevindt zich al een ander onderdeel met de naam "X". Wilt u het vervangen door het nieuwe onderdeel dat u wilt verplaatsen?

Toen heb ik "Vervang" geklikt, en nu is de inhoud van de map die NIET is versleept weg en ik kan het ook niet terugvinden... Ik heb dus alleen de inhoud van de map die versleept is nog...

Iemand die mij kan helpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 21:05 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Die data is weg, je zult moeten herstellen uit je back-up.

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
Oei, dat is zuur, ik heb geen timemachine/back-up. Vind het gaar, dat ondanks de waarschuwing, de data dan meteen niet meer terug te halen is.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 21:13 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

In dat geval zou je kunnen proberen een file recovery tool (of service als je geld hebt ;) ) te gebruiken.

Hier staan bijvoorbeeld wat leads (Goog) maar ik zou je aanraden indien mogelijk helemaal niets meer te doen met het bewuste systeem tot je een oplossing hebt. Het opslaan van de download van zo'n applicatie (hell, het cachen van deze pagina) kan al fataal zijn voor je data als je maar één volume hebt.

Overigens is dit een van de dingen waar veel verse overstappers tegenaan lopen: een directory wordt gezien als elke andere file. Overschrijven betekent de hele dir overschrijven.

[ Voor 28% gewijzigd door Zpottr op 03-12-2008 21:21 ]

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met dat laatste?

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 23:41:
Wat bedoel je precies met dat laatste?
Precies dat waar je volgens mij tegenaan gelopen bent: kopieer een directory naar een lokatie waar al een directory met die naam aanwezig was en de gehele inhoud van de eerder aanwezige dir wordt overschreven. Niet gemerged dus, zoals dat in Windows gebeurt.

Zoef

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:12:
Oei, dat is zuur, ik heb geen timemachine/back-up. Vind het gaar, dat ondanks de waarschuwing, de data dan meteen niet meer terug te halen is.
De waarschuwing is anders heel duidelijk: hij overschrijft je map en dat heeft hij dan ook gedaan. Geheel zoals je het zou verwachten. Windows doet het in deze verkeerd omdat het een geheel ander gedrag koppelt aan dezelfde actie. Een map wordt daar niet overschreven, een map wordt daar gemerged met de map die er al staat. Dat is een compleet andere actie dan een map vervangen, de bewoording in Windows is dus helemaal onjuist. Usability bug in Windows dus. Beetje het idee van vragen om brood en een worst krijgen. Alle twee is het voedsel maar niet hetzelfde ;)

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

ppl schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:08:
[...]

De waarschuwing is anders heel duidelijk: hij overschrijft je map en dat heeft hij dan ook gedaan. Geheel zoals je het zou verwachten. Windows doet het in deze verkeerd omdat het een geheel ander gedrag koppelt aan dezelfde actie. Een map wordt daar niet overschreven, een map wordt daar gemerged met de map die er al staat. Dat is een compleet andere actie dan een map vervangen, de bewoording in Windows is dus helemaal onjuist. Usability bug in Windows dus. Beetje het idee van vragen om brood en een worst krijgen. Alle twee is het voedsel maar niet hetzelfde ;)
Da's iets te kort door de bocht. De prompt in WinXP ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/r798io.png

ppl, je Apple-activisme is best aandoenlijk maar je moet het wel bij de feiten houden ;) Windows vertelt duidelijk wat die van plan is, duidelijker dan OS X in dit geval.

Het gedrag in Windows is anders maar het is geen kwestie van goed vs. fout.

[ Voor 4% gewijzigd door Zpottr op 05-12-2008 15:13 ]

Zoef

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Sorry hoor Zpottr, maar er staat Folder Replace, en als ik de veel te lange tekst ga lezen weet ik wel wat er gebeurd, maar het is en blijft een leugen. Wat Windows doet is nu eenmaal geen Folder Replace, maar Folder Merge. Of dat nu wel of niet duidelijk wordt na het lezen van de ellenlange dialog messages van Windows dat maakt niet uit. Dit heeft niks met fanboys te maken. Als Apple zegt: ik vervang je map, dan doet-ie dat ook. En zo hoort dat. Maar Windows gebruikers worden "verkeerd" opgevoed door te leren dat "Folder Replace" het mergen van 2 folders is. Dat kan je toch echt maar op 1 manier zien volgens mij ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Digistorm schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:44:
Sorry hoor Zpottr, maar er staat Folder Replace, en als ik de veel te lange tekst ga lezen weet ik wel wat er gebeurd, maar het is en blijft een leugen.
Dat ligt er maar net aan welke metafoor je gebruikt voor een folder en voor wat er gebeurt als je er twee over elkaar heen dondert. In ene visie is de folder een file als iedere andere die als één geheel wordt overschreven; de andere visie gaat uit van een boom aan folders en bestanden die over een andere wordt heengelegd, waar de al dan niet overschrijven beslissing op elk niveau van vertakking opnieuw wordt genomen. Ook in het laatste geval wordt de folder op het hoogste niveau "vervangen", wat dat ook moge betekenen.

Beide hebben hun voordelen; zo maakt de een de manier van software installeren op de Mac mogelijk, terwijl de ander minder risico op dataverlies in zich draagt.

In ieder geval is dit een van de Grote Discussies en gaan we die hier niet oplossen. ppl, sorry voor de wat directe opmerking.

[ Voor 6% gewijzigd door Zpottr op 05-12-2008 18:18 ]

Zoef

Pagina: 1