Probleem afhandeling beschadigd product na reparatie

Pagina: 1
Acties:

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik zal zo proberen zo kort mogelijk een beeld te schetsen van de voorgeschiedenis.

Januari 2006: een home cinema set van Harman Kardon aangeschaft

Maart 2008: subwoofer doet het niet meer en er wordt een betaalde reparatie uitgevoerd via de winkelier. 4 weken geen subwoofer

Eind augustus 2008: subwoofer doet het wederom niet en via de winkelier nogmaals ter reparatie aangeboden.

7 oktober: gebeld met reparatiedienst om te vragen wat de status van de reparatie was. Op dat moment konden ze dit niet zeggen. Later op de dag bleek dat de reparatie nog niet was uitgevoerd door een fout tussen de verschillende afdelingen.

3 november: nogmaals gebeld wat de status was van de reparatie. Heel toevallig was de reparatie net klaar....

8 november: naar de winkel gegaan om de subwoofer op te gaan halen. Bij aankomst blijkt de aanwezige subwoofer zwaar beschadigd. Alle aansluitingen aan de linkerzijde zijn krom en aan de voorzijde heeft de subwoofer een grote deuk en is de verf er af. De winkelier kan op dat moment niets doen en moet dit met het hoofdkantoor regelen. En dit zou de week erna gebeuren maar dit gebeurde dus niet.

11 en 14 november: gebeld om te vragen of er al meer duidelijk was over de afhandeling van de schade. Antwoord: ze waren er nog mee bezig.

16 november: een e-mail naar het hoofdkantoor gestuurd met een klacht over de gang van zaken en de gehele situatie uitgelegd.

19 november: Eerste reactie vanuit het hoofdkantoor: subwoofer moet wederom opgestuurd worden naar reparatieservice van Harman Kardon terwijl het al duidelijk is dat deze niet te repareren is. De week erna zou de subwoofer bij de reparatieservice zijn en zou ik direct bericht krijgen....

2 december: Nog steeds geen enkele reactie dus nogmaals een e-mail gestuurd met een nieuwe klacht.

Vandaag: eindelijk weer eens gebeld door het hoofdkantoor. Harman Kardon zit niet meer in hun assortiment en daarom kunnen zij niet direct een nieuwe subwoofer leveren en het was ook niet repareren.

Mogelijke aangeboden opties zijn:
  1. Gehele home cinema set inleveren en een andere uitzoeken in de winkel.
  2. Zwaar beschadigde subwoofer terug krijgen een een compensatie bedrag ontvangen. Bedrag onduidelijk.
  3. Een vervangende set van een ander type zou 'ergens' in januari weer op voorraad komen bij Harman Kardon en dan zou ik daarop moeten wachten.
Mijn reacties op de opties:
  1. Geen optie. De speakers zitten allemaal weggewerkt in de woonkamer en inleveren zou veel rotzooi en beschadigingen opleveren en ik wil gewoon Hamran Kardon houden. Ik heb hier toen bewust voor gekozen.
  2. De subwoofer staat duidelijk in het zicht en de schade is duidelijk zichtbaar. Dus ook geen optie.
  3. Geen optie want de termijn is gewoonweg veel te lang en er is ook geen garantie dat het daadwerkelijk in januari opgelost is. Dit is ook aangegeven door de medewerker via de telefoon
Ik zit nu inmiddels al 13 weken zonder subwoofer, kan overal achteraan gaan (heen en weer rijden voor noppes en het maken van belkosten) en vanuit de winkel danwel het hoofdkantoor gebeurt er echt gewoon helemaal niets. :(

Kan ik het hoofdkantoor niet gewoon 'dwingen' om mij een snel nieuwe subwoofer te leveren desnoods via een andere winkel? Hoe zij er dan aan komen kan mij eerlijk gezegd geen bal schelen. Ik heb ze ook al een aantal andere winkels aangedragen welke de speakerset WEL op voorraad hebben.

Heeft iemand tips hoe ik hier verder mee om kan gaan? Ik ben het wachten meer dan zat en ik heb echt geen zin om te wachten tot 'ergens in januari' want dit is dan al weer 6 weken verder.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Verwijderd

Op zich is optie 1 wel de meest voor de hand liggende. Als op enig moment blijkt dat het product niet meer gerepareerd kan worden, dan is de volgende stap (ook juridisch) vervanging van het product voor een (volledig) gelijkwaardig product. Het is dan alleen wel je eigen risico dat je de speakers hebt ingebouwd, dat kan de verkoper natuurlijk niet worden verweten. Je krijgt niet ineens méér opties omdat je die speakers op een bijzondere manier gebruikt. Overigens kun je natuurlijk wel best proberen om gewoon te vragen of ze die set niet elders willen inkopen, eventueel met een kleine bijbetaling (kennelijk is de garantie al verlopen, dus zo gek is dat niet).

• Stimpy001
Ik lever een product in ter reparatie en krijg het dusdanig terug dat dit niet meer te repareren is. Het probleem is dat zij helemaal geen producten meer hebben van Harman Kardon dus daarom kunnen zij (in mijn ogen) geen gelijkwaardige producten leveren. Ik heb bewust gekozen voor Harman Kardon en dit wil ik ook houden.

Het meest storende aan alles is dat het gewoon veel te lang duurt en dat ik overal achteraan kan gaan. Vanuit het hoofdkantoor is er gewoonweg geen enkele beweging waardoor er maar geen antwoord danwel een oplossing komt tenzij ik weer iets van mij laat horen.

Zou het mogelijk zijn om het koopcontract het laten ontbinden en het (volledige) aankoopbedrag + eventuele extra kosten (aanschaf speakerstandaards, belkosten, benzinekosten) terug te laten betalen? In mijn ogen wordt ik namelijk door hun schuld op extra kosten gejaagd...

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Je omschrijft je probleem en lijkt te verwachten dat wij je adviseren, of onze mening geven.

In mijn ogen is optie 1 de beste; je krijgt een geheel nieuwe gelijkwaardige set terug.
Hoeveel werk kan het zijn om de huidige set af te koppelen en een nieuwe te plaatsen?

Je zou op je strepen kunnen gaan staan, maar als je eerlijk bent weet je eigenlijk wel dat het bij die firma geen zin heeft, dus neem 'eieren' voor je geld, alhoewel je er naar mijn mening niet op achteruit gaat als je een nieuwe set accepteert.
Een dagje klussen in de huiskamer is dat toch waard?
Zou het mogelijk zijn om het koopcontract het laten ontbinden en het (volledige) aankoopbedrag + eventuele extra kosten (aanschaf speakerstandaards, belkosten, benzinekosten) terug te laten betalen? In mijn ogen wordt ik namelijk door hun schuld op extra kosten gejaagd...
Ik begrijp je niet, ze zullen je echt niet het hele bedrag teruggeven als jij de resterende componenten in huis houdt.
Of bedoel je dat je het bedrag terug wilt en de set in wilt leveren?
Dan is het toch veel beter net zo handig een nieuwe set te ontvangen?

[ Voor 32% gewijzigd door ByteDelight op 04-12-2008 09:24 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je moet je leverancier volgens de consumentenwet de gelegenheid geven het probleem op te lossen. Je leverancier kan echter niet meer repareren, en ook niet vervangen. Dit zijn namelijk jouw rechten bij garantie. Dus zullen er alternatieven geboden moeten worden. Welke dit zijn, zijn niet wettelijk vastgelegd, maar moeten wel redelijk zijn.

De geboden alternatieven zijn dat m.i. ook. Vervanging van de gehele set door een andere, gelijkwaardige set is een goed alternatief. Kostencompensatie (optie 2) is dat ook. Wachten tot een nieuwe set beschikbaar is, lijkt mij ook een coulante oplossing.

Je mag niet van je leverancier verwachten dat de koop geheel ontbonden wordt; je hebt immers ruim 2 jaar probleemloos van je set kunnen genieten! Dat is ook wat waard en dat komt m.i. tot uitdrukking in optie 2.
Ook je argument dat het veel werk is om de oude set te verwijderen houdt geen stand in de discussie: dat is jouw eigen risico!

Optie 1 lijkt me dus het beste; spreek dan wel duidelijk af dat je een gelijkwaardige set wilt, en zelf uit een aantal beschikbare sets wilt kiezen.

/edit:
Het is trouwens wel vreemd dat je leverancier niet meer een vervangend onderdeel bij HK kan bestellen hoor! Als zelfs de Mediamarkt volop HK levert, kun je toch niet echt spreken van een selectief dealership vanuit HK!Maar dit terzijde, als je leverancier niet wil dan heb je hier niks aan...

[ Voor 12% gewijzigd door Icephase op 04-12-2008 09:35 ]

• Stimpy001
woelders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:32:
Je moet je leverancier volgens de consumentenwet de gelegenheid geven het probleem op te lossen. Je leverancier kan echter niet meer repareren, en ook niet vervangen. Dit zijn namelijk jouw rechten bij garantie. Dus zullen er alternatieven geboden moeten worden. Welke dit zijn, zijn niet wettelijk vastgelegd, maar moeten wel redelijk zijn.

De geboden alternatieven zijn dat m.i. ook. Vervanging van de gehele set door een andere, gelijkwaardige set is een goed alternatief. Kostencompensatie (optie 2) is dat ook. Wachten tot een nieuwe set beschikbaar is, lijkt mij ook een coulante oplossing.

Je mag niet van je leverancier verwachten dat de koop geheel ontbonden wordt; je hebt immers ruim 2 jaar probleemloos van je set kunnen genieten! Dat is ook wat waard en dat komt m.i. tot uitdrukking in optie 2.
Ook je argument dat het veel werk is om de oude set te verwijderen houdt geen stand in de discussie: dat is jouw eigen risico!

Optie 1 lijkt me dus het beste; spreek dan wel duidelijk af dat je een gelijkwaardige set wilt, en zelf uit een aantal beschikbare sets wilt kiezen.
Het afkoppelen van de set is op zich geen probleem maar ik vind het wel een probleem dat ik geen andere vervangende set van Harman Kardon kan krijgen omdat zij helemaal geen Harman Kardon meer kunnen leveren. Ik heb destijds bewust gekozen voor Harman Kardon en dit merk wil ik ook houden en ik wil geen ander prutsmerk (zonder hier andere mensen mee te beledigen).

Het is trouwens niet wachten op een nieuwe set maar enkel op een nieuwe speakerset (welke bij andere winkels gewoon op voorraad is). Optie 3 zou ook wel een goede optie zijn alleen kunnen zij mij niet garanderen dat de nieuwe set er ook daadwerkelijk in januari is en dan zou ik nog langer moeten wachten. I

Ik verwacht gewoon een coulantere houding en dat zij ook de schuld op zich nemen. Ze doen dit nu wel enigszins maar de gehele tijd ben ik diegene die er slechter van wordt en moet wachten. En metname dat wachten is het vervelende. Waarom kunnen ze niet gewoon de speakerset bij een andere winkelier regelen.... :(

Verwijderd

Begrijp ik dit goed? Jij levert iets in ter reparatie en je krijgt het nog kapotter terug? :O

Op zich lijkt me optie één wel de meest redelijke.. Ik snap dat je bewust hebt gekozen voor Harman Kardon, maar jah, het kan gewoon gebueren dat een product/merk niet (meer) leverbaar is.. Dat is altijd vervelend voor de consument, maar die dingen gebeuren.. Ik snap natuurlijk wel dat je er weinig behoefte aan hebt om alle inbouwdingetjes weer uit te bouwen..

Ik zou nareman volgen en voorstellen de set (subwoofer alleen?) ergens anders in te kopen.. Mochten ze hier niet aan mee willen werken, zou ik het gooien op een stukje service.. Het klopt niet dat een reparatie (die uiteindelijk neit gebeurt) zo lang op zich laat wachten en dat je er ook niks van hoort.. Het verhaal loopt al een tijdje en inderdaad, jij stopt er kosten en moeite in.. Ik vind eigenlijk dat je daar ook wel een stukje service voor mag verwachten..

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
Looks like it's broken, go wecycle! :P

Balen, maar je zult er helaas niet zonder overlast vanaf komen, dus moet je een afweging maken wat voor jou het meest acceptabel is.

Ik zie twee afwegingen:
1) alles verwijderen en terugbrengen.
2) zorgen dat je een goede sub te pakken krijgt.

Optie 1 lijkt me om twee redenen niet wenselijk: veel werk én de winkel zal een stuk afschrijving inhouden waardoor je dus nog steeds een aardig bedrag aan een nieuwe set kwijt zult zijn.

Optie 2 zou ik voor gaan. Probeer een redelijk bedrag los te peuteren waarmee je een 2e hands identiek setje op de kop tikt en deze weer doorverhandelt met de beschadigde sub. Wel netjes vermelden dat de sub optisch beschadigd is. ;) Dan kun je in elk geval de meeste hardware gewoon laten zitten. Probeer anders eerst de winkel het op deze manier te laten regelen, loop je geen risico dat je met de hardware blijft zitten.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Stimpy001 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:44:
Het afkoppelen van de set is op zich geen probleem maar ik vind het wel een probleem dat ik geen andere vervangende set van Harman Kardon kan krijgen omdat zij helemaal geen Harman Kardon meer kunnen leveren. Ik heb destijds bewust gekozen voor Harman Kardon en dit merk wil ik ook houden en ik wil geen ander prutsmerk (zonder hier andere mensen mee te beledigen).
Tja, de wet zegt: gelijkwaardige vervanging. Er zullen vast wel meer setjes zijn die gelijkwaardig zijn aan jouw set, dus daar kun je weinig aan doen denk ik. Ik snap overigens wel dat je dit liever niet wilt, maar wettelijk gezien is dit niet af te dwingen...
Het is trouwens niet wachten op een nieuwe set maar enkel op een nieuwe speakerset (welke bij andere winkels gewoon op voorraad is). Optie 3 zou ook wel een goede optie zijn alleen kunnen zij mij niet garanderen dat de nieuwe set er ook daadwerkelijk in januari is en dan zou ik nog langer moeten wachten. I

Ik verwacht gewoon een coulantere houding en dat zij ook de schuld op zich nemen. Ze doen dit nu wel enigszins maar de gehele tijd ben ik diegene die er slechter van wordt en moet wachten. En metname dat wachten is het vervelende. Waarom kunnen ze niet gewoon de speakerset bij een andere winkelier regelen.... :(
Door de opties die ze je bieden nemen ze al de schuld op zich hoor.
Kijk, er kan iets misgaan. Dat is ook overmacht voor jouw leverancier. Hij blijft hiervoor wel verantwoordelijk. Dit erkent hij blijkbaar ook en komt met alternatieven. Deze alternatieven moeten wettelijk "reparatie" en/of "vervanging" zijn, ook in die volgorde. Als beiden niet lukken (hier dus het geval) voorziet de wet niet in nog meer alternatieven, behalve dat deze redelijk moeten zijn. Maar ja, wat is redelijk? Jij vind iets anders redelijk dan je leverancier...

Door je een gelijkwaardige set aan te bieden, of een deel kostenvergoeding, of wachten op vervanging voldoen ze mijns inziens hier volledig aan. Dat je dan moet wachten, tja, dat is pech inderdaad maar onvermijdelijk. Dat kun je en mag je niet verhalen op de leverancier; dat ligt immers niet binnen zijn macht.
Ook een volledige schadeloosstelling is onrealistisch; je hebt recht op een bedrag waardoor je je set zou kunnen vervangen. Echter niet een nieuwe set, want jouwe is immers al bijna 3 jaar oud! Daarbij hoef je alleen de sub te vervangen om weer een goede set te krijgen. Dus als je leverancier op marktplaats kijkt wat jouw set ongeveer waard is, kan hij daarvan een deel terugbetalen aan jou (alleen het sub-deel dus).

Kortom, dat is wat er wettelijk mogelijk is, dus lijkt het me goed dat je toch uit één van de geboden opties kiest want die zijn allemaal erg netjes.

Verwijderd

Stimpy001 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:44:
[...]
Heb je ze dat dan al in een keurige brief gevraagd? Zo'n gek idee vind ik het namelijk niet. Je zet er gewoon in dat je er erg van baalt dat het zo lang duurt, dat je verwacht dat het nu snel opgelost wordt, en dat het de meest voor de hand liggende oplossing volgens jou gewoon is dat ze die speaker(s) elders inkopen en dat zij het verschil tussen grossierprijs en retailprijs bijbetalen. Desnoods kun je nog aanbieden dat te splitten als ze daar moeilijk over doen. Probleem is waarschijnlijk wel dat ze alleen de héle set elders kunnen kopen, terwijl jij natuurlijk alleen de subwoofer wilt, en dan zitten zij weer met onverkoopbare (want losse, zonder subwoofer geleverde) sattelieten. Dat zal hun bereidheid om het op deze manier te regelen ook wel doen afnemen.

Maar goed, je kunt het in ieder geval proberen. In zo'n 'stroef' geval als dit helpt het vaak het meest om gewoon even méé te denken met die gasten, bied ze ook verschillende opties, steek niet met je hakken metersdiep in het zand met maar één keiharde eis, want dan zullen ze op een gegeven moment geneigd zijn om gewoon te zeggen: "joh, we doen het op onze manier, en anders heb je pech".

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk en waarom is het lastig om je speakers te vervangen?
Is HK echt het enige goede merk? Ik kan namelijk heel wat betere merken bedenken.

• Stimpy001
tm030614 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:22:
Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk en waarom is het lastig om je speakers te vervangen?
Is HK echt het enige goede merk? Ik kan namelijk heel wat betere merken bedenken.
Speakers zitten vast aan de muur gemonteerd en de kabels zijn netjes weggewerkt achter de plinten. Ik zeg niet dat HK het enige goede merk is en er zullen ongetwijfeld andere merken zijn welke beter zijn. De winkel kan echter geen HK meer aanbieden en alleen maar sets van bijvoorbeeld: Philips, JVC, Sony, Samsung....

Het laatste aanbod is trouwens dat ik zelf een nieuwe speakerset koop en dat ik maximaal € 200 euro vergoed krijg indien het aankoopbedrag boven de €200 ligt anders krijg ik het aankoopbedrag (als het dus minder is). Laat de goedkoopste in de winkel verkrijgbare set (bij mij in de buurt) nu volgens internet € 249 zijn.

Dit zou betekenen dat ik in eerste instantie zelf € 49 zelf bij zou moeten betalen en dan blijf zitten met 5 losse speakers met toebehoren van HK. Die kan ik dan weer op Marktplaats aanbieden (met duidelijk erbij gezet dat er geen subwoofer bij zit) en hopen dat dit meer dan € 49 op gaat leveren.

Dit lijkt mij tot nu toe de beste oplossing (en ook het snelste). Volgens de importeur is de speakerset inderdaad uitverkocht en zou deze normaal gesproken pas op 15 januari bij de importeur weer op voorraad zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Stimpy001 op 05-12-2008 18:27 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Lijkt mij dat t bedrijf best goede oplossingen aandraagt :) Zeker als je nagaat dat je standaard garantie al is verlopen (tenzij je natuurlijk extra garantie erbij hebt gekocht)
Als je echt niet kunt wachten zou je idd voor de laatste aanbieding kunnen gaan.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Speakerkabels kan je toch wel laten zitten? Set afkoppelen en speakers van de muur schroeven moet toch te doen zijn?

PSN: Shiver23

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je voor die 200 euro niet een bijpassende losse subwoofer scoren ergens :?

(Van eender welk fatsoenlijk merk, als ie maar technisch compatible is met de rest van je apparatuur en ie qua kleur/materiaal bij de rest past.)

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 10-12-2008 16:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:29
Ik zou met HK zelf bellen, kijken of je voor elkaar kan krijgen of ze los die subwoofer aan je willen verkopen. En dan die oude weg doen op marktplaats, vast wel iemand die er wat mee kan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Stimpy001 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 18:25:
[...]

Het laatste aanbod is trouwens dat ik zelf een nieuwe speakerset koop en dat ik maximaal € 200 euro vergoed krijg indien het aankoopbedrag boven de €200 ligt anders krijg ik het aankoopbedrag (als het dus minder is). Laat de goedkoopste in de winkel verkrijgbare set (bij mij in de buurt) nu volgens internet € 249 zijn.
200 euro voor een set uit 2006 welke nieuw 249 doet? Ik zou tekenen als ik jou was :-)

• Stimpy001
Gaat een lange zoektocht worden naar de speakerset ben ik bang. Harman/Kardon heeft besloten om geen grijze uitvoering meer te produceren dan wel te leveren aan de importeur. De importeur is ook door zijn voorraad heen en krijgt pas 15 januari weer deze speakerset maar dan ook nog alleen in het zwart. :(

Zo'n beetje alle webwinkels heb ik nu al bezocht dan wel gemaild om te vragen of deze nog ergens op voorraad is. Bijna overal is hij niet op voorraad en moet deze besteld worden en de webwinkels weten natuurlijk nog niet dat grijs gewoon niet meer leverbaar is via de Nederlande importeur.

1 webshop had hem gisteren rond 16.00 nog op voorraad volgens de reactie op mijn e-mail. Vervolgens vanochtend besteld om 9.00 uur (op het werk :9 ). Krijg ik aan het einde van de middag dat hij toch niet op voorraad is en besteld moet worden bij de importeur.... :(

Morgen maar weer verder zoeken ern vragen...

Pagina: 1