Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief voor Als(en in Excel

Pagina: 1
Acties:

• key
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 16:15
Ik wil van een lijst met gewichten een code koppelen. Het betreft ongeveer 30 gewichtsklassen bijv.
t/m 600
t/m 650
t/m 700 enz

Nu kan ik de code Als(en... maximaal 7 maal gebruiken. Ik moet echter ongeveer 30 klasses gebruiken. Dus mijn codering =ALS(EN(A3>G3;A3<=G4);H4;ALS(EN(A3>G4;A3<=G5);H5;ALS(EN(A3>G5;A3<=G6);H6 etc werkt maar 7 maal in 1 cel. Waarbij A3 mijn handmatige invoer is (bijv 720kg) G3 en G4 etc gewichtsklasses (bijv 700 en 750 etc) H4 etc is mijn codering (bijv klasse 1)
Na 7 maal de formule achter elkaar in 1 cel te hebben gebruikt. Daarna krijg ik de melding van excel dat de formule niet klopt.

Zijn er alternatieven? Ik ben niet zo heel erg thuis met excel. Ik heb google gebruikt en de search maar kom niet met een passend antwoord.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dezelfde tip als bij driekwart van de Excel-vragen is te gebruiken: Horizontaal (of verticaal) zoeken :Y)

Overigens had je tijdens je zoektocht moeten merken dat op een of andere manier alle vragen over Excel in Officesuites en -software en niet in CSA staan. Ik verplaats het dus ook die kant op ;)

[ Voor 46% gewijzigd door F_J_K op 03-12-2008 15:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• key
F_J_K schreef op woensdag 03 december 2008 @ 15:47:
Dezelfde tip als bij driekwart van de Excel-vragen is te gebruiken: Horizontaal (of verticaal) zoeken :Y)
Ik heb dit al bekeken in de help van excel maar krijg 1 belangrijk ding niet voor elkaar.
Bij verticaal zoeken kan ik geen gebruik maken van de code die de gewichten in een catagorie zet tussen 2 cellen. A3>G3;A3<=G4
Waarbij ik bij het gewicht 720 kg invoer in A3 en excel dit plaatst in mijn lijst:
700
750
800
850
etc

Dit is wel belangrijk om de gewichten in te delen in de diverse catagorieen

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik heb eerlijk geen idee wat je bedoelt :o Of: als ik het lees zoals het er staat is dat precies wat verticaal zoeken doet. (Of als je het in een rij zet: horizontaal zoeken). Wat is dan precies je code en wat gaat er fout?

NB als alles net in een categorie te vroeg valt, kan je natuurlijk de categorien eentje opschuiven. En als je < ipv <= zoekt (of andersom) kan je 0.0001 optellen of aftrekken. Als je meetwaarden significant minder precies dan dat zijn, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Kijk anders eens naar dit voorbeeld. :)

[ Voor 6% gewijzigd door pedorus op 06-12-2008 17:38 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• key
Ik heb vanalles geprobeerd maar ik kom niet verder. Vandaar dat ik even een printscreen heb gemaakt incl de huidige code, deze voldoet alleen niet aan mij eisen. Alle hulp is welkom.

Afbeeldingslocatie: http://i32.photobucket.com/albums/d48/neophytehc/formuleexcel.jpg

Mijn dank is groot.

• SinergyX
  • Laatst online: 29-11 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

=VERT.ZOEKEN(A3;G3:H19;2;WAAR)

Probeer die eens?

Simpele test met 0 t/m 100 in klasse 1 t/m 10.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mkExhE1FgOSyHoxvGQ4HR6Sw/thumb.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door SinergyX op 12-12-2008 14:00 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je gewicht 860 is, in welke klasse valt ie dan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• key
SinergyX schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:58:
=VERT.ZOEKEN(A3;G3:H19;2;WAAR)

Probeer die eens?

Simpele test met 0 t/m 100 in klasse 1 t/m 10.
[afbeelding]
Het werkt bijna! Alleen zijn de gewichtsklassen t/m Als ik nu bijv 651 invoer in A3 dan geeft hij als klasse 4 aan. Dit moet echter 6 worden. Het is echter tm 650 kg is klasse 4 en 700 kg is klasse 6.

Ik snap de code niet helemaal maar ik ben een hele stap verder! Sorry ben nauwelijks bekend met Excel...

• key
BtM909 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:00:
Als je gewicht 860 is, in welke klasse valt ie dan?
Dan valt hij in klasse 14 t/m 900 kg.

• SinergyX
  • Laatst online: 29-11 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dan even +2 doen :+

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 12-12-2008 14:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• key
Doet hij goed maar als ik dan bij 900 pak als gewicht moet hij klasse 14 aangeven. Nu pakt hij 16.
Verder worden de klasses straks gewijzigd in totaal andere getallen zonder logische opbouw. Dit excel bestand was een test. De definitieve invoer krijg ik binnenkort bijv
Klasse:
2
6
9
14
16
enz

Waabij 2 cel H3 is
6 cel H4
9 cel H5

Dus +2 zal niet geheel werken.... Toch heel erg bedankt. Ik ben al goed op weg!

[ Voor 16% gewijzigd door key op 12-12-2008 14:19 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

key schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:13:
[...]

Dus +2 zal niet geheel werken.... Toch heel erg bedankt. Ik ben al goed op weg!
Enige wat je kan doen is upper bounds in je lijstje opnemen. Is er geen mogelijkheid om die te krijgen?

Anders moet je het zelf doen en wordt je lijst:
code:
1
2
3
4
5
200   2
400   4
600   6
800   8
1000 10

dmv een hulpkolom als volgt:
code:
1
2
3
4
5
0       200 2
399   400   4
599   600   6
799   800   8
9999    10000  10

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Het is niet netjes om de benadering van verticaal zoeken te gebruiken voor een exact resultaat.

Een simpele oplossing voor in C3:

{=min(als(G3:G19>B3,H3:H19))}

• key
Het koppelen van de diverse gewichten aan klasses is gelukt, Waarvoor mijn grote dank.

Nu wil ik lijsten gaan maken waarin ik het soort voertuig aangeef. Dus personenauto, bestelauto, motor. Ik heb hiervoor een lijst aangemaakt in Excel. (via data-Valideren – ipv alle waarden heb ik lijsten gekozen.) Ik krijg nu heel mooi de keuze met een pop-down menu met de diverse voeruigen.

Mijn vraag is echter is het mogelijk dat als ik bijv. een P intoets dat Excel automatisch personenauto uit mijn lijst haalt? Momenteel wordt de P er gewoon overheen getypt. Ik bedoel dus niet de foutmelding die je in Excel kan laten genereren maar dat Excel automatisch Personenauto uit mijn lijst haalt als ik de P intoets. Dit scheelt veel muisklikken!

Verwijderd

Ik denk dat dat niet gaat werken in Excel.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Makkelijkst is dan gewoon de P nemen als (validatie)optie ;)

Verder is er het gewone auto-aanvullen van (tenminste de nieuwste versies van) Excel die wakker wordt als het erboven al eens is ingevuld. Probeer maar eens :)

Als ik zo kijk is Excel trouwens niet de meest voor de hand liggende tool voor wat je wilt. Als je nu Excel van binnen en buiten kende zou ik het snappen, maar waarom gebruik je dit als je het toch nog moet leren?

Pagina: 1