• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
Voor mijn motor ben ik op zoek naar goede verlichting. Na wat zoekweerk kom ik al snel uit op xenon verlichting. Wat ik echter ook tegenkom is de (oude?) gele verlichting. Door sommige wordt beweerd dat dit licht beter door mist zou penetreren. Je zou hierdoor uiteindelijk minder door je eigen lamp verblind worden. Hier kan ik echter geen wetenschappelijk bewijs van vinden

In satalieten wordt veel gebruik gemaakt van infrarood-camera's. Dit doen ze voor zover ik weet om door wolken te kunnen kijken. Als dit klopt?? dan zouden langere golflengtes door mist minder geasorbeerd, gereflecteerd of gedefracteerd worden? Korte golflengtes worden dan beter gereflecteerd en zouden verblindend"/zichtverminderend kunnen werken?
In dat geval zou een lamp met gebrek aan korte golflengtes aanzienlijk in het voordeel kunnen zijn?

Gaarne jullie deskundige mening betreft dit onderwerp?

Voorbeeld van beter zicht met infrarood: http://www.sensorsinc.com/portsecurity.html

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

In deze figuur zie je dat voor een groot deel van het spectrum veel absorptie door de atmosfeer plaatsvindt. In een deel van het IR-spectrum is dit niet het geval. Wanneer je het optimale deel van het IR-spectrum vergelijkt met het deel van zichtbaar licht, dan zie je dat daar zichtbaar licht op dat moment gunstiger is. In de link waar je mee komt, wordt gebruik gemaakt van short wave infra red, nabij IR.

Je een na laatste vraag suggereert een lineair verloop tussen reflectie en golflengte, maar dit is niet het geval (zie ook Wikipedia: Infrared vision).

Ik kan geen referentie vinden voor het gebruik van IR-camera's om door wolken heen te kunnen kijken. De enige referenties die ik vind over wolken en IR duiden erop dat IR-camera's niet of niet beter dan reguliere camera's door wolken heen kunnen kijken.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-12 09:07

nXXt

Carpe omnia

Infrarood op weersatellieten wordt vaak juist gebruikt om wolken te bekijken. Hiervoor gebruikt men de temperatuurverschillen.
Afbeeldingslocatie: http://www.goes.noaa.gov/GIFS/ECI8.JPG

Antwoord op je vraag: of het echt duidelijk merkbaar zal zijn, weet ik niet, maar blauwig licht zal meer verstrooien dan geler licht. De mate van verstrooiing is recht evenredig met (1/golflengte)^4. Dit is de reden dat de lucht blauw is. De golflengte van rood licht is een factor 1,7 zo groot als blauw licht, dus verstrooit het ongeveer een factor 8 minder.

Ik denk echter (geen praktijkervaring, geen wetenschappelijke onderbouwing) dat het weinig verschil zal maken. Geel licht heeft een golflengte van zo'n 580nm, blauw zo rond de 450nm. Dat is een factor 1,3. Geel licht verstrooit dus een een factor 3 minder. Nu is het zo dat de xenonlampen niet écht blauw zijn, maar ook erg dicht bij wit liggen. Er zijn dus meer golflengtes aanwezig, die minder zullen verstrooien. Daarnaast is mijn berekening eenvoudig. De berekening gaat uit van Rayleighverstrooiing, die erg eenvoudig is en geldt indien de deeltjes veel kleiner zijn dan de golflengte van het licht. In de mist is er sprake van waterdruppeltjes in de lucht. Hierdoor zal er veel complexere verstrooiing optreden (en daar houdt mijn kennis over verstrooiing ook op :P).

Ik denk dus dat het effect niet echt duidelijk merkbaar zal zijn, ook omdat de xenonlampen doorgaans krachtiger zijn.

• hilbren
@OPI
Wat betreft dat laatste punt (IR om door wolken te kijken) zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Alleen verklaart dit niet het effect wat ze bereiken met die camera?

In het figuur is inderdaad duidelijk te zien dat het voor ons zichbare licht door de admosfeer het minst gedempt wordt. Echter is de atmosfeer niet representabel voor mist/regen.

• hilbren
nXXt schreef op woensdag 03 december 2008 @ 15:46:
Infrarood op weersatellieten wordt vaak juist gebruikt om wolken te bekijken. Hiervoor gebruikt men de temperatuurverschillen.
Daar ben ik inmiddels ook achter, dat verklaart alleen niet waarom die camera uit mn startpost werkt??
De berekening gaat uit van Rayleighverstrooiing, die erg eenvoudig is en geldt indien de deeltjes veel kleiner zijn dan de golflengte van het licht. In de mist is er sprake van waterdruppeltjes in de lucht. Hierdoor zal er veel complexere verstrooiing optreden (en daar houdt mijn kennis over verstrooiing ook op :P).

Ik denk dus dat het effect niet echt duidelijk merkbaar zal zijn, ook omdat de xenonlampen doorgaans krachtiger zijn.
Rayleighverstrooiing heb ik ook gevonden. Bij grotere deeltjes wordt er van mie-scattering gesproken.
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/eng99/eng99319.htm

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 09:35

Arm1n

Zeven over half twee

Als mist geel licht minder goed doorlaat en de andere kleuren meer absorbeert, dan zou je wit licht toch zien als geel door de mist?
Oftewel het verschil is te klein om te kunnen zien.
Waar het misschien wel bij helpt is dat geel licht meer opvalt dan wit. Als je al in de witte mist zit en dan een beetje geel licht ziet valt dat meer op dan een klein beetje wit licht. Denk ik, als er al een voordeel is.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-12 09:07

nXXt

Carpe omnia

hilbren schreef op woensdag 03 december 2008 @ 15:54:
[...]
Daar ben ik inmiddels ook achter, dat verklaart alleen niet waarom die camera uit mn startpost werkt??
Heb het even doorgelezen en het is vrij eenvoudig. Binnen de band 'infrarood' ligt een heel breed spectrum. Sommige delen van dat spectrum worden geabsorbeerd door de atmosfeer en sommige delen niet (zie ook de eerder geplaatste grafiek). Absorptie en verstrooiing hebben dus verschillende effecten op verschillende golflengten. Om die reden heb je dus ook binnen de IR-band verschillende golflengten met verschillende verstrooiings- en absorptiekarakteristieken, die dus bruikbaar zijn voor verschillende doeleinden.

EDIT: De camera waar je het over hebt is SWIR (Shortwave InfraRed), dat betekent dus dat het een vrij korte golflengte heeft (vanuit IR-begrippen gezien dan) en die golflengte zit dus vlak onder het zichtbare spectrum. Thermografie gebruikt grotere golflengtes (tot 17000nm).
Waar het misschien wel bij helpt is dat geel licht meer opvalt dan wit. Als je al in de witte mist zit en dan een beetje geel licht ziet valt dat meer op dan een klein beetje wit licht. Denk ik, als er al een voordeel is.
En een klein voordeel is dat geel licht doorgaans prettiger wordt gevonden.

[ Voor 30% gewijzigd door nXXt op 03-12-2008 16:22 ]

Pagina: 1