• Empror1
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05-2020
Dankzij de tip in de stickypost van dit forum om te kijken ik de handleidingen of de full hd tv van 1920x1080 ook wel een pc resolutie van datzelfde formaat ondersteund. Veel bleven steken op 1400x1050, dus bedank voor de tip. Echter kwam ik ook wat dingen tegen die ik niet helemaal begreep.

Hieronder een foto van de LG Handleiding, de rode cirkels heb ik zelf gezet.

Afbeeldingslocatie: http://i273.photobucket.com/albums/jj231/Empror1/Lg-SupportedRes.png

De linker tabel laat de resoluties zien die in PC MODE worden ondersteund, echter zijn alleen 37/42/47 en 52 inch ondersteund op 1902x1080. Aangezien ik er maar 1,5 meter vanaf zit was ik van plan een 32 inch te nemen, dan moet ik hem in DTV mode zetten om 1920 x1080 te bekijken.

Mijn vraag is: Bij DTV mode staan er allemaal verschillende Frequency's, heeft iemand enig idee hoe dit werkt of weet iemand hier meer over ? Zou die in DTV Mode alles goed weergeven en moet ik toch voor de 37 inch gaan.

Er is ook nog een 32 inch samsung die 1920 x 1080 laat zien in CEA MODE, daar staat maar 1 Frequency.

Hieronder een tabel uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://i273.photobucket.com/albums/jj231/Empror1/Samsung-SupportedRes.png

Iemand enig idee wat CEA mode inhoud, want bij de rest van de resoluties staat er VESA mode ?
Wat is VESA MODE, Wiki/google helpen me niet veel verder ?

[ Voor 8% gewijzigd door Empror1 op 03-12-2008 15:03 ]

Verwijderd

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de precieze specificaties voor 1080p voor blu-ray spelers etc, dus ik weet niet in hoeverre dat signaal verschilt van een standaard PC verhaal. Zit een klein verschil in de frequencies. Maar als ik mij niet vergis kan zowat elke videokaart van Nvidia of ATI/AMD gewoon een HDTV signaal ervan bakken (force HDTV mode of iets in die richting). Hoe het dan met evt. overscan zit durf ik niet te zeggen.

VESA: Wikipedia: VESA

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 17:44 ]

• Empror1
Hmm ik weet niet zoveel af van hoe die frequenties werken, Misschien maak ik me onnodig zorgen en kiest die ook in die DTV mode gewoon de goede fequentie. Ik vroeg me vooral af waarom die 1920x1080 bij beide tv's in een andere mode draait ? Behalve bij de grotere schermen van LG waar die gewoon wel in de PC mode kan blijven. En of het beeld misschien slechter is in die andere modus ?

Me grafische kaart is trouwens een 8800 GT en de tv model nummers zijn 32LG5700, 37LG5000 en bij de samsung gaat het om de LE32A552

Ps: Die wiki had ik inderdaad ook gevonden, maar het verschil tussen die modus snap ik nog niet.

In iedergeval bedankt voor je reactie.

Verwijderd

VESA zijn gewoon gestandaardiseerde signalen, als ik het goed begrijp. Die doet elke videokaart zonder problemen uitsturen. Alle resoluties die je gewoon via je nvidia controlpanel kiest zijn PC mode signalen, maar er zit daar ook een optie om hdtv te forcen (kijk maar eens in je controlpanel). Ik neem aan dat dat laatste DTV signalen oplevert.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Het is veel belangrijker dat je in de handleiding vindt welke resolutie wordt ondersteund per input.
Regelmatig zie je dat bijv bij een full hdtv, deze resolutie alleen wordt geaccepteerd bij aansluiting met hdmi.

Dus hdmi: 1920x1080
Een hdready1080p toestel is sowieso verplicht om deze resolutie te kunnen accepteren als input in 50&60 hz en de 1080 in progressive weer te geven.

Componenten: daarbij wordt alleen 720p/1080i/1080p vermeld.

Vga is soms tricky. Regelmatig wordt hier een lagere resolutie ondersteund dan de native resolutie van het scherm!
De oplossing is om de pc aan te sluiten via dvi-hdmi (is ook handiger) en dan gewoon op 50 of 60 hz.
Vaak is er 1 hdmi input op de tv speciaal voor aansluiting met dvi-hdmi (meestal de 2de hdmi input) en krijg je bij aansluiting op een andere hdmi-input problemen of helemaal geen beeld.
Ook zijn sommige tv's nogal kieskeurig wat betreft het merk dvi-hdmi kabel! Als er geen beeld gekregen wordt met het aansluiten, is het gebruiken van een ander merk kabel vaak de oplossing.

Al die verschillende horizontale/vertikale frequenties en instellingen heb je niet nodig en hoef je niet in te stellen.

• Empror1
Bedankt voor je reactie ferry, het is nu helemaal duidelijk :)

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
graag gedaan!
Pagina: 1