S450 IP Firmware problemen van 11/2008

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik al meer dan een jaar VOIP om naar het buitenland te bellen en sinds een half jaar heb ik een Siemens S450 IP waar ik zeer over te spreken ben (geweest).

1.> Firmware update
Tot de 11/2008 firmware update. Deze heb ik nog diezelfde dag geladen via de web interface.
Er stond "Succesvol geupdate" o.i.d. Leuk maar daarna kon ik niet meer bellen met de telefoon. Het bleek dat mijn VOIP provider "VoipDiscount" niet bereikbaar was. Vreemd want me de software via de PC deed het allemaal prima.
Nadat ik de instellingen zo'n 10x opnieuw had nagelopen en telkens "activeren" heb gedrukt kreeg ik de indruk dat het toch wel aan die firmware zou moeten liggen.
Dan maar de ROUTER + S450 IP Basis station even uitgezet (stroom eraf). Vervolgens weer aansluiten, maar dat haalde niets uit. :'(

Zo heb ik een week geen telefoon gehad.

2.> Siemens Helpdesk mailen
Mailtje gestuurd met de uitleg. Geen gehoor. Dat is nu al ruim een week terug. 8)7

3.> Een hele middag klooien met de instellingen van het basisstation
Wat ik geprobeerd heb is de instellingen van "SIP Discount" inladen via de wizzard en vervolgens de "VoipDiscount" gegevens terug zetten. -> Opslaan.
Tot mijn verbazing zag ik staan "aangemeld"! Joeppie... na uren knoeien resultaat.
Ik snel even bellen naar mijn mobiel en inderdaad die ging over.

Dit was helaas van korte duur. Toen ik het vinkje "Gigaset.net" "Actief" maken aanzette was opeens mijn verbinding met VoipDiscount (via de SIP Discount truuk) uitgevallen en stond er "Server niet bereikbaar".

Pff... het werkte dus weer niet. Ookal herhaalde ik de procedure zoals hierboven staat nog 10x het haalde nix uit. |:(

4.> Bellen met de Siemens Helpdesk
A 25 Cent per minuut. Maargoed ik wilde van mijn probleem af.
Binnen 1 minuut had ik iemand aan de lijn. Die vertelde me dat ik het basistation moet terug sturen en dat ze mij een RMA nummer ging sturen. Dit kwam vaak voor zei ze.
Dus ik zeg, kan ik niet zelf de oude firmware terugzetten. "NEE" dat kan niet bij onze producten. -zucht-
Toen vroeg ik kan ik dat ding niet resetten, ze zei ja maar je behoud de laatste firmware.
Intussen zag ik de RMA mail van Siemens in mijn mailbox komen.

5.> Resetten van het basis station
Dus ik heb de boel gereset:
15 seconden lang de knop op het basisstation ingedruk houden om dat ding te resetten (let op: je bent al je instellingen kwijt)!
5 seconden ingedrukt houden om de handsets weer opnieuw aan te melden.

6.> Opnieuw de gegevens invoeren
Ik was zo slim om screendumps te maken van alle instellingen die in ooit had gemaakt (toen het nog wel werkte). Dus ik heb alles weer netjes ingevoerd..... en wat denk je
"Server niet bereikbaar" en daarna "Aanmelden mislukt"..
ahhhhhhrrrgg..... 8)7 |:( :X :?

7.> De oplossing (voor mij althans)
Als laatste truuk probeerde in de instellingen van "VoipBuster" omdat die wel in de wizard staat en "VoipDiscount" niet.
Zo gezegd zo gedaan ik had alle instellingen op "VoipBuster" laten staan en gebruikte mijn "VoipDiscount" login gegevens.
Tot mijn verbazing stond er "Aangemeld"... toen zakte me broek af. Want op de "VoipBuster" website kan ik niet inloggen met mijn "VoipDiscount" loging gevens.
Dit blijkt op VOIP niveau dus wel te werken! Je kan dus gewoon sip.voipbuster.com gebruiken ondanks dat je een "VoipDiscount" registratie hebt.

Effin ik was blij als een kind.. :P

Bij de VOIP verbindingen had ik staan:
1 - "VoipDiscount" (aanmelden mislukt) - mijn provider.
2 - "VoipBuster" (aangemeld) - niet mijn provider.

En ik kon bellen en alles werkte weer.

Na een uur ben ik eens gaan kijken en ik verbaasde me opnieuw. Ik was opeens aangemeld bij "VoipDiscount".
1 - "VoipDiscount" (aangemeld) - mijn provider.

Ik heb VoipBuster uitgevinkt (niet actief) en heb nergens meer op geklikt. :o

8.> Mijn ervaringen met de S450 IP
Mijn ervaring met de S450 IP is dat het een enorm instabiel ding is.
Althans de versie die ik heb. Code: CV/VO (=productie September 2007).
Code kun je vinden aan de onderkant van je Basisstation.

Destijds toen ik het ding kocht kreeg ik een "vaste IP opstelling" niet aan de praat (aanmelden mislukt).
Zodra ik het op dynamisch had gezet werkte het aanmelden wel. Raar maar waar.

9.> TIP
Als het niet direct werkt, geef niet op want je krijgt em wellicht wel aan de praat. Het ding is gewoon niet zo stabiel en zeker niet als je van de standaard instellingen afwijkt.
Probeer: resetten, opnieuw invoeren van voip gegevens, opnieuw invoeren login gegevens (check dit!), instellingen van een andere provider en zet je eigen instellinen er overheen. Dat soort dingen.

Suc6... zelfs met deze instabiliteit blijf ik het een handig ding vinden. Maar als ik voor een nieuwe zou kijken zal ik er wel 1 zoeken waarvan je de Frimware "zelf" naar factory default kan zetten. Vind dat toch een enorm minpunt. ;)

Firmware overzicht S450 IP:
Zie hier: http://gigaset.com/shc/0,...ds_imagePos%253A0,00.html

Modbreak:Geen groetjes/aftiteling of andere dingen onderaan je post. Niet doen, is niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 16:59
Ik ben vandaag bijna de hele dag bezig geweest om een c475ip aan de praat te krijgen. Via VOIP bedoel ik dan, want de landlijn werkte wel direct.

Toen ik dit topic ontdekte dacht ik dat ik op het goeie spoor zat, en dus heb ik al je tips geprobeerd. Plus nog eens alle andere tips die ik bij elkaar gegoogled had. Dat kost al gauw uren, zeker met die ongelofelijk trage webinterface (wat ik wel een aanfluiting vind voor zo'n product :X )

Maar uiteindelijk blijkt alles gewoon te werken met de default instellingen! Het enig dat nodig was, was dat ik mijn modem en mijn router een keer een harde reset gaf 8)7 Ik begrijp niet waardoor dit komt, maar ben voorlopig heel tevreden mee.

Dus mijn tip is om eerst alle andere hardware te resetten, en het dan nog eens te proberen.

Nou eens kijken of de toestand stabiel blijft de komende tijd...

edit:

Helaas bleek het niet stabiel: toen ik probeerde een tweede VOIP provider toe te voegen ging het fout. Vanaf dat moment werkte VOIP niet meer (ook de eerste provider niet). En weer ben ik met het hele circus van resetten, instelling aanpassen etc. begonnen.
Daardoor ben ik erachter dat ik waarschijnlijk met het resetten van router en modem geluk heb gehad, maar niet de echte oplossing had gevonden: uiteindelijk ben ik op dit forum terecht gekomen.
En daar vond ik een tip die bleek te werken bij mij:

Finally, some routers get in the way of SIP - either because they
themselves are SIP clients (rotuers with phone sockets on them), or
think that they know all sbout how SIP works and try to magiclly make it
work for you. Most of these are broken. (Look for "SIP ALG" in their
documentation and turn it off)

En na lang zoeken heb ik inderdaad deze instelling in mijn Zyxel modem gevonden en uit kunnen zetten. Vanaf dat moment werkte beide VOIP providers weer. *O* Mijn instellingen voor Voipbuster zijn standaard:

Domain: voipbuster.com
Proxy server address: sip.voipbuster.com
Proxy server port: 5060
Registrar server: sip.voipbuster.com
Registrar server port: 5060
Registration refresh time: 180 sec

STUN enabled: Yes No
Outbound proxy mode: Never

Bij Audio heb ik de G.722 eruit gegooid, maar ik weet niet of dat iets heeft bijgedragen.

En tenstlotte bij Advanced Settings heb ik:
Send settings: RFC 2833 SIP Info
(dus Audio uit, maar ook dat lijkt me geen verband te houden)

Op mijn router heb ik verder alles standaard gelaten, geen poorten geopend, geen virtual severs, niets.

Nou kijken of dit langere tijd stabiel blijft. Ik hoop het; dan was de "SIP ALG" optie in de modem de oplossing.

[ Voor 52% gewijzigd door fdkuyper op 14-12-2008 17:20 ]

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:57:

1 - "VoipDiscount" (aanmelden mislukt) - mijn provider.
bjck@bjck:~$ host sip.voipdiscount.com
sip.voipdiscount.com    A       194.120.0.198
sip.voipdiscount.com    A       194.221.62.198
bjck@bjck:~$ host sip.voipbuster.com
sip.voipbuster.com      A       194.120.0.198
sip.voipbuster.com      A       194.221.62.198
bjck@bjck:~$

Zoals je ziet verwijzen ze naar dezelfde IP-adressen, beide domeinen. En tevens van dezelfde eigenaar:

Registrant:
V2000 B.V.
   Im Mediapark 8
   Koln 50670
   DE

Domain Name: VOIPDISCOUNT.COM

Registrant:
V2000 B.V.
   Im Mediapark 8
   Koln 50670
   DE

Domain Name: VOIPBUSTER.COM

Vreemd dat de ene wel werkt en de andere niet en soms andersom. Mogelijk dat Siemens in de profielen achter de aanbieders (je kan het ook zelf met de hand instellen, kiezen voor gedefinieerde profielen kan altijd fout zijn...) zijn misschien niet gelijk.

Of ze hadden een tijdelijke storing bij de aanbieder en als jij wat verandert lijkt het net of dat heeft geholpen als het daarna werkt :)
fdkuyper schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:47:

[...]

edit:
Helaas bleek het niet stabiel: toen ik probeerde een tweede VOIP provider toe te voegen ging het fout. Vanaf dat moment werkte VOIP niet meer (ook de eerste provider niet). En weer ben ik met het hele circus van resetten, instelling aanpassen etc. begonnen.
Daardoor ben ik erachter dat ik waarschijnlijk met het resetten van router en modem geluk heb gehad, maar niet de echte oplossing had gevonden: uiteindelijk ben ik op dit forum terecht gekomen.

En na lang zoeken heb ik inderdaad deze instelling in mijn Zyxel modem gevonden en uit kunnen zetten. Vanaf dat moment werkte beide VOIP providers weer. *O* Mijn instellingen voor Voipbuster zijn standaard:

Domain: voipbuster.com
Proxy server address: sip.voipbuster.com
Proxy server port: 5060
Registrar server: sip.voipbuster.com
Registrar server port: 5060
Registration refresh time: 180 sec

STUN enabled: Yes No
Outbound proxy mode: Never

Bij Audio heb ik de G.722 eruit gegooid, maar ik weet niet of dat iets heeft bijgedragen.

En tenstlotte bij Advanced Settings heb ik:
Send settings: RFC 2833 SIP Info
(dus Audio uit, maar ook dat lijkt me geen verband te houden)

Op mijn router heb ik verder alles standaard gelaten, geen poorten geopend, geen virtual severs, niets.

Nou kijken of dit langere tijd stabiel blijft. Ik hoop het; dan was de "SIP ALG" optie in de modem de oplossing.
De SIP-ALG helpt normaal heel veel, moet het wel goed geimplementeerd zijn inderdaad. Werkte het met 1 SIP account wel goed met SIP-ALG aan? Dan is het alleen een tweede dat het probleem geeft :)

Nu zonder SIP-ALG moet je of poorten forwarden of je SIP client in je Siemens moet elke paar seconde een pakketje uitsturen zodat de poort geopend blijft en je dus bereikbaar blijft. Opzich is juist een SIP-ALG de perfecte oplossing voor een SIP client (VoIP) achter een nat-router.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 16:59
Nee, met SIP-ALG aan werkte het eerst bijna een hele dag niet. Toen werkte het miraculeus na het resetten van modem en router. Maar daarna heeft het niet meer gewerkt.

Na het uitzetten van SIP-ALG werkte beide SIP accounts zonder problemen. Ook na het verbreken van de verbinding, of het wijzigen van instellingen. Natuurlijk voor zolang het duurt (knock on wood): ik heb het pas twee dagen aan de praat, dus zeker weten doe ik het nog niet.

Het zou kunnen zijn dat het te maken heeft met de opstelling Modem <---> Router <---> Telefoon.
Dus de telefoon zit in hetzelfde subnet als de modem, want hij krijgt z'n ip van de router.

Alhoewel ik daaraan twijfel: ik heb de telefoon ook rechtstreeks aan de modem gehangen. En toen werkte het ook niet.

Is het verder een probleem dat de telefoon elke paar seconden een pakketje verstuurd? Zou ik daar klachten van Voipbuster van kunnen krijgen ofzo? Is er überhaupt een manier om uit te vinden of en hoe vaak dat gebeurt?

Overigens word ik wel steeds blijer met de telefoon zelf: het weerbericht van waar je woont is leuk. Ook het idee dat je kan zoeken in het telefoonboek (alhoewel een pc natuurlijk 100x handiger is). En wat ik geweldig vind is dat je ook de headers van je ontvangen e-mails kan zien! 8)
Het is wel weer jammer dat je niet meer dan 1 e-mail adres kan gebruiken, of kan aangeven welk e-mail adres naar welke handset moet gaan (zoals met de voip-nummers bijvoorbeeld wel kan). Hebben ze bij Siemens nog wat om te sleutelen in de volgende firmware ;)

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dranconius
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04-2023
fdkuyper schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:47:
Ik ben vandaag bijna de hele dag bezig geweest om een c475ip aan de praat te krijgen. Via VOIP bedoel ik dan, want de landlijn werkte wel direct.....

Toen ik dit topic ontdekte dacht ik dat ik op het goeie spoor zat, en dus heb ik al je tips geprobeerd. Plus nog eens alle andere tips die ik bij elkaar gegoogled had. Dat kost al gauw uren, zeker met die ongelofelijk trage webinterface (wat ik wel een aanfluiting vind voor zo'n product :X )

Maar uiteindelijk blijkt alles gewoon te werken met de default instellingen! Het enig dat nodig was, was dat ik mijn modem en mijn router een keer een harde reset gaf 8)7 Ik begrijp niet waardoor dit komt, maar ben voorlopig heel tevreden mee.

Dus mijn tip is om eerst alle andere hardware te resetten, en het dan nog eens te proberen.

Nou eens kijken of de toestand stabiel blijft de komende tijd...

edit:

En na lang zoeken heb ik inderdaad deze instelling in mijn Zyxel modem gevonden en uit kunnen zetten. Vanaf dat moment werkte beide VOIP providers weer. *O* Mijn ...

Dit is voor mij ook DE oplossing. Nu op mijn Zyxel P-2602HW-D1A SIP ALG uitstaat werkt alles als een zonnetje. Zonder verder DMZ/port forwarding. Ingebouwde voip in deze router is problematisch (massas klachten in fora te vinden). Dat is de reden waarom ik een Siemens C475 IP heb aangeschaft. Nooit gedacht dat ik nog langer last zou hebben van mijn Zyxel router... volgende keer maar een ander merk router...

tnx f : ) !