Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel 2007 ALS functie invoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor school ben ik bezig met een Excel bestand waarbij het ALS functie in moet voegen. Ik heb het hele internet al afgezocht en diverse dingen geprobeerd, maar kom er niet helemaal uit.

Het volgende:
- Ik heb een rij gegevens van A1 tot en met F1 gevuld met cijfers
- Ik heb een rij gegevens van H1 tot en met M1 gevuld met cijfers

Ik wil dat wanneer de kolommen A1:F1 exact hetzzelfde gevuld zijn al H1:M1 dat dan de waarde in I1 "1" zal zijn, anders moet de waarde "0" toegekend worden.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
=ALS(A1:F1=H1:M1;"1";"0")

=ALS($A1:$F1="H1:M1";"1";"0")

=ALS($A1:$F1=$H1:$M1;"1";"0")

Ik kom er niet uit... weten jullie een opslossing?

Als het al ergens op internet terug te vinden is zouden jullie mij dan de zoekopdracht kunnen geven zodat ik de volgende keer als ik iets zoek de methodiek kan gebruiken zodat ik geen onnodige vragen hoef te stellen.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wat werkt er nu niet?

Je hebt in de excel werkbalk zo een F knop met een *.. soort van F*.. daar kun je dat soort functies makkelijk mee aanmaken.

Het is mij ook wel eens opgevallen dat een Engelstalige excel met IF werkt ipv ALS....(ja ik weet het.. zucht).

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad de IF functie heb ik ook geprobeert en via het SOM "Σ" teken ook al. maar het lukt nog niet.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik bedoel niet het som teken.. maar Fx... functie invoegen.
Bij excel 2007 staat hij onder de "formules" knop.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

1+2 = 2+1, dat de som gelijk is zegt niets.
Makkelijkst: als a1=h1 AND b1=i1 AND etc etc. L33t3r is booleaans rekenen: =(a1=h1)*(b1=i1)*etc

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fitz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-08 23:03

Fitz

Vincent! We happy?

Dit zal moeten werken:
=ALS((ALS(A2=H2;1;0)+ALS(B2=I2;1;0)+ALS(C2=J2;1;0)+ALS(D2=K2;1;0)+ALS(E2=L2;1;0)+ALS(F2=M2;1;0))/6=1;1;0)

Verwijderd

twee mogelijkheden zijn bv. :

code:
1
2
3
=ALS(EN(A1=H1;B1=I1;C1=J1;D1=K1;E1=L1;F1=M1);"gelijk";"niet gelijk")

{=(SOM((A1:F1=H1:M1)*1)=KOLOMMEN(A1:F1))*1}
de eerste vergelijkt cel per cel, de laatste is een matrixformule. bekijk eens boolse algebra en matrixformules om precies te snappen hoe dit in zijn werk gaat.

zoeken naar dergelijke oplossingen via het internet is idd soms niet zo eenvoudig. probeer altijd zo concreet mogelijk te zijn, met de zoekstring "excel formule =als( gegevens vergelijken" was je er ws wel gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
dank allemaal...

Ik heb nu de volgende formule: =ALS(EN(B7=Q7;C7=R7;D7=S7;E7=T7;F7=U7;G7=V7);"1";"0")
Nu komt er dus 1 of 0 uit... maar nu wil deze nullen en enen optellen.

volgens mij moeten dit absolut waarden worden, hoe doe ik dat?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

volgens mij moeten dit absolut waarden worden, hoe doe ik dat?
Hoebedoelje? Inkoppertje: je zet nu strings, dat moeten vast eigenlijk integers zijn. Dus laat de aanhalingsekens weg (al is Excel slim genoeg om te weten dat "1"+1 = 2).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1