Geheugen DDR of DDR2 op Inspiron 8600

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 12:38
Ik wil mijn Laptop Dell Inspiron 8600 upgraden met meer geheugen.

Gegevens:
Microprocessor type Intel® Mobile Pentium® M
External bus frequency 400 MHz
System chip set Intel 855PM
Memory module connector two user-accessible SODIMM sockets (200 pins)
Memory module capacities 256 MB, 512 MB, and 1024 MB
Memory type 333-MHz DDR SDRAM (PC2700)
Maximum memory 2 GB

Er zit nu 2x 256 MB in, dus upgraden kan. Ik wil naar 2x1GB.
Prijstechnisch is DDR2 (16 euro) dan veel voordeliger dan DDR (60 euro) zoals hierboven voorgeschreven is.

Nu heb ik altijd geleerd dat sneller geheugen wel langzamer kan draaien dan de specificatie.
Het past zich aan aan de maximale systeemsnelheid, maar de chip moet hier wel geschikt zijn.
Wat ik kan vinden met google kan volgens mij de Intel 855PM ook DDR2 geheugen aan.

Samenvattend is mijn vraag: Kan DDR2 geheugen op mijn Insprion 8600 werken?
(bijvoorbeeld Kingston SO-Dimm 1GB DDR2 PC2-4200 553MHz)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49

bakvis

Tweakers.Nerd

Dit is een Googlevraag, maar DDR1 geheugen (ookwel DDR genoemt) gaat niet werken in een DDR2 laptop, en vice versa.

Je zult dus echt het duurdere DDR geheugen moeten aanschaffen.

Mijn Specs

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05 21:29
Volgens mij is past DDR2 niet in een DDR slot, ook niet in SO vorm, misschien dat je dat eerst eens moet bekijken (misschien in het geheugen FAQ?).

• IJzerboot
@The Mazzter: ik kon het in de FAQ niet vinden, maar volgens mij heb je daar helaas een erg goeie opmerking gemaakt. Nav je opmerking heb ik wat plaatjes bekeken en het lijkt alsof de uistapring het insteekgedeelte van de modules bij DDR1 enDDR2 op een andere plek zit.

Update: in de FAQ: RAM FAQ
Staan plaatjes van SO-Dimm SDram DDR en DDR2 en hierin zie ik geen verschil in inkepingen (Dimm keys).

[ Voor 33% gewijzigd door IJzerboot op 03-12-2008 11:25 ]

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:15

RmanX

Mario pizza!

DDR2 zal fysiek niet passen (met een reden natuurlijk; denk dat het voltage van DDR2 ook anders is).

Met andere woorden, ik ben bang dat je voor het duurdere DDR1 geheugen moet gaan, waarbij sneller DDR1 geheugen ook zal werken op een tragere snelheid (DDR1 was max 400 Mhz, correct me if i'm wrong), dus je kan rustig 400 Mhz geheugen in een systeem stoppen dat maximaal 333 Mhz kan benutten. Ik denk dat dat is wat je bedoeld :)

Edit: als je goed kijkt in de ramfaq, zie je dat de 'notch' van 1.8V DDR2 iets meer naar rechts zit, volgens mij past dat nooit

[ Voor 14% gewijzigd door RmanX op 03-12-2008 11:33 ]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• IJzerboot
Er zit inderdaad een voltage verschil in DDR1 (2,5 volt) en DDR2 (1,8 volt). Conformde FAQ past het fysiek wel, maar ik vraag me af of het DDR2 gehuegen het hogere voltage van de 2,5 volt systeembus aankan.

Blijkbaar is het wel een nieuwe vraag, want ik kan niemand vinden die het zeker weet cq er ervaring mee heeft. (of een hele domme vraag, want niemand stelt hem :-) )

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerboot op 03-12-2008 11:30 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Of het nou fysiek kan of niet, het zijn sowieso 2 verschillende manieren van werkgeheugen gebruiken, en daardoor sowieso niet compatible met elkaar. Zelfs al zou je een chipset hebben die allebei ondersteunt (915), die je niet hebt (855 is enkel DDR1) dan nog zijn het aparte aansluitingen op de northbridge voor de verschillende protocollen dus kan je nooit in hetzelfde slot van protocol wisselen.

Verwijderd

Als het eenmaal DDR1 is kan er geen DDR2 in
Want DDR1 heeft 184 pins en DDR2 240 pins.
Gaat nooit van zijn leven passen.

The notch on DDR2 DIMMs is in a different position from DDR DIMMs

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 12:43 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
DDR2 SO-DIMMs hebben ook gewoon 200 pinnen hoor, dat verhaal van die notch klopt wel, er zit uiteraard wel een beveiliging op. DDR3 SO-DIMMs hebben 204 pinnen.

Je citaat gaat trouwens over DIMMs, geen SO-DIMMs ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bitage op 03-12-2008 13:17 ]

Verwijderd

Bitage schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:17:
DDR2 SO-DIMMs hebben ook gewoon 200 pinnen hoor, dat verhaal van die notch klopt wel, er zit uiteraard wel een beveiliging op. DDR3 SO-DIMMs hebben 204 pinnen.

Je citaat gaat trouwens over DIMMs, geen SO-DIMMs ;)
Ja ik weet het. Misschien niet zo heel handig, maar het komt uit eindelijk allemaal op hetzelfde neer. Dat het gewoon weg niet gaat passen

• Nielson
  • Laatst online: 06:59
RmanX schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:26:
Edit: als je goed kijkt in de ramfaq, zie je dat de 'notch' van 1.8V DDR2 iets meer naar rechts zit, volgens mij past dat nooit
Niet passen? Heb gezien hoe mensen ddr in een sdr (extra notch) slot of v.v. hebben geprobeerd te drukken 8)7

• IJzerboot
Op mijn werk kan ik niet in wikipedia, maar thuis wel:

"The 200-pin SO-DIMM has two variations for locating the notch which are nearly indistinguishable to the naked eye. If the notch is located further outboard, it indicates the DDR class of memory. When the notch is located nearer the center of the board, it indicates DDR2. These two types of memory are not interchangeable, and the different notch locations prevent incorrect installation. The 200-pin SO-DIMM depicted in the accompanying photograph has the notch slightly outboard, and is thus DDR. Caution should be exercised when visually identifying 200-pin SO-DIMM modules."

Samenvattend:
- DDR2 kan niet (zomaar) op een DDR1 moederbord
- Er ziet een klein (nearly indistinguishable) verschil in de positie van de Dimm-key cq notch, dus het past fysiek niet (goed genoeg).

Mocht er iemand zijn die geprobeerd heeft om DDR2 in een DDR1 slot te duwen, hoor ik dat graag. Maar de kans dat dit werkt is dus niet erg groot
8)
Dus moeten we toch het duurdere DDR1 maar gaan bestellen. _/-\o_

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IJzerboot schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:09:
Ik wil mijn Laptop Dell Inspiron 8600 upgraden met meer geheugen.

[knip]
Memory type 333-MHz DDR SDRAM (PC2700)
[knip]
Er is geen PC2700 DDR2 dus je antwoord staat al in de specs die je zelf post.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat DDR2 niet compatible is met DDR1 lijkt me eerlijk gezegd redelijk duidelijk. Zeker als je kijkt in de compatibility lijsten lijkt me dat duidelijk naar voren komen. Omdat dit niet echt een topic waard is gaat deze op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.