Na HD wissel en image UDMA2

Pagina: 1
Acties:

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09-2025
Hallo medetweakers,

In voorbereiding van een nieuwe pc heb ik een harddisk wissel gedaan. Ik heb mijn sata samsung 500gig geimaged (ghost), een sata seagate barracuda 40gig teruggeplaatst en voorzien van het image.

Het imagen is op zich goed gegaan. Alles draait als voorheen. Het enige probleem (waar ik van te voren al bang voor was) is dat de seagate nu draait op UDMA2. Te zien in de devicemanager op het primary ide channel. Het IDE kanaal staat ingesteld op UDMA if available. Ik kan geen specifieke UDMA waarde kiezen, alleen een verdere terugschakeling naar PIO.

Ik heb de HD in de bios zowel ingesteld op UDMA if available als op UDMA6. Maar dit helpt niet.

Weet iemand hoe ik de HD toch naar een hogere UDMA kan dwingen?

Thx!
Narc.

ps. ik weet dat over dit topic al redelijk veel gepost is, alleen ik dacht ik plaats toch een aparte topic omdat het hier over het imagen van een windowsinstallatie naar een andere HD gaat.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Controller waar de schijf aanhangt in apparaatbeheer even verwijderen en dan opnieuw opstarten. Weet zo niet of dat goed gaat als het je systeemschijf is, als de verwijdering direct gedaan wordt gaat Windows ws onderuit.

• Narc
Nielson schreef op woensdag 03 december 2008 @ 15:27:
Controller waar de schijf aanhangt in apparaatbeheer even verwijderen en dan opnieuw opstarten. Weet zo niet of dat goed gaat als het je systeemschijf is, als de verwijdering direct gedaan wordt gaat Windows ws onderuit.
Goeie tip, ga ik straks even proberen. Als windows onderuit gaat is het geen ramp omdat ik gewoon het image terug kan zetten. Hehe, alleen weet ik niet of ik die 20 minuten sbs6 overleef ;-)

• Narc
Nielson schreef op woensdag 03 december 2008 @ 15:27:
Helaas dit helpt niet. Ik heb nog even geprobeerd om de ide-drivers van asus te installeren, maar het installatiepakket daarvan start niet op.

Iemand nog een andere tip?

• Nielson
Je weet trouwens zeker dat je goed kijkt en niet toevallig naar de waarde van de controller waar je cd/dvd speler aanhangt? Als je niet bang bent om via het register te werken zou je dit nog kunnen proberen. Ga naar

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Daar zie je een rijtje onder staan 0000, 0001, enz. Deze bevatten de instellingen van je IDE controllers, als je erop klikt zie je wel Primary, Secondary IDE e.d. staan. Kijk of je ergens de sleutel 'UserMasterDeviceTimingModeAllowed' ziet, deze zou de (maximale) waarde ffffffff (hex) moeten hebben, zoniet verander deze dan. Je moet zelf even kijken welke van die 0000 de juiste controller is (als je deze Windows installatie wel eens van mainboard hebt verplaatst kunnen er meer dan 2/3 staan), en of je Master of SlaveDevice moet hebben. Maar bij eigenlijk allemaaal zou die waar de gewoon op de max moeten staan. Als dat na opnieuw starten ook niet helpt zou je de sleutel 'MasterIdDataCheckSum' nog kunnen verwijderen, Windows denkt dan dat je een nieuw device hebt aangesloten en zal 'm na reboot opnieuw instellen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:46
Was het niet zo dat het gebruik van een 40-aderige harddisk-kabel i.p.v. een 80-aderige de boel ook op UDMA2 begrenst?

Heb je alleen de harddisk verwisseld, of ook de kabel?

• Nielson
vanaalten schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:27:
Was het niet zo dat het gebruik van een 40-aderige harddisk-kabel i.p.v. een 80-aderige de boel ook op UDMA2 begrenst?

Heb je alleen de harddisk verwisseld, of ook de kabel?
Die 40GB Seagate is ook s-ata volgens de ts.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Kan je eens met HDtune benchmarken of hij ook echt begrensd is op die snelheid?

• Narc
Nielson schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:54:
[...]
Die 40GB Seagate is ook s-ata volgens de ts.
De Seagate is idd ook sata en ik heb deze gewoon aangesloten op dezelfde kabel als de Samsung.

• Narc
Lekkere Kwal schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:13:
Kan je eens met HDtune benchmarken of hij ook echt begrensd is op die snelheid?
Ga ik vanavond even testen, net als de reg-tips van Nielson.

Thx Guys!
Pagina: 1