Autoradio in een oud autootje installeren

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Uit een erfenis heb ik een oud nissan micra 1.0 dx gekregen. Deze wagen heeft relatief weinig kilometers gedaan +/- 45.000 en zal dus handig van pas komen als tweede wagen vermits we binnen een week buiten de stad verhuizen.
http://foto.autozone.be/f.../Nissan-Micra_6211203.jpg

Waarvoor het moet dienen is het een leuk wagentje. Alleen spijtig dat er geen autoradio in zit. Deze zou ik er dus zelf willen insteken. Vermits het om een oude wagen gaat, wil ik er geen al te duur spul in steken. Bovendien ben ik geen audiofiel en wil ik gewoon ok geluid. Met die gedachte heb ik mijn oog laten vallen op een autoradio van aldi:
http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_SA/OFFER_49/OFF02.SHTML
met 3 jaar garantie kan je niet mis gaan lijkt me.

Ik zit alleen nog met wat onduidelijkheid ivm de plaatsing van de luidsprekers. Normaal zitten deze in de deurpanelen, maar in de micra zitten geen uitsparingen, bovendien is er geen voorziening voor bedrading naar de deuren.

Ik dacht simpelweg 2 luidsprekers in de hoedenplank te steken.

Kan ik simpelweg 2 uitsparingen in de hoedenplank maken en er luidsprekers insteken en vervolgens de bedrading wegsteken onder de vloerbekleding?

"If it works, don't fix it"

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-12 22:35
Het mag geen enkel probleem zijn om uitsparingen te maken, je kan de bedrading onder de achterbank leggen naar het portier toe en daar maak je het instapskapje los steek je je bedrading onder en zo naar je radio. Als het gewoon goed moet spelen is dit meer als voldoende. Succes

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
deleenheir schreef op woensdag 03 december 2008 @ 01:46:
Ik zit alleen nog met wat onduidelijkheid ivm de plaatsing van de luidsprekers. Normaal zitten deze in de deurpanelen, maar in de micra zitten geen uitsparingen, bovendien is er geen voorziening voor bedrading naar de deuren.
Zit er geen ruimte voor speakers in het dashboard?

• deleenheir
klaasjanb schreef op woensdag 03 december 2008 @ 09:32:
[...]

Zit er geen ruimte voor speakers in het dashboard?
Er zit wel ruimte in het dash, maar ik vrees dan dat het erg lelijk gaat worden. Bovendien als ik het verpruts is een nieuw dash pakken lastiger te vervangen dan een hoedenplank...

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
deleenheir schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:50:
[...]
Er zit wel ruimte in het dash, maar ik vrees dan dat het erg lelijk gaat worden. Bovendien als ik het verpruts is een nieuw dash pakken lastiger te vervangen dan een hoedenplank...
Ik bedoel niet dat je per se moet gaan zagen, maar in bv. mijn oude Suzuki Swift zaten er standaard twee 10cm speakers in het dashboard, vlakbij de deuren. Akoestisch was het niet optimaal, maar het gaf in ieder geval geluid.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als het heel snel / goedkoop / simpel moet is dit idd de oplossing.

Wise enough to play the fool

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 13:36
Als je een goedkope radio wilt, neem dan niet een Bluetooth-ding van de Aldi, maar gewoon iets met radio en cd. Nu kies je van een goedkoop merk toch nog een duur en uitgebreid model. Volgens mij kun je voor die 80 euro ook wel van een echt merk de simpelste radio/cd-combi kopen.

Punctuality is the politeness of kings

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Al is het een goedkope oplossing, bespaar niet op een goede radio, b merk kan ik je niet aanraden.
Ben zelf voor een goede 2e pioneer gegaan, weinig functies, maar wel goede cd speler en goede geluidskwaliteit.

Qua montage, als er geen radio voorbereiding in zit moet je om het netjes te doen waarschijnlijk een iso stekker halen, die moet je aan je bekabeling zien vast te maken, dat is het lastige gedeelte.

Dan de speakers, goedkoop pioneer/kenwood/jbl/what ever setje van een paar tientjes zal meer dan voldoen, niet te zware pakken, je radio levert helemaal niet veel vermogen. Of je moet voor een meerkanaals versterker gaan om je speakers mee aan te sturen, maar dan moet je ook een radio hebben met 2 uitgangen voor speakers voor + achter (of je moet de ingangen splitten op de versterker).
Maar dat zal wel te duur worden.
Alleen hoedenplank speakers zou ik niet doen, dan heb je alleen goed geluid van achter, je standaard speakers voor blijven onwijs achter! Doe dan wat ik net zeg voorin een goede set en een leuke bijpassende set voor in de hoedenplank, of je koopt een set speakers die je achterin kan inbouwen in het zijpaneel naast de bank, maar vaak een luchtrooster zit, daarachter kan je vaak mooi 10 of 13cm speakers in wegwerken.

Dus gewoon een leuk instap speaker setje (pas op voor boschman en dat soort meuk), zelfde geld voor de radio, beter degelijkheid dan een hakkie takkie met allerlei leuk uitziende gadgets.
Dan zou ik wel de standaard bekabeling voor de speakers vervangen vor iets dikkere en betere (gewone audiokabel van 1,5mm minimaal) volstaat. Beetje netjes aansluiten, geen kroonsteentjes gebruiken en het moet wel goed komen. :)

Een tip, mocht je een leuke radio willen met usb, cd speler voor weinig geld. Dan is de pioneer deh 4000-ub een goede keuze, voor iets meer als 100 euro heb je die nieuw, of voor rond de 80/90 2e hands. Heb je meer aan als die fancy aldi radio. :)
En als je bluetooth telefonie wilt, geef iets mee ruit een koop een parrot systeem, kost wat meer, maar je hebt geen gezeik meer en het werkt tenminste fatsoenlijk!
Let wel op dat je radio die functie ondersteund!

Wat ook ene manier is om het low budget te houden is op de 2e hands toer te gaan, kost wat meer moeite maar kan je voor hetzelfde geld toch wel een betere installatie opbouwen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Joopieboy op 03-12-2008 16:48 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Helemaal goedkoop kan het als je een autoradio van marktplaats haalt met cassette-speler en een simpele cassette haalt met een connector die je in je MP3 speler kan stoppen :). Zo was ik 10€ kwijt voor een radio + inbouwen/aansluiten en nog 10€ voor die convertor.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik wil ook nog mijzelf even bij joopieboy voegen: Koop niet zon aldi ding. Dat gaat je gigantische irritatie opleveren. Ik heb al een aantal van die maquant (whatever it is) crap dingen gezien en daar wordt je niet vrolijk van. Met geluidskwaliteit zal het niet uitmaken. Maar denk aan gare frontjes, gammele knopjes, en een NIET intuitieve bediening. Dan kun je nog beter voor 5 euro op de sloop een ouwe blaupunkt halen oid.

Ik heb nou zon CD + line in van pioneer, is ook ongeveer dat bedrag. Het ding is degelijk en werkt makkelijk. Voor telefoon heb ik laatst een parrot bijgezet.
Wel een tip: sloop eerst even die oude radio er uit en kijk hoe het zit met je stekkers. Als er geen iso's zijn (of ooit afgeknipt) dan ben je wel effe aan het prullen met wat stekkertjes. Maar dat moet te maken zijn. Kijk even of je een continue (memory) 12V lijn hebt en of je antenneplug passend(modern) is.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hoi,

Hier een ex-micra K10 rijder :)

Ik heb enige ervaring met het inbouwen van speakers ed. in een Micra.
De hoedenplank is van simpel hardboard; kun je zo in zagen en vervolgens speakers inhangen.

Vanaf de zekeringenkast kun je een 12V-continustroom trekken, omdat je anders het geheugen kwijtraakt. Als het goed is, loopt er al een geschakelde 12V :)

Ik zal hieronder een foto toevoegen:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/k10-1.JPG

(Foto van een introductieperiode uit studententijd; ik was de enige met auto, vandaar overvol)

De speakerdraad kun je via de rechterkant van de auto onder de bekleding door wegwerken.
Als je bij de deuropening de zwarte rubbers lomaakt, kun je daar de bekleding losmaken en het snoer eronder stoppen.

In de deuren zit op ongeveer 15-20 CM vanach het scharnier ruimte om een speaker te bevestigen.
Je kunt de panelen met bekleding in je duer losklikken/lostrekken (druk-/kliksysteem). Maak wel eerst de hangreep enzo los.

Het speakersnoer loop bij de beter uitgeruste Micra`s gewoon tussen de deur en chassis door (onbeschermd) en dies niet via een special kabelhoes zoals bij moderne auto`s. Gebruik dus geïsoleerde kabel indien je speakers in de deuren gaat zetten :).

[ Voor 5% gewijzigd door Michael Knight op 03-12-2008 18:08 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 10:57
Ik heb zelf een paar weken geleden dezelfde radio gekocht en ingebouwd in een oldtimer. Was toen wel een 10tje duurder alhier.

Afgezien van de geluidskwaliteit (veroorzaakt door de beroerde speakers die er in zitten en nog vervangen moeten worden) niets dan lof voor deze radio, en dan is de beroerde geluidskwaliteit ook nog niet toe te schrijven aan de radio en zal wellicht met goede speakers ook niet super zijn, maar wel goed genoeg voor mij/ons.
BT werkt uitstekend en kan ook fatsoenlijk connecten met mijn telefoon, terwijl de pakweg 4x zo dure JVC BT-1 die we in onze andere auto hebben dat niet kan.
Dat het er allemaal minder flitsend/flashy uitziet vind ik dan persoonlijk weer een voordeel. Je kan desnoods nog een keer het frontje 'vergeten' af te halen. ;-)
Hoe de duurzaamheid is kan ik (uiteraard nog) niet beoordelen, maar je hebt 3 jaar garantie. Intuïtief is het qua knoppen allemaal wel wat minder. Er zit ook een afstandsbediening bij, dus je kan wellicht het toestel wat sparen door hem meer met de ab te bedienen.

Waar je met een moderne radio ook nog mee moet opletten is denk ik de bekabeling. Ik ken je Micra niet, maar heeft die al wel een iso-stekker waarbij je met contrastekkers ed nog de boel kan connecten? Zo niet, dan even naar de autoshop om een iso-stekker te halen die achter in je radio kan en dan de draden op de goede manier aansluiten.

@Michael Knight: Zitten er links en rechts van de hoedenplank geen uitsparingen in die dingen die ik daarzie waar je speakers onder kan plaatsen? Zoja, dan lijkt me dat handiger, want dan kan je ook nog eens de hele hoedenplank verwijderen onder dat je alles los moet halen.

[ Voor 9% gewijzigd door DikkieDick op 04-12-2008 08:30 ]

aka pluim003

• deleenheir
Ik heb intussen nog eens wat rondgekeken en heb nu m'n oog laten vallen op een cdx-gt210.

http://www.vandenborre.be...1.vdb?Detail=K6qaM2dmLitm

het ding doet wat ik wil: radio + mp3. snufjes heb ik niet nodig, dus de features die in die mtlogic zitten wil ik gerust opofferen.

Nu nog een stel luidsprekertjes voor een klein prijsje. Hebben jullie daar aanbevelingen in?

[ Voor 13% gewijzigd door deleenheir op 04-12-2008 20:42 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geen sony pakken, kwaliteit daarvan is ook niet geweldig, loopwerk is ook snel versleten en slechte instel mogelijkheden.

Ik zou zelf dan voor een pioneer DEH-1000E/2000E gaan, speakers, tja welke maat heb je? Instap series van jbl zijn goed hoewel die schel kunnen klinken, mtx speakers zijn goed etc. Anders loop je eens een goede auto zaak binnen en ga je luisteren. Dat heeft toch wel met smaak te maken. :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

DikkieDick schreef op donderdag 04 december 2008 @ 08:29:

@Michael Knight: Zitten er links en rechts van de hoedenplank geen uitsparingen in die dingen die ik daarzie waar je speakers onder kan plaatsen? Zoja, dan lijkt me dat handiger, want dan kan je ook nog eens de hele hoedenplank verwijderen onder dat je alles los moet halen.
Nope, dat zijn een soort 'handvakjes' waar je iets in kan leggen... geen speakermogelijkheid :)

Precies om de reden die je noemt, heb ik een stekker (ISO-achtig) geplaatst op ongeveer 1.5 meter van de speakers af, zodat ik de hoedenplank alsnog met één klik los kan maken! d:)b
deleenheir schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:41:
Ik heb intussen nog eens wat rondgekeken en heb nu m'n oog laten vallen op een cdx-gt210.

http://www.vandenborre.be...1.vdb?Detail=K6qaM2dmLitm

het ding doet wat ik wil: radio + mp3. snufjes heb ik niet nodig, dus de features die in die mtlogic zitten wil ik gerust opofferen.

Nu nog een stel luidsprekertjes voor een klein prijsje. Hebben jullie daar aanbevelingen in?
Ik heb achterin Pioneers zitten van rond de 40€ :) Werken goed, zeker samen met de Clarions die voorin zitten. Balans finetunen en je hebt aardig geluid in zo`n Micra. Btw; vanwege het flink rijgeluid onderweg moet je geen wonderen verwachten in zo`n auto.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

DikkieDick schreef op donderdag 04 december 2008 @ 08:29:
Ik heb zelf een paar weken geleden dezelfde radio gekocht en ingebouwd in een oldtimer. Was toen wel een 10tje duurder alhier.
Laat me raden... een W123? :o
Joopieboy schreef op donderdag 04 december 2008 @ 21:05:
Geen sony pakken, kwaliteit daarvan is ook niet geweldig, loopwerk is ook snel versleten en slechte instel mogelijkheden.
Niks mis met sony radio's. Voor het geld prima dingen. Sony speakers daarentegen... Die zijn duidelijk minder. Kijk eens hier: http://www.caradio.nl/aanbieding.php zit vast wel wat tussen.

Wise enough to play the fool

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Als je nog geen autoradio heb gekocht, dan zou ik van de week naar de halfords gaan.

Ze hebben daar nu namelijk de Pioneer DEH-4000UB in de aanbieding.

Het is een vrij nieuw model, radio/cd/mp3 speler mét usb ingang aan de voorzijde en 1 versterker uitgang. Verder is het gewoon echt een top radio, als ik zelf net geen andere had gekocht had ik mij die ook gehaald.
En anders hebben ze daar ook nog wel een paar leuke sony modellen in de uitverkoop.

Edit:
Even 2 foto's gemaakt uit de folder, de folder op internet is nog anders:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/P1010461.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/P1010464.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Joopieboy op 07-12-2008 09:37 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-12 02:33
Ik moet eerst lezen :X

[ Voor 83% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 07-12-2008 09:45 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Edit: laat maar hangen. :)

[ Voor 65% gewijzigd door Joopieboy op 07-12-2008 10:11 ]

Pagina: 1