• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kon zo snel eigenlijk bijna niks vinden over deze toch vrij obvious manier van camera's misbruiken, dus ik startte maar een topic. Dit moet honderd keer eerder zijn gedaan dus tips over andere topics waar dit is uitgewerkt zijn welkom :)

Een lens is allemaal leuk en aardig om correct te gebruiken, maar die dingen stoppen een beetje als je dichterbij dan zeg 25 cm wilt focussen of iets een beetje meer wilt vergroten dan de millimetertjes en macrofactortjes die in de specs staan. Een rijk persoon zou een betere lens kopen, ik daarentegen kijk wat van mijn buddy Infant af en keer mijn lens om.

Hoe werkt het?

- Neem een willekeurige lens.
- Deze heeft de mountkant en de objectkant. Normaal doe je de mountkant aan je camera, daarvoor hebben de fabrikanten zelfs speciale mounts op de camera gemaakt zodat ie blijft zitten. Allemaal leuk en aardig, maar wij doen iets anders
- Houd de objectkant tegen je spiegelhuis aan.

Klaar.

Wat zie ik?

In principe heb je een supermacro gemaakt op dezelfde manier dat supermacro in veel compactcamera's wordt toegepast. In compactcamera's wordt voor supermacro over het algemeen de focusgroep 'omgedraaid': de lenselementen zitten op een bepaalde manier gerangschikt voor normaal gebruik, die rangschikking wordt van object naar mountkant omgekeerd. Dit kan omdat focusgroepen in compacts ofwel maar uit één lens bestaan, of uit symmetrische lensgroepen. Dit gaat ten koste van voornamelijk CA, dus in het betere glaswerk (i.e. vrijwel alle dslr-meuk) zijn de focusgroepen meestal niet symmetrisch, en is het eigenlijk al helemaal niet mogelijk om de focusgroep zodanig ver heen en weer te bewegen dat supermacro uberhaupt mogelijk is. Maar door de lens om te keren doe je in feite exact dit.

Beperkingen

- Je lens zit niet vast aan je camera
- Je DOF kun je niet on the fly veranderen, andere DOF betekent lens op de camera schroeven, DOF instellen, DOF preview indrukken en lens eraf draaien.
- Je lichtsterkte gaat over het algemeen achteruit (ik meen dat primes hier veel minder last van hebben, korte lenzen hebben er iig theoretisch het minste last van)
- Scherpstellen moet je beter maar niet doen, houd het op een fixed-focal lens.

Ehm, waarom willen we dit ook alweer?

Persoonlijk hebben ik en Infant altijd wel stukjes elektronica te fotograferen die kleiner zijn dan wat je ook maar met welke camera dan ook wilt vastleggen. Ook doe ik persoonlijk graag aan natuurfotografie, en dan met name het kleinere. Niet dat ik met een dSLR zoveel ervaring heb, maar het gemis van de korte scherpstelafstand dat ik op mn 1000D had is nu voorgoed opgevuld!

Sok:
Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/IMG_1893s.jpg

Mot:
Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/IMG_1899s.jpg

Mot met andere belichting:
Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/IMG_1901s.jpg

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe je nou de beste resultaten behaalt. Zoals zichtbaar op bovenste foto's is zelfs met live view het juist krijgen van focus en licht niet bijzonder makkelijk, en ik ben ook nog *lang* niet ervaren genoeg met manual om alles enigszins snel te doen. Het is in ieder geval ontzettend handig dat ik van iemand in het objectieventopic een tijdje geleden had geleerd dat je het diafragma kunt vastzetten met DOF preview om daarna de lens eraf te schroeven (dat in de context van goedkope extender tubes).

Nu is dit nog een beetje onprofessioneel zelfs voor mijn doen, dus ik heb ook een vraag aan de [vast hun neus hiervoor ophalende] meer ervaren fotografiemensen hier: Wat zijn de goedkoopste Canonmount extenders of anderszins dingen die je op zowel lens als mount kunt schroeven waar alle noodzakelijke elektrische contacten in zitten? Ik wil dit namelijk wat robuuster kunnen doen en daarvoor wil ik op de mount een ring schroeven waarin ik een lens kan vastzetten (om stevigheidsredenen waarschijnlijk m'n 50mm f/1.8) en dan de elektrische contacten omleggen naar een ring die ik op de lens schroef. Niet dat focussen dan werkt (hoewel: grote kans dat contrast AF gewoon prima werkt!), maar diafragma is dan in ieder geval te regelen en het geheel zit redelijk vast aan de camera. Misschien kan ik zelfs een filter oid misbruiken om de lens vast te zetten. Natuurlijk niet geweldig voor de lens, maar mn 50mm is toch maar 75 euro.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Dit lijkt me niet echt handig, je moet zowel de camera als de lens vasthouden toch? Daarbij kan je dit alleen binnen gebruiken, buiten lijkt me een slecht plan.

Ik zou hier mijn dure apparatuur niet voor willen riskeren. Koop dan een hele goede macrolens..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
of je koopt gewoon van die extenders.. heb je soms nog af ook.

|>

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat is nooit mijn intentie geweest toen ik een SLR kocht - ik wil kunnen spelen met mijn foto's. Ik wil me niet druk maken om hoe netjes alles wel niet afgewerkt is en hoe goed het wel ergens voor is bedoeld, ik wil een foto zien of een mogelijkheid zien en die dan gebruiken. Zelfde geldt voor mijn recente interesse in die spiegellenzen: het geeft een effect dat ongetwijfeld vaak van pas zal komen als ik weer eens wat leuks wil doen.

Ik maak foto's niet echt voor het onderwerp of om er geld mee te verdienen, meer om wat met m'n creativiteit te kunnen doen. Zelfde geldt voor elektronica. Beide dingen lenen zich daar ontzettend goed voor.

simon: extenders geven dit bereik niet, komen er voor mijn lensjes niet eens in de buurt. Met deze truc op een 300mm krijg je foto's die ik met m'n microscoop maak.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 02-12-2008 22:55 ]

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf wel eens geëxperimenteerd met een 70-200 en daarop een omgekeerde 50mm.
50mm op focus oneindig en de vergrotingsfactor regel je door te zoomen. Scherp stellen doe je door naar voor of naar achteren te bewegen. Wel zul je flink moeten knijpen om een beetje werkbare DOF te krijgen dus een beetje goed glas werkt wel mee.
Voordeel is dat je lens gewoon op de camera blijft en voor de omgekeerde 50mm kun je een reverse ring gebruiken.

Voorbeeldjes: 1, 2, 3
Alles op 200mm en ik dacht F32.
Even nagekeken maar de eerste twee op 200mm - F32, die laatste op 70mm - F14.

[ Voor 29% gewijzigd door djengizz op 03-12-2008 07:04 ]

Verwijderd

wow ziet er echt te gek uit, eens kijken of dit ook toegepast kan worden in partyfotografie :+

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Je kunt die omkeer ringen sinds kort ook op dealextreme.com krijgen voor weinig.
Tipje: probeer eens een progje voor focus stacking. Zo kun je meerdere foto's met verschillend scherpstelvlak samevoegen tot 1 foto. Werkt te gek, maar alleen met statische objecten en statief, dat moge duidelijk zijn.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:02
Dit effect heb je ook met verrekijkers, omgekeerd erdoor kijken en je hebt een super vergrootglas. (Beetje offtopic maar toevallig kwam ik er afgelopen weekend achter toen ik met de kijker bezig was)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
djengizz: wat deed je met 50mm, kneep je die ook nog of liet je die gewoon open staan? Zou het uberhaupt uitmaken...

Hoewel F32 wel heel hoge eisen stelt aan je belichting - hier doe ik met ~50nit verlichting nog sluitertijden in de tienden van seconden op iso 400-800. Bovenstaande foto's van mij zijn F10 of 11 geloof ik.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mistraller schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:33:
Dit effect heb je ook met verrekijkers, omgekeerd erdoor kijken en je hebt een super vergrootglas. (Beetje offtopic maar toevallig kwam ik er afgelopen weekend achter toen ik met de kijker bezig was)
De laatste keer dat ik omgekeerd door een verrekijker keek, werd alles juist kleiner? Of zegt dat iets over de kwaliteit van de verrekijker? :?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:34:
djengizz: wat deed je met 50mm, kneep je die ook nog of liet je die gewoon open staan? Zou het uberhaupt uitmaken...
Ik liet hem wijd open staan. Het maakt volgens mij wel uit: hoe kleiner het diafragma van de omgekeerde lens, hoe groter de focal length van de lens die op je camera zit moet zijn om vignetting te voorkomen.
Hoewel F32 wel heel hoge eisen stelt aan je belichting - hier doe ik met ~50nit verlichting nog sluitertijden in de tienden van seconden op iso 400-800. Bovenstaande foto's van mij zijn F10 of 11 geloof ik.
Ja, klopt. Buiten het feit dat je kwaliteit achteruit gaat met zulke diafragma's heb je een bak licht nodig. In mijn voorbeelden is dan ook aardig hard geflitst. Het laatste voorbeeld van de veer was trouwens niet F32 maar F14 en 1/2 sec. De andere twee (F32) zaten al boven de seconde (alles op iso 100).

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Omkeerringen zijn voor een paar euro al te krijgen, lijkt me wel zo makkelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Er zijn zeker leuke effecten mee te behalen.

1 - 5d, 50mm @ f/7.1 reversed
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3156/2835211543_116a71c443.jpg?v=0

1 - 20d, 50mm @ f/1.8 reversed
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/18/23131514_4b2c3c9aeb.jpg?v=0

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-01 16:17

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Jasper schreef op woensdag 03 december 2008 @ 07:32:
Er zijn zeker leuke effecten mee te behalen.

1 - 5d, 50mm @ f/7.1 reversed
[afbeelding]

1 - 20d, 50mm @ f/1.8 reversed
[afbeelding]
de bloem is fantastisch!

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
djengizz: Als de vignetting een beetje fuzzy is kun je er juist mooie effecten mee bereiken, dat moet ik ook eens proberen... Kleine dingen fotograferen alsof ze heel groot zijn (groothoek-lens-vignetting)

@Jasper: leuk!

Verwijderd

djkooij schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:30:
Je kunt die omkeer ringen sinds kort ook op dealextreme.com krijgen voor weinig.
Waar moet je dan op zoeken?

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Op "Aluminum Lens Reversal Filter Adapter Ring".
Zijn er van 52 t/m 77mm zowel voor Canon als Nikon met prijzen tussen de 7 en 11 dollar incl. shipping.

Verwijderd

djkooij schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:37:
[...]

Op "Aluminum Lens Reversal Filter Adapter Ring".
Zijn er van 52 t/m 77mm zowel voor Canon als Nikon met prijzen tussen de 7 en 11 dollar incl. shipping.
Thanks!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 19:47

bobcom

Dedicated dabbler

Heb een paar maanden geleden bij FotoshopAaalten een omkeerring CanonEF >> 58 mm filtermaat aangeschaft en vervolgens wat ge-experimenteerd met een Nikkor 1.4-50. Het aardige van die lens (maar ook van oude FD-lenzen e.v.a.) is dat je het diafragma van tevoren kunt instellen, en de pal aan de camerakant van de lens kunt gebruiken om hem wijd open te houden voor het scherpstellen. Levert je voor nog geen € 15 i.i.g. een heleboel experimenteerpret op.
Deze is daarmee gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3206/2830087507_745d756ed5.jpg
Eos40D, AV geflitst op 1/250, ISO 800, Nikkor 50 /1,4 omgekeerd op f 8,0

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat is (afgezien van de rare crop) geen experimenteerpret meer, dat is serieuze fotofun.

Verwijderd

bobcom schreef op woensdag 03 december 2008 @ 23:59:
Heb een paar maanden geleden bij FotoshopAaalten een omkeerring CanonEF >> 58 mm filtermaat aangeschaft en vervolgens wat ge-experimenteerd met een Nikkor 1.4-50. Het aardige van die lens (maar ook van oude FD-lenzen e.v.a.) is dat je het diafragma van tevoren kunt instellen, en de pal aan de camerakant van de lens kunt gebruiken om hem wijd open te houden voor het scherpstellen. Levert je voor nog geen € 15 i.i.g. een heleboel experimenteerpret op.
Deze is daarmee gemaakt:
[knip
Eos40D, AV geflitst op 1/250, ISO 800, Nikkor 50 /1,4 omgekeerd op f 8,0
Dat is ook gewoon te bereiken met een 50mm met p-draad en een paar tussenringen......

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 19:47

bobcom

Dedicated dabbler

Ik neem aan dat P-draad niet verplicht is, en die tussenringen kosten idd. geen vermogen. Toevallig heb ik geen tussenringen maar een omkeerring en de lens van m'n gejatte Nikon. Soms is de manier waarop je een foto maakt nog leuker dan de foto zelf ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• October
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik heb thuis twee 50mm 1.8 lensjes, als ik één omgekeerd op de andere lens doe is me vergroting dan groter dan dat ik één los, omgekeerd, op de body doe?

Hoe bereken je de vergroting eigenlijk? En krijg je niet last van vignetting als je 2 lensjes op elkaar schroeft?
(ik zie dat Djengizz dit al zei)

@Jasper: Foto 1 is zeer gaaf met die kleuren, Foto 2 is ook wel gaaf alleen lijkt het beestje te klein en het blad supergroot.

@Djengizz: Zeer gave foto's vooral #3!

Ik ga dit snel eens een keer proberen als mijn SLR-body terug is van vakantie.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb vannochtend even gepeels met m'n 50/1.0 omgekeerd tegen m'n Tamron gehouden maar dat was niet zo'n succes :P
Wel grappig dit principe, denk dat ik gewoon voor de fun toch maar eens naar een 52mm omkeerring ga kijken voor een paar euri :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Hmm.. vandaag m'n lens reversal ring binnen gekregen van dealextreme
(http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18000)

Alleen past hij niet? Ik heb de 52 mm binnen gehad (de 58mm is onderweg).

Het rare is, de schroefdraad van de (52mm) reversal ring past perfect op de voorkant van mijn 58mm lens. De kant die dan in de camera moet is te klein! (de kant met 3 "uitsteeksels")

Ben ik nou door de war, of zijn ze bij dealextreme door de war :?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarschijnlijk heb je dan een 58mm Nikon variant ontvangen ofzo? :P

Staat er geen tekst op de ring waar je iets wijzer van wordt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 19:06:
Waarschijnlijk heb je dan een 58mm Nikon variant ontvangen ofzo? :P

Staat er geen tekst op de ring waar je iets wijzer van wordt?
Hij heeft wel een mooi rood puntje als op de canon (of heeft nikon die ook?:P)

En er staat dus gewoon helemaal niks op de ring zelf.
De verpakking waar het in zat? Een plastic zakje met wat prijsstickers erop... that's it :9

Ik heb dealextreme ook maar een mailtje gestuurd.. hopen dat ik daar wat wijzer van word 8)7
Pagina: 1