Server voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 1.092 views

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Beste tweakers,

Ik zat er aan te denken een Server te gaan bouwen voor thuis.
Qua kosten wil ik rond de 400-450 euro uitkomen.
Wat ik er allemaal mee wil doen staat hieronder:

*Ftp server
*Data/File server
*Web server
*Mail server

Ik heb zelf een configuratie ingedachten:

Ik heb niet zozeer de hardware voor jullie die ik wil gaan gebruiken, maar meer een idee wat ik verwacht dat er nodig is:

CPU; Dual core, 2Ghz ?
Geheugen; 2x1 gig 800 mhz?
Videokaart On-Board.
Sound On-Board.
Opslag; rond de 300 gig?

Ik wil graag een zo klein mogelijke kast, dat is eigenlijk het punt. Ook stroomgebruik moet matig zijn
Ik heb een beetje rondgezocht maar kan niets vinden voor een setup als dit.
Even over de opslag; misschien wil ik deze server nog eens uitbreiden, en gebruiken als media server.

ik verneem graag jullie visie hierop

gr Jan-Aart

Best buy guide >> Basis systeem.

Is dit systeem niet meer dan capabel voor deze functies? Kan het beeldscherm plus de rand apparatuur en de videokaart eruit laten, en een grotere schijf nemen. En even kijken of het in een kleinere kast past, en natuurlijk en silent FAN erbij. Zal natuurlijk wel nadelig zijn voor het verbruik, of heb ik dit mis?

Zou wel een goede en goedkope oplossing zijn. Jullie gedachten hierover>?

[ Voor 20% gewijzigd door Tribunus op 02-12-2008 22:24 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42

Nik

Pak zo'n Acer toren ofzo, een X3200 of X3600... Lekker klein en energiezuinig doordat deze gebruik maakt van notebook onderdelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com.au/img/data/articles/2008/2614/x3600_01.jpg

Ook van HP en andere merken...

[ Voor 7% gewijzigd door Nik op 02-12-2008 22:03 ]

Verwijderd

eh tjsa. eigenlijk moet je jezelf de volgende vragen stellen: hoeveel gebruikers gaan er tegelijk aan hangen en hoe snel moet het ding data kunnen pompen?

als dat allemaal wel meevalt volstaat zo'n beetje iedere computer wel. mijn eigen homeserver is gewoon een oude laptop :P
alle hardware die je extra neemt tov laten we zeggen een EEE-laptop, moet je wel een goed argument voor hebben. (bijv. een stevig besturingssysteem, maar daar zeg je niets over).

en 300 gig voor een harde schijf is helemaal niets natuurlijk. daar mag volgende week weer een nieuwe in...

Verwijderd

Veel te zwaar. Nergens voor nodig. Een hartstikke oud systeem kan deze taken makkelijk aan. Als het enige wat hij moet doen is voor een paar mensen mail scannen en wat webpagina's en bestanden serveren, is haast alles goed genoeg.

Dat gezegd hebbende, kun je met een mini-ITX kastje eigenlijk al haast genoeg.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Hardware kan het prima doen. Schijfruimte zou ik persoonlijk eerder naar de 750gb toe gooien, maar dat is ook gebasseerd op mijn eigen data storage. Ik ben atm bezig mijn server aan het installeren, en zit te testen met WHS en XP. Ik zal dit topic dus in de gaten houden

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Tribunus
Bedankt voor de zeer snelle reacties.

Het plan is dat er ongeveer 5 gebruikers tegelijkertijd connectie hebben met de server. Dit is een Maximum.
Verder ga ik gebruik maken van windows server 2003. Dit omdat dit dezelfde opstelling is als op mijn werk, en ik moet mijzelf bekend maken met het installeren, configureren en beheren van windows server 2003.

Nu ik dat toch moet doen, wil ik meteen zelf een PC aanschaffen, zodat ik het kan blijven gebruiken.
750 gig schijf, past dat wel in zo'n kleine kast? En hoe zit het met het geluid van de systemen die jullie voorstellen? erg belangrijkd at die stil is.

Ook wil ik de optie windows server 2008 open houden, dus hier moet deze klaar voor zijn.

Groetjes,

Jan-Aart

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Veel te overdreven hardware eisen. Tenzij.. je Windows gaat gebruiken?

Anyway, koop gewoon een Intel Atom boardje (zie topic daarover voor de mogelijkheden), eventueel de dualcore versie. Koop een case, en een pico-psu voeding als die niet al in de case zit. Koop nog een 1 TB hdd en klaar ben je. Zit je op de 250 a 300 euro. Verbruik zal dan circa 30 watt zijn.

Welk OS je wil gebruiken is hierbij heel belangrijk, jou genoemde taken kan ik ook wel op een Linksys NSLU2 draaien m.b.v. OpenWRT, dan kost het helemaal geen reet meer. (maar je wil vast meer performance dan dat)

Edit: Oh tegelijk gepost. Nou hmm, misschien red je het wel met een dualcore Atom, te weinig ervaring mee.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 02-12-2008 22:14 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Tribunus
GreenSky schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:11:
Veel te overdreven hardware eisen. Tenzij.. je Windows gaat gebruiken?

Anyway, koop gewoon een Intel Atom boardje (zie topic daarover voor de mogelijkheden), eventueel de dualcore versie. Koop een case, en een pico-psu voeding als die niet al in de case zit. Koop nog een 1 TB hdd en klaar ben je. Zit je op de 250 a 300 euro. Verbruik zal dan circa 30 watt zijn.

Welk OS je wil gebruiken is hierbij heel belangrijk, jou genoemde taken kan ik ook wel op een Linksys NSLU2 draaien m.b.v. OpenWRT, dan kost het helemaal geen reet meer. (maar je wil vast meer performance dan dat)

Edit: Oh tegelijk gepost. Nou hmm, misschien red je het wel met een dualcore Atom, te weinig ervaring mee.
Weer tegelijk gepost

[ Voor 7% gewijzigd door Tribunus op 02-12-2008 22:15 ]

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik zou persoonlijk voor 3x 250Gb gaan in een Raid opstelling. Dit past alleen niet in zo'n klein kastje denk ik

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 07:36
bij samenkopen.net is net een actie bezig met aantal atom bordjes en kleine kasten:
http://samenkopen.net/action_products/889767

• !null
50Miles schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:23:
Ik zou persoonlijk voor 3x 250Gb gaan in een Raid opstelling. Dit past alleen niet in zo'n klein kastje denk ik
Waarom?
Ik kan me voorstellen dat je RAID wil, maar 3 schijven lijkt me overkill.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

GreenSky schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:26:
[...]
Waarom?
Met 3 kun je raid-5 draaien, alhoewel ik hoor dat windows software raid 5 niet echt snel te noemen is. Mijn linux raid 5 setup is daarintegen wel lekker snel :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:16

Geckoo

Good news, everyone!

[...]

Waarom?
niet voor raid5

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Waarom?
Inderdaad. Waarom zou je in godsnaam RAID willen op een thuisservertje? Maar 3 schijven in JBOD is natuurlijk prima als je veel grote bestanden kwijt wilt kunnen, zoals complete films en audio CD's. Waarom iemand dan 3 keer 250 GB zou nemen is mij een raadsel, neem dan een 1.5 TB schijf, dat kost tegenwoordig ook niet meer zoveel. Of 3 natuurlijk.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-01 16:28
Ik heb zelf een Dell SC440 als servert. Intel 2180 cpu, 2gb geheugen erin gestopt.

Is niet de zuinigste kwa stroom, maar ach... Dat ding heb ik voor 149 eur nieuw bij Dell gekocht (aanbieding). Verder hier 2x1Tb in gezet. Loopt als een zonnetje.
OS/data is een 160Gb schijfje.

Vanuit energieoogpunt is een Atom oid aan te raden, maar dat ligt maar net aan de applicaties die je gebruikt. Mijn server handelt naast files, email enz ook mn camerasysteem af. 24/7 encoden trekt wel wat performance ;)

Raid gebruik ik niet. Als ie crashed dan crashed ie. De 2Tb is 'lompe' storage, (films, muziek enz), dus dat is jammer dan, downloaden we wel weer (maar geen onoverkoomlijke ramp). De echt belangrijke data (iets van 20-30Gb ofzo, vnl fotos en documenten enz) mirror ik via ftp met een andere server. (op andere lokatie)

Kwa schijven zou ik iid iets van 1Tb of meervoud doen. meer kleinere schijven is in stroomverbruik minder zuinig dan een paar big-ass dingen

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 02-12-2008 22:32 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:30:
[...]

Waarom zou je in godsnaam RAID willen op een thuisservertje?
Omdat sommige thuisservers tevens thuis-backup-servers zijn. Beter te verwoorden als 'een server die gebruikt wordt om data veilig te stellen' aangezien RAID niet is om te backuppen maar samengevat meer om het omzeilen van data verlies als gevolg van hardware falen zonder snelheid in te leveren.
De server hier leeft op RAID. :)

@TS
Wanneer je geen relatief slome Atom setup wilt moet je eens gaan kijken naar de lage TDP CPU's van AMD. (xxxxe en LE-xxxx series.)
Video en geluid zou je eigenlijk niet willen dus maakt het je vrij weinig uit wat erin zit.
Hardeschijf is net een punt wat wel telt. Een normale dataserver van tegenwoordig zou ik vullen met minimaal 1TB.
Wanneer je zo'n AMD gebasseerde server bouwt kan je rekenen op <60W in idle.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb nu ook al ongeveer 3 jaar een thuisserver en ik ben begonne met een Pentium 3.

Tegenwoordig draai ik op een Intel 875 platform icm een zuinige 1,5GHz singlecore Pentium M processor (via een ASUS CT-479 adapter).. Dit is snel zat voor een FTP-server, webserver, dataserver enz.. Het moederbord in dat systeem is een ASUS P4C800-E Deluxe met een onboard Gigabit LAN chip. Dit is snel genoeg om data met de snelheid van de harde schijf (= 50 tot 70 MB/s) te kopieren naar mijn game PC die ernaast staat.

Mijn adviezen voor een thuisservertje voor het budget wat je noemt:

- Ga voor zuinige componenten. Hierbij kun je kiezen voor een Atom mini-ITX bordje als je low-cost wilt blijven en genoegen neemt met de onboard 100Mbit ethernet en slechts 2x SATA. Voor iets meer geld neem je een simpel AMD socket AM2 moederbordje met een zuinige Athlon X2 processor en onboard video en onboard Gigabit LAN. Je hebt dan een systeem dat redelijk efficient werkt en dat toch performance kan leveren waar nodig. Als je een model neemt met een PCI-Express slot kun je zelfs voor de toekomst uitbreiden met een snelle raidcontroller.

- Neem veel geheugen, liefst 2GB of meer. Zeker als je een OS als Ubuntu kiest (wat ik dus draai op mijn server), dan heb je echt veel profijt van dat geheugen. Zo kan linux dit gebruiken als buffer bij het overpompen van grote bestanden over gigabit LAN. Als ik iets naar mijn server stuur haal ik in het begin gewoon 99% van mijn gigabit lan verbinding, totdat het geheugen van de server vol zit. Dan zakt de snelheid terug naar die van de fysieke HDD waar ik naartoe schrijf. Ubuntu is een prima OS voor een simpele thuisserver, omdat het heel makkelijk werkt, gratis verkrijgbaar is, goede ondersteuning heeft en slim met geheugen om kan gaan.

- Bezuinig niet op de voeding. Qua wattage kun je het natuurlijk beperkt houden tot 300 watt ofzo, maar neem wel een A-merk voor maximale stabiliteit en veiligheid.

- Je kunt het beste zo min mogelijk schijven hebben, want dit verbruikt in verhouding best veel in een thuisserver. Wat dat betreft moet ik mijn eigen server ook nog een upgrade geven..

Een paar mooie programma's voor Ubuntu:
- proFTPd (voor FTP server)
- Samba (voor data sharen met windows systemen)
- CUPS (voor printen via het netwerk)
- Xsane (als je een all-in-one printer/scanner aan je server wilt hangen en ook wilt scannen)

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 02-12-2008 22:48 ]

Goud is geen geld

• Tribunus
Frank,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Helaas wil ik geen gebruik maken van een linux gebasseerd OS, dit is puur omdat de learning curve voor mij te veel tijd vergt + moet ik tevens gelijk proberen te blijven met de opstelling van mijn werk, om er zoveel mogelijk uit te halen met troubleshooting etc.

Wat voor mij dus echt heel belangrijk is, is dat de server stil is en ook klein. Verder maakt het me niet zoveel uit want ik zou best kunnen met een grote slome PIII, het probleem is het geluid en de grootte van deze setups.

Daarom zal ik moeten kiezen voor zoiets als Atom.
Blijf A.U.B. komen met ideeen en visies, ik sta open voor alles, behalve een ander OS.

Jan-Aart

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb gisteren voor 355,- een HP ProLiant ML110 G5 met een Dual-Core Xeon 3065 / 2.33 GHz, 1GB RAM en een 250GB harde schijf besteld bij Azerty. Hij verbruikt relatief weining stroom en maakt weining geluid. Verder zijn er voldoende upgrade mogelijkheden voor de toekomst.

Ik heb er zelf verder 8GB geheugen en 4x 1TB harde schijven bijgekocht. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt met zo'n systeem, en dat voor een relatief laag start bedrag.

• !null
Dan zou ik snel inspringen op die samenkopen deal:
Atom 330 dualcore boardje + case + voeding + 1TB schijf.
Dat zijn weinig kosten (onder de 300 euro) en zit je op een idle van circa 30 Watt.
Wat wil je nog meer?

Dat Atom 330 boardje heeft een even hoog idle verbruik als de singlecore versie, en deze heeft er ook nog gigabit op zitten.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.