Toon posts:

Beste OS voor thinclient?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel het zegt zoek ik een os voor een oude laptop van me. Ik hoef met de laptop eigenlijk alleen maar een ssh verbinding te maken en daarover verbinding te maken met een x server. Het probleem zet het in de specs van de laptop, hij heeft maar 32mb ram en er zit een 233mhz processor is. De os moet dus vooral minimaal zijn.

Ik heb al arch geprobeerd( ben ik namelijke bekend mee) alleen bleek de laptop dit niet aan te kunnen, arch blijkt namelijk minimaal een pentium 2 nodig te hebben. Ook heb ik op de site van freebsd gekeken, leek me wel wat, alleen heb ik totaal geen ervaring met een bsd achtig systeem.

Nu luidt de vraag:

Hebben jullie tips voor mij?? :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou gewoon een Linux distro kunnen proberen. Ubuntu of Xubuntu of hoe ze ze ook noemen draait op vrijwel elke pc/laptop/nettop etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
233Mhz is toch al een Pentium II ? Of ben ik nou gek?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:39:
233Mhz is toch al een Pentium II ? Of ben ik nou gek?
Er was zowel een P1 als P2 met deze clocksnelheid.

En aan de TS: Kun je eens kijken naar Thinstation. Dat is wellicht wat jij zoekt.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Wiethoofd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:38:
Ubuntu of Xubuntu of hoe ze ze ook noemen draait op vrijwel elke pc/laptop/nettop etc.
Dat is out of the box wel een beetje veel voor zo'n laptop.
Je zou wel een minimale Debian omgeving kunnen overwegen of een specifieke thin-client distro: Thinstation.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

probeer eens damm small linux, heeft systeemeisen van niks

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Noork schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:40:
[...]

Er was zowel een P1 als P2 met deze clocksnelheid.
En een AMD K6 en enkele IDT, Rise en Cyrix ontwerpen. Kan allemaal, maar allemaal hebben ze gemeen dat ze niet bijster snel zijn :z

Dat gezegd, de 32MB is een veel groter probleem dan de 233MHz

Zelf heb ik kort geleden een erg vergelijkbare bak (P2-400 laptop, maar ook slechts 32MB RAM) van Debian Etch voorzien. Installatie - met alleen base sys en laptop geselecteerd - duurde vrij lang (door het vele swappen) maar na install ging het al direct vrij redelijk, stukken beter zelfs na het uitschakelen van onnodige services (mail...) en hercompileren van de kernel met werkelijk alles wat RAM zou kunnen vreten verwijderd - met name debug/logging opties, maar ook het hele moduleverhaal eruit gesloopt. Alleen de paar drivers die ik nodig had erin (zelfs sommige hardware dat niet strict nodig was zoals seriele en parallelle poorten en IR enzo achterwege gelaten). Met zo weinig RAM was zelfs dat merkbaar.

Snel gaat het niet worden, maar ik kan er X met Fluxbox en een aantal Xterms met SSH vensters prima op draaien en zelfs tegelijk een MP3tje afspelen :)
akjssdk schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:43:
probeer eens damm small linux, heeft systeemeisen van niks
Op zich een aanrader voor een 'allround' systeem, maar of het effectiever is om puur 'kaal' te werken weet ik niet. Iig had ik er voor deze laptop naar gekeken en het viel, weet niet meer exact waarom, kan iets vrij banaals geweest zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 02-12-2008 23:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb hier een pc met een amd k6-2 400 mhz cpu en 128 mb ram draaien als thin client. Hij gebruikt op het moment 13 mb ram. Debian Etch draait er op.

Werkt prima :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Thinstation zou ook kunnen:
Hardware requirements
* Pentium Classic 100 MHz with 32 MB RAM or better (16 MB in special cases).
* NIC: among others: Realtek 8139, NE2000(isa/PCi), VIA Rhine I/II, SIS 900, 3com 903/59x, Intel eepro100, tulip... (see build.conf for a comprehensive list).
* VGA: VESA. Who needs more for a terminal anyway? OK then - also S3 (incl. virge and savage), ATI (Radeon and earlier), Matrox, Cirrus Logic, i740, i810, NVidia, Trident, National Semiconductor, Tseng, VIA and more (see build.conf for a comprehensive list).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb zelf wel goede ervaringen met Slackware op zo'n machine. Je kunt een oudere installeren (8 of 9), heb j een oudere kernel en oudere software maar die is wellicht sneller dan een hele nieuwe als 12.1. De installatie is ook helemaal text-based en je kunt 'm heel klein maken. Eigenlijk net als Debian.

Saved by the buoyancy of citrus

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
als je Arch redelijk kan onderhouden, moet FreeBSD ook wel gaan
het is wat wennen, maar gaat prima :p

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb eigenlijk nooit stil gestaan bij debian :D ik denks dat ik dat maar eens ga proberen. Voordat ik met arch in zee ging heb ik 3 kwart jaar ubuntu gebruikt dus ben al redelijk bekend met een debian achtig systeem.

• bobo1on1
Debian is op zich ook redelijk lightweight te maken, ik heb bij de installatie alle vinkjes voor extra software uitgezet en naderhand heb ik met apt alles wat er nodig is binnengehaald, voor een thin client heb je vrij weinig nodig.
Eigenlijk hoef je alleen maar xorg extra te installeren, al zijn dingen als ntp en ssh ook handig.

De thin client heeft een tnt2 videokaart en gebruikt de nv driver, het leuke is dat xvideo goed ondersteund is en je dus prima een film met niet al te hoge resolutie af kunt draaien.
Youtube filmpjes draaien helaas vreselijk traag.

[ Voor 42% gewijzigd door bobo1on1 op 03-12-2008 17:44 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 11:33
damn small linux?

Verwijderd

Ik zou voor Debian kiezen.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Gentoo kan ook leuk zijn. Moet je alleen wel iets verzinnen voor het compileren (een andere, snellere machine packages laten bouwen ofzo).

Is misschien niet de meest praktische oplossing.

Ik heb ooit een minimale Debian install op eenzelfde laptop geïnstalleerd met enlightenment, dat werktte... redelijk.

Dat was wel in 2004, dus ook dat zal ondertussen minder goed draaien.

Misschien gewoon eens kijken naar wat oudere distributies, iets van Mandrake Linux of een oudere Suse.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rainmaker schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:13:
Gentoo kan ook leuk zijn. Moet je alleen wel iets verzinnen voor het compileren (een andere, snellere machine packages laten bouwen ofzo).
Zou in Gentoo makkelijk moeten kunnen met distcc, maar om een of andere reden (mogelijk eigen nOObheid trouwens) is het me nooit gelukt, niet eens als CHOST en CFLAGs identiek waren.
Is misschien niet de meest praktische oplossing.
Nee, maar kan wel een beetje schelen qua grootte van binaries. Met tig GB aan RAM is dat puur voor ricers, maar als je 32MB hebt is iedere byte van belang, en bijvoorbeeld -Os ipv -O2 te kiezen, geen QT en GTK support compileren en ook dingen als frame pointers weglaten bij compiles scheelt alles bij elkaar wel degelijk wat. Als je
Ik heb ooit een minimale Debian install op eenzelfde laptop geïnstalleerd met enlightenment, dat werktte... redelijk.

Dat was wel in 2004, dus ook dat zal ondertussen minder goed draaien.
Enlightenment is misschien niet zo zwaar als Gnome of KDE, maar het is zeker niet de lichtste. Zou eerder naar windowmaker of fluxbox kijken als ik jou was.
Misschien gewoon eens kijken naar wat oudere distributies, iets van Mandrake Linux of een oudere Suse.
:X

Doe dat nou niet. Daarmee krijg je een enorme bult aan software vulnerabilities en geen mogelijkheid tot support - reken maar dat zodra je in een forum gaat navragen het antwoord zal zijn "upgrade naar iets van deze eeuw en dan praten we verder" :o

Oslik blyat! Oslik!

• bobo1on1
dion_b schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:00:
Enlightenment is misschien niet zo zwaar als Gnome of KDE, maar het is zeker niet de lichtste. Zou eerder naar windowmaker of fluxbox kijken als ik jou was.
Wat maakt dat nou uit, als het ding als thin client werkt draait de windowmanager op de server.

• gertvdijk
bobo1on1 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:06:
Wat maakt dat nou uit, als het ding als thin client werkt draait de windowmanager op de server.
Dat ligt eraan hoe je de thin client en server inricht. Je kan processen laten draaien op de server en de windows laten 'tekenen' door de thin client (voorbeeld: X forwarding), maar je kan ook het hele beeld laten tekenen op de server (voorbeeld: NoMachine NX/FreeNX),

Overigens wil ik FreeNX nog wel even aanraden wanneer bandbreedte wat beperkt is. Het is werkelijk zeer vlot (voor mijn gevoel beter dan RDP in Windows) als je een slome internetverbinding hebt. Handig voor thiuswerkers en de NX client is er voor bijna elk besturingssysteem.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bobo1on1
Ook als je de windows laat tekenen op de client draait de windowmanager op de server, dat is namelijk ook een X client.

Je kunt de windowmanager wel lokaal laten draaien, alleen vraag ik me af hoeveel sneller dat zou zijn, zoveel verkeer veroorzaakt de windowmanager niet, als je het zou vergelijken met een website bekijken in firefox.

[ Voor 48% gewijzigd door bobo1on1 op 06-12-2008 17:56 ]

• gertvdijk
bobo1on1 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:54:
Ook als je de windows laat tekenen op de client draait de windowmanager op de server, dat is namelijk ook een X client.
Nee, de X server draait dan op de client. Klinkt een beetje verwarrend misschien.
Wat het proces anders naar de X server zou sturen dat draait op lokale machine, wordt dan geforward over het netwerk naar de X server op de client.

• bobo1on1
Ja, de X server draait op de thin client, maar de windowmanager niet.

• gertvdijk
bobo1on1 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 18:27:
Ja, de X server draait op de thin client, maar de windowmanager niet.
Hoe kan ik dan een X programma (iceweasel) draaien vanaf mijn Debian server, met X forwarding, waarop helemaal geen windowmanager geïnstalleerd staat?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10
Ik ben even gaan zoeken, maar ik heb hier nog een sodimmetje liggen, Dane-elec, PC100, 128MB. Kijk eens wat die laptop ondersteund, stuur ik hem op.

• bobo1on1
gertvdijk schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:21:
[...]

Hoe kan ik dan een X programma (iceweasel) draaien vanaf mijn Debian server, met X forwarding, waarop helemaal geen windowmanager geïnstalleerd staat?
Omdat je lokaal een windowmanager hebt draaien, maar dit is dus niet het idee van een thin client.
Sowieso kun je iceweasel of elke andere app draaien zonder windowmanager, het werkt alleen wat lastig.

Het idee van een thin client is dat je daarop een X server draait, en alle X clients op een andere pc draaien, inclusief loginmanager, windowmanager en desktopmanager.

[ Voor 26% gewijzigd door bobo1on1 op 06-12-2008 21:10 ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Windows Xpe? 8)7 |:( NOS

[ Voor 48% gewijzigd door Ruudjah op 06-12-2008 21:13 ]

TweakBlog

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Icey schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:26:
Ik ben even gaan zoeken, maar ik heb hier nog een sodimmetje liggen, Dane-elec, PC100, 128MB. Kijk eens wat die laptop ondersteund, stuur ik hem op.
Hou er rekening mee dat veel P1-klasse laptops geen SDRAM maar alleen EDO en FP DRAM ondersteunen en dat zelfs de SO-DIMM form factor af kan wijken. Als het wil werken is dit natuurlijk fantastisch en hoeft TS niet meer aan thin client-achtige dingen te denken. Maar ik geef het minder dan 50% kans...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, ik heb inmiddels debian op de laptop geinstalleerd. Duurde inderdaad vrij lang. Daarna Xorg geinstalleerd. Nu kan ik met het comando "X -broadcast" gdm van mijn ubuntu laptop krijgen. De laptop gebruikt nu iets van 16 mb dus hercompileren van de kernel is niet eens nodig :D. Enige nadeel van de laptop is dat hij maximaal op 800 bij 600 kan draaien :(. Veel informatie past dus niet op het scherm
Pagina: 1