Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ervaringen] Budget LED producten

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
We zijn in maand december. Dat betekent dus volop verkoop van verschillende producten voor kerstfeest.

Vergeleken met vorig jaar kom ik nu wel veel meer producten tegen waar leds in verwerkt is.
In Gamma, Praxis, Kwantum, Leenbakker, maar ook in Trekpleister en Kruidvat zul je ze tegenkomen.

Allemaal heel leuk om met leds te spelen. Lange levensduur en mooie kleuren.
Er worden zelfs modellen gemaakt waar led in verwerkt is (bijvoorbeeld Gamma kerststukken).
Sommigen zijn goedkoop.

Toch is goedkoop eigenlijk duurkoop. Veel producten komen zeker uit China en daar worden leds op verkeerde manier toegepast in de versieringen, zaklampen, spotjes en wel meer.
Er wordt bijna nergens een weerstand in verwerkt. Ik begrijp dat het om budget gaat, maar het is tegelijk ook erg fout. Een weerstand van paar centjes slaan ze over. Het kost toch alleen maar meer moeite om weerstanden te monteren.

Dit heeft zeker gevolgen. De budget producten gaan dan al kapot na aantal uren branden, of na paar maanden. Het is onvoorstelbaar met de belangrijke voordeel van LED: lange levensduur en onverwoestbaar. Nou, dat is hier niet meer van sprake.

Ik zal hier paar producten noemen en indien mogelijk foto's toevoegen.

Gamma verkoopt diverse LED lampen in budget bakken. 1 daarvan is "Star Power" 17-led zaklamp ter waarde van 7,95 Euro. Dat klinkt lekker veel licht. Opengemaakt laat zien dat LEDs in serie is geschakeld zonder enige weerstand ertussen. Direct gevoed aan 3 batterijen, dus 4,5 Volt komt doorheen. Dat is niet goed voor de levensduur LED. Slecht product. (Er is genoeg bouwruimte om fout te herstellen door zelf 17 weerstanden toe te voegen.)

Halfords heeft goedkoop LED verlichting pakket met retro fietskoplamp en reflector met 4 leds erin verwerkt: 1 heldere in koplamp en 3 rode in reflector. Dat kost onder 10 Euro. Goedkoop, met batterijen erbij. Is het goed gemaakt? Ja, er zijn weerstanden gevonden in beide delen, dus de levensduur zal in orde zijn. De koplamp wordt met 6V gevoed (4x batterijen) en rode leds met 3V (2x batterijen).
Alleen valt het lichtopbrengst van een koplamp beetje tegen en er is niet goede lichtverdeling. (Maar dat ga ik veranderen en voorzien van 1 Watt led)
Toch is product elektrisch in orde met weerstanden erin. Goed product.

In Kwantum kom ik een boomachtige kerstverlichting tegen. Al snel zie ik dat er 1 groep van 4 leds gedoofd is. Het is dus al snel defect. Dat geeft dus aan dat delevensduur hier ook tegen zal vallen: weerstand ontbreekt.

Je mag hier aantal producten noemen die je verdacht vindt en vreest voor de levensduur LEDs.
Er bestaat natuurlijk andere topic over LED toekomst, maar hier besteden we speciaal aandacht voor producten die goedkoop zijn. Hier kun je praten of ze elektrisch goed of fout zijn. Vooral in verband met kerst worden er veel versiering met led verlichting verkocht.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sja, niet echt verbazingwekkend dat goedkope prut uit China en omstreken snel stuk gaat. Heb een tijd in een bouwmarkt gewerkt waar rond de kerst ook allemaal van die ellende binnenkwam (ook uit Polen enzo trouwens) en dat was ook niet van geweldige kwaliteit. Maar ja wat verwacht je dan voor zulke prijzen? Er wordt gewoon een hoop rommel op de markt gebracht, mensen kopen het en gooien het op 1 januari weer weg.

Overigens is een weerstand niet direct een garantie dat je LED's meteen 100.000 branduren hebben. Ze gaan kapot door een te hoge stroom, en die kan je ook beperken door bijvoorbeeld gebruik te maken van de dynamische weerstand van de LED's zelf heeft (zolang je zorgt dat de spanning erover laag blijft) of (nog smeriger) misschien van de interne weerstand van de batterij, hoewel ik niet zeker weet of dat kan.

Trouwens over die zaklamp, 17 witte LED's in serie op 4,5 V? Da's knap :D

offtopic:
Waarom gebruik je trouwens zelden lidwoorden, niks persoonlijks maar het leest nogal raar

Verwijderd

Ik denk dat de meeste kerst troep uit China e.d. komt. Je zal maar weinig van dit soort dingen tegen komen waar netjes een voorschakel weerstand in zit. iig voor de budget producten. Tot mijn grote ergenis soms.
Want wat MrDummy zegt, een weerstand kost geen reet. Alleen tijd. En zoals ze zeggen' Tijd is geld...'

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Als het na een jaar kapot gaat, dan koopt men het opnieuw, dus dat is toch winst :P

En ik ken het inderdaad, ik werk zelf bij een bouwmarkt, en het spul gaat regelmatig door m'n handen.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je hangt je hele kwaliteitstoets op aan het al dan niet aanwezig zijn van voorschakelweerstanden. Dat vind ik niet terecht; de aanwezigheid van weerstanden is geen voorwaarde voor goed functioneren en lange levensduur. Die weerstand is alleen noodzakelijk als de voedingsspanning groter is dan de maximale forward voltage van de led.

Voorbeeld: als je een led hebt met een maximale forward voltage van 2V, je zet er 3 identieke in serie en hangt het geheel aan 4x1.5v penlites dan voldoe je prima aan de specificaties, zonder dat je een weerstand nodig hebt.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:37
Een LED is een diode, dus de de stroom is zonder begrenzing exponentieel afhankelijk van de spanning; wat betekent dat bij variatie van de batterijspanning of de forward voltage (temp afhankelijk) de leds gemakkelijk ofwel veel te zwak ofwel veel te sterk zullen branden...
Zonder weerstand (of actieve stroomregeling) zullen de leds dus zeer zwak branden, opgeblazen worden of iets tussenin dat van de temperatuur en de volheid van de batterijen afhangt...

[ Voor 25% gewijzigd door ls470 op 03-12-2008 22:12 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Batterijen hebben zelf ook een interne weerstand (geen idee hoe groot die is) dat zorgt er volgens mij ook voor dat LED's heel blijven.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij knoopcellen is deze weerstand nog vrij groot (dus wordt de stroom nog enigsinds begrenst), bij een AA batterij is de interne weerstand al een stuk kleiner.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Laat staan dat meeste OPLAADBARE batterijen in hun LED lampen stoppen. :)
Deze oplaadbare batterijen hebben nog lagere weerstand en dat gaat het sneller fout.

Het is meestal beter voor milieu om oplaadbare batterij in LED lamp te plaatsen zodat je steeds weer kan gebruiken. Zonder steeds nieuwe normale batterijen te kopen.

Dus er moet gewoon weerstand in komen, zodat men weet dat het niet fout gaat bij elke type batterij..

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:16:
Batterijen hebben zelf ook een interne weerstand (geen idee hoe groot die is) dat zorgt er volgens mij ook voor dat LED's heel blijven.
Is natuurlijk onzin, want die weerstand is heel laag. Uit een 1,5V penlight trek je als hij nieuw is zo een paar ampère, dus niks bescherming, want de doorsnee (enkele) LED trekt maar ca. 20 mA. Alleen een flinke cluster (parallel) komt misschien aan een paar ampère toe.
Dan dat verhaal over serieweerstanden, bedenk wel dat die een in verhouding met het vermogen van de LED zelf een enorm energieveries leveren. Je koopt deze LED's omdat je energiebewust bezig wilt zijn, en vergeet dat met een beetje slecht ontwerp meer dan de helft van de energie alsnog verloren gaat aan warmte in die weerstand. Ook een aspect van goedkope troep.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 03-12-2008 23:56 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Techneut: je hebt gelijk dat de kortsluitstroom van een normale AA ook een paar ampere kan wezen. In dit verhaal heb je echter bijvoorbeeld een LED met een spanningsdrempel van 2.1V aan een tweetal AAs hangen. Bij een spanningsval van 0.9V gaat een normale batterij dan vaak minder stroom leveren dan een stel NiCads bij een spanningsval van 0.3V gaan doen, dus in de praktijk werkt het allemaal net met een tweetal AAtjes en gaat het stuk bij NiCds of NiMHs.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1