[Videokaart] Computer sluit totaal af v2.

Pagina: 1
Acties:

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Goedenavond!

Ik zit met het volgende,

ongeveer een maand geleden kampte ik met het probleem dat op stock speed mijn recent gekochte nieuwe computer:

- GigaByte GA-X48-DQ6
- Intel C2D E8400 Socket 775
- Sapphire Radeon HD4850 @ Crossfire @ Thermaltake DuOrb + VF1000@LED
- Samsung Spinpoint F1, 7200RPM, SATA II, 32MB, 1TB
- G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ, 4096MB, 800MHZ DDR2

Na wat gepuzzel kwam ik er destijds achter dat het probleem lag bij de temperatuur van de beide videokaarten, het werkte ( op stock ) allemaal prima als ik de fans op 60/70% deed maar het opstijgende straaljager effect was ( op dit moment :9 ) niet gewenst!

Daarna besloten om de beide standaard coolers te vervangen met respectieve Thermaltake DuOrb en de Zalman VF1000@LED.

Nieuwe koelpasta, oude er eerst afgehaalt en de installatie ging allemaal prima.

Maar zojuist had ik wéér een complete shutdown na het spelen van call of duty 4 voor ongeveer 1 uur.
Meteen aan de beide videokaarten gevoeld maar de temperatuur was totaal niet vergelijkbaar als toen met de stock coolers.

Beide kaarten zijn weliswaar met autotune geclocked ( maincard=> GPU @690mhz Mem@1168mhz ) en de secundaire=> GPU@690mhz Mem@1098mhz maar komen niet boven de 65-67graden uit, dit is na stresstesten met FurMark.

Ook vertoont Call of duty na verloop van tijd enkele korte / dikke streepjes die binnen 0,00001 sec weer weg zijn.

Klinkt allemaal duidelijk als een hitte probleem, maar 65+- graden moet toch makkelijk kunnen?
gezien met de stock speed @ stock cooler hij al ongeveer evenhoog komt!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Sterker nog, deze kaarten zouden tot 100 graden nog geen problemen mogen vertonen. Een hitte probleem kunnen we dus uitsluiten. Je schrijft dat je je kaarten overgeklokt hebt, dat lijkt me een waarschijnlijkere oorzaak. Misschien heb je je clocks simpelweg te hoog geklokt. Kijk eens of het op stock snelheden ook gebeurt,..

specs

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06
Kan je voeding het wel aan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• thijszor
Dat is mijn volgende punt, de voeding is een vrij simpel dingetje.
Een Eminent 550watt EM3900 Pro-series om duidelijker te zijn.
Maar volgens van die online sites waar je je kan schatten wat je pc van je voeding verwacht in wattage zit ik rond de 330+-. dus zelfs als hij niet top of the notch is moet hij toch wel 350-400watt trekken?

Net geprobeerd met standaard clocks en dat werkt allemaal prima, al zijn de temps niet heel veel verschillend.
@depep , ze zijn beide geclocked met autotune.
Je zou verwachten dat dat op zijn minst nog werkt, gezien ik ook prima koelers aangeschaft heb.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:16

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt de beste koeling aanschaffen, de beste voeding hebben, de hoogste verwachtingen, maar dat betekent niet dat je ook maar een MHz boven stock wordt gegarandeerd. Autotune is leuk maar allesbehalve betrouwbaar, je hebt gewoon artifacts, simpel zat. Clocks omlaag gooien totdat je nergens meer beeldcorruptie (ik vind hier en daar een puntje al teveel) opmerkt en je zit redelijk veilig.

Het kan best aan je Crossfire opstelling liggen, ik heb twee 4870's die apart een aardig stuk hoger klokken dan in Crossfire (ze draaien nu op max 800/1100 overal artifactvrij, afzonderlijk doen ze minstens 820/1165 in dezelfde spellen).

• thijszor
KneoK schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:53:
Je kunt de beste koeling aanschaffen, de beste voeding hebben, de hoogste verwachtingen, maar dat betekent niet dat je ook maar een MHz boven stock wordt gegarandeerd. Autotune is leuk maar allesbehalve betrouwbaar, je hebt gewoon artifacts, simpel zat. Clocks omlaag gooien totdat je nergens meer beeldcorruptie (ik vind hier en daar een puntje al teveel) opmerkt en je zit redelijk veilig.

Het kan best aan je Crossfire opstelling liggen, ik heb twee 4870's die apart een aardig stuk hoger klokken dan in Crossfire (ze draaien nu op max 800/1100 overal artifactvrij, afzonderlijk doen ze minstens 820/1165 in dezelfde spellen).
Denk dat dat inderdaad het beste is :) , had bepaalde verwachtingen van autotune mbt tot het testen indien er artifacts verschijnen. vraag me af hoe ze dan op de gpu / core mhz met autotune uitkomen,

nagoed. ik ga inderdaad kijken waarneer ik artifact free ben, bedankt voor je reply!
Pagina: 1