Toon posts:

ff een instaleer vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een schijf die 30GB groot is en heb windows 12GB gegeven de swap 250MB en de rest aan linux nou wil ik weten of ik linux niet te veel schijfruimte heb gegeven (maw of er geen complicaties optreden) en of de swap groot genoeg is ( ik heb 64MB intern)

Ik heb Mandrake gedownload van het internet. Je kon kiezen uit twee iso's één voor een instaleer cd-rom ( met de nodige programma's zoals o.a. Gimp,Ant en de nodige editors)bestaande uit ongeveer 400 pakketen en een extencie cd-rom met nog meer programma's mijn vraag daarover was of het belangrijk is dat de programma's die op de tweede cd-rom staan gelijk tijdens de instalatie van linux worden geinstaleerd of dat dat ook op een later tijdstip kan.

Greetz uncle.....

Verwijderd

Linux swap hoeft maar een mb'tje of 100 te zijn. Hoeveel ruimte je aan Linux wil besteden moet je zelf weten. Linux fragmenteerd wat minder hetgeen ook al aardig scheelt in de ruimte die je nodig hebt.
Als je Linux alleen maar zo heel af en toe gaat gebruiken. Om tuxracer te spelen ofzow :+ dan moet je er niet al te veel ruimte aan spenderen.
Data die Linux ook kan gebruiken zoals MP3's(meest ruimte innemend, toch?) kun je op de windows HD laten staan. Onder Linux kun je die benaderen, andersom niet.

De programma's die op een andere cd staan kun je normaal gesproken ook installeren als Linux al draait.

Verwijderd

<quote> Linux swap hoeft maar een mb'tje of 100 te zijn. </quote>
In tegenstelling tot de quote is er wel degelijk een vaste regel voor swap. RAM-geheugen * 2 = swap-grootte. Nou weet ik ook niet het precieze ervan, maar de echte linux-guru zal het met me eens zijn. 8-) Ook moet je bedenken bij het booten van linux dat LILO nogal zal gaan bitchen. |:( Na cylinder 1024 wil hij niet meer booten. Hoewel de nieuwste versies dat gefixed hebben is het de vraag of jouw distro zo'n versie heeft. Bedenk even goed hoe je dat wil gaan indelen en wat voor een bootloader je wilt gaan gebruiken.

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
erm...
kurmie...

Mandrake gebruikt helemaal geen lilo :+
mandrake heeft GRUB
en die zeikt niet over 1024th cylinder enzow :)

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

En of Mandrake wel lilo heeft.
Grub zit er OOK bij.
SWAP: kurmie zei het al. 2*mem=swap. Maar voor Veel geheugen (lees: 128 of meer) kun je het beste 1*MEM=swap nemen. Anders wordt het zo veel. Voor mij zou het dan al een halve GB worden.
64 intern is weinig. Als er iets is wat Linux lekker vindt, dan is het geheugen wel. CPU-snelheid is niet nodig, maar geheugen wil hij wel graag zat van.

Als je versie 7.2 hebt gedownload, dan zit de nieuwe lilo d'r al bij, maar moet je het misschien nog aanzetten in de configuratie. Hou in ieder geval een bootdiskje voor Linux (die maakt hij tijdens de intsllatie) bij de hand. Dan kun je je systeem starten door van de diskette te booten.

Laatste tip: Linux commando's die handig zijn:
"mc" text-mode filemanager. erg handig
"linuxconf" text-mode en grafische linux configuratie.