Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ADSL leveren op oude ISDN lijn vorige bewoners onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaringen (of verstand van) met een lijn die voorheen gebruikt werd voor ISDN omzetten naar een analoge lijn t.b.v ADSL?

In ons nieuwe huis blijken de vorige bewoners een ISDN-centrale (ISDN2 staat op het kastje) gehad te hebben. Wij wilden graag tijdens de verhuizing switchen van Online Familty pakket + telefonie naar Internet + Bellen van Tele2 (leuke aanbieding). Zij vertelden ons dat dit niet mogelijk was omdat er in het huis geen analoge lijn was vanwege ISDN. De oude bewoners hebben dit netjes verhuisd, echter blijkt dat de lijn nog op ISDN staat en niet analoog is. Die lijn is nu dus van ons, maar wij hebben geen contract met KPN....dus is die lijn blijkbaar van niemand.

Wij hebben er totaal geen verstand van hoe dat zit met al die lijnen, maar we moesten de KPN vragen om deze lijnen om te zetten naar een analoge aansluiting. KPN, op hun beurt, vertelden ons dat Tele2 deze aanvraag bij hen moet neerleggen en dat zij dit niet in opdracht van ons kunnen uitvoeren omdat wij geen klant zijn en ook geen klant worden.

Weer Tele2 gebeld en zij blijven voet bij stuk houden dat zij KPN niet gaan vragen om de lijn om te zetten naar analoog.

Wederom KPN gebeld en zij blijven bij hun standpunt dat zij de lijn niet in opdracht van ons willen omzetten, maar dit alleen doen in opdracht van een provider of als wij klant zijn/worden.

Nog aantal malen heen en weer gebeld en toen besloten onze huidige provider Online hetzelfde te vragen. Ook zij vertellen in eerste instantie hetzelfde verhaal. Zij verzoeken KPN niet om de huidige lijn om te zetten naar analoog.

Toen besloten om via Consuwijzer de OPTA te raadplegen. Zij konden ons vertellen dat KPN verplicht is om de lijn, omdat het hun eigendom is en zij de enige zijn die dit kan uitvoeren, tegen betaling te laten omzetten. Wanneer zij weigeren moesten we bezwaar maken.

KPN gebeld met deze vraag. Deze antwoorden dat ze geen monteur sturen, zelfs niet tegen betaling. Slechts in opdracht van een andere provider voeren ze deze handeling uit. Toen heb ik gezegd dat ik bezwaar wilde indienen. Dat is onmogelijk omdat ik geen klant ben van KPN.

Inmiddels een aantal uren en belminuten verder word ik aardig moedeloos. Wat kan ik nog doen, want ik kan onmogelijk zelf de lijn omzetten.

Nogmaals Consuwijzer gebeld. Tele2 en KPN zijn beide in hun recht en mogen mij dit verzoek weigeren omdat ik geen klant ben. Dat snap ik ook, maar ik snap niet dat de KPN kan weigeren om tegen betaling een monteur te sturen omdat zij een monopoliepositie hebben en de enige zijn die de lijn kan switchen. De dame van Consuwijzer zegt dat het enige wat ik kan doen is een Belbudget-abonnement bij KPN aanvragen en een jaar lid te blijven dan moeten ze de lijn wel komen wijzigen. Ik weet niet wat ik hoor van de organisatie die consumenten moet beschermen. Ik word aangeraden om maar te zwichten onder de druk die KPN uitoefent om klanten te trekken met zulke vervelende machtsspelletjes.

Later op de dag toch nog maar eens geverifieerd bij Online dat we vervroegd mogen opzeggen omdat zij geen ADSL kunnen leveren in onze nieuwe woning. Krijgen van de eerste deskundige persoon van de dag te horen dat Online waarschijnlijk gewoon kan leveren en alle andere providers ook. Omdat ISDN waarschijnlijk slechts een van de twee lijnen die het huis binnenkomen bezet en de andere voor Internet+bellen gebruikt kan worden.

Snappen jullie hoe dit kan? En waarom er zo moeilijk over gedaan wordt om zo iets onbenulligs als een schakelaar omzetten in de centrale? Is het echt alleen om klanten te winnen? Of pesterij? Of is het niet zo eenvoudig? Of juist wel en geeft niemand ons de juiste informatie? Ik weet het niet meer...

En wat mij nog het meeste stoort is de OPTA...die zwicht dus blijkbaar ook onder KPN...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zou je misschien een paar enters kunnen gebruiken? :|
Dit is wel heeeel onoverzichtelijk !

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als ik het goed begrijp zegt Online dat ze toch kunnen leveren? Wat is het probleem dan nog?

Er komt inderdaad een dubbel aderpaar binnen in een woning, dus de kans is groot dat het andere paar niet in gebruik is.
Als jij nieuw in een woning komt moet KPN volgens mij de IS/RA opleveren als jij een abo bij hun afneemt of in opdracht van een provider.
Kwam Tele2 met het verhaal dat de lijn ISDN is of heb jij hun wijzer gemaakt dan ze al zijn? Volgens mij staat er theoretisch namelijk helemaal niks op jou lijn dus kun je gewoon een Tele2 abo aanvragen.

Vraag anders een abo bij HetNet aan? Dat gaat vast goed aangezien zij KPN dochter zijn. En je hebt geen (of een maand) opzegtermijn dus je bent er ook zo weer vanaf!

[ Voor 13% gewijzigd door Beekforel op 02-12-2008 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ DennusB, sorry zal het aanpassen :)

@ Freakstar, het is nog niet zeker dat Online het kan. Zo niet dan wordt mijn contract ontbonden. Het grappige is dat Tele2 tegen ons vertelde dat het leveren niet mogelijk was vanwege ISDN lijn. Dat hebben wij ze nooit verteld. Bij Online waren ze hier erg verbaasd over omdat het volgens hun onmogelijk is om dat te checken van afstand. En bedankt voor de tip van het Net, dara ga ik even naar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 12:41 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Wat is eigenlijk het probleem van een isdn signaal? adsl2+ over isdn is ook gewoon leverbaar.
Je vraagt internet aan van Tele2 en zij regelen de boel. Of dit over analoog of isdn gaat is niet zo boeiend toch?
Je oude internetverbinding (die dus nog op je oude adres zit) zeg je op.

Of mis ik iets.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:41:
Wat is eigenlijk het probleem van een isdn signaal? adsl2+ over isdn is ook gewoon leverbaar.
Je vraagt internet aan van Tele2 en zij regelen de boel. Of dit over analoog of isdn gaat is niet zo boeiend toch?
Je oude internetverbinding (die dus nog op je oude adres zit) zeg je op.

Of mis ik iets.
Ik werd bij Tele2 tegen gehouden bij mijn aanvraag, omdat zij niet kunnen leveren.

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11 07:31

PegOpDeWeg

eej wasup?

Idem werdt ook op tele2 aanvraag tegengehouden voor een internet&bellen abbo aanvragen op hun website. "Vanwege ISDN is kunnen wij dit niet leveren" Ze kunnen dus zien kennelijk dat ik een isdn lijn heb.

Nu moet ik de zaak maar in gang zetten om naar analoog te gaan. Ja ik weet het, dat wordt een feest...

"It's better to burn out, than fade away"

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Het klopt alleen niet. Gewoon DSL2+ uitleveren op een ISDN lijn (unbundled) is gewoon mogelijk. Koper is koper. Als het niet kan heeft dat meer te maken met de ordering-processen die een provider inricht of met de hardware die ze gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
denan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:22:
Het klopt alleen niet. Gewoon DSL2+ uitleveren op een ISDN lijn (unbundled) is gewoon mogelijk. Koper is koper. Als het niet kan heeft dat meer te maken met de ordering-processen die een provider inricht of met de hardware die ze gebruiken.
Enige die ik gevonden heb, dankzij medewerker van adslwinkel zijn en dankzij tip van freakstar

Alice - kosten 70 euro
Telfort - Gratis
Het Net - niet zeker of ze dit doen

Edit: Oh en KPN zelf natuurlijk......

De rest van de providers geven geen opdracht aan KPN om dit uit te voeren. En KPN weigert om het te doen voor particulieren. Zelfs niet als je er voor wilt betalen..

• denan
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:47:
[...]

Enige die ik gevonden heb, dankzij medewerker van adslwinkel zijn en dankzij tip van freakstar

Alice - kosten 70 euro
Telfort - Gratis
Het Net - niet zeker of ze dit doen

Edit: Oh en KPN zelf natuurlijk......

De rest van de providers geven geen opdracht aan KPN om dit uit te voeren. En KPN weigert om het te doen voor particulieren. Zelfs niet als je er voor wilt betalen..
Ligt er ook aan hoe je het aan pakt. Als je ADSL op laat leveren en je zet het hoofdnummer van je ISDN lijn over naar Vodsl/Voip op die lijn.. blijft gewoon alles werken (al bestaat de kans dat een onoplettende KPN medewerker je lijn sloopt.. maar die kans bestaat altijd :)) en vervalt bij de portering je ISDN lijn. De meeste 'technische' providers kunnen dat gewoon (concepts/internlnet/xs4all/etc) maar de prijsvechters zullen dat niet in hun proces hebben zitten.

Verwijderd

Topicstarter
De meeste 'technische' providers kunnen dat gewoon (concepts/internlnet/xs4all/etc) maar de prijsvechters zullen dat niet in hun proces hebben zitten.
Ben bang dat het hem daar in zit. bedankt iig voor het meedenken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat gaat helaas niet op.
Waar het in dit topic om gaat is dat het koperdraadje van atothek in de telefooncentrale van KPN nog op een Annex B (ISDN) aansluiting is geprikt en kennelijk niemand dat ding even om wil prikken naar een Annex A (pots) aansluiting.
ADSL Annex A en Annex B zijn duidelijk anders daar hoort dan ook een bijpassend modem bij.

Zijn provider kan duidelijk geen ADSL over Annex B leveren (misschien omdat zij alleen maar Annex A modems en ADSL kunnen leveren).

@TS: Telfort zet je wel om van Annex B naar Annex A (of ze laten het doen, geen idee). Je krijgt dan een Annex A modem geleverd. Zelf had ik ooit ISDN, daarna internet plus bellen over Annex B en daarna naar Telfort gegaan, Annex A. Probleemloos overgezet.

Voor zover ik het kan beoordelen; je nieuwe provider moet je aansluiting om laten steken van Annex B naar Annex A. Maar er moet wel degelijk een mannetje fysiek naar de telefoon centrale om dat te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 02-12-2008 14:33 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:27:
[...]
Waar het in dit topic om gaat is dat het koperdraadje van atothek in de telefooncentrale van KPN nog op een Annex B (ISDN) aansluiting is geprikt en kennelijk niemand dat ding even om wil prikken naar een Annex A (pots) aansluiting.
ADSL Annex A en Annex B zijn duidelijk anders daar hoort dan ook een bijpassend modem bij.
Alle providers zeggen dat KPN dit moet doen (die dit weigeren). En KPN doet dit graag voor je....als je klant wordt bij ze :)

Overigens vertelde een dame van de KPN mij dat er andere mogelijkehden bestaan om het van ISDN af te halen, maar dat wilde ze natuurlijk niet zeggen. Verhaal wordt steeds vager en vager. Ik nsap niet dat het blijkbaar zo'n bijzonder verzoek is van ons om normaal Internet te krijgen in een huis....zucht.

@ Remco_K: bedankt voor je uitleg, nu snap ik iig wat het technische probleem is.

• denan
remco_k schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:27:
[...]

Dat gaat helaas niet op.
Er zijn genoeg modems die zowel annex A als B aankunnen, sommige zelfs zonder dat ze een firmware update krijgen. Bij uitlevering van de lijn maakt het in ieder geval niet uit of daar nog een ISDN telefonieverbinding op zit en dat ze daar op een later tijdstip een unbundled lijn van maken.

• remco_k

remco_k

denan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:00:
[...]

Er zijn genoeg modems die zowel annex A als B aankunnen, sommige zelfs zonder dat ze een firmware update krijgen. Bij uitlevering van de lijn maakt het in ieder geval niet uit of daar nog een ISDN telefonieverbinding op zit en dat ze daar op een later tijdstip een unbundled lijn van maken.
Dat is bekend, maar als een provider alleen maar Annex A modems levert en wellicht ook de beperking heeft en alleen maar Annex A ADSL kan leveren (geen idee of dat gebeurd of bestaat), dan houdt het daar wel een beetje op en zit je aan Annex A vast. Wat dus betekend dat het koperdraadje echt om moet worden gestoken naar een Annex A aansluiting.

Alles kan stuk.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

@hierboven: En houd ook rekening met de apparatuur in de centrale ;) Als daar geen Annex B DSLAM aanwezig is gaat het toch wel ophouden ;)

@TS: Als je geen klant van KPN bent, en toch wilt switchen dan zal dit toch door de nieuwe provider aangevraagd dienen te worden. Helaas weigert 99% van de overige providers dit soort grapjes, aangezien dat ze teveel geld en rompslomp kost.

blub

Verwijderd

ISDN is gewoon een dienst die, als de vorige bewoners verhuisd zijn, niet meer geleverd wordt op jouw IS/RA. Je hebt gewoon recht op een kale lijn die noch analoog noch ISDN is en waar iedere provider op kan leveren, mits overeenkomst in jouw gebied.

• remco_k

remco_k

Foamy schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 17:11:
@hierboven: En houd ook rekening met de apparatuur in de centrale ;) Als daar geen Annex B DSLAM aanwezig is gaat het toch wel ophouden ;)
Eh wat?
Het probleem is juist dat de TS van Annex B naar A moet. Dus als er geen Annex B DSLAM aanwezig is, zou dan wat vreemd zijn. Of mis ik wat? :P

Alles kan stuk.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

hm; annex B was volgens mij ISDN; of ik ga nu dingen door elkaar halen :)

wat ik in ieder geval bedoelde: als ISP x in de wijkcentrale alleen maar annex A DSLAM's hebben hangen, gaan ze dr zeker geen annex B DSLAM bij hangen voor 1 klant (of andersom) :)

blub

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien denk ik te simpel hoor, maar kan je niet gewoon domweg bij KPN een belbudget abonnement afsluiten? Dan heb je iig een analoge lijn liggen. Lijkt me sterk dat ze je dit kunnen weigeren?

Want wat heb jij met de vorige bewoners te maken op dit gebied? Als ze dit weigeren willen ze je blijkbaar niet als klant.

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 02-12-2008 22:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• remco_k

remco_k

Foamy schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:12:
hm; annex B was volgens mij ISDN; of ik ga nu dingen door elkaar halen :)

wat ik in ieder geval bedoelde: als ISP x in de wijkcentrale alleen maar annex A DSLAM's hebben hangen, gaan ze dr zeker geen annex B DSLAM bij hangen voor 1 klant (of andersom) :)
Het is juist dát probleem. (maar dan andersom)

Annex B = ISDN
Annex A = Analoog

De TS hangt nu aan een Annex B DSLAM, en moet naar een Annex A DSLAM, die zijn echt wel aanwezig lijkt me, anders was de postcode check van de TS niet positief uitgevallen. Het gaat er alleen om dat er een mannetje naartoe moet om dat te doen en blijkbaar wil geen van de bedrijven dat doen.

@TS (op herhaling):
Telfort regelt dit dus wel.

Alles kan stuk.

Pagina: 1