UML sequence diagram: keuzemoment

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het opstellen van een architectuur. Hiervoor maak ik gebruik van UML voor het beschrijven van usecases en interacties tussen systemen en actoren.

Nu loop ik tegen het volgende "probleempje" aan: hoe verwerk ik een keuze in een UML sequence diagram?

Bijvoorbeeld: systeem A doet een opvraag bij systeem B. Wanneer systeem B niks vindt verloopt de rest van het proces anders dan wanneer systeem B wél resultaten terug geeft. Hoe verwerk ik dit nu in UML? Nu teken ik gewoon twee pijlen, waarbij de lezer op basis van de tekst zelf moet opmaken dat het één van de twee pijlen betreft.

Ik bedenk me dat het misschien helemaal niet de bedoeling is om meerdere use-cases in één diagram te verwerken. Misschien moet ik wel meerdere diagrammen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

The Third Man

The Third Jellyfish

Hier is een goede beschrijving: http://www.tracemodeler.c...uence_diagrams/index.html

Zie onder het kopje 'Conditional interaction'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 21:34
Mij hebben ze bij UML curssen altijd geleerd om bij een usecase scenario's op te stellen van hoe is verloopt in een bepaalde situatie.

Dit zou dus betekenen dat je voor elk scenario een sequence diagram zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Dank voor jullie reacties.

Voor elke variatie op een proces een ander diagram maken is misschien wel de meest zuivere oplossing, maar leek me erg overdreven. Denk dat de klant daar niet op zit te wachten. En ik denk dat er daarom ook zoiets is als een "condiational interaction".

Uiteindelijk heb ik het opgelost door gewoon twee interacties te tekenen en in de toelichtende tekst beschreven dat ze niet allebei tegelijk kunnen gelden. De klantorganisatie waar ik dit voor maak is niet zo heel zuiver in de leer voor wat betreft UML; op de details wordt af en toe wel afgeweken van de standaard. De ervaring leert me dat ik hier het beste bij kan aansluiten, anders is de kans groot dat mensen iets zien wat ze niet gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

The Third Man

The Third Jellyfish

UML is wat dat betreft ook enorm rekbaar. Een software engineer wil het enkel alleen in alt- of option-blokken zien en niet met 'begeleidende tekst'. Een typische opdrachtgever is blijer met klare taal dan een ingewikkelder diagram. Beide oplossingen zijn mogelijk binnen een UML, zelfs een use-case diagram met 1 use case: 'programma gebruiken' :P