Ik ben bezig met een tool om opgietbereiding-specificaties in te kunnen voeren, maar dan loop ik tegen een probleempje aan.
Ik wil een databasetabel met een aantal opgietproducten, waar bij elk soort opgietproduct een bepaalde formule staat.
Nu wil ik een editor maken waarin per opgietproduct de formule ingegeven die berekent hoeveel water er aangelengd moet worden in een pot, dus puur de formule met variabelen, en een andere applicatie dan op basis van deze formule de X kan berekenen.
A = InweeghoeveelheidGarnalen
Z = Inhoudsmaatpot
X = Water (l)
Zo geldt bij bijvoorbeeld een CV opgietproduct:
G = GewichtOpgietPoederZak = 15000g
Perc = 2.0
X = G * (Perc * 0.01 * Z) * Z-A
Maar er geldt bij een standaard opgiet:
Perc = 0.18
(423,9/((Perc*0.01*Z)/(Z-A))/1000
Maar voor Inktvis is dit weer:
Perc = 0.18
(1469,3/((Perc*0.01*Z)/(Z-A))/1000
Dan zou ik een databasetabel moeten krijgen als:
Nu zie je dat de variabelen niet altijd hetzelfde zijn en de formule niet altijd hetzelfde soort "format" heeft.
De vraag is dus hoe ik het beste een formule in een kolom kan krijgen. Als een varchar, en om de formule uit te rekenen de formule parsen?
Of zijn er makkelijker manieren.
Ik wil een databasetabel met een aantal opgietproducten, waar bij elk soort opgietproduct een bepaalde formule staat.
Nu wil ik een editor maken waarin per opgietproduct de formule ingegeven die berekent hoeveel water er aangelengd moet worden in een pot, dus puur de formule met variabelen, en een andere applicatie dan op basis van deze formule de X kan berekenen.
A = InweeghoeveelheidGarnalen
Z = Inhoudsmaatpot
X = Water (l)
Zo geldt bij bijvoorbeeld een CV opgietproduct:
G = GewichtOpgietPoederZak = 15000g
Perc = 2.0
X = G * (Perc * 0.01 * Z) * Z-A
Maar er geldt bij een standaard opgiet:
Perc = 0.18
(423,9/((Perc*0.01*Z)/(Z-A))/1000
Maar voor Inktvis is dit weer:
Perc = 0.18
(1469,3/((Perc*0.01*Z)/(Z-A))/1000
Dan zou ik een databasetabel moeten krijgen als:
ID | Omschrijving | Formule |
1 | CV | G*(Perc*0.01*Z)*Z-A |
2 | Standaard | (423,9/((Perc*0.01*Z)/(Z-A))/1000 |
3 | Standaard Inktvis | (1469,3/((Perc*0.01*Z)/(Z-A))/1000 |
Nu zie je dat de variabelen niet altijd hetzelfde zijn en de formule niet altijd hetzelfde soort "format" heeft.
De vraag is dus hoe ik het beste een formule in een kolom kan krijgen. Als een varchar, en om de formule uit te rekenen de formule parsen?
Of zijn er makkelijker manieren.