Meest energie efficiënte cpu+mobi combinatie tbv NAS

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Goedemorgen :)

Ben er een beetje uitgeraakt, omdat ik me meestal bezig hou met het snelste ipv het zuinigste materiaal.

Ik ben een systeem aan het uitdenken gebaseerd op Freenas, maar er is 1 absolute hoofdvereiste, en dat is een zo laag mogelijk IDLE stroomverbruik en daarnaast liefst een zo goedkoop mogelijke oplossing. Daarnaast natuurlijk gigabit lan, maar eventueel heb ik daar ook wel een aparte pci kaart voor.

Ik ben sinds gisteren een héél klein beetje bekend met Freenas. Stroomverbruik van de schijven doet er niet toe, aangezien deze na 5 minuten idle weer worden uitgezet, maar het stroomverbruik van de voeding, moederbord, cpu en memory blijven in dat geval over.

Nu heb ik hier al een volledige machine staan, maar dat is een oude PIII 600 op een Tyan serverbord met ECC geheugen. Werkt prima, maar is niet echt geschikt om 24/7 te draaien gezien het stroomverbruik.

Wat ik al wel weet zijn de schijven, dit zullen waarschijnlijk 3x 1.5TB schijven zijn in een software raid5.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied? En wat voor IDLE stroomverbruik moet ik rekening mee houden? Het zou erg mooi zijn als ik het stroomverbruik op 16watt of lager kan houden (zonder monitor uiteraard), maar ik heb geen idee of dit uberhaupt mogelijk met standaard onderdelen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:55
Het is mogelijk, 16w, maar dan wel zonder harde schijven

Je zou kunnen denken aan een Intel Atom ITX bordje.

Maar als je wat sneller wilt:
- Sempron LE serie (12xx of 16xx maakt niet heel veel uit), wel flink undervolten
- ASRock ALiveNF7G-HD720p (of de ASRock ALiveNF7G-HDReady)
- 1 reepje geheugen (bijv 1GB)
- Picopsu (90w/120w versie)

Op Duitse fora heb ik gezien dat met die onderdelen een pc met verbruik van onder de 18w mogelijk is.

Een andere mogelijkheid is een oud Via EPIA 5000 bordje met de 533mhz CPU. Erg traag en geen gigabit lan, maar wel een zeer laag idle verbruik (onder de 15w mogelijk).

[ Voor 15% gewijzigd door PASware op 02-12-2008 08:41 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
O dank je voor de info. De harde schijven hoeven inderdaad niet mee geteld te worden. Deze worden enkel gestart als ze aangesproken worden, en dan maakt het ook niet uit hoeveel ze gebruiken, want dat valt in het niet bij het gemiddelde gebruik.

Het gaat er om dat hij 24/7 beschikbaar moet zijn, maar slechts aangesproken wordt als we een backup gaan maken, of als er vanuit het mediacenter aanspraak wordt gedaan op de NAS. Uiteindelijk is het de bedoeling om deze NAS in de meterkast, danwel in de kelder te installeren. Daar kunnen we eenvoudig een gigabit knooppunt realiseren en de geluidsdemping is 100%.

----------

Ik ben ondertussen zo ver dat ik wat dingen weet:
Intel Desktop Board D945GCLF met Atom CPU voor 63 euro.... Kan gewoon niet missen denk ik.
Wat betreft de voeding cq behuizing is wat lastiger. Een mini ITX moet dus wel in een apart kastje lijkt het...

Chenbro ES34069 zou perfect zijn maar die is gewoon veel te duur met 180 euro.
Een "Antec Micro Tower NSK1300 New S. mATX 300W (zwart-zilver)" lijkt ook wel wat voor 75 euro. Alleen ik heb geen idee hoe efficient de voeding is.

Qua harddisk zit je denk ik heel goed met Samsung, snel en stil en ook redelijk zuinig t.o.v. WD schijven, maar dat weet ik niet zeker. 3x 1TB voor 3x 92.50 euro kun je een mooie effectief 2TB SAN mee maken.

Booten kan vervolgens met een USB stick en een CDtje. die USB stick heb ik nog wel ergens liggen.

Memory heb ik ook nog wel in de kast liggen. Heb 2x 1GB DDR2 die uit mijn pc is gegaan vanwege upgrade naar 6GB.

63 + 75 + 92.50 (x3) = 415 euro.

Tja, aan de ene kant ook wel weer aan de prijs voor een externe opslag van 2TB met netwerk.

Lastig dit.

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 02-12-2008 12:50 ]