Geen 5.1 geluid over S/PDIF op GA-EP45-DS3

Pagina: 1
Acties:

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Hallo,

Ik heb een PC met Gigabyte GA-EP45-DS3 moederbord en Q9550 CPU. Het moederbord zou meerkanaals audio moeten aankunnen middels de onboard Realtek ALC889A chip (azalia).

Ik he alle nieuwste drivers geinstalleerd en gebruik een originele DVD met Dolby Digital geluid. Tock krijg ik enkel stereo geluid via de S/PDIF uitgang naar mijn versterker.

Als ik in de audio properties ga kijken en het Realtek digital audio device test hoor ik geluid. Als ik vervolgens een test doe van DTS Connect of Dolby Digital hoor ik niets. Ik kan ook nergens meer dan stereo signalen kiezen.

In de Realtek Sound Manager an ik enkel geluidseffecten kiezen (woonkamer, concertzaal, etc) en het volume instellen. Ik kan nergens voor een speaker setup of Dolby Digital instellingen kiezen.

Ik heb ook de Dolby Home Theater vanaf de Gigabyte CDs geinstalleerd, maar deze crasht als ik hem opstart met de melding"geen geldige audio-eindpunten gevonden". Googelen hierop levert niets op :-(

In de device manager zijn geen apparaten zonder driver of met problemen.

Stereo geluid is leuk, maar 5.1 is beter... Iemand een suggestie.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-02 22:58

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Je vermeldt nergens welke speakerset precies gebruikt.
Dus, meldt het even, en voordat je een antwoord krijgt, kan je bijvoorbeeld op de site van je speakers kijken naar informatie omtrent je "gare" optical.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Je TS mag wel wat uitgbreider inderdaad. Welk OS, wat voor een versterker, codec packs geinstalleerd, hoe precies aangesloten? Overigens bestaat je halve post history uit spdif/audio/surround problemen, dus lijkt erop dat je iets verkeerd doet.

• fishtank
Sorry voor de missing info:

OS is Vista Home Premium 32-bit. Verder 2 GB KINGSTON HYPERX RAM, WD 1 TB HDD, Q9550 CPU, Gigagyte GA-EP45-DS3 mobo. Club3D ATI HD3650 graphics card. Onboard geluid middels Realtek ALC889A. Onboard audio is in BIOS enabled.

Ik gebruik Vista MCE en de HTPC is middels S/PDIF aangesloten op een Denon versterker (optisch)

Naast de standaard softweare heb ik ffdshow nog geinstalleerd, maar de mixer daarvan heb ik uitgeschakeld om te kijken of dat het probleem oploste, maar dat was niet het geval.

Onderzoek in andere forums leerde dat veel mensen ook AC3Filter gebruiken. Ik vraag me alleen af of dat (nog) nodig is aangezien ik ffdshow al gebruik.

Het rare is dus dat als ik in de het Vista control pannel voor geluid rechts-klik op DTS Connect of Dolby Digital en dan "Test" selecteer ik geen geluid hoor via de receiver. Als ik in het main control pannel rechts-klik op "Realtek Digital HD Audio" en "Test" kies, dan hoor ik (stereo) geluid.

Het lijkt dis echt dat er om een opf andere reden geen 5.1 geluid wil doorkomen.

Als ik de mixer in ffdshow uitschakel, zou alles via Vista moeten lopen neem ik aan.

Verder heb ik in de Realtek Audio Manager ook geen mogelijkheden om maar iets op Dolby Digital of DTS Connect in te stellen. Ik kan enkel het geluidseffect kiezen. Het ziet er op een of andere manier naar uit dat Vista denkt dat ik echt geen 5.1 mogelijkheden heb.

Ook zie ik nergems iets dat ik S/PDIF pass through mode kan selecteren om geluid direct van DVD dor te sluizen naar de S/PDIF interface.

Ik ben een beetje lost met Vista...

Verwijderd

Ook zie ik nergems iets dat ik S/PDIF pass through mode kan selecteren om geluid direct van DVD dor te sluizen naar de S/PDIF interface.
dit kan je instellen in de config van ffdshow (audio)
oa op te vragen door bij het afspelen van een film in de icon tray op de iconen van ffd te klikken

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anders gewoon audio via ac3filter doen, heb ik ook bij mijn htpc en dat is dan gelijk het enige aan die hele pc wat gewoon altijd goed werkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• fishtank
Ik heb ffdshow verwijderd en heb dus de standaard Vista Setup. Ik heb eerst de Realtek drivers verwijderd en de standaard MS drivers voor HD audio gepakt.

In dit geval geeft Vista aan dat ik SPDIF uitvoer heb, maar als ik in de properties kijk en Dolby Digital of DTS Connect test krijg ik geen geluid. In het algemeen tabblad geeft Viosta aan dat ik een achterpaneel combostekker gebruik.

Als ik de nieuwste realtek drivers (2.09) installeer zie ik in het algemeen tabblad staan dat ik L R Optische stekker gebruik (lijkt al een hint naar Stereo). Ook hoer werken Dolby Digital en DTS Connect niet.

Ik heb ook PowerDVD in beide bovenstaande situaties geprobeerd met Audio Output aar SPDIF, en dan krijg ik geen enkel geluid.

Heb dus nog steeds het vermoeden dat ik ordinair PCM stereo als output krijg.

Iemand nog een lumineus idee. Betaal je een hoop geld en dan nog geen 5.1 geluid.

Degene die mijn probleem oplost kan 50 euro op zijn rekening tegemoet zien, zo desperate ben ik al ;-)

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik krijg de indruk dat je al heel wat hebt gedaan aan de kant van je PC, wat uiteraard heel goed is. Jammer dat het dan nog steeds niet werkt. Heb je toevallig ooit al wel eens Dolby Digital of DTS uit je versterker gekregen met een gewone DVD-speler ofzo? Is het misschien een instelling die je moet doen/veranderen op je versterker?
Je zou natuurlijk nog een keer kunnen proberen of het wel werkt met WinXP. Wanneer het daar wel werkt kan je iig uitsluiten dat het niet aan je spullen ligt, maar aan de software.

Suc6!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
De kans dat het aan de versterker ligt lijkt me ERG klein. Aangezien 2.0 geluid wel goed doorgegeven wordt kan je hardware fouten bij mobo, kabel en versterker (zo goed als) uitsluiten.
Het rare is dus dat als ik in de het Vista control pannel voor geluid rechts-klik op DTS Connect of Dolby Digital en dan "Test" selecteer ik geen geluid hoor via de receiver. Als ik in het main control pannel rechts-klik op "Realtek Digital HD Audio" en "Test" kies, dan hoor ik (stereo) geluid.

Het lijkt dis echt dat er om een opf andere reden geen 5.1 geluid wil doorkomen.

Als ik de mixer in ffdshow uitschakel, zou alles via Vista moeten lopen neem ik aan.

Verder heb ik in de Realtek Audio Manager ook geen mogelijkheden om maar iets op Dolby Digital of DTS Connect in te stellen. Ik kan enkel het geluidseffect kiezen. Het ziet er op een of andere manier naar uit dat Vista denkt dat ik echt geen 5.1 mogelijkheden heb.
Volgens mij (alleen XP-ervaring) moet je alle DTS en dolby dingen in vista, je audio stuurprogramma's en je dvd player juist UITZETTEN want je wilt juist dat de audio-stream van de dvd rechtstreeks naar je versterker gaat en dat je versterker de data decodeerd tot geluid.

Een andere dvd player dan power dvd kan ook helpen, powerdvd wil namelijk erg graag de audio zelf decoderen waardoor digitale output niet altijd goed werkt

edit> bij mijn creative geluidskaart moet ik bij de luidsprekerinstellingen kiezen voor 'alleen digitale uitvoer', in XP heb ik niets met mn geluid gedaan. Ik gebruik t al een tijdje niet meer maar volgens mij was er ook iets met mediaplayer dat ik OF eerst de MP moest starten en pas dan digitale uitvoer kiezen, of juist precies andersom.

Misschien heb je hier iets aan...

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 04-12-2008 15:22 ]

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-02 22:58

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Kijk eens of je ProLogic (II) of Dolby Surround in codecs en/of receiver in kan schakelen. Mijn situatie is dan niet gelijk aan de jouwe, maar gebruik zelf een Logitech X-530 via 3× jack en had eerst ProLogic II aan moeten zetten om surround er uit te krijgen.

• MasterMaarten
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Lees dit eens.
http://forum.pc-active.nl/viewtopic.php?t=21036&sid=3d1af0dbcbbaf0c89bf23b3404a12d32
Volgens mij is het met vista niet te doen om dit in te stellen.
Pagina: 1