[Debian] USB disk mounten, /etc/fstab/, alleen handmatig..

Pagina: 1
Acties:

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 19:29
Ik heb wel vaker schijven (wel of niet via USB) gemount in Debian, zo moeilijk is het niet.
Je zet ze dan ook in /etc/fstab, want bij het booten wil je dat ze ook gemount worden.

Nu heb ik dus een WD Elements (2.5 inch) USB HDD, en deze wil niet mounten via /etc/fstab bij het booten.
Als ik het handmatig doe via mount -t (met juiste argumenten) of mount -a (alles van /etc/fstab doorvoeren) mount ie gewoon zonder problemen. Dat betekent dat m'n /etc/fstab regel voor deze hdd klopt.
Maar bij het booten lukt het dus niet.

Ik heb wat gespeeld met de opties in fstab, maar daar heb ik niks mee bereikt. Nu zijn er vast andere manieren om het aan de praat te krijgen, maar ik zoek juist niet naar een ombouw of er iets om heen te knutselen, ik wil begrijpen wat er hier mis gaat.

Mijn huidige /etc/fstab regel:
code:
1
/dev/sda1       /media/usbdisk  auto    auto,user,exec        0       0

Ik verwacht dat de schijf wat tijd nodig heeft om beschikbaar te zijn, en dat ie nog niet klaar is wanneer ie gemount moet worden bij het booten. Maar een oplossing weet ik niet.

[ Voor 0% gewijzigd door !null op 01-12-2008 22:24 . Reden: fstab regel bewerkt ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
een oplossing zou kunnen zijn om een mount opdracht toe te voegen aan /etc/init.d/bootmisc.sh als die tegenwoordig nog bestaat.

• !null
Dat is een optie, maar dat voelt meer als geknutsel erom heen.
Het ligt iig niet aan het boardje. Eerst op een VIA 500mhz boardje met ook verouderd USB spul erop, maar nu een nieuwe Intel Atom boardje, niks mis mee. In beide gevallen zelfde resultaat.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Het zou kunnen dat je usb storage modules niet zijn geladen op het moment dat je filesystem worden gemount.
Ik heb even in de /etc/rcS.d dir mijn debian servertje gekeken. Het mounten gebeurd door het script / link S35mountall.sh Udev (zorgt voor detectie van hardware en laden van de relevante modules) wordt door S03udev gestart en zou dus eerder moeten lopen.
Probeer eens of het wel werkt als de symlink S35mountall.sh hernoemd naar S99mountall.sh. Dan wordt hij als laatste gestart. Let op: er is een grote kans dat een aantal andere scripts het niet doen voordat je filesystems gemount zijn. Deze suggestie moet je dus alleen tijdelijk gebruiken om de oorzaak van je probleem te achterhalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sir Isaac op 01-12-2008 23:26 ]

• !null
Hmm, daar zou wel eens een volgorde probleem in kunnen zitten ja. udev kan wel geladen zijn eventueel, maar nog geen USB kernel modules wellicht.

Maar dat mountall script kan denk ik wel veel later in dit geval, want het enige wat ie naast de swap en hoofd partitie op de interne flash module kan laden zijn de cd/dvd drive die er niet meer in zit of de usb schijf. Hij boot ook prima zonder. Die swap en hoofdpartitie zijn dan toch al geladen anders kan ie uberhaupt niet eens beginnen met Debian fatsoenlijk op te starten.
Maar goed, ik zal even kijken naar die USB modules, misschien kan ik het daarna zetten. Of daarna toch maar een scriptje zetten die bij start alleen maar mount -a doet.

Edit: Hmm ik zie ook geen USB scripts in de rc mappen. Dat had ik wel verwacht, misschien ben ik in de war met OpenWrt waar ik laatst ook wel aardig wat mee geklooit heb.

In dat mountall script wordt fstab dus doorgevoerd? Ik denk dat ik daar dan wel even een lsmod in gooi, die even in een temp file zet. Dan kan ik na het booten zien welke kernel modules er al geladen zijn, aan bijvoorbeeld het begin en het eind van dat script.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 02-12-2008 09:08 ]

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
Als je in verbose mode opstart zie je geen foutmeldingen?

Failed to mount .. oid?

Misschien moet je "auto" naar vfat of ntfs of ntfs-3g veranderen?

• !null
In verbose mode opstarten, dat zal wel een toetsenbord handeling zijn bij het booten. En dat ding hangt nu in de meterkast :P

Het bestandstype is ext3, dat herkent ie wel. En eerder had ik er wel letterlijk ext3 staan, dat hielp ook niet. Bovendien werkt mount -a hiermee ook.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
GreenSky schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:13:
In verbose mode opstarten, dat zal wel een toetsenbord handeling zijn bij het booten. En dat ding hangt nu in de meterkast :P
Nee, dat is quiet weghalen bij de bootregel in GRUB.

Maar je kan ook gewoon dmesg erbij pakken, daar staan dezelfde meldingen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• !null
Maar dat is het lastige. Met de huidige settings gaat ie em niet mounten als bij de fstab opties auto staat (niet bij fs-type, maar bij de options). Doe ik noauto, dan hangt ie gewoon helemaal bij het booten. Alsin, dan kan ik er niet eens bij over het netwerk (want die interfaces zijn dan waarschijnlijk niet eens up).

Dus dan blijft hij er gewoon op hangen, in plaats van me een foutmelding geven. Dan heeft het ook geen zin om er een scherm en toetsenboard aan te hangen.

Pagina: 1