S/PDIF in passthrough naar 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:33
Inleiding:
Vandaag heb ik een nieuwe geluidskaart binnen gekregen de Club3D Theatron DD 7.1. Mooi vormgegeven kaartje met tal van aansluitmogelijkheden, waaronder analoog in, uit, digitaal in en digitaal uit. Speciaal voor deze digitale ingang heb ik daarom ook deze geluidskaart gekocht. Daarnaast had ik ook geen behoefte om tientallen euro's uit te geven en deze pastte dus mooi in mijn budget en systeem!

Het probleem:
Nu heb ik echter mijn PlayStation3 aangesloten via TOSLINK/S/PDIF op mijn in port van mijn geluidskaart. Daarna heb ik mijn Logitech X-530 speakerset aangesloten op de analoge miniplug uitgangen van dezelfde kaart.

code:
1
PlayStation3 >>--TOSLINK-->> Club3D Theatron DD (PC) >>--3x_miniplug-->> Logitech X-530 (speakers)

Dit zou moeten werken en dat doet het ook zeker wel. Echter wanneer ik de PlayStation een Dolby Digital signaal uit laat sturen krijg ik een rotzooi (garbage) signaal. Het klinkt als een geratel of gebrom, maar dan als hoge tonen in plaats van bastonen. Als ik echter de PS3 een AAC of PCM signaal uit laat sturen werkt alles naar behoren.

Wat heb ik al geprobeerd?
  • Geprobeerd te pielen met de geluidsinstellingen van de Driver die ik geïnstalleerd heb.
  • Geprobeerd te futselen met de geluidsinstellingen van Windows Vista zelf.
  • S/PDIF input op 5.1 (6 kanalen) proberen te zetten, maar hier staan er ook maar 2 :S :?
  • Gezocht op Google en GoT.
  • PlayStation 3 DD, DTS, AAC en PCM laten uitsturen.
  • AC3Filter en ffdshow geïnstalleerd, maar kwam er weinig wijs uit. Het leek beiden ook weinig effect te hebben op mijn kaart.
  • Club3D gemailed -- hier wacht ik ook nog even op, maar ik wilde weten of hier eventueel de benodigde kennis aanwezig was.
Allemaal had het geen (direct) resultaat.

De vraag:
Waarom werkt het aansluiten op deze manier niet? Ik verwacht namelijk dat mijn PC het Dolby Digital signaal wel kan encoden naar mijn speakerset, zodat deze er ook mee overweg kan. Of mis ik een of ander pielig instellinkje in de driver of in Windows?

Systeemspecificaties die er toe doen:
Geluidskaart: Club3D Theatron DD 7.1 (C-Media CMI8768+)
Besturingssysteem: Windows Vista x64 SP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Even een klein bumpje, zojuist las ik op het volgende op Auzentech site:
Q: How can I get the sound through SPDIF Input with my external device (xBox 360)?
A: The SPDIF Input port accepts stereo and PCM sound only. If the sound from the external device is LPCM format, the sound does not come out properly.
Dit bedrijf gebruikt dezelfde chipsets als Club3D, dus zou relatief hetzelfde moeten zijn. Het vreemde van dit antwoord vind ik overigens dat ik met mijn PS3 noujuist LPCM (Lineare PCM) uitstuur en deze perfect geaccepteerd wordt.

Overigens heb ik nog geen antwoord van Club3D. Wel kom ik steeds meer 'lotgenoten' tegen. Vooral hier op GoT lopen er enkele rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Wat ze denk ik bedoelen is dat de SPDIF specificatie slechts gecomprimeerd surround (AC3, DTS) of ongecomprimeerd stereogeluid (PCM) toestaat als gevolg van de hiervoor beperkte bandbreedte.
Meerkanaals LPCM past dus niet in de SPDIF specificatie en het gevolg hiervan is storing i.p.v. geluid.
Over HDMI (met hogere bandbreedte voor maximaal 8 kanalen 192Khz/24bit LPCM) is dit wel mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 02-12-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nja, daar zou je wel eens een punt kunnen hebben. Echter is het zo dat AC3 of DTS niet goed binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Dan zou het zo kunnen zijn dat het signaal ergens in de keten aangepast wordt (door bijv. resampling van 44.1Khz --> 48Khz) en daardoor corrupt raakt.
Hoewel je AC3filter al eens geinstalleerd hebt zijn de juiste instellingen van groot belang voor de werking van het programma. Ik zou het daarom nog een keer proberen en wat met de instellingen spelen.
SPDIF moet in ieder geval op AS IS (no change) en het programma moet ingesteld worden om AC3 en DTS te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nogmaals gezocht en geprobeerd en nu heb ik het volgende gevonden.

Ik krijg maar een stereo signaal binnen bij AC3Filter, ik heb ook zitten pielen met GraphEdit. Dit signaal zou gedecodeerd moeten worden (waarschijnlijk), maar ik heb geen Dolby Digital of DTS decoder en weet ook begod niet waar ik die zou moeten vinden. Het is namelijk een gecomprimeerd signaal dat binnenkomt en dat zou omgezet moeten worden naar een ongecomprimeerd 5.1 signaal, maar hoe dat te doen is een andere vraag.

Verder is er overigens in AC3Filter niet al te veel te doen met inkomende signalen, wel met uitgaande ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Ow ik had je verhaal niet goed gelezen. Je hebt een analoge speakerset aangesloten op je geluidskaart. In dat geval zul je inderdaad een DTS en Dolby Digital decoder moeten zien te vinden.
Volgens mij hebben de meeste dvd afspeelpaketten die wel, zoals WinDVD en PowerDVD. Er zullen ook wel opensource of freeware paketten zijn die dat kunnen.
Je zult dan in windows je analoge speakeruitgangen op 5.1 moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

lees dit nog eens een keer goed.

A: The SPDIF Input port accepts stereo and PCM sound only. If the sound from the external device is LPCM format, the sound does not come out properly.

oftewel, die digital-input port accepteerd geen surround in de vorm van dts of ac3(dd), alleen multichannel pcm.

dus het apparaat welke je aansluit op je digital-input, moet worden ingesteld op pcm ipv bitstream. ( de ps3 kan dit geloof ik wel, maar niet alle apparaten kunnen dit )

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1