• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Ik heb de afgelopen dagen wat geheugen aangeschaft daar ik mijn oude bak wat wilde versnellen.

Mobo is de Asus A8N-SLI Deluxe.
Geheugen: 6 repen CMX512-3200C2PRO van Corsair.

Sommige van de repen kan ik wel met elkaar erin zetten en dan loopt het als een trein. Verwissel ik er een dan heb hoor ik de errorsound en wil de pc niet eens opstarten.

Nu staat er op een van de repen het volgende:
XMS3202v4.3 (wat betekende die cijfers na de "v"? Voltage?)

Bij de meeste anderen staat namelijk v5.1.

Toen ik 2 repen gebruikte had ik die van v4.3 in combi met een van v5.1. Ik gebruikte toen slot 1 en 3.

Nu heb ik dus 6 repen. Als ik nu een combi gebruik van 3 repen v5.1 en die van v4.3 dan start de pc niet op.

Is dit normaal? Is dit gewoon een foute combi of ligt het ergens anders aan?

Overigens: gebruik ik maar 2 repen dan start de pc op met elke combi die ik maar maak.

Verwijderd

v staat meestal voor versie

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat voor processor heb je in die bak zitten? De geheugencontroller zit namelijk in je processor in een AMD64 systeem.
En 6 repen? Er zitten maar 4 sloten op het bord afaik. Kun je verduidelijken hoe je het er precies inprikt?
Als je even per bankje verteld welke reep/versie je er in drukt maakt hier een hoop duidelijk.
Combinatie van versies 2x 4.3 en 2x 5.1 geeft problemen? Ook als je ze om-en-om zet?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Misschien ook de moeite op het Asus forum naar soortgelijke problemen te zoeken, daar wordt ook door de Asus medewerkers gekeken of problemen vaak optreden en of er een oplossing voor te maken is.

Bios-update gezocht?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Ultraman schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:07:
Wat voor processor heb je in die bak zitten? De geheugencontroller zit namelijk in je processor in een AMD64 systeem.
En 6 repen? Er zitten maar 4 sloten op het bord afaik. Kun je verduidelijken hoe je het er precies inprikt?
Als je even per bankje verteld welke reep/versie je er in drukt maakt hier een hoop duidelijk.
Combinatie van versies 2x 4.3 en 2x 5.1 geeft problemen? Ook als je ze om-en-om zet?
Ok, dus toch niet al te duidelijk geweest.

In deze oude bak zit dus:
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe
Processor: AMD 3800+
Videokaart: Asus 6600 al zal hier het probleem niet aan liggen

Er zitten idd maar 4 sloten op het bord. Toch heb ik 6 repen liggen. Waarom. Ik had dus een reep (kwam ik later achter) met v4.3 en v5.1 in geheugen slot 1 en 3 zitten. Pc liep wel, maar om hem iets sneller te maken via internet 2 repen erbij besteld. Dat bleken alletwee V5.1 repen te zijn. Welke combi ik ook probeerde, de pc startte niet meer op.

Toen wilde ik zeker weten of het aan het geheugen lag en kon ik voor een (heel) schappelijk prijsje nog 2 repen krijgen.

Ook weer aan het combineren gegaan, maar welke combi ik ook probeerde... de pc wil niet meer opstarten zodra ik die reep met v4.3 erbij stop. In welk geheugenslot what so ever.

Voor de goede orde.. het betreft het volgende geheugen:

http://di1.shopping.com/i.../21317965-177x150-0-0.jpg

Iemand ervaring met een soort gelijk iets?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het verschil tussen de versies is waarschijnlijk dat er gebruik gemaakt is van andere geheugenchips van mogelijk een andere fabrikant.
Afzonderlijk doen ze het dus wel allemaal prima? Zo ja, lees verder.

Wat voor voltage laat je het geheugen op lopen?
Het kan zijn dat met 4 modules de belasting op de spanningsregeling wat groot wordt waardoor je voltage iets inkakt. Aangezien dit DDR SDRAM geheugen is zal dit standaard op 2.5V aangestuurd worden.
Degelijk high-end geheugen kan vaak makkelijk 2.7V aan en voor PC3200 is 2.6V zelfs aangeraden door de JEDEC.
Na wat zoeken kwam ik een draadje tegen op een Corsair Support Forum, waar ze zelfs over 2.75V praten.

Zet er eens een combinatie in die wel boot en voer in je BIOS het voltage voor je geheugen eens stap voor stap op, beginnende bij 2.6V tot een max van 2.75V en probeer tussen elke stap eens te booten met alle 4 de repen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1