• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Ik heb enige tijd geleden de originele Northbridgekoeler met fan die een t%r*ng herrie produceerde vervangen door een passieve koeler van Zalman, de ZM-NB47J.

Ongeveer tegelijkertijd heb ik mijn geheugen uitgebreid van 1 GB naar 2 GB.

Rond die tijd ontstonden er problemen: mijn pc herstartte zich om de haverklap vanzelf en gaf in het system management aan dat er systeem errors ontstonden.

Toen ik mijn geheugen downgrade (terug van 2 naar 1 GB) kwam ik per ongeluk tegen de NB koeler op. Ik schrok gewoon van de pijn: je kon gewoon een ei bakken zo warm was het ding.

Weet iemand of een te hete Northbridge kan zorgen voor een instabiel systeem? Want het kan niet aan het geheugen liggen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:22
Natuurlijk kan dat, geeneen onderdeel van je moederbord mag zo heet worden dat je het koelblok niet eens beet kan houden (en dat er een koeler op zit wil ook wel aangeven dat het enigszins van belang is ;)).

The devil is in the details.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Hoe weet je zeker dat het niet aan het geheugen ligt? Heb je dat uitgesloten met behulp van memtest of iets dergelijks? Als er na 2 aanpassing iets mis is, ligt het meestal aan minstens één van die aanpassingen...

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Misschien is het dan goed om toch maar weer eens een ventilator op de NB te plaatsen en te kijken of je systeem dan in ieder geval weer stabiel loopt, toch?

Is het contact tussen heatsink en NB goed genoeg? Niet teveel en niet te weinig pasta gebruikt?
Natuurlijk, als ie zo warm wordt, is de warmtegeleiding goed.

Welke chipset is het eigenlijk?
Als het actieve koeling had, was het misschien echt ook wel nodig.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• N00bieW1
Lekkere Kwal schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:32:
Hoe weet je zeker dat het niet aan het geheugen ligt? Heb je dat uitgesloten met behulp van memtest of iets dergelijks? Als er na 2 aanpassing iets mis is, ligt het meestal aan minstens één van die aanpassingen...
Heb het geheugen niet echt getest nee, dus vandaar dat ik even een nieuw topic open, want daar heb ik nog wat vragen over.

• N00bieW1
bverstee schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:40:
Misschien is het dan goed om toch maar weer eens een ventilator op de NB te plaatsen en te kijken of je systeem dan in ieder geval weer stabiel loopt, toch?

Is het contact tussen heatsink en NB goed genoeg? Niet teveel en niet te weinig pasta gebruikt?
Natuurlijk, als ie zo warm wordt, is de warmtegeleiding goed.

Welke chipset is het eigenlijk?
Als het actieve koeling had, was het misschien echt ook wel nodig.
Chipset weet ik niet eens. Het mobi is de Asus A8N-SLI deluxe.

Edit: nForce4 SLI. Kan dat?

• N00bieW1
Hahn schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:26:
Natuurlijk kan dat, geeneen onderdeel van je moederbord mag zo heet worden dat je het koelblok niet eens beet kan houden (en dat er een koeler op zit wil ook wel aangeven dat het enigszins van belang is ;)).
Ok. Duidelijk. Weet je toevallig enige stille opties mbt het koelen van de NB? Mag zowel actief als passief zijn.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Waterkoeling :P Test in ieder geval je geheugen even met memtest dan heb je dat uitgesloten.

• N00bieW1
Lekkere Kwal schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:46:
Waterkoeling :P Test in ieder geval je geheugen even met memtest dan heb je dat uitgesloten.
Bekijk ook even een ander topic van mij please. Misschien dat dat wat meer licht op de zaak kan schijnen. Gaat over foute combi geheugen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Ik lees dat je een A8N-SLI hebt. Die heb ik ook, met eenzelfde Zalman. Dat levert hier geen temperatuurproblemen op. Echter ik heb dan ook zeker voldoende airflow in mijn kast, wellicht jij niet.
Verder draai ik geen SLI, doe jij dat wel dan verstookt die NB een stuk meer (thans das mijn ervaring).

Verder uiteraard ook even memtest draaien om het geheugen uit te sluiten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1