Nieuw aan te schaffen TV een klein beetje hulp gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• Stanz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 16:05
Beste mensen,

Ongeveer een maand geleden heb ik moeten constateren dat mijn huidige Vestel 68cm breedbeeld tv, na 12 jaar goed gefunctioneerd te hebben, zeer waarschijnlijk het einde van jaar niet zal halen. Op dat moment wist ik bijna niets van de huidige LCD/Plasma technieken en waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van een dergelijk apparaat.

Om te voorkomen dat ik spijt zou krijgen van een dure aankoop ben ik mij gaan oriënteren op wat er zoal op de markt te krijgen is. Na veel onderzoek op het internet (google, kieskeurig, consumentenbond, tweakers, enz. enz.) had ik het idee dat ik een behoorlijk goed beeld had van de huidige technieken, wat er op de markt speelt en wat nu goed en juist niet goed is aan bepaalde modellen.

Vol goede moed en gewapend met de kennis die ik op het internet had opgedaan ben ik vervolgens vertrokken naar de stad om beeldkwaliteit van de verschillende modellen met elkaar te vergelijken. Piece of cake dacht ik bij mezelf want ik had immers op het internet al zo veel gelezen en voor mijzelf al een aantal modellen geselecteerd, dit om de uiteindelijke keuze in de stad enigszins te beperken. De TV's die ik van te voren had geselecteerd (de Samsung 37A656 en de 37LG7000 van LG) waren LCD's want op het internet kwam de plasma er bij de meeste site's niet goed uit.

Eenmaal bij de eerste multimediaboer aangekomen begon ik enigszins in paniek te raken, grofweg alle LCD TV's die ik bekeek gaven geen mooi beeld, ik vond de beelden schokkerig en te geblokt. Hoe meer schermen ik bekeek, hoe minder blij ik eigenlijk werd, totdat mijn blik viel op een scherm van Panasonic, de 37PX80. Dit scherm gaf het beeld wat ik had gehoopt te zien na mijn onderzoek op het internet. Na een kleine 10 minuten met veel plezier het prachtige natuurschoon op het beeldscherm bewonderd te hebben besloot ik op het kaartje te kijken wat men naast het scherm geplaatst had. Tot mijn verbazing bleek het hier om een Plasma en niet een LCD scherm te gaan. Mijn oordeel over plasma tv's is op dat moment dan ook totaal omgeslagen.

Zoals jullie kunnen begrijpen was ik helemaal in mijn nopjes, het scherm gaf een prachtig beeld en was nog vrij goedkoop ook. Het enige wat mij niet zinde aan het scherm was dat het hier om een HD-ready scherm ging en niet om een FullHD. Ik heb dus uiteindelijk besloten om het scherm nog niet aan te schaffen en thuis wat verder op het internet te kijken.

Eenmaal thuis aangekomen ben ik op zoek gegaan naar een 37" plasmascherm wat FullHD was. Tot mijn grote verdriet vond ik er echter geen. Na veel uitzoekwerk ben ik er uiteindelijk achtergekomen dat het voor 37" plasma scherm technisch niet mogelijk is om FullHD te zijn. Helaas ik kan een 42" scherm fysiek niet kwijt, bovendien zit ik slechts 2,5m van het scherm af.

Conclusie: Ik was eigenlijk gewoon weer terug bij af. Na al mijn onderzoek op het internet heb ik wat leuke termen geleerd, ik weet waar ik op moet letten en ik weet wat zo'n ongeveer zou moeten kosten. Maar een keuze maken is mij nog steeds niet gelukt.

Daarom heb ik al mijn moed verzameld en zou ik aan jullie graag wat hulp willen vragen.

Ik zoek een scherm met in ieder geval de volgende eigenschappen:

FullHD (1080p) (1920x1080)
37"
100Hz
24p voor bluray
Geen schokkerig beeld
Geen lelijke blokjes in de weergave op het beeld

Wat wil ik met mijn scherm gaan doen?

Uiteraard TV kijken (nu analoog, maar binnenkort digitaal/HD van ziggo)
De computer aansluiten (Via HDMI)
DVD's bekijken (via de computer)
Bluray's bekijken (via de computer)
Gamen (via de computer)

Mijn vragen aan jullie (4):

Ben ik te veeleisend om fullHD te willen? Zou ik met mijn wensen ook af kunnen met HD-ready en is dat verstandig voor de toekomst?
Hebben jullie dezelfde ervaring met dat schokkerige verloop van het beeld op een LCD scherm, of is dat een instelling welke ze wellicht in de winkel uit hebben staan? Ik zie het namelijk bij 100Hz schermen ook.
Hebben jullie na het lezen van mijn wensen en doelstellingen voor de tv misschien wat tips qua merk of modelnummers waar ik naar zou kunnen kijken, liefst natuurlijk uit eigen ervaring?
Zijn er websites waar verschillende tv's met elkaar worden vergeleken zoals bv de PCM of tomshardware dat met computerspullen dat doet? Ik vond persoonlijk de test van de consumentenbond het abonnementsgeld niet waard.

Bij voorbaat dank voor de door jullie te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

Stanz.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kijk eens:
klikje

Bijna elke TV heeft wel een topic hier op tweakers, diverse hebben ook round-up reviews op frontpage.

Vergeet niet dat de input je 'blokjes' bepalen. Ga je 320x240 op 1980x1680 afspelen, naja.. je hebt hem wel door denk ik. Staar je niet blind op wat je zit in de winkel, of ze hebben een braque coax-kabeltje erop gehangen of ze spelen af met blueray. De 'mooiheid' van het beeld is ook grotendeels correct instellen van je TV.

(wat betreft panasonic, PX is HDready, PZ is fullHD, LZ de kleinere variant).

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 01-12-2008 16:34 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik vind ook dat de meeste winkels zo'n butt-bron op die schermen aansluiten...

Laatst had de Makro de nieuwe Indiana Jones draaien op een mega-FullHD scherm met een Bluray-bron er aan.
Het beeld was haarscherp, maar niet vloeiend, waarom was me niet duidelijk.
Voor mij in ieder geval geen goede reclame; met zo'n setup moet het beeld gewoon perfect zijn, anders moet je het niet in de winkel neerzetten.

Misschien denken de meeste winkels dat mensen over het algemeen niet zo kieskeurig zijn en de tv kopen die de verkoper aan ze adviseert, en daarom nemen de winkels wellicht niet de moeite de schermen van een betere input te voorzien.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:02
bverstee schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:44:
Ik vind ook dat de meeste winkels zo'n butt-bron op die schermen aansluiten...

Laatst had de Makro de nieuwe Indiana Jones draaien op een mega-FullHD scherm met een Bluray-bron er aan.
Het beeld was haarscherp, maar niet vloeiend, waarom was me niet duidelijk.
Voor mij in ieder geval geen goede reclame; met zo'n setup moet het beeld gewoon perfect zijn, anders moet je het niet in de winkel neerzetten.

Misschien denken de meeste winkels dat mensen over het algemeen niet zo kieskeurig zijn en de tv kopen die de verkoper aan ze adviseert, en daarom nemen de winkels wellicht niet de moeite de schermen van een betere input te voorzien.
Dat kan de judder zijn en het kan gewoon de image-processing zijn van de tv zelf, dat die brak is.

@ Stanz
F-HD is dezer dagen wel interessant, als je het kwijt kan. Op een 37inch scherm zie je het verschil nauwelijks tussen F-HD en HD-R vanaf 2,5 meter.

Mijn advies: ga voor de 37PX80. Ik heb zelf de 42PX80 en het is echt genieten.

Ik ga niet alle voor- en nadelen noemen maar ik vind persoonlijk de nadelen van een plasma minder storend dan de nadelen van een LCD tv uit die prijsklasse. Voor de prijs van de 37PX80 is er op dit moment echt geen beter scherm te vinden.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 22:37
Misschien is een model met een dunne rand een goed idee? Vooral de Toshiba ZF-serie met dunne rand zijn erg mooi, slechts 2,5/3 cm dik en misschien dat je op deze manier wel de ruimte ervoor hebt. (tis wel een LCD btw).