Vista ziet geen netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Hi,

Ik wil mijn Pc aansluiten op mijn router, maar Vista zegt steeds dat er geen kabel inzit. Maar deze zit er wel degelijk in, zowel in de router als in de PC. Als ik de kabel weer aansluit op mijn oude PC doet hij het weer perfect. Ligt dit aan ipv6 ??

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
aansluiting op de pc niet helemaal kosjer meer? bij elkaar gedrukte contactpunten oid ?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Branden er lampjes bij je netwerkingang?

When life gives you lemons, start a battery factory

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat ligt niet aan ipv6 maar kan wel aan 1 van de volgende dingen liggen (ook al werkt het wel op je andere computer):

- Kabel is niet goed in elkaar gezet
- Het is geen CAT5 (of hoger) kabel
- Volgorde van aders klopt niet ivm aderparen
- Pluggen zijn niet goed aangeknepen
- De fysieke netwerk aansluiting op je vista machine is beschadigd, waardoor slecht of geen contact mogelijk is.

Hoe dan ook; als je een goed werkende kabel in een netwerk kaart steekt en aan de andere kant in een router, moet bij beide kanten een lampje gaan branden dat de link actief is. (zowel op de router als op je vista machine). Gebeurd dat niet, dan is er nog iets mechanisch* niet goed.
Misschien kan je even een andere kabel proberen ter test.

Heb je die netwerk kabel zelf gemaakt? Zo ja; wat is de kleurvolgorde aan beide kanten?

* Er is nog een kans dat het een soft- of hardware probleem is, zoals een defect in je netwerk kaart of zelfs ook je router.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 01-12-2008 16:20 ]

Alles kan stuk.

• SamuraiP1zzaCat
De kabel is goed, want zodra ik hem in mijn oude PC stop doet internet het weer gewoon. Als ik de nieuwe PC op een andere netwerk locatie aansluit doet hij het ook.

Kan het zijn dat de router alleen op een bepaald mac adres ofzo werkt ?
remco_k schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:15:
[...]

Dat ligt niet aan ipv6 maar kan wel aan 1 van de volgende dingen liggen (ook al werkt het wel op je andere computer):

- Kabel is niet goed in elkaar gezet
- Het is geen CAT5 (of hoger) kabel
- Volgorde van aders klopt niet ivm aderparen
- Pluggen zijn niet goed aangeknepen
- De fysieke netwerk aansluiting op je vista machine is beschadigd, waardoor slecht of geen contact mogelijk is.

Hoe dan ook; als je een goed werkende kabel in een netwerk kaart steekt en aan de andere kant in een router, moet bij beide kanten een lampje gaan branden dat de link actief is. (zowel op de router als op je vista machine). Gebeurd dat niet, dan is er nog iets mechanisch* niet goed.
Misschien kan je even een andere kabel proberen ter test.

Heb je die netwerk kabel zelf gemaakt? Zo ja; wat is de kleurvolgorde aan beide kanten?

* Er is nog een kans dat het een soft- of hardware probleem is, zoals een defect in je netwerk kaart of zelfs ook je router.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Andere kabel proberen, dan weet je gelijk of het aan de huidige kabel ligt. Desnoods neem je even de kabel die nu tussen router en modem zit. (Als die niet lang genoeg is kan je tijdelijk de router even verplaatsen naar de nieuwe PC - het gaat immers niet om de Internet verbinding maar of Vista een kabel ziet).

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:35
Kan het niet de firewall zijn die de verbinding met de router blokkeert?

• ik222
  • Niet online
acale schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:34:
Kan het niet de firewall zijn die de verbinding met de router blokkeert?
Nee, ook dan moet er in ieder geval een link lampje gaan branden op zowel de router als de netwerkkaart.

Verwijderd

Wat zit er aan de andere kant vd kabel voor apparaat?
edit router dus....andere kabel proberen, en anders pech :P
Reset je router eens door de stroom eraf te halen en er weer op te zetten, best kans dat je router op mac ip least.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 18:43 ]

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 18:40:
Reset je router eens door de stroom eraf te halen en er weer op te zetten, best kans dat je router op mac ip least.
Dat heeft helemaal niets hiermee te maken want er gaat ook geen lampje branden ten teken dat er fysiek contact is tussen beide apparaten.

Dit is oftewel een brakke kabel of een slechte connector of netwerkkaart...

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 16:04
@ik222: Er staat nergens dat er geen lampje gaat branden. TS geeft alleen aan dat de kabel in een andere pc WEL werkt. Hij is dus nog steeds niet achter z'n pc gekropen om te verifieren of het lampje gaat branden. Of misschien wel, maar dat heeft hij hier nog niet gemeld. Hij geeft ook niet aan welk mobo hij gebruikt, of er een PCI-nic inzit, of 2 onboard-nic's wat je tegenwoordig steeds meer ziet etc. tevens zegt Vista volgens mij bij een ingeschakelde Wifi zonder verbinding ook dat er geen kabel is.

[ Voor 18% gewijzigd door Miglow op 01-12-2008 19:41 ]

Verwijderd

Miglow schreef op maandag 01 december 2008 @ 19:40:
@ik222: Er staat nergens dat er geen lampje gaat branden. TS geeft alleen aan dat de kabel in een andere pc WEL werkt. Hij is dus nog steeds niet achter z'n pc gekropen om te verifieren of het lampje gaat branden. Of misschien wel, maar dat heeft hij hier nog niet gemeld. Hij geeft ook niet aan welk mobo hij gebruikt, of er een PCI-nic inzit, of 2 onboard-nic's wat je tegenwoordig steeds meer ziet etc. tevens zegt Vista volgens mij bij een ingeschakelde Wifi zonder verbinding ook dat er geen kabel is.
Wat jij suggereert is een optie --> tweede nic in bios aanzetten als er sprake is van een tweede nic :) .
Maar TS mag van mij wat meer info geven wb ledjes mobo, anders blijft het gissen.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
Nou Dennis. Je hebt nu al tien reacties verzameld waarbij iedereen maar zit te raden, wat het toch
zou kunnen zijn. Als je eens de moeite zou nemen om meer informatie te geven, kan dit probleem de wereld uit voor het digitaal papier op raakt. >:)

Ik denk bijvoorbeeld aan: welke netwerkadapter, welke router, cross of straightkabel en zo....

• remco_k

remco_k

SamuraiP1zzaCat schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:47:
De kabel is goed, want zodra ik hem in mijn oude PC stop doet internet het weer gewoon. Als ik de nieuwe PC op een andere netwerk locatie aansluit doet hij het ook.
Dat die kabel het in je oude pc wel doet wil niet automatisch zeggen dat hij goed is en werkt op alle andere pc's.
En juist omdat de nieuwe PC het op een andere 'locatie'(?) wel doet, doet mij denken aan een brakke kabel. De zelfbouw en kleurvolgorde vraag verderop in deze post is dan erg van belang.

De vragen die ik en anderen hadden, heb je jammer genoeg niet of nauwelijks beantwoord en zolang je dat niet doet/uitvoert, zullen wij je niet verder kunnen helpen. Jij moet jezelf helpen, als jij zo laks reageerd door geen vragen te beantwoorden of 'opdrachten' uit te voeren dan houdt het wel een beetje op natuurlijk.
Als iemand hier had geweten wat jouw probleem is, dan had dat allang in dit topic gestaan. We moeten duidelijk meer info van je hebben; dus:

Geef even antwoord op de volgende vragen:
-Gaat op de netwerk kaart en op de router een lampje branden van de link?
-Heb je die netwerk kabel zelf gemaakt? Zo ja; wat is de kleurvolgorde aan beide kanten? En wat voor kabel is het (Cat5 of hoger?)
-Werkt een andere (b.v. nieuwe) kabel wel?

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 02-12-2008 10:09 ]

Alles kan stuk.

• SamuraiP1zzaCat
Sorry voor de late reactie. Het is niet mijn PC namelijk maar die van mijn pa. En mijn Pa is technisch net zo aangelegd als Sinterklaas :) Als ik vraag of er een lampje brand dan krijg ik een "uhm... nee ik geloof het niet". dus ik heb hem maar even met de KPN laten bellen en hij schijnt dus nog een vrij oude router te hebben 3 a 4 jaar oud. Deze schijnt niet altijd lekker met Vista te werken. Dus dit gaat hij even afwachten.

De kabel was geen zelfbouw, gewoon een standaard patch kabel, en de kabel ziet er nog goed uit volgens mijn pa.

Thnx voor alle reacties, en ik hoop dat de nieuwe router het probleem oplost
cornfed99111 schreef op maandag 01 december 2008 @ 19:59:
Nou Dennis. Je hebt nu al tien reacties verzameld waarbij iedereen maar zit te raden, wat het toch
zou kunnen zijn. Als je eens de moeite zou nemen om meer informatie te geven, kan dit probleem de wereld uit voor het digitaal papier op raakt. >:)

Ik denk bijvoorbeeld aan: welke netwerkadapter, welke router, cross of straightkabel en zo....

Verwijderd

Je kan ook even in je bios kijken of je wel de netwerkaansluiting hebt aangezet.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-03 20:45

Pogostokje

* twiet *

Het lampje op je netwerkkaart staat los van Vista of welk operating systeem je dan ok gebruikt. Het vervangen van een router omdat deze niet met Vista zou werken, is verspilde moeite. Je fysieke link moet eerst in orde zijn, voordat de software kans krijgt zich er mee te bemoeien en je over Vista, leases of IPv6 kan gaan denken.

Daarnaast zou ik niet weten waarom een netwerkcomponent niet met Vista zou samenwerken. Het is tenslotte gewoon tcp/ip wat er over de lijn gaat. Ik ben bang dat de helpdesk gewoon even van je af wilde zijn, misschien was het probleem te lastig. Ik hoop niet dat je iets moet betalen voor die vervanging.

[ Voor 31% gewijzigd door Pogostokje op 02-12-2008 10:19 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• remco_k

remco_k

Pogostokje schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:17:
Het vervangen van een router omdat deze niet met Vista zou werken, is verspilde moeite.
Niet helemaal waar; stel dat er nu een (hele oude) router staat die niet boven de 10Mbit gaat, en de nieuwe computer heeft een netwerk kaart die 100Mbit of hoger is maar niet 10Mbit compatible, dan houdt het al snel op en dan is verwisselen van een router wel degelijk een oplossing en nog de goede ook.

Los van deze _mogelijke_ oplossing staan er nog steeds een paar vragen open.
En ik heb er 2 vragen bij: Wat is het model router en wat voor netwerk kaart is het?

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 02-12-2008 10:27 ]

Alles kan stuk.

• ik222
  • Niet online
remco_k schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:26:
[...]

Niet helemaal waar; stel dat er nu een (hele oude) router staat die niet boven de 10Mbit gaat, en de nieuwe computer heeft een netwerk kaart die 100Mbit of hoger is maar niet 10Mbit compatible, dan houdt het al snel op en dan is verwisselen van een router wel degelijk een oplossing en nog de goede ook.
Dan nog heeft dat niks met Vista te maken, maar met de netwerkkaart ;)

• cornfed99111
De lampjes op de netwerkkaart of op de router moeten branden als er een verbinding is.
Dat heeft niks te maken met 10Mbit of 100Mbit snelheid of met Vista.

* Of de netwerkkaart staat uitgeschakeld op de pc.
* Of de LAN poort op de router of de netwerkkaart zelf is 'toast'. Netwerkkabels zijn NIET hot-plugable.
* Of er is toch een kabel probleem. De kabel uitwisselen/uitproberen op een andere verbinding kan dat oplossen.

Verwijderd

cornfed99111 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:03:
Netwerkkabels zijn NIET hot-plugable.
Offtopic: Huh?? Heb je daar een bron van? Dat zou ik namelijk wel erg interessant vinden. Ik plug al jaren netwerkkabels "hot" in en uit en heb nog nóóit problemen gezien? Als het wél juist is heb je mij een openbaring bezorgd en ben ik je erg dankbaar ;)

• cornfed99111
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:17:
[...]

Offtopic: Huh?? Heb je daar een bron van? Dat zou ik namelijk wel erg interessant vinden. Ik plug al jaren netwerkkabels "hot" in en uit en heb nog nóóit problemen gezien? Als het wél juist is heb je mij een openbaring bezorgd en ben ik je erg dankbaar ;)
Ik dacht dat iedereen wel wist... >:)
Volgens mij zijn alleen PCMCIA, USB, Firewire en Esata hot-pluggable.
De rest niet! Dus gebruik op eigen risico!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:08
hoezo zijn netwerkkabels niet hot-pluggable?

Verwijderd

Naar mijn idee is dat net zoiets als zeggen dat audiokabels niet hot-pluggable zijn, maar misschien zit ik ernaast... ik wacht nog op een linkje naar een bron?

Ontopic: Naar mijn idee is het inderdaad geen punt hoe oud de router is, 10/100 of enkel 10.
Met een vista-pc ga ik er vanuit, dat je netwerkadapter op z'n minst 10/100 is en MDX ondersteunt, waardoor hij bij een oude router automatisch naar 10 zou schakelen ipv 100.
Als de routerpoort defect is, kan je vader proberen de kabel in een andere poort te steken in de router.
Lijkt me sterk dat alle poorten in een router tegelijkertijd defect zijn.

Maar we zullen zien wat er gebeurt als de nieuwe router geleverd wordt.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Mja, ivm. dat hotpluggen: ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat enkel USB en FW voorzien zijn om te hotpluggen. Intussen zal eSATA daar ook wel bijhoren. Netwerk, VGA, serieel, parallel,... zijn niet ontworpen om te hotpluggen. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat natuurlijk.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

cornfed99111 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:24:
[...]

Ik dacht dat iedereen wel wist... >:)
Volgens mij zijn alleen PCMCIA, USB, Firewire en Esata hot-pluggable.
De rest niet! Dus gebruik op eigen risico!
Bedoel jij niet de netwerkkaart? want ik zit hier constant van kabel te verwisselen tussen workstations die ik prepareer, nooit een probleem gehad.
Maar als het zo is, en je een betrouwbare bron hebt, zal ik zeker hierop m'n handelingen aanpassen :$

Devroet, had je ook aan KPN gevraagd of je aanknooppunt op MAC addres was gebonden?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• ik222
  • Niet online
De lampjes op de netwerkkaart of op de router moeten branden als er een verbinding is.
Dat heeft er wel degelijk mee te maken als je een netwerkkaart vastzet op 1000Mbps terwijl je switch slechts 100Mbps ondersteund brand er vaak geen link lampje.
Absolute onzin, kan niets mee misgaan |:(

• remco_k

remco_k

Dat heeft het -wel-. Het lampje op de netwerk kaart gaat niet branden als deze b.v. alleen 100Mbit of hoger ondersteund en er een 10Mbit connectie aan de andere kant is.
Hoewel ik me voor kan stellen dat sommige idiote netwerk kaarten dan alsnog een link-lampje laten branden, maar het lijkt me heel erg sterk.
Onzin. Misschien wordt het dan wel nergens aan- dan wel afgeraden om the 'hotpluggen' maar er is geen enkele reden om bang te zijn iets te slopen. Hoogstens dat een driver het even niet snapt of dat een IP nummer niet uit wordt gedeelt. Simpele reboot en klaar.
ik222 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:00:
Dat heeft er wel degelijk mee te maken als je een netwerkkaart vastzet op 1000Mbps terwijl je switch slechts 100Mbps ondersteund brand er vaak geen link lampje.
Juist 'm! :) Ook dat is nog een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 02-12-2008 14:18 ]

Alles kan stuk.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Ik had zelf ook nog eens een vreemd geval met een 3Com kaartje. Kabel aansluiten tussen PC en router. Op de router brande geen lampje. Op de NIC ook niet. Andere kabel geprobeerd, zelfde resultaat. Probleem is toen opgelost door een nieuwe driver te installeren voor de NIC. Het bleek dus een software probleem. Het probleem was onstaan doordat de eigenaar & gebruiker (niet ik dus) z'n XP PC altijd uitzette door gewoon de stroom er van af te halen.

• remco_k

remco_k

lordsnow schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:24:
Ik had zelf ook nog eens een vreemd geval met een 3Com kaartje. Kabel aansluiten tussen PC en router. Op de router brande geen lampje. Op de NIC ook niet. Andere kabel geprobeerd, zelfde resultaat. Probleem is toen opgelost door een nieuwe driver te installeren voor de NIC. Het bleek dus een software probleem. Het probleem was onstaan doordat de eigenaar & gebruiker (niet ik dus) z'n XP PC altijd uitzette door gewoon de stroom er van af te halen.
Sommige (bijna allemaal trouwens) NIC's blijven 'uit' zolang er geen driver is geladen in windows. En dan gaat inderdaad het link lampje niet branden.

Dat is ook 1 van de redenen waarom we zo graag willen weten of dat link lampje nou wel of niet brand, zodat we de topicstarter een richting in kunnen sturen. Ik ben benieuwd of het nieuwe modem de oplossing blijkt, zo niet, dan verwacht ik wel direct antwoord van de TS op de reeds gestelde vragen. :)

Alles kan stuk.

• SamuraiP1zzaCat
remco_k schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:59:
[...]

Sommige (bijna allemaal trouwens) NIC's blijven 'uit' zolang er geen driver is geladen in windows. En dan gaat inderdaad het link lampje niet branden.

Dat is ook 1 van de redenen waarom we zo graag willen weten of dat link lampje nou wel of niet brand, zodat we de topicstarter een richting in kunnen sturen. Ik ben benieuwd of het nieuwe modem de oplossing blijkt, zo niet, dan verwacht ik wel direct antwoord van de TS op de reeds gestelde vragen. :)
Er is iemand van de KPN langs geweest, die heeft het modem vervangen en de kabels getest. op de laptop van de beste KPN man deed internet het wel, op de Vista PC nog steeds niet.

Die knakker van de KPN heeft gezegd dat hij het vaker meemaakt dat onboard kaarten slecht werken.

Ik heb tegen mijn Pa dus maar gezegd dat ie maar extra netwerk kaartje moet kopen van sitecom ofzo die zal ik er voor hem inhangen. Mocht het probleem dan nog steeds niet opgelost zijn, dan is het maar gewoon XP installeren.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Heb je de driver van de netwerkkaart op vista als eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? ik heb dit zelfde probleem gehad met een realtek onboard lan controller op een recent gigabyte moederbord. Daar was alles opgelost door de driver opnieuw te installeren.

• SamuraiP1zzaCat
timofp schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 19:24:
Heb je de driver van de netwerkkaart op vista als eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? ik heb dit zelfde probleem gehad met een realtek onboard lan controller op een recent gigabyte moederbord. Daar was alles opgelost door de driver opnieuw te installeren.
Ik heb er een extra netwerk kaartje ingehangen die mijn pa al gekocht had. Probleem is nu opgelost. Denk inderdaad dat het een driver probleem is. Maar het zal wel, hij doet het nu ;)
Pagina: 1