DECT babyfoon bereik opvoeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Ik heb hier een DECT babyfoon van Alecto.
Werkt indoor perfect, maar outdoor verlies ik verbinding als ik een 80 meter van mijn woning af ben. Mijn beste vrienden wonen op 100 tot 150 meter. Ik zou graag willen dat ik daar dus even naar toe kan, zonder iets te hoeven regelen als de kleine slaapt.

Ik denk, DECT bereik vergroten, kan toch niet zo'n probleem zijn? Ga dus zoeken op internet, en na een paar dagen intensief zoeken ben ik er achter dat het toch niet zo simpel is. Althans, ik vind wel een paar repeaters van Siemens, maar die gaan natuurlijk niet werken met mijn babyfoon. Ik had verwacht dat er wel ergens een paar mensen zouden zijn op deze aardkloot die een DECT apparaat open hadden geschroefd, en na wat tweaks meer bereik hadden. Aangezien ik weinig electronica kennis heb, maar wel wat kan solderen en ook wel mijn weg kan vinden op een kleine printplaat, vroeg ik me af of er dan hier misschien wat kennis zit over hoe dit aan te vliegen.

Dus mijn vraag is:
Is het uberhaupt mogelijk om DECT bereik te boosten, en zo ja, hoe kan ik dit regelen?
Meer vermogen? Antennes? Ik sta open voor alle suggesties :)
Als ik dit opgelost krijg, maak ik een hoop mensen blij. Er zijn er namelijk meer in mijn omgeving met dit probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alles kan, maar je komt hiermee op de grenzen wat wettelijk mag en wat niet mag. Niet voor niets is het bereik begrensd, daarop hebben die dingen een type-goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In principe moeten die dingen omnidirectioneel rondstralen. Wat je kan proberen is een eenvoudige reflector achter de babyfoon te zetten om te kijken of je zo het signaal wat kan richten (probeer een printplaat) maar het zal weinig uitmaken of zelfs verslechteren.
Lukt dat niet dan kan je een richt antennetje bouwen (double quad antenna - wel even aanpassen aan de juiste golflengte - dat is met beperkte soldeerervaring best te doen) om de huidige te vervangen, zou ik alleen op het basisstation doen want anders verlies je gelijk de verbinding als je je handheld verkeerd neerzet.
80 meter dect haal ik trouwens geeneens met mijn phone.

En zoals boven aangegeven, de spelregels van DECT ken ik niet maar ik weet wel dat het bij PMR niet is toegestaan dus zal bij DECT ook wel niet.

Je hebt ze ook met telefoon kiezer trouwens, is dat geen stabielere oplossing?

//edit weet je zeker dat ie DECT is? Alecto verkoopt dacht ik ook wel veel PMR babbifoons?
//edit dect dus wel waarschijnlijk gezien aanbod alecto.nl. Dan kan je er een WIFI (richt)antenne aanhangen. Ook kan je proberen je eigen netwerk uit te zetten, dect en wifi storen wel eens op elkaar.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 01-12-2008 17:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:49
Bereik vergroten an sich is niet het probleem: Kwestie van antenne's.

Wat je wel eerst moet weten is op welke frequentie dat setje werkt. Vervolgens kun je daarop geschikte antenne's maken. De frequentie bepaald ook wat wel en niet mag: Het agentschap telecom heeft een overzicht hoe hard je op een bepaalde frequentie zonder vergunning mag zenden.

Hier zitten wel wat berekeningen achter: vaak wordt er een limiet gesteld aan het effectief-uitgestraalde-vermogen (EIRP). Dat wordt mede bepaald door de gebruikte antenne. Een richtantenne zal dus verder komen, maar ook eerder over de wettelijke grens. Je zal dan in iig dus met antenne;s enz aan de haal moeten.

Is het niet makkelijker om dit via (bv) internet te doen? Kun je t indien gewenst ook uitbreiden met een camera, en heb je geen beperking mbt zendlimieten. Desnoods kun je t vanaf een andere lokatie nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Techneut schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:32:
Alles kan, maar je komt hiermee op de grenzen wat wettelijk mag en wat niet mag. Niet voor niets is het bereik begrensd, daarop hebben die dingen een type-goedkeuring.
Ja, had ik ook al aan gedacht. DECT schijnt niet zo vriendelijk te zijn als je eens wat rondsurft. Kan me voorstellen dat ze gelimiteerd zijn.
franssie schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:40:
In principe moeten die dingen omnidirectioneel rondstralen. Wat je kan proberen is een eenvoudige reflector achter de babyfoon te zetten om te kijken of je zo het signaal wat kan richten (probeer een printplaat) maar het zal weinig uitmaken of zelfs verslechteren.
Lukt dat niet dan kan je een richt antennetje bouwen (double quad antenna - wel even aanpassen aan de juiste golflengte - dat is met beperkte soldeerervaring best te doen) om de huidige te vervangen, zou ik alleen op het basisstation doen want anders verlies je gelijk de verbinding als je je handheld verkeerd neerzet.
80 meter dect haal ik trouwens geeneens met mijn phone.
Ok. Antennes bouwen dus :)
En zoals boven aangegeven, de spelregels van DECT ken ik niet maar ik weet wel dat het bij PMR niet is toegestaan dus zal bij DECT ook wel niet.
Wat is PMR eigenlijk? Is dat de "oude" analoge variant?
Je hebt ze ook met telefoon kiezer trouwens, is dat geen stabielere oplossing?
Heb ik ook al eens aan gedacht. Maar dit werkt eigenlijk perfect (als het bereik groot genoeg zou zijn). Lampjes die uitslaan naar gelang er geluid is, enz.
//edit weet je zeker dat ie DECT is? Alecto verkoopt dacht ik ook wel veel PMR babbifoons?
//edit dect dus wel waarschijnlijk gezien aanbod alecto.nl. Dan kan je er een WIFI (richt)antenne aanhangen. Ook kan je proberen je eigen netwerk uit te zetten, dect en wifi storen wel eens op elkaar.
Yup, weet 100% zeker dattie DECT is. Kan er dan een WIFI antenne aan? Hmmm... daar zeg je iets. Hoef ik zelf niks in elkaar te vlooien.
DJSmiley schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:58:
Bereik vergroten an sich is niet het probleem: Kwestie van antenne's.

Wat je wel eerst moet weten is op welke frequentie dat setje werkt. Vervolgens kun je daarop geschikte antenne's maken. De frequentie bepaald ook wat wel en niet mag: Het agentschap telecom heeft een overzicht hoe hard je op een bepaalde frequentie zonder vergunning mag zenden.

Hier zitten wel wat berekeningen achter: vaak wordt er een limiet gesteld aan het effectief-uitgestraalde-vermogen (EIRP). Dat wordt mede bepaald door de gebruikte antenne. Een richtantenne zal dus verder komen, maar ook eerder over de wettelijke grens. Je zal dan in iig dus met antenne;s enz aan de haal moeten.
Als ik een tikkie over de wettelijke grens ga, zit ik persoonlijk niet zo mee. Het hoeft niet constant in gebruik te zijn, alleen op een avond als je even naar vrienden wil of zo. Mooiste zou zijn als je de antenne los kon koppelen. Dus voor normaal gebruik zonder, moet je tijdelijk even verder, antennetje er aan.
Is het niet makkelijker om dit via (bv) internet te doen? Kun je t indien gewenst ook uitbreiden met een camera, en heb je geen beperking mbt zendlimieten. Desnoods kun je t vanaf een andere lokatie nog gebruiken.
Nu je het zegt... Misschien beter inderdaad eens kijken naar een IP oplossing.
Maar dan moet er volgens mij toch flink geknutseld worden. Of ik moet al naar zo'n duur Mobotix ding gaan kijken. Maar inderdaad, misschien een beter/makkelijker idee. Zal wel duurder zijn denk ik...

Bedankt voor de verhelderende tips alvast mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
UltraSub schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:54:
[...]
Nu je het zegt... Misschien beter inderdaad eens kijken naar een IP oplossing.
Maar dan moet er volgens mij toch flink geknutseld worden. Of ik moet al naar zo'n duur Mobotix ding gaan kijken. Maar inderdaad, misschien een beter/makkelijker idee. Zal wel duurder zijn denk ik...

Bedankt voor de verhelderende tips alvast mannen!
Een webcam van een paar euro en wat software (desnoods MSN of Google Talk) is al genoeg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De antenne door het raam buiten hangen is geen optie? Of soms is dichter bij een buitenmuur plaatsen ook al beter, dat die dan net geen 2-3 muren maar dan maar 1 muur moet doorstralen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

kluyze schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:13:
De antenne door het raam buiten hangen is geen optie? Of soms is dichter bij een buitenmuur plaatsen ook al beter, dat die dan net geen 2-3 muren maar dan maar 1 muur moet doorstralen?
probleem met die dingetjes is juist dat de antenne ingebouwd zit, dus als je die buitenhangt hoor je de babbi niet meer...
Als je 'm dan bij een muur zet dan gelijk maar in het raam maar ik kan me voorstellen dat de plaatsing van de microfoon (di dus in dezelfde doos zit) het meest bepalend is.
De ontvanger moet natuurlijk dicht bij de borreltafel ouders staan ;)

//edit/ had je vroeger trouwens geen setjes die direct op het stroomnetwerk moduleerden waardoor je de nodige storingen van dergelijke setjes in je straat kreeg? Dat zou ook moeten werken afhankelijk van de filters die ze tegenwoordig gebruiken in het gemeentelijk netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 01-12-2008 22:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 03:21
Natuurlijk moet je het zelf weten, en vindt ik het idee wel interessant.
Alleen de toepassing, daar heb ik persoonlijk grote moeite mee.

Wil je nu echt je kleine toevertrouwen aan zelfbouw electronica terwijl jij 100-150 mtr verderop zit ?
Hoop dat het bij een hersenspinsel van je blijft, en dat je wel bij je verstand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yippie schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:41:
Natuurlijk moet je het zelf weten, en vindt ik het idee wel interessant.
Alleen de toepassing, daar heb ik persoonlijk grote moeite mee.

Wil je nu echt je kleine toevertrouwen aan zelfbouw electronica terwijl jij 100-150 mtr verderop zit ?
Hoop dat het bij een hersenspinsel van je blijft, en dat je wel bij je verstand blijft.
ach - het loopt altijd zo af als met ene Maddie als je niet direct in de kamer ernaast zit maar zo denkende is een rook/koolstof dioxine melder toch wel aan te raden... dat risico is vele malen groter. En video (al dan niet via IP) voegt ook wel wat toe.
Aan de andere kant: als een ouder slaapt merkt ie ook niet alles op - hoe ver wil je gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 01-12-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Er kan altijd wat gebeuren, maar net zoals met alle andere dingen, minimaliseer je het risico.
In dit geval gaat het om een hulpeloos kindje, waar je verantwoordelijk voor bent.

Ik vindt dit topic en de hulp die wordt geboden over de limiet, dat die hulp aangeboden krijgt ( ook al is het zonder twijfel goed bedoeld ) vindt ik al helemaal idioot.
Wellicht tevergeefs, maar ik probeer er wat aan te doen, waardoor hopelijk de TS en anderen tot inkeer komt/komen.

Ga webcammen met je vrienden, ipv je kind in de gaten houden op afstand, maar zet dit idee uit je hoofd, of regel een oppas !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yippie schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:56:
Er kan altijd wat gebeuren, maar net zoals met alle andere dingen, minimaliseer je het risico.
In dit geval gaat het om een hulpeloos kindje, waar je verantwoordelijk voor bent.
<snip>
Sorry maar als halve risk manager zeg ik dan: de enige manier om het te echt minimaliseren is geen kinderen te nemen. Maar we gaan wel erg off-topic niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 11:18
Ik zou gewoon een webcam + laptop bij die kleine zetten en dan een sessie openen inclusief geluid. Lijkt me veel makkelijker.

Als je een continue verbinding hebt, zet er dan een analoge wekker naast, die hoor je dan tikken ter controle of de verbinding oke is.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Wat heb je het liefts, dat hij 150m verderop zit of dat hij 150mverderop zit met een werkende babyfoon :?
Nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35

lordsnow

I know nothing

In een of ander computerblad afgelopen maand stond een zelfbouw richt-antenne voor WIFI (2.4GHz). Dat is volgens mij ook de frequentie voor DECT.

Op je WIFI antenne van je router schuif je een balkje piepshuim. (Je krijgt dus een soort T vorm).

Haaks door het balkje piepschuim (dus dat is dan weer parallel met de bestaande antenne) steek je weer 2cm lange koperdraadjes van 1mm doorsnee.

De afstand van de draadjes vanaf de antenne moeten zijn: -25mm, antenne, +9mm, +31mm, +57mm, +88mm, en +122mm.

Ik meen te herinneren dat het signaal dan 2 - 3 maal wordt versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat was in C't, maar ook daar werd erop gewezen dat je de grenzen van het wettelijk toelaatbare opzoekt en het zendvermogen dan moet verlagen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcdejong
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03-2024
Wat dacht je van een nieuwe babyfoon in plaats van zelf te klooien (het is toch je kind begrijp me niet verkeerd)
. Alecto heeft 1 type (DBX-82) met een bereik van 3 kilometer. Heb hem al gezien voor 55 euro inclusief verzendkosten dus dat zijn de kosten ook niet echt.

[ Voor 10% gewijzigd door pcdejong op 01-12-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Yippie schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:56:

Ik vindt dit topic en de hulp die wordt geboden over de limiet, dat die hulp aangeboden krijgt ( ook al is het zonder twijfel goed bedoeld ) vindt ik al helemaal idioot.
Wellicht tevergeefs, maar ik probeer er wat aan te doen, waardoor hopelijk de TS en anderen tot inkeer komt/komen.

Ga webcammen met je vrienden, ipv je kind in de gaten houden op afstand, maar zet dit idee uit je hoofd, of regel een oppas !
Hoho.. Denk je nou serieus dat ik mezelf lam ga zuipen 150 meter verderop?
Nee. Waar het hier om gaat is dat je even 150 meter verderop 20 minuten wat kunt.. Ik denk dat jij degene bent die wellicht een beetje doorslaat.
1. Het is leuk om over de techniek na te denken.
2. Het geeft een tikkie meer vrijheid, waarvan het leuk is om te weten dat je die optie hebt. Of je hem gebruikt, en hoe, dat zijn verschillende dingen.
3. Even snel naar een vriend, een hand hulp bieden, even wat anders regelen, en weer terug, is heel wat anders dan een hele avond daar naar de tv gaan zitten kijken. Als ik dat had gewilt dan had ik geen kids genomen. Die kleine is me heilig, en moet absoluut niets mee gebeuren.

Een voorbeeld: mijn buren zijn laatst een avond bij ons op bezoek geweest. 2 kids thuis in bed, zij hebben bij ons gezeten. Pa hoort wat, gaat even kijken, en komt daarna weer terug. In jouw context is dit dus ontoelaatbaar??

Mannen, bedankt voor de input. Kan ik wat mee.
Misschien moet ik gewoon voor dit soort gevallen even zo'n analoog babyfoontje er bij kopen, die gaan inderdaad veel verder. En dan voor 55 euro.. pfuuu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Ik reageer redelijk fel, daar ga ik me niet voor excuseren gezien de ernst.
Na te lezen hoe je het wilt toepassen, ben ik enigszins opgelucht.

Neemt niet weg, dat ik het een slecht idee vind om je kind bewust alleen te laten, maar dat is wellicht te persoonlijk.
Als mijn reactie ook maar 1 persoon heeft doen nadenken die hetzelfde overweegt, dan ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor het agentschap telecom hoef je je niet zo veel zorgen te maken hoor, die komen pas als je de halve buurt wegdrukt aan signalen en er klachten komen ;)

Simpele richtantenne, er voor zorgen dat de signalen niet door de baby heengaan omdat het niet zeker is of ze (on)schadelijk zijn, en jezelf niet te veel zorgen maken, ik leef ook nog (volgens mij heb ik slechts een paar keer 'aan' een babyfoon gelegen terwijl mijn ouders weg waren) ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46
pcdejong schreef op maandag 01 december 2008 @ 23:45:

. Alecto heeft 1 type (DBX-82) met een bereik van 3 kilometer. Heb hem al gezien voor 55 euro inclusief verzendkosten dus dat zijn de kosten ook niet echt.
Dat is dus waarschijnlijk een PMR ding.

En PMR babyfoon setjes zijn wel grappig, die kun je dus met een PMR walkietalkie zo opvangen (ik heb hier zo'n ding staan, en zet hem wel eens op "SCAN" (zodat ie alle kanalen bijlangs gaat))

9 van de 10 keer hoor ik dan een baby huilen door dat ding :P
Pagina: 1