Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke verlichting en waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik zat laatst eens te vergelijken wat voor lichtbundel er uit mijn koplampen kwam en die vond ik relatief gezien wat tegen vallen.
Nu heb ik wel een wat oudere auto maar dat moet voor de verlichting niet zo heel veel uitmaken.
Als ik van voren kijk is het van die standaard oude geelwitte kleur licht.
Ik heb dus het gevoel dat de vorige eigenaar er low-budget lampjes in gegooid heeft.

Daarom ben ik eens gaan rondkijken naar verlichting, zo kwam ik logischerwijs bij Halfords terecht.
Die verkopen dan lampjes van eigen merk en van Philips, als je dan toch bezig bent ga dan voor een merk denk ik dan.
Dus kijk ik naar Philips, en daar hebben ze me toch een pak verschillende typen.
- VisionPlus
- BlueVision
- X-treme Power
- Power2Night
- Nightguide

Ik wil meer licht, dus ga ik kijken voor lampjes die veel licht geven.
Dan kom je op BlueVision die meer licht geven omdat het erg wit is (Xenon-effect ofzo), X-treme Power die meer licht geven omdat ze meer licht geven, VisionPlus die meer licht geven omdat ze meer licht geven, Power2Night die meer licht geven en wat blauwig zijn en Nightguide die meer licht geven omdat ze drie soorten licht geven.

Ofwel, het gaat weer lekker nergens over.
Vandaar dat ik jullie maar eens wil vragen wat voor verlichting (welk merk dan ook) je hebt gekozen en waarom. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Ik heb de nightguides geprobeerd toen mijn lampjes kapot zijn gegaan. Ik moet echter zeggen dat ik helemaal geen verschil zag tussen standaar verlichting en de nightguides.

Tegenwoordig heb ik dus de 'standaard' gele lampjes in mijn auto en ik vind het prima. Mischien ben ik te oud om me echt druk te maken over de kleur van mijn auto verlichting :)

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Xenon setjes geven het meeste licht, maar niet iedere auto is daar geschikt voor.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Twisted schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:39:
Ik heb de nightguides geprobeerd toen mijn lampjes kapot zijn gegaan. Ik moet echter zeggen dat ik helemaal geen verschil zag tussen standaar verlichting en de nightguides.

Tegenwoordig heb ik dus de 'standaard' gele lampjes in mijn auto en ik vind het prima. Mischien ben ik te oud om me echt druk te maken over de kleur van mijn auto verlichting :)
Ik heb ook wel wat van die op de verpakking veel meer licht belovende lampen geprobeerd, maa behalve een ietwat wittere gloed, was er zo goed als geen verschil te merken.

Denk dat je meer bereikt met een compleet nieuwe unit, inclusief reflectoren, dan alleen een nieuwe bolletje.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 08:54

MrDry

Desperados!

Ben begonnen met standaard 'peertjes' in mn FR. Nagenoeg geen licht.

Toen vervangen door Philips Nightguide lampen. Geeft een wat gelig licht in de berm. Ook meer licht voor de auto. Recent mn lampen laten vervangen door Philips Extreme power. Moet mn auto nog wassen (koplampen ook dus...) maar heb het gevoel dat deze nog meer licht geven dan de Nightvision.

Quod licet lovi, non licet bovi

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe vaak rijd je in gebieden waar je alleen op de verlichting die uit je auto komt moet vertrouwen?

Ik zelden; in/net buiten de bebouwde kom staan zoveel straatlantaarns, dat je amper kunt merken of je autoverlichting aan is of niet, alles valt wel onder een lichtbundel van het 1 of ander.
Sterker nog, lopend of op de fiets heb je ook geen extra licht nodig om de wegen goed te zien
(afgezien van wat knipperleds om op te vallen natuurlijk).

Wanneer er geen straat-/andere verlichting is, en/of het zicht slecht, kun je net zo goed het grootlicht aan doen.
Als dat grootlicht te weinig licht geeft, tja, dan zou betere autoverlichting nuttig zijn.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
Iva_Bigone schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:57:
Hoe vaak rijd je in gebieden waar je alleen op de verlichting die uit je auto komt moet vertrouwen?

Ik zelden; in/net buiten de bebouwde kom staan zoveel straatlantaarns, dat je amper kunt merken of je autoverlichting aan is of niet, alles valt wel onder een lichtbundel van het 1 of ander.
Sterker nog, lopend of op de fiets heb je ook geen extra licht nodig om de wegen goed te zien
(afgezien van wat knipper leds om beter gezien te worden natuurlijk).

Wanneer er geen straat-/andere verlichting is, en/of het zicht slecht, kun je net zo goed het grootlicht aan doen.
Als dat grootlicht te weinig licht geeft, tja, dan zou betere autoverlichting nuttig zijn.
Ooit gehoord van de term nachtblindheid? Ik zie in het donker echt helemaal niks, behalve als het echt volle maan is zie ik een heel klein beetje. Zonder licht op een auto zou ik binnen 100 meter tegen een boom aanzitten. Ik zie met xenon redelijk met mijn auto maar moet nog rustig aan doen als ik op een onbekende weg zit want vaak zie ik niet vroeg genoeg welke kant een bocht op loopt.

Ik wed dat er mensen zijn die het nog erger hebben als ik. Ik zie met 1 oog veel minder scherp in het donker als met de andere, terwijl ik er overdag wel scherp mee zie, dat is ook lastig.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-11 11:01

(afgezien van wat knipper leds om beter gezien te worden natuurlijk).

Ik rij zelf behoorlijke stukken slecht verlicht asfalt en de momenten dat ik mijn grootlicht langer dan 5/10 seconden aan kan houden zijn op één hand te tellen ivm ander verkeer. En dat op een stuk van 40 kilometer, en dimlicht geeft voor mijn gevoel ook te weinig licht.

Ik zit dus met dezelfde als de TS, echter heb ik een auto van 2001 en ben ik bang dat ik weinig aan de verlichting kan verbeteren. *houd topic in de gaten*

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Gonadan schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:19:
Nu heb ik wel een wat oudere auto maar dat moet voor de verlichting niet zo heel veel uitmaken.
Het probleem is vaak dat de reflector dof wordt en daardoor minder licht naar buiten schijnt. Misschien is dit bij jouw auto te zien? Als ze bijvoorbeeld blootgesteld geweest zijn aan vocht, kan dit nogal wat invloed hebben en zouden nieuwe/tweedehands koplampunits ook kunnen helpen.

Verder had ik een behoorlijk beroerde hoeveelheid licht bij mijn vorige auto's (323F / Carina E) en heb ik de merkloze pitjes vervangen door Philips Power2Night GT150 lampen, die volgens Philips 50% meer licht zouden geven. Vergeleken met de oude pitten deden ze dat ook zeker wel. Witter licht (blijft aan de gele kant van wit, niet blauw) en vooral mèèr licht.

In mijn huidige auto heb ik 5000K xenon gezet na de Power2Nights ook daarin gebruikt te hebben. Natuurlijk nog meer licht, maar het verschil viel me tegen, misschien omdat de Power2Nights zo goed zijn?

Wanneer je koplampen hebt met reflectorglas zou ik geen xenon plaatsen btw..
Dus kijk ik naar Philips, en daar hebben ze me toch een pak verschillende typen.
- VisionPlus
- BlueVision
- X-treme Power
- Power2Night
- Nightguide
Volgens mij:

BlueVision = Alleen witter licht, niet mèèr licht.
Nightguide = Vriendelijk voor tegenliggers door geel licht links en blauwer licht rechts voor betere verlichting bebording. (blauw is beter voor reflectie van borden, maar nadelig voor verlichten van de weg)
Power2Night = Meer licht in combinatie met blauw 'kapje' wat een mooi effect zou moeten geven. (ik heb dit destijds gekocht omdat er toen geen andere lamp was met 50% extra lichtopbrengst behalve de GT150).
Visionplus = Als Power2Night maar dan zonder blauw kapje. Zelfde lichtopbrengst/lichtkleur.
X-Treme Power = Als Visionplus maar zo te zien nog meer licht? Ken ik verder niet.

[ Voor 29% gewijzigd door HaaZ op 01-12-2008 16:32 ]

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

(afgezien van wat knipperleds om op te vallen natuurlijk).

Regelmatig zelfs, groot licht is alleen handig op een polderweggetje waar je fietsers kan tegen komen, verder is er altijd wel een tegenligger.
Als het licht goed is ben ik het met je eens, maar ik heb het gevoel dat het bij mij wel een stukje beter kan.
Skerekrow schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:05:
Ik zit dus met dezelfde als de TS, echter heb ik een auto van 2001 en ben ik bang dat ik weinig aan de verlichting kan verbeteren. *houd topic in de gaten*
'99 hier, maar ik hoop eigenlijk dat de leeftijd er niet zo veel toe doet.
Uiteraard zijn nieuwere auto's beter, maar een goede bundel moet toch haalbaar zijn.
HaaZ schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:16:
Het probleem is vaak dat de reflector dof wordt en daardoor minder licht naar buiten schijnt. Misschien is dit bij jouw auto te zien? Als ze bijvoorbeeld blootgesteld geweest zijn aan vocht, kan dit nogal wat invloed hebben en zouden nieuwe/tweedehands koplampunits ook kunnen helpen.

Verder had ik een behoorlijk beroerde hoeveelheid licht bij mijn vorige auto's (323F / Carina E) en heb ik de merkloze pitjes vervangen door Philips Power2Night GT150 lampen, die volgens Philips 50% meer licht zouden geven. Vergeleken met de oude pitten deden ze dat ook zeker wel. Witter licht (blijft aan de gele kant van wit, niet blauw) en vooral mèèr licht.
Ik zal eens kijken wat voor lampjes er in zitten. Is het niet mogelijk om de reflector dan schoon te maken o.i.d.?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
In mijn auto (een '98 Punto) heeft de vorige eigenaar ook merkloze lampjes gedaan. Twee duidelijk verschillende links en rechts zelfs.

Ik ben uiteindelijk voor de Nightguides gegaan en die bevallen me prima. In situaties waar ik met de oude lampjes net 3 bermpaaltjes kon onderscheiden zie ik er nu met gemak 10+, dat redde ik eerst niet met het grootlicht. :X Ook die blauwe bundel voor verkeersborden werkt goed, in dit seizoen zie ik zelfs overdag wel eens borden zichtbaar oplichten.

Maar volgens mij is het heel persoonlijk of je die Nightguides prettig vind. Als je niet zit te wachten op 3 verschillende lichtbundels zou ik voor de Power2Night's X-treme power gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Xander op 01-12-2008 17:38 . Reden: er zijn idd teveel productnamen :X ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Ik had in m'n vorige auto Visionplus lampjes en dat maakte toch wel duidelijk verschil met de gele meuk die de Opel dealer d'r in geduwd had bij verkoop.
Nu heb ik Xenon. Als je meer licht wilt zou ik daar eens naar gaan zoeken voor jouw auto - dat verschil is echt gigantisch.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik rij zelf nu een jaar met X-treme power lampen, en die bevallen mij erg goed. Bluevision (of andere lampen met een blauwe coating) moet je vergeten. Blauw betekend direct minder licht, ook al lijkt het meer door de wittere kleur. Ik heb ergens een mooi betoog daarover gepost, maar die moet ik weer opzoeken.
Nightguide zijn Visionplus lampen met een extra coating op bepaalde plekken. Geel links (voor tegenliggers e.d.) en blauwe rechts (reflecteert beter op borden). Rechtvooruit heb je gewoon normaal licht met 50% meer opbrengst. De kleurvlakken zijn niet heel bijzonder zichtbaar, maar wel merkbaar.
Visionplus is de "standaard betere lamp" van Philips en sowieso wel aan te raden. De premium (de standaard lamp) geeft iets meer licht dan B-merk lampen, maar niet echt spannend.

Ik rij zelf met een bijeengeraapt zooite van lamptypen, omdat niet elk lamp type in dezelfde uitvoering te koop is. M'n dimlicht is X-treme power, grootlicht Visionplus en mist zijn premium pitten (die vind ik ook het minst belangrijk). Ik rij vrij regelmatig van Nieuwegein naar Gouda door het Groenhart over n-wegen, en zeker na 12 uur 's nachts kan ik vrij vaak grootlicht voeren en is bij gebrek aan straatverlichting goede verlichting voor echt wel aan te raden. Om die reden heb ik een jaar geleden vrij veel geld uitgegeven en veel moeite gedaan om de X-treme powers voor HB4 lampen te vinden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Ik heb Osram Nightbreakers. Die zijn volgens velen te vergelijken met de XtremePower. 19e inc verzenden uit de UK via Ebay UK. Mijn ervaring is niet dat wat je nu ziet zoveel feller wordt, maar het licht schijnt vooral verder. Dat zie je niet alleen aan het lichtbeeld op de weg maar ook aan de reflectie van de bordjes langs de weg; die lichten veel eerder op. Wel prima deal voor 19e :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:07

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• MR_VIPER
  • Laatst online: 21-11 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ikzelf heb lange tijd met de power2night gereden en vind dit type lamp erg prettig. Geeft witter licht en ook wat feller naar mijn mening. Dus die kan ik je aanbevelen. Maar het is toch altijd wat je zelf het prettigste vind kijken.

*empty*

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Je kunt het beste de Nightguide, VisionPlus of Power2Night pakken. De X-treme Powera zijn leuk, maar die gaan erg snel kapot.
Ik heb laatst de VisionPlus in de auto van mn moeder geprikt (Hyundai Atos), geven heel wat meer licht dan de goedkope bagger die erin zat.
Ik heb zelf de Nightguide in mn auto zitten, die zijn ook een stuk beter dan de goedkope meuk die erin zat (VW Corrado). Nadeel is wel dat het prijzige lampjes zijn.
Prijstechnisch zijn de Power2Night interessant. Geven behoorlijk wat licht, en kosten heel wat minder dan de Nightguide lampen (24,99 voor H4, zelfde als de VisionPlus).

Alleen blijft Xenon verreweg de beste lichtopbrengst geven. Afgelopen zomer ben ik met een Polo GTI 's nachts naar Zwitserland gereden, deze heeft standaard Xenon ingebouwd. Geef echt ontzettend veel overzicht op de weg. Groot nadeel is alleen dat het erg prijzig is om later in te bouwen.

Aangezien je aangeeft dat het puur om de lichtopbrengst gaat, zou ik je de Visionplus aanraden. Een redelijk geprijsde lamp, met een goede lichtopbrengst en heeft verder geen gekke kleurtjes ofzo. Het is dat ik destijds die Nightguide lampen erg goedkoop kon kopen, anders had ik de Visionplus gehaald. Ik vind zelf blauwe tintjes een beetje overbodig, als ik Xenon look wil, koop ik wel echte.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik heb een halfjaar terug ofzo een setje xenonlampen uit china gekocht, voor 3 tientjes. En niet van dat foute blauwe, maar gewoon 4300k, dus gewoon mooi wit. Maar dat is echt supergoed licht, je ziet borden enzo al reflecteren vanaf honderden meters. Eigenlijk als je met xenon rijd valt het pas op hoe geel het licht van andere auto's is. Je ziet goed op de weg wat er voor je is, als die lampen nu stuk zouden gaan zou ik 100% zeker weer zon setje lampjen kopen. Al die halogeenmeuk is leuk, maar als je xenon hebt gehad wil je niets anders meer.

En nee, ik heb geen lenskoplampen (wel koplampspoeiertje en wissertje) en ik heb in dat halfjaar tijd nog NOOIT iemand gehad die naar me seinde.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Widow schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:49:
Ik heb een halfjaar terug ofzo een setje xenonlampen uit china gekocht, voor 3 tientjes. En niet van dat foute blauwe, maar gewoon 4300k, dus gewoon mooi wit. Maar dat is echt supergoed licht, je ziet borden enzo al reflecteren vanaf honderden meters. Eigenlijk als je met xenon rijd valt het pas op hoe geel het licht van andere auto's is. Je ziet goed op de weg wat er voor je is, als die lampen nu stuk zouden gaan zou ik 100% zeker weer zon setje lampjen kopen. Al die halogeenmeuk is leuk, maar als je xenon hebt gehad wil je niets anders meer.

En nee, ik heb geen lenskoplampen (wel koplampspoeiertje en wissertje) en ik heb in dat halfjaar tijd nog NOOIT iemand gehad die naar me seinde.
Heb je hier ook een linkje van waar je dit kan kopen?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Een andere optie is een setje 100w lampen aan te kopen. Het is niet echt legaal op de openbaren weg (zijn namelijk voor circuit gebruik), maar er is geen agent die het zal merken.

Ik heb 100w lampjes in men verstralers en moet zeggen dat het een leuke toevoeging is.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, vooral voor het smelten van je bedrading en reflectors.... Je snapt hopelijk dat die (met wat marge) zijn berekend voor 55Watt? Standaard gaat er door die draadjes 55/13,8=3,98 ampere... Nu dus 100/13,8=7,25 ampere... (Om het over de extra warmteontwikkeling in je koplampen maar niet te hebben.)

Aannames zijn fataal.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:18:
Ik heb ergens een mooi betoog daarover gepost, maar die moet ik weer opzoeken.
Als je die nog kunt vinden houd ik mij aanbevolen, was het op GoT?
Uiteraard! Zelfs hier: http://www.lighting.phili...l_nl_car_lighting&lang=nl
En daar vond ik dus bij de meeste lampen 'performance' en 'more light' in combinatie met wat coating, vandaar. ;)
Ben1985 schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:36:
Je kunt het beste de Nightguide, VisionPlus of Power2Night pakken. De X-treme Powera zijn leuk, maar die gaan erg snel kapot.
Wat is jouw ervaring daarmee deepbass909?
GaMeOvEr schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 01:01:
Ja, vooral voor het smelten van je bedrading en reflectors.... Je snapt hopelijk dat die (met wat marge) zijn berekend voor 55Watt? Standaard gaat er door die draadjes 55/13,8=3,98 ampere... Nu dus 100/13,8=7,25 ampere... (Om het over de extra warmteontwikkeling in je koplampen maar niet te hebben.)
Ik houd mij inderdaad liever aan de specificaties, 100W is handig tegen het vocht als je koplampunit lek is maar goed zal het niet zijn. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 02-12-2008 08:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Gonadan schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 08:40:
[...]

Wat is jouw ervaring daarmee deepbass909?
Ik ben dan wel geen deepbass909, maar ik ga toch antwoorden ;) Ik heb het verhaal al wel vaker gelezen over die Xtreme Power, van mensen waarvan de lampen binnen 3 en 9 maanden kapot gaan. Daarom heb ik zelf voor die Osram Nightbreakers gekozen, volgens een objectieve test was de hoeveelheid licht 2% minder, mensen die ze hadden vergeleken hadden het verschil niet eens gezien. En ook nog een paar euro goedkoper :P Wat ik in de vorige post was vergeten te vertellen is dat het licht wel wat witter is, maar nog steeds een beetje gelig. Het punt is dat des te hoger je de kleurtemperatuur opschroeft, des te minder licht houd je over. Dus vandaar :)

Houd er btw rekening mee dat die lampen met extra veel lichtopbrengst sowieso minder lang mee gaan (maar wat ik over de Philips las ging me te ver) en als je ze erin zet, het glas NIET aanraken met blote handen. Dat schijnt ook flink ten koste te gaan van de levensduur.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 02-12-2008 09:19 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:16:
[...]

Ik ben dan wel geen deepbass909, maar ik ga toch antwoorden ;) Ik heb het verhaal al wel vaker gelezen over die Xtreme Power, van mensen waarvan de lampen binnen 3 en 9 maanden kapot gaan. Daarom heb ik zelf voor die Osram Nightbreakers gekozen, volgens een objectieve test was de hoeveelheid licht 2% minder, mensen die ze hadden vergeleken hadden het verschil niet eens gezien. En ook nog een paar euro goedkoper :P Wat ik in de vorige post was vergeten te vertellen is dat het licht wel wat witter is, maar nog steeds een beetje gelig. Het punt is dat des te hoger je de kleurtemperatuur opschroeft, des te minder licht houd je over. Dus vandaar :)

Houd er btw rekening mee dat die lampen met extra veel lichtopbrengst sowieso minder lang mee gaan (maar wat ik over de Philips las ging me te ver) en als je ze erin zet, het glas NIET aanraken met blote handen. Dat schijnt ook flink ten koste te gaan van de levensduur.
Dat is bij elk merk/type lamp zo. Talg brandt als het ware door het glas heen als het zo heet wordt.

Ik zal eens kijken naar die Osram lampjes.
Witter licht geeft dus minder licht? Maar je ziet de strepen dan wel weer beter toch?
Een gulden middenweg lijkt mij wel wat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Witter licht in de zin van hogere kleurtemperatuur. Dus heel blauw geeft minder licht dan goed wit. Die Nightbreakers zijn daarom wel iets witter dan normaal en dat zie je ook wel maar het is geen 6000k.

En belangrijk met die lichten is om te onthouden dat je niet in een keer 500 meter verder ziet; ze komen niet in de buurt van xenon. Maar het levert imho wel degelijk een zeer bruikbare hoeveelheid extra verlichte weg op ;) Ik was in eerste instantie een beetje teleurgesteld dat ik niet de hele weg 3km vooruit kon zien bij wijze van spreken :+ Toen die teleurstelling een beetje gezakt was ging ik eens goed kijken. Wat bleek? Ik kon wel degelijk enkele tientallen meters verder verlicht zien (denk metertje of 20 ofzo) en borden e.d. met reflectielaag lichtte nog veel eerder op (40-50m eerder dan met de oude lampen). En het wittere licht kijkt daarnaast ook nog iets fijner.

Osram Nightbreaker H1, waar ik ze heb gehaald

Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:59:
Witter licht in de zin van hogere kleurtemperatuur. Dus heel blauw geeft minder licht dan goed wit. Die Nightbreakers zijn daarom wel iets witter dan normaal en dat zie je ook wel maar het is geen 6000k.

En belangrijk met die lichten is om te onthouden dat je niet in een keer 500 meter verder ziet; ze komen niet in de buurt van xenon. Maar het levert imho wel degelijk een zeer bruikbare hoeveelheid extra verlichte weg op ;) Ik was in eerste instantie een beetje teleurgesteld dat ik niet de hele weg 3km vooruit kon zien bij wijze van spreken :+ Toen die teleurstelling een beetje gezakt was ging ik eens goed kijken. Wat bleek? Ik kon wel degelijk enkele tientallen meters verder verlicht zien (denk metertje of 20 ofzo) en borden e.d. met reflectielaag lichtte nog veel eerder op (40-50m eerder dan met de oude lampen). En het wittere licht kijkt daarnaast ook nog iets fijner.

Osram Nightbreaker H1, waar ik ze heb gehaald
http://cgi.ebay.co.uk/OSR...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Bingo, helaas ebay. Ik heb geen CC. :+

En op Conrad kosten ze meteen 29. Zijn deze dan echt zoveel beter dan bijvoorbeeld VisionPlus?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb ook geen credit card ;) Je kan het ook met afschrijving laten doen, alleen duurt je betaling een paar dagen langer. Ik neem aan dat je het over Paypal hebt.

En wat ik er van heb gelezen, absoluut. Ik heb niks gelezen over dat ze minder zijn dan de Xtreme Power, eigenlijk alleen maar dat ze voor het oog net zoveel licht geven en dat ze langer mee gaan.

Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:56:
Ik heb ook geen credit card ;) Je kan het ook met afschrijving laten doen, alleen duurt je betaling een paar dagen langer. Ik neem aan dat je het over Paypal hebt.

En wat ik er van heb gelezen, absoluut. Ik heb niks gelezen over dat ze minder zijn dan de Xtreme Power, eigenlijk alleen maar dat ze voor het oog net zoveel licht geven en dat ze langer mee gaan.
Paypal heb ik ook nog nooit gebruikt, misschien eens uitzoeken hoe alles werkt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Ik zweer erbij. Echt super relaxed, automatisch koperbescherming en shit. Geintegreerd met Ebay, van kopen tot betaling kost je maar een minuut. Kosten zijn voor de verkoper. Enige nadeel is dat Paypal altijd een tikje lagere koers hanteert in jouw nadeel. Gaat dan over een verschil van 1 a 2 cent. Maar goed, laat ik verder niet teveel offtopic gaan.

Ecodan warmtepomp

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:16:
[...]

Gelukiig niet, anders zou ik van Hardcore houden en in een Honda rijden :p
Mijn ervaring met de X-Treme Power is tot nu toe erg goed. Ik weet eigenlijk niet precies hoe lang ik ze nu heb, maar minimaal sinds mei/juni. Dus nu zo'n 6 maanden. Ik rij daarbij altijd met dimlicht aan en rij zo'n 20.000km op jaarbasis. Ik schat dat ik nu zo'n 6 maanden heb, waarbij ik bijna 15.000km ermee heb gereden (in m'n vakantie heb ik in 1 maand 5000km gereden :X ) Levensduur van de lamp is trouwens ook sterk afhankelijk van de auto. Uitvoering (H1, H4, H7, HB4) heeft invloed op de levensduur, en ook de boordspanning. De boordspanning van mijn BMW komt nooit boven de 13,4 Volt en hij is uitgerust met HB4 lampen, die gemiddeld de langste levensduur van alle typen heeft door z'n constructie. H7 in combinatie met een VW/Seat/Audi van 5 jaar oud staat garant voor regelmatig defecte lampen (zelfs met standaard of Long Life varianten).

Het verhaaltje dat ik noemde staat hier. Hier staat gewoon heel duidelijk verwoord waarom een blauwe coating op de lampen pure verspilling van de lichtopbrengst is.

Wat betreft levensduur, die is ongeveer omgekeerd evenredig met de lichtopbrengst. Hoe meer licht, hoe korter de levensduur. X-Treme power heeft daardoor van alle Philips lampen de korte levensduur, maar de hoogste lichtopbrengst, de LongLife lampen precies tegenover gestelde. Die laatste worden vooral in de transport sector gebruikt.
Een hele veilige keuze is de VisionPlus (of tegenhanger van andere merken). Die heeft dezelfde levensduur als een b-merk lamp, maar wel een hogere lichtopbrengst.

Wat betreft merkkeuze, is mijn persoonlijke voorkeur 1. Philips, 2. Osram, 3. PIAA. Sylvana, Hella, Halfords, GE zijn allemaal dezelfde lampen en vallen m.i. echt in de b-klasse.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Xander
deepbass909 schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:18:
Nightguide zijn Visionplus lampen met een extra coating op bepaalde plekken.
Volgens Philips zelf hebben de Nightguide-lampen een langere levensduur dan de Visionplus, dus volgens mij zitten er meer verschillen in... :)

(De Nightguides hebben tegenwoordig dan ook een "DoubleLife" opdruk op de verpakking)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
GaMeOvEr schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 01:01:
Ik gebruik 100w lampjes zonder enig probleem met 25jaar oude verstralers en ik denk dat je echt wel wat meer nodig hebt om draadjes te smelten.

• deepbass909

deepbass909

Sinds ik weg ben bij Hella zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd bij de Nightguide lampen. Deze hadden oorspronkelijk een tegenvallende levensduur namelijk. Ik meen dat de intensiteit van de lamp iets is terug geschroefd ten gunste van de levensduur. Maar er kunnen makkelijk meer verbeteringen gedaan zijn. Ze zijn in verhouding tot de VisionPlus lampen ook aanzienlijk duurder.
Ik heb jammer genoeg geen 1:1 ervaring met de VisionPlus, NightGuide en X-Treme power lampen. Ik ken de NightGuide als H4 lamp in de auto van m'n ouders (ze zijn niet te koop in HB4 uitvoering), VisionPlus alleen in m'n grootlicht (de krachtigste lamp in HB3 uitvoering) en X-Treme Power als mijn eigenlijk dimlicht (HB4). Het probleem bij een vergelijk is, dat elke uitvoering weer een iets ander wattage heeft, en daarmee een andere lichtopbrengst. Ook de lens/reflector is steeds anders, wat een goed vergelijk helemaal onmogelijk maakt.
Ik kan de X-Treme Power wel vergelijken met de Philips Premium en Silvana lampen. De Silvana lampen zijn echt slecht te noemen (lage lichtopbrengst, gelig). De Philips Premium is al een stuk beter (had ik gekocht ter vervanging van de Sylvana's die in m'n auto zaten toen ik hem kocht), en de X-Treme Power geeft nog weer beter licht. T.o.v. de Sylvana-lampen is de X-Treme Power duidelijk beter. Of het verschil ook echt merkbaar zou zijn t.o.v. VisionPlus betwijfel ik eerlijk gezegd. Het zal wel meetbaar zijn, maar of je het ziet...
Nadeel van HB4 is, dat ze erg slecht te krijgen zijn in Nederland. Philips Premium en b-merk lampen zijn wel te koop bij automaterialen handels (geen Halfords, maar echt de groothandels), met een beetje geluk is de BlueVision ook nog wel te vinden, maar VisionPlus of X-Treme Power moet ik of uit Azië of uit de USA halen. Dus even snel testen gaat jammer genoeg niet... Aangezien ik nu 2 setjes reserve heb liggen (matige Philipsen en slechte Sylvana's) heb ik ook niet echt de behoefte om een setje vooruit te kopen van bijv. de VisionPlus om deze op reserve te leggen.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:51:
[...]

Heb je hier ook een linkje van waar je dit kan kopen?
Gewoon even kijken op Ebay, zoeken naar xenon $kleurcode $lampformaat (dus bijv. xenon 4300k h1). Dan vind je ze zo, kan het zo snel even niet terugvinden waar mijn spul vandaan kwam.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Heb sinds februari Philips X-treme power in mijn Opel Corsa C.
Over de levensduur: Vandaag is er één kapot gegaan. En dat is dus met gemiddeld 1,5 -2 uur per dag aan rijden.
Best netjes dacht ik zo.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tsja mijn dimlicht stelt ook weinig voor, op onverlichte wegen of autowegen gooi ik wel mijn groot licht aan. Alleen bij tegenliggers of als ik dicht achter een auto zit dan weer op dimlicht want dan kun je de bestuurder gewoon volgen.

Maar eigen veiligheid voor, onverlichte wegen met weinig verkeer gewoon grootlicht aan. Dat mag zolang je mensen niet hindert. En als het druk is op onverlichte wegen dan gewoon ook grootlicht aan soms, tussen de xenons val je met je grootlicht amper op als je ze naar beneden afstelt. Ik stel ze zo laag mogelijk af.

Eigen veiligheid eerst is gewoon belangrijk, daarna proberen de irritatie van medeweggebruikers te beperken door ze zo vaak mogelijk uit te schakelen wanneer je te dicht bij een andere auto komt.

Je wilt toch niet tegen een boom aanzitten omdat je bang bent omdat grootlicht zogenaamd misschien gedoogd is.

Enige wat je moet doen is als je dicht op een ander zit of tegenligger hebt ff uit te schakelen, als je bij een onverlichte bocht zit laat ik em gewoon aan. Zorg wel dat ze laag staan afgesteld.. Zodat de weg oplicht tot aan de motorkap en niet keihard in iemands spiegel schijnt..

Ik heb trouwens mijn lampies vervangen met Philips night dingetjes, blauwig.

[ Voor 20% gewijzigd door Arsenius op 03-12-2008 19:04 ]

Verwijderd

Ofwel, het gaat weer lekker nergens over.
Vandaar dat ik jullie maar eens wil vragen wat voor verlichting (welk merk dan ook) je hebt gekozen en waarom. :)
Ik gebruik sinds een paar maanden een stel nepxenon van de Action , 2 stuks voor 2.95€

Dik tevreden, staat leuk en geen extra kosten, nergens voor nodig.

Verwijderd

Arsenius schreef op woensdag 03 december 2008 @ 19:01:

Eigen veiligheid eerst is gewoon belangrijk, daarna proberen de irritatie van medeweggebruikers te beperken door ze zo vaak mogelijk uit te schakelen wanneer je te dicht bij een andere auto komt.

Je wilt toch niet tegen een boom aanzitten omdat je bang bent omdat grootlicht zogenaamd misschien gedoogd is.
Jaah, eigen licht eerst..... >:)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lekker dan, een heel topic over welke lichten ik het best kan nemen.
Gaat mijn stadslicht stuk :')

Ok, dat wordt dus wél een low-budgetbolletje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:13:
[...]

Ik gebruik sinds een paar maanden een stel nepxenon van de Action , 2 stuks voor 2.95€

Dik tevreden, staat leuk en geen extra kosten, nergens voor nodig.
Die heb ik ook gehad en dat heb ik geweten :/ Leuk kleurtje, 0,0 lichtopbrengst :r Die lichten zijn de reden dat ik op zoek ben gegaan naar sterke lampen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik weet niet off ik Flits Flits of Arsenius markanter vind, maar... lampjes om de deco? Die dingen zijn om mee te kunnen zien wat je doet toch?
En permanent grootlicht moeten voeren omdat je je lampen zó ver naar beneden richt dat je niet meer kunt zien waar je tegenaanrijdt is al even dom volgens mij.
Maar goed. de heren verkeersexperts moeten het elf maar weten, zolans ze in Nederland blijven ben ik veilig :+
wiene schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:55:
Mensen die dat doen trakteer ik op een koekje van eigen deeg met groot-licht dat wel hoger afgesteld staat.
/me rijdt Peugeot 407 met xenon. Daarmee leren ze het inderdaad ook héél snel af. En met het meesturende licht heb je op rechte binnenwegen nog de kans effe die lichtbundels op de bestuurder te mikken met een tikje tegen je stuur :+

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 19:21 ]

• JT

JT

VETAK y0

Tja, ben het wel met je eens. Ronduit asociaal dat je permanent met groot licht rond gaat rijden waar ander verkeer bij is, zelfs als er geen licht is. Wordt je alleen maar nog harder verblind :r

Ecodan warmtepomp

• wiene
JT schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:50:
Tja, ben het wel met je eens. Ronduit asociaal dat je permanent met groot licht rond gaat rijden waar ander verkeer bij is, zelfs als er geen licht is. Wordt je alleen maar nog harder verblind :r
Mensen die dat doen trakteer ik op een koekje van eigen deeg met groot-licht dat wel hoger afgesteld staat.

• JT

JT

VETAK y0

Als andere mensen er geen last van krijgen als ik dat doe, dan doe ik dat ook ja.

Ecodan warmtepomp

• deepbass909

deepbass909

Sterker nog, je mag geeneens grootlicht voeren als de kans bestaat dat je iemand verblind, ongeacht hoe je ze afstelt. Er zijn niet voor niets strikte normen opgesteld waaraan dimlicht en grootlicht moet voldoen.
En daarnaast, als je je koplampen zo afstelt dat grootlicht niet meer verblind, dan staat je dimlicht ook zo laag dat je daar inderdaad niks meer aan hebt.

Goed afgesteld dimlicht schijnt 65meter ver aan de linkerkant. Als je daarnaast goede lampen erin stopt (dus niet lampjes die per setje €2,95 kosten) en zorgt dat de koplampen schoon en in goede conditie zijn, heb ik voor Nederland in ieder geval genoeg licht voor je.
Alleen worden de koplampen zelf weleens vergeten en klagen mensen over slechte lichtopbrengst. Vaak blijken dan de reflectoren dof te zijn geworden of het glas van buiten of binnen te smerig. Ik heb bij mijn BMW de grootste winst in lichtopbrengst geboekt door de reflectoren en lenzen te reinigen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:20:
Alleen worden de koplampen zelf weleens vergeten en klagen mensen over slechte lichtopbrengst. Vaak blijken dan de reflectoren dof te zijn geworden of het glas van buiten of binnen te smerig. Ik heb bij mijn BMW de grootste winst in lichtopbrengst geboekt door de reflectoren en lenzen te reinigen.
Kan je die gewoon reinigen dan?
Ik dacht dat je dan meteen de unit moest vervangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 4x2
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

JT schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:29:
[...]

Die heb ik ook gehad en dat heb ik geweten :/ Leuk kleurtje, 0,0 lichtopbrengst :r Die lichten zijn de reden dat ik op zoek ben gegaan naar sterke lampen.
Die dingen zijn echt extreem beroerd ja (cranenbroek lampjes, voor de brabanders, zijn net zo erg trouwens).
In mn motor (H4) heb ik een philips motovision lamp zitten, maar dat geeft ook een behoorlijk verschil tov een normale H4 lamp (was een philips of Osram die dr in zat zo uit het hoofd, dus ook geen bagger :P).
En wat ook wel iets helpt is dat het onderste deel vd reflector ook iets (dus niet verblindend) verlicht wordt met een net iets andere kleur licht zodat je iets beter opvalt.

En sinds een half uur zit dr 4300K Bi-xenon in mn 1602, maar daar heb ik nog niet mee gereden en ook nog niks aan afgesteld.
Wat sowieso slecht gaat als beide koplampen tegen een raam aan schijnen :+

leeg

• deepbass909

deepbass909

Gonadan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:09:
[...]

Kan je die gewoon reinigen dan?
Ik dacht dat je dan meteen de unit moest vervangen.
Ligt helemaal aan de constructie van de koplamp. Vaak zijn het glas en de behuizing met elkaar verlijmd, en kan je de lamp dus niet openmaken. Bij de koplampen van de E36 zijn de voorste glazen met klemmen vastgezet (ze zijn ook apart te vervangen als je steenslag hebt), de lenzen (de E36 heeft losse lenzen in de koplamp zitten) met een paar schroeven en de reflector met de stelschroeven. Met een beetje beleid (en latex handschoenen aan) is die hele koplamp dus te demonteren. De glazen onderdelen kunnen met een mild sopje gewassen worden, de reflectoren kunnen met een zo zacht mogelijk microvezeldoekje gepoetst worden. De handschoenen zijn nodig omdat de chroomlaag in een koplamp heel gevoelig is voor zuren, vetten en vocht dat op je vingers zit. Hoewel het verschil bij mijn auto alleen opvalt als je hem naast een even oude E36 zet met "smerige" koplampen, is de lichtopbrengst wel sterk toegenomen. Het zou me namelijk niks verbazen dat de vettige aanslag op de reflectoren zomaar verantwoordelijk kan zijn voor een afname minimaal 25% van het gereflecteerde licht. Bijkomend voordeel is dat bij een auto die er verder netjes uitziet, doffe koplampen echt afbreuk aan het uiterlijk doen en de auto er een stuk ouder uit laten zien.

Het is niet heel duidelijk, maar op deze foto zijn de koplampen gereinigd, maar de mistlampen niet. Vooral de mistlamp aan de bestuurderskant is dof, en als je die vergelijkt met de lamp aan de andere kant, is het verschil toch wel duidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_h0ma56lGMng/SDB35oN-_JI/AAAAAAAAAXk/xuUmnryXrhY/s400/Afb072.jpg

Het reinigen van de lampen had optisch vooral erg veel effect op de lichtreflectie van het stadslicht in de grootlicht lampen. Dimlicht is simpelweg al te sterk als het aanstaat om in de lamp zelf verschil te zien.
Deze foto is trouwens met de X-Treme Power lampen gemonteerd, dus zoals te zien is, is het nog steeds vrij geel licht.

Bij deze foto is wederom bij met name het stadslicht het verschil te zien. Ik had toen de bijrijderskant al schoongemaakt, de bestuurderskant nog niet. De bijrijderskant glimt meer van binnen.
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_h0ma56lGMng/R9xoLC-I1qI/AAAAAAAAAGI/FeJl30rlubM/s400/200803080028.jpg

Ik moet er wel bijzeggen, dat de belangrijkste reden van reinigen voor mij was, om de aanblik wat frisser te krijgen. De lichtopbrengst was in mijn geval opzich nog hoog genoeg (zie ook maar het kleine verschil op de onderste foto). IRL was het verschil ook wel duidelijker zichtbaar. Eigenlijk moet ik daarom ook nog de mistlampen (in iedergeval de bestuurderskant) een keer vervangen. Deze zijn namelijk niet open te maken en kan ik daardoor ook niet reinigen.

Een ander heel groot voordeel voor met name tegenliggers is, dat schone lenzen en reflectoren beter de lichtbundel richten, waardoor er minder last is van strooilicht.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik was laatst in de buurt van de Halfords en heb toen maar besloten om de X-treme Power een keer een kans te geven.
De tering zeg, wat een verschil. Ik weet niet wat er in zat maar licht geven kon je het dus niet noemen.
Ik durf zeker te beweren dat het zeker twee keer zoveel licht is wat er nu uit komt.
Reflectorpaaltjes en borden zijn nu fel verlicht en zelfs lijnen zijn nu veel eerder zichtbaar.
Nu kijken hoelang ze het volhouden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:25

Totaalgeflipt

De enige echte

Gonadan schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:54:
Ik was laatst in de buurt van de Halfords en heb toen maar besloten om de X-treme Power een keer een kans te geven.
De tering zeg, wat een verschil. Ik weet niet wat er in zat maar licht geven kon je het dus niet noemen.
Ik durf zeker te beweren dat het zeker twee keer zoveel licht is wat er nu uit komt.
Reflectorpaaltjes en borden zijn nu fel verlicht en zelfs lijnen zijn nu veel eerder zichtbaar.
Rijd zo ook even langs de halfords :)
Ben benieuwd :D

• JT

JT

VETAK y0

Gonadan schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:54:
Wat kostte dat bij de Halfords?

Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:21:
Wat kostte dat bij de Halfords?
35 euro geloof ik.
Te lui om een bestelling te doen als ik toch in de buurt ben. :$

Waarom verkopen ze trouwens geen stadslichten?
Alleen in complete setjes zitten ze erbij. :?

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 12-12-2008 11:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm....blij dat ik die scheisse via internet heb besteld :P Voor die Osrams was ik 14 pond inc verzenden kwijt :+ Xtreme Power was 16 ofzo.

Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:32:
Hmmm....blij dat ik die scheisse via internet heb besteld :P Voor die Osrams was ik 14 pond inc verzenden kwijt :+ Xtreme Power was 16 ofzo.
Tsja, dan moest ik nog aan de gang met PayPal ofzo.

Het hangt er ook van af hoe lang de lichten het doen, daar heb ik nog geen ervaring mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Wat hangt van de levensduur af?

Ecodan warmtepomp

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:48:
Regelmatig zelfs, groot licht is alleen handig op een polderweggetje waar je fietsers kan tegen komen, verder is er altijd wel een tegenligger.
Ik hoop dat je doelt op fietsers zonder verlichting, anders vind ik het erg gevaarlijk verkeersgedrag. Juist fietsers (die het met zwakkere verlichting moeten doen) kunnen helemaal niet meer de weg van de berm onderscheiden als ze tegen een felle lichtbundel in kijken. Als je als fietser geluk hebt heb je een weg met strepen of met herkenbare randjes in het asfalt, en strijkt het licht nog net daarlangs. Maar verder kun je echt helemaal niets onderscheiden.

Als ik zelf zoiets meemaak probeer ik maar rechts net naast de tegenligger te mikken, omdat ik dan zeker weet dat ik niet net met het voorwiel naast het asfalt beland en daardoor ineens ten val kom, vlak voor de tegenligger. Maar het kan dus zijn dat ik daardoor steeds verder naar het midden van de weg kom te rijden zonder dat ik dat zelf kan zien, wat de automobilist tegenover mij (die daar wel zicht op heeft) natuurlijk doet schrikken, waardoor deze het grootlicht helemaal maar aan laat staan. Maar ja, wat moet ik dan? Voor elke tegenligger vooraf in de berm gaan staan? Dat doe ik wel als mijn verlichting niet op orde is, maar ik ga in normale gevallen niet voor elke asociaal die z'n grootlicht aan laat staan aan de kant.

Oftewel: wissel van licht als je denkt dat je een fietser tegenover je hebt. Even het grote licht aanknippen om te kijken of het één of twee fietsers zijn of hoe de bocht loopt is geen ramp, maar doe voor het passeren het grote licht alsjeblieft even uit. Graag ook bij dijkjes waar het fietspad een stukje lager ligt.

Addit: Voor mijn vriendin (ook beetje nachtblind) een Ixon IQ gekocht. Geweldige koplamp d:)b
Het bijzondere aan deze lamp is dat de LED er achterstevoren in zit, deze schijnt indirect via de spiegel.
Ligfiets&:
'Deze lamp geeft ook een mooie bundel met veel licht, alleen is deze meer verspreid. De kern met veel licht is kleiner dan de Inoled, maar de gehele bundel is veel groter. Aan de bovenkant keurig afgeschermd, maar aan de onderkant uitlopend, zodat er ook voor en naast de fiets licht is. Met een verlichtingssterkte van 50 lux is deze Ixon IQ Speed een slag sterker dan de 30 lux van de Inoled Extreme.'

[ Voor 17% gewijzigd door benoni op 12-12-2008 13:17 ]

• wiene
benoni schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:08:
[...]
Oftewel: wissel van licht als je denkt dat je een fietser tegenover je hebt. Even het grote licht aanknippen om te kijken of het één of twee fietsers zijn of hoe de bocht loopt is geen ramp, maar doe voor het passeren het grote licht alsjeblieft even uit. Graag ook bij dijkjes waar het fietspad een stukje lager ligt.
Helemaal mee eens, maar bij fietsers zonder licht: grootlicht blijven voeren, dat zal ze leren.

Ik heb nu overigens knipperende stadslicht peertjes, heel vervelend. Omdat ik xenon heb heb ik er witte leds ingezet. Kennelijk kunnen deze niet tegen warmte. In het begin werkte ze prima en nu als ze koud zijn ook nog maar zodra ze warm zijn beginnen ze onregelmatig te knipperen.

Hoop dat ik ergens in de buurt fatsoenlijke nieuwe kan krijgen die WEL tegen warmte kunnen.

Ik rij trouwens opel calibra, heel af en toe ontsteekt één van mijn xenons niet maar dan gaat er een lampje branden op mijn dashboard dat de verlichting niet goed werkt. Ik moet ook na het starten een remlicht controle doen (lampje op dashboard gaat pas uit als ik 1x de rem intrap). Best wel netjes voor een auto uit 1992.

• benoni
  • Niet online
wiene schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:25:
Helemaal mee eens, maar bij fietsers zonder licht: grootlicht blijven voeren, dat zal ze leren.
Daar kan ik het ook helemaal mee eens zijn :D Laatst zelfs met de fiets per ongeluk bijna zo'n schim onderuit gehaald :')

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:49:
Wat hangt van de levensduur af?
Of ik de volgende keer als ik lampjes koop voor de goedkoopste aanbieder ga.
Als je ze twee keer per jaar moet vervangen vind ik het zonde, maar als ze veel langer meegaan kunnen die twee tientjes mij gestolen worden. Dan maar het gemak.
En dan nog, via een Nederlandse webshop kan je waarschijnlijk een mooie tussenprijs vinden. :)
benoni schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:08:
Ik hoop dat je doelt op fietsers zonder verlichting, anders vind ik het erg gevaarlijk verkeersgedrag. *knip*
Ik ben het helemaal eens met je verhaal maar hier had je al kunnen stoppen. ;)

Ik doel inderdaad op wegen waarvan ik weet dat er vaak fietsers zonder licht rijden.
Hier in de buurt is er bijvoorbeeld één, 60 in twee richtingen, geen verlichting, midden in de polder. Dus pikdonker.
Daar rijden vaak fietsers, veelal zonder licht en als je pecht hebt ook nog eens dronken.
Dan heb ik wel graag mijn grootlicht aan zodat ik ze ruim vantevoren kan zien, en mij rijgedrag alvast wat aanpassen.
Ik gebruik grootlicht eigenlijk bijna nooit, alleen voor dat soort wegen, om te seinen of inderdaad om even te kijken wat er rijdt/loopt. Dan is het hooguit een seconde.
Zelfs voor voetgangers doe ik hem uit, dus maak je geen zorgen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• benoni
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:43:
Ik doel inderdaad op wegen waarvan ik weet dat er vaak fietsers zonder licht rijden.
Hier in de buurt is er bijvoorbeeld één, 60 in twee richtingen, geen verlichting, midden in de polder. Dus pikdonker.
Eigenlijk zou de politie voor die lui voorwaardelijke straffen moeten uitdelen: moet je binnen een week bij het politiebureau een altijd aan verlichting kunnen showen, anders een paar honderd euro boete ;)

• JT

JT

VETAK y0

Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:43:
[...]

Of ik de volgende keer als ik lampjes koop voor de goedkoopste aanbieder ga.
Als je ze twee keer per jaar moet vervangen vind ik het zonde, maar als ze veel langer meegaan kunnen die twee tientjes mij gestolen worden. Dan maar het gemak.
En dan nog, via een Nederlandse webshop kan je waarschijnlijk een mooie tussenprijs vinden. :)
Dus jij denkt dat Philips Xtreme Power of Osram Nightbreaker van een webshop minder lang mee gaan? :+

Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:13:
Dus jij denkt dat Philips Xtreme Power of Osram Nightbreaker van een webshop minder lang mee gaan? :+
Moet ik het serieus uitleggen? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Euh...ja :?

Ecodan warmtepomp

• Xander
Als die dingen twee jaar meegaan vindt 'ie het niet de moeite waard om online te bestellen (35 euro per 2 jaar = goed), als hij ze iedere week moet vervangen gaat 'ie wel online bestellen, dat scheelt zo'n 1000 euro per jaar. Toch niet zo raar?
Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:29:
[...]

35 euro geloof ik.
Te lui om een bestelling te doen als ik toch in de buurt ben. :$

Waarom verkopen ze trouwens geen stadslichten?
Alleen in complete setjes zitten ze erbij. :?
Ik heb bij de Halfords in Etten-Leur een keer losse W5W's gehaald? :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:14:
Als die dingen twee jaar meegaan vindt 'ie het niet de moeite waard om online te bestellen (35 euro per 2 jaar = goed), als hij ze iedere week moet vervangen gaat 'ie wel online bestellen, dat scheelt zo'n 1000 euro per jaar. Toch niet zo raar?
Precies, als die dingen dus erg lang meegaan ga ik voor die twee tientjes echt geen moeite doen om ze te bestellen.
Ik heb bij de Halfords in Etten-Leur een keer losse W5W's gehaald? :)
W5W, moet je die zelf nog in een fitting duwen ofzo?
Ik heb andere voor zover ik weet, eens nakijken.

Edit:
Inderdaad, ik moet T4W hebben. :(

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 12-12-2008 16:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:24:
W5W, moet je die zelf nog in een fitting duwen ofzo?
Die steek je idd zo in de fitting...
Ik heb andere voor zover ik weet, eens nakijken.

Edit:
Inderdaad, ik moet T4W hebben. :(
Aha, je bedoelt dus eigenlijk "Waarom verkoopt Halfords geen T4W?", ipv "Waarom verkoopt Halfords geen stadslichten?". :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:48:
Aha, je bedoelt dus eigenlijk "Waarom verkoopt Halfords geen T4W?", ipv "Waarom verkoopt Halfords geen stadslichten?". :+
Nee, ik bedoel: "Waarom verkoopt Halfords geen stadslichten (voor mijn auto)?". :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:24:
[...]

Precies, als die dingen dus erg lang meegaan ga ik voor die twee tientjes echt geen moeite doen om ze te bestellen.
Ok, de reden dat ik dat niet snapte is dat het volgens mij meer moeite kost om langs de Halfords te gaan; binnen 5 minuten heb ik gevonden wat ik wou en betaald en alles.

Ecodan warmtepomp

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:53:
[...]

Nee, ik bedoel: "Waarom verkoopt Halfords geen stadslichten (voor mijn auto)?". :+
Moet je toch echt beter zoeken, T4W is er zeker te koop. Klik.

Overigens, er zijn zoveel soorten lampen die lang niet overal te koop zijn, kijk maar bijvoorbeeld naar de HB4 lamp, zowat nergens te krijgen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 18:07:
Ok, de reden dat ik dat niet snapte is dat het volgens mij meer moeite kost om langs de Halfords te gaan; binnen 5 minuten heb ik gevonden wat ik wou en betaald en alles.
Voor jou wel ja, maar ik had eeder in het topic al tegen je gezegd dat ik geen CC en geen PayPal heb. ;)
Dan blijven de Nederlandse shops over welke een stuk minder voordelig zijn dan die van eBay.
Plaats daar tegenover dat als ik van mijn werk kom maar een klein stukje hoef om te rijden om langs de halfords te gaan, dan is het voor mij simpel.
Had ik al een CC gehad dan was het misschien een ander verhaal geweest.
Ben1985 schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:31:
Moet je toch echt beter zoeken, T4W is er zeker te koop. Klik.

Overigens, er zijn zoveel soorten lampen die lang niet overal te koop zijn, kijk maar bijvoorbeeld naar de HB4 lamp, zowat nergens te krijgen.
Die heb ik inderdaad over het hoofd gezien, Philips had ik doorgebladerd, verder gezocht op "T4", niet op "T 4". :+

Raar dat de winkelier dat dan ook niet wist. Die kwam al gelijk met zo'n reserveset aanrennen.
Toch maar eens kijken dan.

[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 15-12-2008 09:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Wil niet teveel offtopic gaan verder maar voor Paypal heb je geen CC nodig, had dat volgens mij ook al gezegd :)

Ecodan warmtepomp

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:15:
Wil niet teveel offtopic gaan verder maar voor Paypal heb je geen CC nodig, had dat volgens mij ook al gezegd :)
Klopt, maar ik heb beide dus niet. En één van de twee is wel vereist. ;)

Ontopic:
Is er eigenlijk iemand die voor stadslichten, richtingaanwijzers of overige 'minder belangrijke' lichten ook altijd een speciaal merk kiest?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT

JT

VETAK y0

Waarom zou je? Stadslicht hoef je niks mee te verlichten dus zelf zou ik er niet meer aan uitgeven dan nodig is. Gooi er ledjes in, gaat voorlopig ook niet kapot :P

Ecodan warmtepomp

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
Na dit topic gelezen te hebben vraag ik mij het volgende af. Die high performance lampen worden neem ik aan warmer dan de standaard lampen die de dealer in de auto stopt. Zijn hier nog problemen te verwachten of kunnen ze in elke auto geplaatst worden?

• Xander
De meeste fatsoenlijke high-performance* lampen verbruiken gewoon 55W, net als normale lampen. Als ze met hetzelfde verbruik meer licht geven gok ik dat ze minder warm worden? :+

* Dan heb ik het dus niet over die 100W nepxenon dingen enzo... :P

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:01:
De meeste fatsoenlijke high-performance* lampen verbruiken gewoon 55W, net als normale lampen. Als ze met hetzelfde verbruik meer licht geven gok ik dat ze minder warm worden? :+

* Dan heb ik het dus niet over die 100W nepxenon dingen enzo... :P
Hoeft niet, ik weet niet wat de technische verschillen zijn maar een verschil in gloeidraad kan ook al voor meer licht én meer warmte zorgen met hetzelfde verbruik.
Dat is dan ook wat je vaak hoort over die high-performance lampen, dat ze door de hogere lichtopbrengtst (en waarschijnlijk warmte) minder lang mee gaan.

Qua warmte verwacht ik geen problemen aangezien alle lampen gewoon aan bepaalde specificaties moeten voldoen, anders mogen ze niet eens verkocht worden.
In heb het dan uiteraard wel over lampen die gewoon op de Nederlandse markt te krijgen zijn.
Als je een of ander hakkietakkie überlight lampje uit verweggistan bestelt kon het wel eens anders zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xander
Bij de Halfords liggen ook van die 100W dingen. Die zou ik toch liever niet in mijn auto draaien. :P

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Xander schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:17:
Bij de Halfords liggen ook van die 100W dingen. Die zou ik toch liever niet in mijn auto draaien. :P
En die noemen ze dan ook H1/H4/H7?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1