Los ADSL-modem?

Pagina: 1
Acties:

• mvzut
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01-2025
Ik wil overstappen op Gigabit ethernet i.v.m. een NAS, maar mijn huidige router heeft het ADSL2-modem geïntergreerd. Er bestaan helaas (nog) geen ADSL2+Gigabit router combo's, maar "gewone" Gigabit routers (incl. 300N wireless) zijn er genoeg, zelfs al onder de 100 euro.

Ik wil er daarom zo ééntje gaan aanschaffen, maar dan moet ik dus een oplossing voor het ADSL-modem zoeken. Ik kan mijn oude modem+router wel ernaast blijven gebruiken (en een aantal functies zoals wifi en firewall uitschakelen), maar eigenlijk vind ik dat geen mooie oplossing. Extra tussenlagen zorgen m.i. toch weer voor meer kans op problemen bij de communicatie tussen apparaten, zeker als je bijv. van buitenaf de NAS (incl allerlei services die daarop draaien) wilt benaderen.

Het mooiste is eigenlijk een los ADSL2+ modem zonder verdere fratsen, met slechts één ethernet uitgang om hem aan de Gigabit router aan te sluiten. Maar daarvan kan ik er maar heel weinig vinden op internet. Dat vind ik eigenlijk vreemd! Wil ik nu zoiets raars, of zoek ik gewoon niet goed genoeg?

Ik kan eigenlijk alleen de Netgear DM111PBL vinden (zie bijv. http://www.netgear.com/Pr...ways/Modems/DM111PBL.aspx). Ik vind deze bij bijv. Redcoon al voor 35 euro. Zou dit de oplossing voor mij zijn, of zijn er mensen die andere suggesties hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Martijn

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Je koopt een gigabit switch en hangt die aan je modem. Een extra router kopen is een beetje overdreven
Je modem/router heeft dan 3 utp aansluitingen over, maar dat maakt niet uit.

Of je koopt een modem met een gigabit poorten, deze zijn wel prijzig (rond de 200euro), en doet je oude modem weg.

[ Voor 141% gewijzigd door job op 01-12-2008 15:05 ]

• mvzut
Ik heb in het verleden al verschillende modem+router-combo's gehad, en nooit een probleem gehad om mijn ADSL-verbinding ermee aan de praat te krijgen, dus ik voorzie ook geen problemen met deze Netgear.

Wat me zo tegenstaat is juist dat je elke keer als je je router wilt vervangen door ééntje met nieuwe mogelijkheden (wat ik dus in de laatste vijf jaar als zeker drie keer heb gedaan: eerst om Wireless toe te voegen, toen om van 11 Mbit naar 54 Mbit WiFi te gaan, toen om van ADSL naar ADSL2+ te gaan). Je koopt dan steeds een hele nieuwe combo, terwijl je eigenlijk alleen één module zou willen vervangen. Ik zie dus veel in een zo modulair mogelijke set-up.

Ben ik nu de enige die zo denkt?

P.S. Dat modem met Gigabit poorten heb ik dus nog niet kunnen vinden, ze bestaan dus wel? Links zijn welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door mvzut op 02-12-2008 14:48 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Je kan best die netgear kopen, maar waarom?
Je hebt nu al een werkend modem, waarom zou je het ding vervangen om van 4 poorten naar 1 te gaan?
Je gaat er niet op vooruit.. Je hebt dan geld uitgegeven voor niets.

Wat een adsl2+ modem met gigabit betreft: http://tweakers.net/price...a254=&f624=1596&x=13&y=14
Daar staat 1 modem in met gigabit poorten, de ander hebben zo te zien maar 1 gigabit poort.

Maar ik blijf erbij dat het het handigst is (en goedkoopst) om er gewoon een gigabit switch van bijvoorbeeld 3com bij te kopen. Je modem modemt, en routert. Je breidt de boel uit met een gigabit switch en klaar ben je.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 02-12-2008 18:32 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:48
Eens met ^^

Ik heb hier een Linksys WAG200G staan, en daar een netgear gigabit switch aan gehangen: Werkt perfect.

Mijn thuisnetwerk is nu geheel gigabit, en geen problemen met portforwarden ofzo. :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51
Inderdaad, met job eens. Ik heb nu ook een modem/router combi met daarnaast een losse switch. Op de router zelf (100 Mbit) zit nu mijn netwerkprinter (die doet zelfs maar 10 Mbit) en er zijn nog twee vrije poorten. De rest zit op de losse switch en dat werkt echt prima.

Overigens heb ik een Zyxel ADSL2+ modempje die ik nog nooit gebruikt heb. Ik heb namelijk de hierboven genoemde modem/router combi. Die Zyxel mag dus voor een zacht prijsje weg, mocht je per se een los modem willen. Maar dat moeten we maar even bespreken via PM...

Punctuality is the politeness of kings

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
mvzut schreef op maandag 01 december 2008 @ 14:48:
...

Het mooiste is eigenlijk een los ADSL2+ modem zonder verdere fratsen, met slechts één ethernet uitgang om hem aan de Gigabit router aan te sluiten. Maar daarvan kan ik er maar heel weinig vinden op internet. Dat vind ik eigenlijk vreemd! Wil ik nu zoiets raars, of zoek ik gewoon niet goed genoeg?
...
Een willekeurige Speedtouch modem kan dat vaak al. Koop voor 10 eur oid een 546.Configureer deze in bridge (bij BBNed of BabyXL) of spoofing (Bij KPN verbindingen) met het configtooltje van www.speedtouch.nl, disable firewall, en je hebt een 'transparante' modem: achterliggende router krijgt netjes een internet IP op zn wan-zijde.

• mvzut
OK, bedankt voor alle uitleg. Ik ben nog niet zo thuis in de wereld van switches, merk ik nu.

Klopt het dus dat ik gewoon een Gigabit-switch aan één van de poorten van mijn huidige (10/100) ADSL-routertje kan hangen, en dan de NAS en de PC's die Gigabit ondersteunen op deze switch aansluiten?

Krijgen alle PC's dan wel een eigen IP-adres, en kan ik ook gewoon port forwarding en dat soort zaken instellen per apparaat? Als dat zo is zie ik inderdaad geen enkel voordeel meer van een nieuwe router (behalve dan dat ik dan ook sneller WiFi heb, maar dat heb ik momenteel eigenlijk nog niet nodig). Of zijn er wel relevante nadelen aan zo'n set-up?

[ Voor 3% gewijzigd door mvzut op 03-12-2008 08:59 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Losse modems bestaan nog bij Belgacom. Ik zie ze bij de speedtouch shops niet staan.

Eenvoudige uitleg van een thuisnetwerk: rapture in "Netwerk configuratie"

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35
DJSmiley schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 18:38:
[...]

Een willekeurige Speedtouch modem kan dat vaak al. Koop voor 10 eur oid een 546.Configureer deze in bridge (bij BBNed of BabyXL) of spoofing (Bij KPN verbindingen) met het configtooltje van www.speedtouch.nl, disable firewall, en je hebt een 'transparante' modem: achterliggende router krijgt netjes een internet IP op zn wan-zijde.
Klopt. Neem dan een 516 (iets lastiger te krijgen), maar deze is echt superklein en heeft één ethernet poort en ADSL2+ ondersteuning. Met de juiste instelling is deze ook perfect en stabiel als modem-only te gebruiken.
Pagina: 1