• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 07:47
Hallo,

Ik ben op het idee gekomen om alle oude filmpjes die nog in de kast liggen stof te vangen digitaal te maken. Zodat ze op DVD en dergelijke gebrand kunnen worden.

Ik heb toen een USB stick van de Aldi geprobeerd, maar die blijkt alleen met een omweg op een MAC te werken... Toen ben ik iets tegengekomen over Video Converters die analoog beeld omzetten in digitaal beeld via Firewire.

Op die manier kan ik mijn MAC gebruiken met de handige iMovie en iDVD software.
Merken die ik tegenkwam zijn ADS Tech PYRO en Canopus. Alleen kan ik daar in Nederland weinig tot niets over vinden... En zoiets uit het buitenland halen wil ik vermijden in verband met invoerkosten en btw.

Mijn vraag is dus of er in Nederland ook zulke dingen te koop zijn? En welke aan te raden is.
Via google kan ik niet veel vinden, omdat die dingen in Nederland waarschijnlijk een andere naam hebben. (Of niet verkrijgbaar zijn in Nederland, maar dat lijkt me sterk...)

* Voor de duidelijkheid: Ben op zoek naar Hardware (converter kastje waar je de videorecorder aanhangt en vervolgens een Firewire kabel naar je pc trekt)

[ Voor 7% gewijzigd door Saeverix op 01-12-2008 14:32 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gaat het nou over de software of hardware voor de Mac?

• Saeverix
Noork schreef op maandag 01 december 2008 @ 14:10:
Gaat het nou over de software of hardware voor de Mac?
Heb me bericht gewijzigd, gaat om Hardware. En zodra het Firewire signaal is gaat het volgens mij voor zowel Windows als MAC werken...

• Noork
  • Niet online
Waarom moet het firewire zijn? Kun je niet een eenvoudig usb tv kaartje met s-video ingang gebruiken?

Zie daarvoor b.v.:
Analoge TV op PC: twee vragen
Welke TV kaart voor de Mac?

• Saeverix
Dan kan, maar dat heb ik nu ook al. iMovie herkent die input niet. Nu schijnt er software te zijn waardoor je wel ondersteuning van die USB sticks krijgt. Maar dat kost 29 dollar, en je hebt extra werk.
Je moet dan namelijk opnemen met die software, daarna importeren in iMovie en dan pas kun je bewerken.

Analoog > Firewire is gelijk importeren in iMovie net alsof je een Digitale Camera hebt...
Dit is een voorbeeld van zo'n kastje: http://www.firewire-1394.com/pyro-av-link-basic.htm
Misschien dat je bij het bekijken van de foto een beter idee hebt van wat ik wil...

• Noork
  • Niet online
Het lijkt me eerlijk gezegd heel sterk dat je met een usb tv kaart de s-video niet kan capturen. Misschien heb je gewoonweg een usb stick die niet helemaal geschikt is. Met een USB Eye TV gaat zoiets gerust wel werken. (maar helemaal zeker weten doe ik dit niet, heb er geen ervaring mee)

Zie b.v:
[Macbook] VHS naar DVD?
[OSX] Video capturing

Met ingang van vandaag kun je tot 150 euro aan spul buiten de EU kopen zonder invoerrechten. Dus het argument over invoerrechten gaat niet meer op: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2791832 Wellicht kun je dus dat kastje gewoon aanschaffen, en hier een review schrijven :)

[ Voor 6% gewijzigd door Noork op 01-12-2008 15:30 ]

• Saeverix
Met een EyeTV die ik hier ook heb moet je eerst opnemen met de EyeTV software... Opslaan en dan importeren in iMovie... Met waarschijnlijk kwaliteitsverlies in verband met compressie.

Als ik Firewire signaal heb kan ik rechtstreeks in iMovie opnemen. Vandaag dat ik graag Firewire wil.

• Noork
  • Niet online
Ik ken de Eye TV software niet, maar kun je daar niet gewoon kiezen welke compressie en compressieinstelling wordt gebruikt?

Verwijderd

Werken apples juist niet allemaal met dezelfde codec? Dat zou namelijk betekenen dat je geen kwaliteitsverlies hebt. Daarnaast zou ik het sowieso gewoon eens proberen en kijken of je kwaliteitsverlies waarneemt. Je hebt altijd theorie en praktijk, nietwaar? Daarnaast heb ik het vermoeden vanuit je TS dat het hier om oude opnames gaat en volgens mij moet je blij zijn als je hier 480 beeldlijnen aan over houdt. Ik denk dat deze factor veel meer weegt dan een eventueel verlies als gevolg van omzetting tussen twee formaten ;)

Mijn tip: gewoon je "verliezen" van omzetting voor lief nemen en opnemen met EyeTV.

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

Wij gebruiken op het werk (ik werk bij een videoproductiebedrijf) zogenaamde ADVC's (analog to digital video converter) van Canopus. Tegenwoordig gaat dit merk verder onder de naam Grass Valley voor zover ik heb begrepen. Ik ken twee types; de ADVC55 en de ADVC110, met het verschil dat de eerste alleen van analoog naar digitaal kan converteren, de 110 kan ook andersom.
Het is denk ik wel redelijk profi tot semi-prof spul, dus het kan zijn dat er goedkopere alternatieven zijn.

De Grass Valley ADVC55 heb ik bij Feedback gezien voor 195 euro.

Klaar voor de steroorlogen?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:09

ManiacsHouse

Scheisse!

Zoals Luuk al aangeeft heb je een ad-converter nodig. Van Canopus (lol tegenwoordig dus Grass Valley) zijn goeie dingen. Ik zelf heb een Datavideo DAC100. Werk als een trein. Ook kun je hem als preview op je client-monitor gebruiken.
Maar google eens op Canopus/Green Valley/Datavideo en je vind zeker wat shops die zo'n ding verkopen.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29

Tourniquet

Hiya, fellas!

Luuk-Online schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:59:
Wij gebruiken op het werk (ik werk bij een videoproductiebedrijf) zogenaamde ADVC's (analog to digital video converter) van Canopus. Tegenwoordig gaat dit merk verder onder de naam Grass Valley voor zover ik heb begrepen. Ik ken twee types; de ADVC55 en de ADVC110, met het verschil dat de eerste alleen van analoog naar digitaal kan converteren, de 110 kan ook andersom.
Het is denk ik wel redelijk profi tot semi-prof spul, dus het kan zijn dat er goedkopere alternatieven zijn.

De Grass Valley ADVC55 heb ik bij Feedback gezien voor 195 euro.
Op http://www.dvscene.nl/video/analoog-digitaal-converters.html staat een vergelijkingstest van analoog naar digitaal converters, waarbij zowel de Grass Valley (Canopus) ADVC-55 als de ADS Pyro A /V Link getest worden. Uit de test komt de ADVC-55 er behoorlijk matig uit en de ADS Pyro A/V Link als beste. tevens kan de laatste overweg met componenten video en kan ook digitaal naar analoog wegschrijven. Beiden zijn rond de €200 te verkrijgen. Hoe serieus moet ik die testresultaten nemen?

De ADVC-55:
Bij het bekijken composiet videobeelden viel direct het veel te donkerde beeld op. Zowel de helderheid als het de hoeveelheid kleuren werden drastisch verminderd. Dit leverde een minder gedetailleerd en vooral somber beeld op. De videobeelden gecaptured met de svhs-kabel waren nog donkerder, waardoor veel detail in de schaduwgebieden verloren ging. Dit samen met de nodige kleurverloop in het beeld, moeten we constateren dat de ADVC-55 de minste kwaliteit biedt van de vier bekeken converters.
De Pyro A/V Link:
De kwaliteit van de Pyro A/V Link is bijzonder goed. Bij het capturen met de composiet-kabel zijn er marginale verschillen in helderheid en kleurverloop. De beelden zijn iets donkerder en de kleuren zijn minder fel dan dat ze horen te zijn. Bij het capturen met de s-video-kabel zijn helderheidsverschillen nauwelijks zichtbaar. De kleuren zijn hetzelfde gebleven als bij het capturen met composiet. Het detail van de video wordt door de minder heldere kleuren niet aangetast.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

Vreemd, een kennis van me die als beeldtechnicus bij het NOB werkt heeft verschillende converters zelf getest met een scope, en daaruit bleek de ADVC110 van Canopus technisch het beste te werken. Nu weet ik niet welke andere converters hij getest heeft, en zelf heb ik ook niet echt ervaring met andere converters, dus ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal.

Het kan zijn dat de ADVC110 die wij gebruiken betere kwaliteit heeft dan de ADVC55, deze is dan ook een stuk duurder. De test zelf lijkt me op het eerste gezicht wel betrouwbaar, er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten, al kan ik het zelf niet onderschrijven.

Klaar voor de steroorlogen?

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ok, dan ga ik even verder speuren of er nog meer reviews of vergelijkingstesten van de ADVC-55 te vinden zijn (weinig resultaat tot nu toe helaas). De 110 is me net wat te duur voor het doel (het gaat slechts om het digitaliseren van VHS tapes). Misschien hebben ze wel iets verkeerds gedaan met testen of hadden een maandagmorgenexemplaar te pakken. Bedankt iig voor je reply!

edit: Hier zijn ze wel enthousiast over de ADVC-55

[ Voor 27% gewijzigd door Tourniquet op 10-03-2009 13:13 ]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik heb toch maar de Grass Valley/Canopus ADVC-55 besteld. €156 op eBay.

Pagina: 1